Mag je tussen een file door rijden op de snelweg

"maar het expliciete verbod hier te rijden is in 1991 opgeheven". Dus het is toegestaan. Maar dat is voor het MinV&W waarschijnlijk te simpel om te kunnen snappen :X

Ach met alles heb je wel bepaalde dingen wat gigantisch onduidelijk is. Zo is het hele 25kw verhaal voor sommige verkeersagenten ook een vaag gebied over wat nu precies wel en wat niet mag, of het gaat om 34 achterwiel of krukas pk's etc..

Je zou van al dit moedeloos worden..
 
Hoe zit het dan als een auto jou raakt en je onderuit gaat?
Ik hoorde over 50/50 schuld? In geval van dat het wel toegestaan is, is dus de automobilist altijd schuldig omdat hij niet uit kijkt...
mee gemaakt en geld gekregen :P het mag namelijk :+
auto dacht ff snel van baan te wisselen (nee was geen groot gat op de linkerbaan, en daar zat ik... boem
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit het met gewoon een rij auto's ? Dus niet echt een file, maar gewoon een rood stoplicht met aan beide rijbanen 5-10 auto's.
Je weet dat het nog wel even rood blijft, dus je rijdt rustig naar het voorste plekje....mag dat ?
- Je mag links inhalen.
- Je mag bij een file of een blokmarkering rechts inhalen.
- Je mag een ander voertuig over dezelfde rijbaan inhalen.
- Je mag niet over de stopstreep.
- Je mag niet over een doorgetrokken streep.
- Je mag niet over een voorsorteervak anders dan die van de richting die je wilt volgen.

Voldoe je daaraan dan mag je naar voren rijden. In de praktijk betekent dat dus dat dat eigenlijk alleen gaat als je minimaal twee rijbanen voor dezelfde richting hebt en je daar tussendoor rijdt en dat je dan voor de stopstreep tussen de auto's moet stoppen. In alle andere gevallen is het meestal vrijwel ondoenlijk om niet over lijnen, etc. heen te gaan en ben je dus in overtreding. Dát wordt echter vaak wel gedoogd.
 
@ TS gefeliciteerd !
het mag maar vlik het niet op je examen werd mij verteld

:? Het is niet verboden, dan kun je het imho dus ook gewoon op je examen doen. Hou je je dan aan de gedragsregel dan zou er niks aan de hand moeten zijn. Volgens mij zien de meeste examinatoren liever dat je je als volwaardig motorrijder gedraagt. Het feit dat je de volgauto kwijt raakt is jammer voor de examinator, jij rijdt je eigen rit wordt je toch verteld :? Als je achteraan sluit zou dat wel eens vragen kunnen oproepen bij de examinator :P

Kan iemand hier even uitsluitsel over geven :? Ben wel benieuwd :Y
 
@ TS gefeliciteerd !:? Het is niet verboden, dan kun je het imho dus ook gewoon op je examen doen. Hou je je dan aan de gedragsregel dan zou er niks aan de hand moeten zijn. Volgens mij zien de meeste examinatoren liever dat je je als volwaardig motorrijder gedraagt. Het feit dat je de volgauto kwijt raakt is jammer voor de examinator, jij rijdt je eigen rit wordt je toch verteld :? Als je achteraan sluit zou dat wel eens vragen kunnen oproepen bij de examinator :P

Kan iemand hier even uitsluitsel over geven :? Ben wel benieuwd :Y

Heb t gevraagd bij mijn 1e examen.
"Als je t maar uit je hoofd laat."
Praktische reden is dat als je de volgauto kwijt bent je niet meer verder mag rijden.
Komt bij dat de rijschool de verzekeringsnemer is bij ongevallen zoals eerder besproken. Die worden ook niet vrolijk.
 
:? Het is niet verboden, dan kun je het imho dus ook gewoon op je examen doen. Hou je je dan aan de gedragsregel dan zou er niks aan de hand moeten zijn. Volgens mij zien de meeste examinatoren liever dat je je als volwaardig motorrijder gedraagt. Het feit dat je de volgauto kwijt raakt is jammer voor de examinator, jij rijdt je eigen rit wordt je toch verteld :? Als je achteraan sluit zou dat wel eens vragen kunnen oproepen bij de examinator :P

Kan iemand hier even uitsluitsel over geven :? Ben wel benieuwd :Y
Ik weet het ook niet zeker, maar je redenering klopt wat mij betreft volledig. Een examinator die het ook maar een klein beetje snapt zal het volgens mij nooit goedkeuren als je achteraan sluit.
Heb t gevraagd bij mijn 1e examen.
"Als je t maar uit je hoofd laat."
Praktische reden is dat als je de volgauto kwijt bent je niet meer verder mag rijden.
Komt bij dat de rijschool de verzekeringsnemer is bij ongevallen zoals eerder besproken. Die worden ook niet vrolijk.
Klopt allemaal, maar bij mijn examen vertelde de examinator me dat het geen probleem was als ik 'm, door "gebruik te maken van de voordelen van de motor", zoek zou rijden. Wél zei hij erbij dat hij me in dat geval zou verzoeken om ergens op een veilige plaats te stoppen en op 'm te wachten ;)
 
Ik weet het ook niet zeker, maar je redenering klopt wat mij betreft volledig. Een examinator die het ook maar een klein beetje snapt zal het volgens mij nooit goedkeuren als je achteraan sluit.
wat is er mis met achteraan sluiten :? moet je toch lekker zelf weten? je moet alleen ff blijven spiegelen of degene achter je niet op je knalt
zou op mn examen toch niet ff tussen de file door gaan rijdne denk ik...
 
Belangrijk om te weten is, dat als een auto afbuigt NAAR een andere rijstrook en jou inclusief motard meeneemt, de automobilist geheel aansprakelijk is, zeker indien geen richting aangegeven wordt. Gelukkig zijn er in in file veel getuigen.

Anders wordt het, wanneer een auto BINNEN zijn baan tegen de streep aan gaat rijden en jou er uit drukt. Ik weet niet wie dan schuld heeft, maar ik vrees dat je dan wel een probleem hebt (naast uiteraard materiele en/of lichamelijke schade). Enerzijds mag een automobilist de gehele baan gebruiken, anderzijds kan een automobilist verwachten dat motorrijders tussen een file doorrijden.

Priktische tips:
- Een file die redelijk doorrijdt en waar links en rechts gaten vallen tussen de auto's, nodigt tot baanwisselen uit. Beter dan niet ertussendoor gereden, dan wel supervoorzichtig.
- File die helemaal stilstaat, wil nog wel eens er toe leiden dat mensen de deur opengooien om uit te stappen.
(- Rijd je naast een kabrio met een leuke niet handsfree bellende dame achter het stuur, geef eens een peut gas als je er precies naast rijdt....schrik! O-) }) O-) }) )

Vraag: hoe zit het met een file als bijvoorbeeld een tweebaansweg naar 1 strook wordt teruggebracht? Mag je er dan langs en zo ja langs welke kant?
 
Belangrijk om te weten is, dat als een auto afbuigt NAAR een andere rijstrook en jou inclusief motard meeneemt, de automobilist geheel aansprakelijk is, zeker indien geen richting aangegeven wordt. Gelukkig zijn er in in file veel getuigen.

Anders wordt het, wanneer een auto BINNEN zijn baan tegen de streep aan gaat rijden en jou er uit drukt. Ik weet niet wie dan schuld heeft, maar ik vrees dat je dan wel een probleem hebt (naast uiteraard materiele en/of lichamelijke schade). Enerzijds mag een automobilist de gehele baan gebruiken, anderzijds kan een automobilist verwachten dat motorrijders tussen een file doorrijden.

Priktische tips:
- Een file die redelijk doorrijdt en waar links en rechts gaten vallen tussen de auto's, nodigt tot baanwisselen uit. Beter dan niet ertussendoor gereden, dan wel supervoorzichtig.
- File die helemaal stilstaat, wil nog wel eens er toe leiden dat mensen de deur opengooien om uit te stappen.
(- Rijd je naast een kabrio met een leuke niet handsfree bellende dame achter het stuur, geef eens een peut gas als je er precies naast rijdt....schrik! O-) }) O-) }) )

Vraag: hoe zit het met een file als bijvoorbeeld een tweebaansweg naar 1 strook wordt teruggebracht? Mag je er dan langs en zo ja langs welke kant?
vergeet alleen dat veel getuigen maar... iedereen rijdt gewoon door... ben ik nog bijna door in de problemen gekomen.
 
wat is er mis met achteraan sluiten :? moet je toch lekker zelf weten? je moet alleen ff blijven spiegelen of degene achter je niet op je knalt
zou op mn examen toch niet ff tussen de file door gaan rijdne denk ik...
Niks mis mee :N heb het alleen nog nooit een motorrijder zien doen, en daarmee bedoel ik dan te zeggen dat jij tijdens je examen dus afwijkend gedrag laat zien :? ('t zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat ik niet vaak genoeg in de file rij) Ik denk dat je door het wel te doen juist laat zien dat je er klaar voor bent :Y
Maar das mijn mening maar hoor :P
 
Niks mis mee :N heb het alleen nog nooit een motorrijder zien doen, en daarmee bedoel ik dan te zeggen dat jij tijdens je examen dus afwijkend gedrag laat zien :? ('t zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat ik niet vaak genoeg in de file rij) Ik denk dat je door het wel te doen juist laat zien dat je er klaar voor bent :Y
Maar das mijn mening maar hoor :P
:^

Maar het is misschien verstandig om het voor het examen even met de examinator te bespreken...
 
:^

Maar het is misschien verstandig om het voor het examen even met de examinator te bespreken...

:^

Gelukkig heeft de examinator (meestal) een alternatieve route bij zich in geval van files. Vooruitrijden bij stoplichten is op eigen risico. ;)
 
Ik moet morgen mun theorie doen en ik ga het gewoon es aan mun instructeur vragen. De antwoorden hier en bij mijn topic zijn me net iets te divers....
het gaat er bij een theorie-examen om wat je bij het CBR moet antwoorden.
:Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan