maximum snelheid

Louis K75

MF'er
22 mei 2003
36
0
Breda
Men zegt dat matrix borden boven de weg de max snelheid aangeven.
Op enkele plekken in NL (zoals op de A13 bij Rotterdam) zit er een ronde, rode rand om de 80. Dat is duidelijk. Dit is de max snlheid.
Daarom vraag ik me af of een ditigale aanduiding met 80 - zonder rode rand - wel precies het zelfde kan betekenen!
Wie weet hoe het echt zit?

O-)
 
De op matrix borden aangegeven snelheden
zijn max. snelheden. (Alleen bijna niemand houd zich eraan) :X
Heb een keer op tv gezien dat iemand een bekeuring kreeg omdat ie
harder reed dan op de matrix borden stond aangegeven :(
 
Tegenwoordig is de snelheid op de matrixborden idd altijd maximum snelheid.
 
MAAR WAAROM DAN SOMS WEL EEN RODE RAND.
ALS DAT OOK ZONDER DIE RAND HET ZELFDE BETEKENT????
 
De borden langs de weg zijn op wegen waar je gewoon de aangegeven snelheid mag.
De matrix-borden geven een maximum snelheid die om een bepaalde reden op dat moment daar gereden mag worden.

Als je bijvoorbeeld 100 ergens mag, wat aangegeven staat met de rood omrande borden, kan het best zijn dat je op die weg ergens matrix-borden tegenkomt met daarop 70. Bij bijvoorbeeld file.
Er zit dus wel verschil in, maar ze betekenen hetzelfde.
 
alle matrix borden geven geboden aan. Dat wil zeggen dat je je er aan MOET houden!!!
Dus geen advies!!!

huh, dus als er staat dat er 20 minuten vertraging is tot utrecht en ik ben er in 10 minuten dan moet ik 10 minuten stil gaan staan ofzo? :P

;)
 
Fijne discussie; maar hier ging het niet over.....

Ben nog steeds niet tevreden over de gegeven antwoorden.
Ik bedoel dus matrix borden boven de weg (niet ernaast) die soms wel en spms niet een rode rand om het getal hebben.

That's the question!

Ik denk dat het misschien wel met het al dan niet permanente karakter van de snelheidsbeperking te maken zal hebben. Daarbij denken ze natuurlijk dat een rode rand erbij extra serieus genomen zal worden. Toch is ht overbodig als je zonder die rode rand ook al niet harder mag dan de aangegeven snelheid!
 
Fijne discussie; maar hier ging het niet over.....

Ben nog steeds niet tevreden over de gegeven antwoorden.
Ik bedoel dus matrix borden boven de weg (niet ernaast) die soms wel en spms niet een rode rand om het getal hebben.

That's the question!

Ik denk dat het misschien wel met het al dan niet permanente karakter van de snelheidsbeperking te maken zal hebben. Daarbij denken ze natuurlijk dat een rode rand erbij extra serieus genomen zal worden. Toch is ht overbodig als je zonder die rode rand ook al niet harder mag dan de aangegeven snelheid!

okay alle matrix borden boven de weg geven een maximum snelheid aan, maakt niet uit of ze een rode rand hebben, je moet je er aan houden als je geen bekeuring wil.

duidelijk? ;)
 
Fijne discussie; maar hier ging het niet over.....

Ben nog steeds niet tevreden over de gegeven antwoorden.
Ik bedoel dus matrix borden boven de weg (niet ernaast) die soms wel en spms niet een rode rand om het getal hebben.

That's the question!

Ik denk dat het misschien wel met het al dan niet permanente karakter van de snelheidsbeperking te maken zal hebben. Daarbij denken ze natuurlijk dat een rode rand erbij extra serieus genomen zal worden. Toch is ht overbodig als je zonder die rode rand ook al niet harder mag dan de aangegeven snelheid!

Voortgang van de techniek heet dat.
"Vroeger" konden ze alleen matrixborden maken met wit/gele lampjes, meestal
geen LED's. Dat zijn de matrixborden zonder rode rand.

Tegenwoordig zijn: 1. de LED's (met name de witte) stukken goedkoper,
2. de LED's een stuk helderder,
zodat er meer met LED's gedaan kan worden.
Dus ook LED-borden met verschillende kleuren "info".
Dus witte cijfers met een rode rand.

Waarom dan niet overal die dingen ophangen?
De oude zijn nog niet op, stuk, versleten.
Dus dat duurt nog even, maar ik denk dat ze in de loop der tijd allemaal
zo'n rode rand krijgen.
 
Hier is het antwoord.

Volgens het verdrag van Wenen moeten borden die een verbod aanduiden voorzien zijn van een rode rand. Borden die een advies geven hebben geen rand.

In 1991 is de betekenis van matrixborden gewijzigd van adviessnelheid naar maximumsnelheid. Echter het uiterlijk van de matrixsignalering is niet aangepast.

Bij nieuwe matrixborden en bij vervanging van de oude wordt wel een rode rand toegepast.

Als er nog oude matrixborden zijn dan zie je bij een semi-permanente snelheidsbeperking - b.v. bij wegonderhoud - altijd een echt bord met een rode rand langs de weg staan.
 
Hier is het antwoord.

Volgens het verdrag van Wenen moeten borden die een verbod aanduiden voorzien zijn van een rode rand. Borden die een advies geven hebben geen rand.

In 1991 is de betekenis van matrixborden gewijzigd van adviessnelheid naar maximumsnelheid. Echter het uiterlijk van de matrixsignalering is niet aangepast.

Bij nieuwe matrixborden en bij vervanging van de oude wordt wel een rode rand toegepast.

Als er nog oude matrixborden zijn dan zie je bij een semi-permanente snelheidsbeperking - b.v. bij wegonderhoud - altijd een echt bord met een rode rand langs de weg staan.
:^

Je vergeet erbij te vertellen dat het verdrag van Wenen door Nederland (nog) niet geratificeerd is :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan