Lusset en spanbanden advies gevraagd

Treebouncer

Die hard MF'er
1 nov 2006
715
27
Voor onze motorvakantie ben ik op zoek naar een set goede spanbanden met lusset voor op de aanhanger om onze motorfietsen vast te zetten Eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer.
Er is een willekeur aan aanbod, met bijbehorend aantal kilo's wat die spanbanden hebben kunnen. Wie kan mij hier iets meer over vertellen, wellicht wat te kopen? Wat is verstandig?

Op de aanhanger staat een Suzuki Gladius van 205 kg en een Yamaha Superteneree XT1200 van 265 kg.

Tips?
 
Voor onze motorvakantie ben ik op zoek naar een set goede spanbanden met lusset voor op de aanhanger om onze motorfietsen vast te zetten Eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer.
Er is een willekeur aan aanbod, met bijbehorend aantal kilo's wat die spanbanden hebben kunnen. Wie kan mij hier iets meer over vertellen, wellicht wat te kopen? Wat is verstandig?

Op de aanhanger staat een Suzuki Gladius van 205 kg en een Yamaha Superteneree XT1200 van 265 kg.

Tips?
Gewoon deze nemen:
Motor spanbanden - 180 cm
 
Je mag de motoren helemaal niet (ver) in hun veren trekken aan de voorkant.

Wij verhuren motoraanhangers, en voor bijna iedereen leveren we daar spanbanden etc. bij. Voor de voorkant een dubbelel lusset die over de handvatten gaan. Daar zit expres GEEN ratelset op, maar schuifklemmen. Door de vork met je eigen gewicht in de veren te trekken en tegelijk de schuifklem te bedienen laat je ze ongeveer 10cm inveren, en dat is zat. Ooit eens een aanhanger teruggekregen waarbij men met eigen spanbanden de boel zover had doorgerateld dat de inrijklemmen verbogen waren, inclusief de M10 bouten die daar doorheen zaten.

De achterkant zetten we vast met Kya tie-downs (of een vergelijkbaar product).
 
Ik heb nog een aantal zeer handige spanbanden te koop, eenvoudig zonder ratel en sterk genoeg om zelfs vrachtwagens met vast te zetten.

Smet in "Spanbanden, eenvoudig in gebruik"

Ik las nog net even de discussie van een jaar terug over de haken en vooral het losschieten van deze haken.

Zelf heb ik spanbanden met een ratel en J-haken. Vanochtend de motor op de aanhanger gehad en tijdens een behoorlijk hobbelige weg schoten de banden aan de voorzijde los. Gelukkig bleef de motor staan (dankzij de achterzijde en een klem op de voorrem). Inmiddels ben ik wel wijzer geworden en weet ik dat haken gemakkelijk (kunnen) losschieten.
 
Ik las nog net even de discussie van een jaar terug over de haken en vooral het losschieten van deze haken.

Zelf heb ik spanbanden met een ratel en J-haken. Vanochtend de motor op de aanhanger gehad en tijdens een behoorlijk hobbelige weg schoten de banden aan de voorzijde los. Gelukkig bleef de motor staan (dankzij de achterzijde en een klem op de voorrem). Inmiddels ben ik wel wijzer geworden en weet ik dat haken gemakkelijk (kunnen) losschieten.

OK bedankt voor de melding!
 
Ik las nog net even de discussie van een jaar terug over de haken en vooral het losschieten van deze haken.

Zelf heb ik spanbanden met een ratel en J-haken. Vanochtend de motor op de aanhanger gehad en tijdens een behoorlijk hobbelige weg schoten de banden aan de voorzijde los. Gelukkig bleef de motor staan (dankzij de achterzijde en een klem op de voorrem). Inmiddels ben ik wel wijzer geworden en weet ik dat haken gemakkelijk (kunnen) losschieten.
Al veel te vaak losgeschoten haken gehad, met lussen heb je er geen last van. Het scheelt wel als je het inveren van de voorvork beperkt door er een houtje of speciaal hulpstuk tussen te doen.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon simpele spanband met ratel, dus zonder haken, van de bouwmarkt oid.
kosten max. 7.50 euro.

Maar idd niet als een debiel blijven doorratelen.
 
Ik las nog net even de discussie van een jaar terug over de haken en vooral het losschieten van deze haken.

Zelf heb ik spanbanden met een ratel en J-haken. Vanochtend de motor op de aanhanger gehad en tijdens een behoorlijk hobbelige weg schoten de banden aan de voorzijde los. Gelukkig bleef de motor staan (dankzij de achterzijde en een klem op de voorrem). Inmiddels ben ik wel wijzer geworden en weet ik dat haken gemakkelijk (kunnen) losschieten.
Aan deze haken zit nog eens een lus, die bevestig je aan de haak. Bij mij nog nooit losgekomen, mijn vader gaat paar keer per jaar op vakantie met motor op de aanhanger en die gebruikt ook alleen nog maar deze, zelfde ervaring.
 
Gewoon simpele spanband met ratel, dus zonder haken, van de bouwmarkt oid.
kosten max. 7.50 euro.

Maar idd niet als een debiel blijven doorratelen.

Prima spanbanden voor weinig en idd niet doorratelen.

Goed voorzijde vastzetten op onderste kroonplaat. Geen set met haken gebruiken. Ervaring is dat die zo maar los komen. Hoe?? Goede vraag! Maw een haak is (voor mij) nooit 100% zeker. Verder zet ik voor ook nog een paar oude surfplank spanbanden (die je om klapt/ vlgs mij verkopen ze die niet meer) op het balhoofd als borg. Achterzijde heb ik 2 simpele spanbandjes. Hiermee kan je rijden tot in Griekenland!!!
 
Laatst bewerkt:
Al veel te vaak losgeschoten haken gehad, met lussen heb je er geen last van. Het scheelt wel als je het inveren van de voorvork beperkt door er een houtje of speciaal hulpstuk tussen te doen.

Hoe ziet zo'n hulpstuk eruit?
 
Transportsteun voor crossmotoren
transportsteun.png
 
LET OP: iedereen die handige spanbanden zoekt:

Datona heeft blijkbaar NU 25 tot 31 mei een BTW vrije actie, dus 21% korting bij actie code "BTW".
Ik heb zojuist deze 2 sets 2x gekocht (2 motoren)

Voor het stuur (inclusief bevestigng, deze is dus compleet).
Spanbanden motorfiets met tankbescherming

Voor de achterkant (of gewoon extra), een lusset (niet ratelen, maar haken en strak trekken)
Motor spanbanden - 180 cm

Totaal dus voor 2 motoren was ik 70,= euro kwijt :}
2x volledige stuurband met haken
4x lusset band met haken

(nee geen aandelen, gewoon erg enthousiast!!)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben totaal max. 20 euro kwijt voor 4 spanbanden....
Ik gebruik ze al jaren, nog nooit problemen mee gehad en wanneer er toch 1 kapot zou gaan, koop ik voor een paar euro een nieuwe.....

Maar goed, wanneer mensen denken dat wanneer het maar duur is ook beter is.....
 
Laatst bewerkt:
Loop bij een motorzaak binnen en vraag eens of ze nog wat spanbanden hebben liggen die gebruikt worden voor transport. Ik weet dat er soms een enorme verzameling spanbanden kan liggen die verder toch niet gebruikt wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan