Maximum snelheid autosnelwegen

F-six

MF veteraan
26 okt 2003
3.513
8
Den Haag
Maximumsnelheid autosnelwegen
Sinds 1 september 2012 geldt op de snelwegen in Nederland de algemene maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. Vanwege de verkeersveiligheid, het milieu (geluids- en luchtkwaliteitsnormen) of de natuur geldt op sommige snelwegen een maximumsnelheid van 100 of 120 kilometer per uur, of geldt 130 kilometer per uur alleen ’s avonds en ’s nachts. Daarnaast zijn er 80- en 100-kilometerzones bij grote steden en geldt op spitsstroken een lagere maximumsnelheid. Welke maximumsnelheid geldt, staat aangegeven op borden langs en boven de weg.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Het bovenstaande is informatie van de overheid. Werkelijk, dit verzin ik niet. En op de A9, van Badhoevedorp tot Beverwijk, zijn alle genoemde varianten op ieder moment van de dag mogelijk. Helemaal gek wordt je ervan!

|( |( |(
 
altijd 140 en als er wat in de berm staat remmen tot 80 :+
 
flitsmeister op je telefoon en je kunt gewoon doorrijden 8-)
 
Maximumsnelheid autosnelwegen
Sinds 1 september 2012 geldt op de snelwegen in Nederland de algemene maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. Vanwege de verkeersveiligheid, het milieu (geluids- en luchtkwaliteitsnormen) of de natuur geldt op sommige snelwegen een maximumsnelheid van 100 of 120 kilometer per uur, of geldt 130 kilometer per uur alleen ’s avonds en ’s nachts. Daarnaast zijn er 80- en 100-kilometerzones bij grote steden en geldt op spitsstroken een lagere maximumsnelheid. Welke maximumsnelheid geldt, staat aangegeven op borden langs en boven de weg.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Het bovenstaande is informatie van de overheid. Werkelijk, dit verzin ik niet. En op de A9, van Badhoevedorp tot Beverwijk, zijn alle genoemde varianten op ieder moment van de dag mogelijk. Helemaal gek wordt je ervan!

|( |( |(
Wat is er nou zo moeilijk aan? 130 tenzij anders aangegeven. Op de A9 is het vanaf de Wijkertunnel 120 overdag tussen 7 en 7 geloof ik, daarvoor is het 100. Wat is het probleem?
 
Komt door het suffe vorige kabinet. Kennelijk was het uitermate belangrijk om van een maximum van 120 naar 130 te gaan. In de praktijk rijden maar heel weinig mensen 130, de meesten rijden langzamer en tegenwoordig zijn er veel die nauwelijks harder dan 100 rijden. Het koste natuurlijk wel veel geld voor al die nieuwe borden en al het overleg waar het wel kan en waar niet. Daarnaast is het aantal borden toegenomen. In het westen werkt het nauwelijks, omdat overal borden met een maximum van 120 of lager staan zoals TS opmerkt. Kortom meer een politiek statement dan een oplossing voor welk probleem dan ook. En voor woon-werkverkeer, de belangrijkste economische functie van het wegvervoer, helpt het al helemaal niet, want op veel plaatsen zijn automobilisten al lang blij dat ze rijden ( minder dan 50 in de file).

We hebben inmiddels een hele reeks aan maximum snelheden die je regelmatig tegen komt: 30, 50, 70, 80, 100, 120 en 130 afhankelijk van het wegtype en soms het tijdstip. Leuker kunnen ze het niet maken en makkelijker willen ze niet.
 
Wat is er nou zo moeilijk aan? 130 tenzij anders aangegeven. Op de A9 is het vanaf de Wijkertunnel 120 overdag tussen 7 en 7 geloof ik, daarvoor is het 100. Wat is het probleem?

1 bordje missen betekent "vies" betalen.

Het valt me trouwens op dat het tegenwoordig ook niet meer nodig is een bordje "einde" te gebruiken bij wegwerkzaamheden.......Diverse keren meegemaakt de laatste maanden.
(of zou het toch echt tijd worden eens naar de opticien te gaan?)

Verschil tussen 130 e 120 is belachelijk. Alles wat 120 is gelijk opkrikken naar 130.
Idem voor 90 en 100.

70 en 80

50 en 60

Even weer simpel maken in Nederland;
-snelweg =130 (tenzij wegwerkzaamheden of 100 zone)
-autoweg = 100
-buiten bebouwde kom = 80 (flikker nou eens op met al die onzinnige 60 zones)
-binnen bebouwde kom = 50 of 30

Voor de rest is het verboden voor eenofandere ambtenaarbobo om nog wat anders te verzinnen. Op straffe van het oraal dan wel anaal inbrengen (vrije keuze!) van minimaal 10 bezwaarschriften.
Dat zal ze leren.

Werkelijk. Nederland qua verkeersplanalogen. 130/120/100/90/80/70/60/50 en 30.
Horendol word je er van.
:+
 
1 bordje missen betekent "vies" betalen.

Het valt me trouwens op dat het tegenwoordig ook niet meer nodig is een bordje "einde" te gebruiken bij wegwerkzaamheden.......Diverse keren meegemaakt de laatste maanden.
(of zou het toch echt tijd worden eens naar de opticien te gaan?)

Verschil tussen 130 e 120 is belachelijk. Alles wat 120 is gelijk opkrikken naar 130.
Idem voor 90 en 100.

70 en 80

50 en 60

Even weer simpel maken in Nederland;
-snelweg =130 (tenzij wegwerkzaamheden of 100 zone)
-autoweg = 100
-buiten bebouwde kom = 80 (flikker nou eens op met al die onzinnige 60 zones)
-binnen bebouwde kom = 50 of 30

Voor de rest is het verboden voor eenofandere ambtenaarbobo om nog wat anders te verzinnen. Op straffe van het oraal dan wel anaal inbrengen (vrije keuze!) van minimaal 10 bezwaarschriften.
Dat zal ze leren.

Werkelijk. Nederland qua verkeersplanalogen. 130/120/100/90/80/70/60/50 en 30.
Horendol word je er van.
:+



Dat heb ik ook al een paar keer meegemaakt, heel irritant.
 
Nou nou nou het is allemaal wat... Bijna op alle snelwegen staat een beperkte snelheid op de hectometerpaaltjes, zo niet staat er na iedere oprit een bord en is er wat aan de hand hangen er overal matrixen. Zo moeilijk is het allemaal niet hoor.
 
Tis allemaal zo eenvoudig dat vrijwel geen mens meer weet hoe hard je nu ergens mag rijden en daarom rijden ze op 80km/u wegen maar 60km/u en op 100km/u wegen hooguit 80km/u maar eerder 70 a 75km/u want stel je voor dat ze staan te flitsen en je een bekeuring krijgt voor 5km/u te hard.
 
...
-buiten bebouwde kom = 80 (flikker nou eens op met al die onzinnige 60 zones)
...
Die 60-zones zijn er vooral daar waar er geen gescheiden fietspad is, en het verschil tussen langzaam verkeer en een automobilist met 80 km/h wel erg hoog wordt. Zeker met het gemiddelde rijgedrag van een NL-automobilist. Laat die a.u.b. bestaan, want ik wil op de (brom)fiets ook graag heel aan komen.

Ik ben het wel eens met de reacties over de verwarring die je momenteel op de snelwegen hebt ...
 
Laatst bewerkt:
Die 60-zones zijn er vooral daar waar er geen gescheiden fietspad is, en het verschil tussen langzaam verkeer en een automobilist met 80 km/h wel erg hoog wordt. Zeker met het gemiddelde rijgedrag van een NL-automobilist. Laat die a.u.b. bestaan, want ik wil op de (brom)fiets ook graag heel aan komen.

Ik ben het wel eens met de reacties over de verwarring die je momenteel op de snelwegen hebt ...

Hier zie je ze te pas en te onpas. Ook met gescheiden fietspaden.
Vreselijk. En dan inclusief inhaalverbod voor de volgende 18309497836376 km....
:X
 
:^

Hier in de regio (achterhoek) is het buiten de kom overal 60 km/h en iedere
100 meter een drempel.

behalve provinciale wegen, daar mag je nog 80.

20 km verderop in duitsland mag je op vergelijkbare wegen 100 km/h.
Daar is het blijkbaar niet gevaarlijk.
Hoezo eenheid in de EU ?
 
20 km verderop in duitsland mag je op vergelijkbare wegen 100 km/h.
Daar is het blijkbaar niet gevaarlijk.
Hoezo eenheid in de EU ?
In Duitsland of Engeland rij ik zonder slecht gevoel met een bromfiets op een 100km/h weg. In Nederland ga ik op een 60 km/h weg op het verplichte fietspad rijden.

Ik maak best veel kilometers met m'n 50cc brik, zowel in binnen- als buitenland - maar die koekblikken met gele kentekenplaten zijn het allergevaarlijkste dat ik nog ben tegen gekomen.

Komt naar mijn mening omdat er in die andere landen veel minder fietspaden zijn en de vierwielbestuurrders daar wel leren netjes om te gaan met langza(a)m(er verkeer. En misschien ook wel een beetje omdat de fietsers aldaar zich beter gedragen ...
 
60 wegen zijn heel irritant, helemaal als automobilisten er met 50/55 gaan rijden. :9 Maar ook de doorgetrokken streep die zowat op elke N weg tegenwoordig te vinden is is hartstikke irritant, dus net zoals de maximum snelheid negeer ik die gewoon (wel eerst goed spiegelen voor verdachte voertuigen). :)
 
Hier in de buurt hebben ze gewoon alles wat 80km/h was 60 zone gemaakt. Verder niks.. ja, wat voorheen een voorrangsweg was is dat nu niet meer.
Een regelrechte ramp. Het verhaal gaat dat dit een makkelijke manier is voor gemeentes/provincies om subsidies binnen te harken.

Net zoals nagenoeg -alle- dorpen hier, ook zonder enige aanpassing, de bebouwde kom 30 zone hebben gemaakt. Echt enorm lomp, lui en nergens voor nodig.

En op de snelweg rijdt het nu gewoon irritant. Zie je groot de snelheid op het bord, moet je er extra op letten om even het bordje eronder te lezen (wanneer die snelheid van toepassing is). En je komt inderdaad allemaal verschillende snelheden tegen.
Het is niet moeilijk ofzo, maar het is gewoon irritant en leidt soms toch in beperkte mate de aandacht af van het rijden.
 
ik reed laatst van amsterdam naar alkmaar en terug.. Je wordt helemaal leipppp nigga :p
 
Als een groot deel van de NL'ers al moeite heeft met het begrijpen van dit systeem vraag ik me af wat de gemiddelde niet NL'er hier van begrijpt.

In NL zijn heel veel zaken heel goed geregeld wat zeker positief is. Door een aantal maatregelen van de overheid is de verkeersveiligheid afgelopen 30 jaar sterk verbeterd. Aan de andere kant heeft de overheid en met name een aantal onderdelen daarvan sterk de neiging door te slaan in juridisch juiste maar in de praktijk onhandige oplossingen. De politiek bedenkt iets, ambtenaren/juristen moeten het uitwerken die vervolgens de meest complexe wetgeving bedenken die je je kunt voorstellen. Alles moet immers 100% juridisch gedekt zijn. Sommige zaken zijn en blijven complex maar wat betreft het huidige systeem van de max. snelheid is er toch echt gefaald naar mijn mening.
 
:^

Zo zit ik ook iedere keer weer te lachen als er net een nieuwe 80 weg (of snelweg) opgeleverd wordt, en er voor de meest flauwe (10 graden) bochten aan beide zijdes van de weg een bord wordt geplaatst als deze:

j3-bocht-naar-links.gif


Dat zijn dus bochten waar je met 300 nog geen kneedown maakt. :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan