Met telefoon achter het stuur

Ik zelf kom ook uit de omgeving van Haarlem en ik was daar maandag lekker de stad aan het verkennen op mijn nieuwe motortje.

Rond het Patronaat en binnen een tijdsbestek van 10 minuten moest ik een stuk of 8x vol in de ankers (nee ik reed niet te hard) maar dat waren 3 auto's die op een hun telefoon zaten en uit een uitrit kwamen, nog 2 auto's die mij wel aankeken maar blijkbaar dwars door mij heen keken. 3x voetganger die opeens door rood rende waarvan er 2 met hun telefoon aan hun oor en naar rechts kijkend (ja ze kenen echt de andere kant op dan waar het verkeer vandaan komt) op het laatste moment overstaken. Toen dacht ik... een luide pijp is nog zo'n gek idee niet!!

Anyways ik ben beginnend motorrijder maar wel 11 jaar in het bezit van mijn autorijbewijs.
Maar ik ervaar gewoon van die dagen waarop iedereen totaal met iets anders bezig lijkt te zijn. Je maakt of niks mee of juist meerdere dingen op een dag. Gelukkig ben je er altijd op voorbereid en de enigste schade is een toeter in hun oor en een middelvinger in hun gezicht als blijkt dat ze er gewoon hun schouders voor ophalen en they dont give a F...
Want dat vind ik misschien nog wel erger want ik kom vaak situaties tegen waarin de ander gewoon schijt of haast heeft en mij bijna opzettelijk in gevaar lijkt te brengen. Als iemand schrikt en zegt sorry dan gaat er een duim omhoog, zo niet dan de finger lol...
En ik woon ook in binnenstad Haarlem, rij daar regelmatig en heb nog geen een keer een noodstop moeten maken. Denk dat het voor een belangrijk deel ook ervaring en anticiperen is. Want ik toen ik net m'n A had dacht ik er ook anders over.

Daarnaast is niets menselijks mij vreemd en kan ook ik me behoorlijk storen aan mensen waarvan je al aan de rijstijl ziet dat ze met andere dingen bezig zijn. Om daar gelijk aan toe te voegen dat ik in de auto ook wel eens een plotselinge stuurcorrectie heb gemaakt omdat ik te druk was met een broodje, navigatie of een ander liedje aanzetten.

Ergo, vooral gewoon voor je blijven kijken, dit soort uilskuikens of situaties kun je in veel gevallen al van veraf spotten.
 
Maar ook niet flauw doen en gewoon accepteren dat je een "nee, dat maak ik zelf wel uit" krijgt.

En dáár stropt het vaak bij mensen.

Ze willen de moraalridder uithangen , politieagent imiteren ( ja witte bmw met bijna-politie-uniform , ik kijk naar jou )
En als je ze wegwuift van .. "da's geen echte, rot op"
Zijn ze op het wannebee pikkie getrapt .


Vandaag :
Ik rij tegen het verkeer in , om bij een klant fysiek op het erf te kunnen komen ( anders haal ik de bocht niet )
Zwaailampen aan, stroboscoop lampen aan, stapvoets.. ( want .,.. hoerig smal en t is veel stuurwerk )

Buurtbewoner ( prototypen boomertje, hondje.. geen flikker te doen ) , komt speciaal uit z'n voortuin om mij te vertellen
dat het verboden is.

Waarop ik hem meld.. weet ik , en doe het toch. prettige dag verder !
Ik heb geen zin, geen tijd, en geen interesse om hem uit te leggen dat je een bepaald aantal meters nodig hebt om
een bocht te kunnen maken.

Nah, ik denk dat ie al vloekend 20 foto's van die werkauto van me hebt gemaakt om over me te klagen bij de baas.
( nog niks gehoord )
Deel 1 prima

Deel 2 weet het heb er zelf ook geregeld ervaring mee 🚛
 
Maar het ligt ook wel aan die schijtsoftware op die telefoons.
Met mijn laatste telefoon werd ik helemaal gek van alle meldingen die binnenkwamen, je kunt het zo gek niet bedenken of ploink.
En met goed fatsoen kun je die meldingen ook nog niet eenvoudig uitzetten.

In elk geval, na een maand stonden alle zinloze geluiden uit en werd ik niet meer gestoord tijdens mijn werk.
Ben je net lekker aan het lassen, ploink. Over een uur komen er 2 druppels regen 🥴

Gek werd ik, helemaal gek.
Naja, in de auto is dat net zo. Ploink, en na de tweede moeten ze toch even kijken.
Code oranje voor het hele land, en dan waaien er alleen 2 extra blaadjes van de boom🥴 en ploink laatste nieuws, Wesley is gescheiden van Yolante.
En ondertussen toch maar even kijken naar de andere zinloze berichtjes.

Veelbellers denken ook altijd dat iedereen altijd bereikbaar moet zijn maar ik pak de telefoon niet op achter het stuur.
En ik verrek het om zo'n houder in te bouwen. Doe ik niet, punt.
Het gaat dus in negen van de 10 keer ook nog vaak nergens over...
Of het verkeer schiet weer eens geen zak op, en dan vervelen ze zich.

Dus gewoon alle bliepjes uit, en die foon in de zak.
Dat scheelt al 3/4 van het geswipe op dat ding.
 
Ik heb ook regelmatig dat ik mensen al slingerend over de snelweg met hun telefoon bezig zie.
Meestal ga ik er wel even naast rijden en steek ik een belerend vingertje op, ik moet zeggen dat de meeste mensen dan ook echt wel even schuldbewust kijken en hun verontschuldigingen maken.
Ik doe dit echt niet bij iedereen maar wel bij mensen die dus echt duidelijk bijvoorbeeld van hun baan afwijken en wel heel erg niet met rijden bezig zijn. Ik hoop stiekem dat het in ieder geval voor even helpt in de bewustwording.
Kijk je wel voor je? Beetje lullig als je ergens achterop rijd omdat je je met andere mensen bemoeit andere mensen corrigeert.
 
Het is ook lastig als je steeds een bericht krijgt op de telefoon als je in de auto onderweg bent.

In mijn auto komen de berichten op het scherm in de auto en als ik wil kan ik deze op het scherm lezen.
Krijg alleen een Whatsapp berichten binnen bellen via het stuur, de mobile telefoon zelf heb ik niet in de handen.

Tijdens het rijden als je ergens rijd waar je aandacht op de weg moet zijn en je hoort dat je een bericht hebt kijk je automatisch op het scherm dit is niet goed.
Dan kan een seconde erg kort zijn.
Er zou iets in de mobile telefoon moeten zitten die als je rijd je geen berichten hoort of ziet als je auto hier niet geschikt voor is.
Voor mensen die in de auto wel mobile moeten blijven zijn over het algemeen mensen die een auto gebruiken die geschikt is voor mobile telefoon en niet op de telefoon zelf kijken als er een bericht of gebeld worden.
Dus als de auto niet geschikt is voor mobile bellen zou deze niet moeten werken als je beweegt.
 
Is het alweer vrijdag?
Voor mij wel, want ik werk vandaag tot drie uur en heb dan lang weekend! Wilde ik toch even melden!

Oh ja, voor al die jankers hier, gewoon beter opletten en anticiperen, je bent tenslotte motorrijder en dus beterder dan al die automobilisten.
:P
 
Is het alweer vrijdag?
Voor mij wel, want ik werk vandaag tot drie uur en heb dan lang weekend! Wilde ik toch even melden!

Oh ja, voor al die jankers hier, gewoon beter opletten en anticiperen, je bent tenslotte motorrijder en dus beterder dan al die automobilisten.
:P
Da's flauwekul. Tegenwoordig is zo'n ding gewoon een hypnose apparaat, een Rasi Rostelli.
Of je wilt of niet, je moet kijken.
 
Het is ook lastig als je steeds een bericht krijgt op de telefoon als je in de auto onderweg bent.

In mijn auto komen de berichten op het scherm in de auto en als ik wil kan ik deze op het scherm lezen.
Krijg alleen een Whatsapp berichten binnen bellen via het stuur, de mobile telefoon zelf heb ik niet in de handen.

Tijdens het rijden als je ergens rijd waar je aandacht op de weg moet zijn en je hoort dat je een bericht hebt kijk je automatisch op het scherm dit is niet goed.
Dan kan een seconde erg kort zijn.
Er zou iets in de mobile telefoon moeten zitten die als je rijd je geen berichten hoort of ziet als je auto hier niet geschikt voor is.
Voor mensen die in de auto wel mobile moeten blijven zijn over het algemeen mensen die een auto gebruiken die geschikt is voor mobile telefoon en niet op de telefoon zelf kijken als er een bericht of gebeld worden.
Dus als de auto niet geschikt is voor mobile bellen zou deze niet moeten werken als je beweegt.
Die meldingen van je telefoon kun je natuurlijk gewoon uitzetten en dat ze op het scherm van je auto komen ook. Kost voor sommigen misschien even wat moeite om uit te zoeken hoe, maar het kan.
Heeft Interpolis niet een app die je aan kunt zetten zodra je in de auto zit? Dan krijg je geen meldingen meer en kun je niet gebeld worden.
Ik vind het alleen belachelijk dat mensen daar een app voor nodig hebben. Zet het ding gewoon uit als je in de auto stapt.
 
Da's flauwekul. Tegenwoordig is zo'n ding gewoon een hypnose apparaat, een Rasi Rostelli.
Of je wilt of niet, je moet kijken.
Praat aub voor jezelf. Ik kan dat ding best negeren. Als het urgent is dan kunnen ze me bellen.
 
Een zombie maker.
Koop een telefoon en ze er een paar appjes op
Ik was een maand verder voordat ik van alle ploinkjes af was _O- werkelijk waar, bij alles ging dat ding af.
Email, het weer, nieuws app, Whatsapp, SMS, reclame van iets enz enz.
En zet je dat bliepjes af, dan verschijnt er ook geen 1 2 3 4... meer in het hoofdscherm, en dan zie je een week later dat je nog een belangrijk Sms'je hebt van ehhh Máxima.
 
Die meldingen van je telefoon kun je natuurlijk gewoon uitzetten en dat ze op het scherm van je auto komen ook. Kost voor sommigen misschien even wat moeite om uit te zoeken hoe, maar het kan.
Heeft Interpolis niet een app die je aan kunt zetten zodra je in de auto zit? Dan krijg je geen meldingen meer en kun je niet gebeld worden.
Ik vind het alleen belachelijk dat mensen daar een app voor nodig hebben. Zet het ding gewoon uit als je in de auto stapt.
Gebruik de telefoon ook voor navigatie in de auto via het scherm verder kun je via het stuur de telefoon gesprekken aannemen berichten lezen hoef ik niet.
 
Die meldingen van je telefoon kun je natuurlijk gewoon uitzetten en dat ze op het scherm van je auto komen ook. Kost voor sommigen misschien even wat moeite om uit te zoeken hoe, maar het kan.
Heeft Interpolis niet een app die je aan kunt zetten zodra je in de auto zit? Dan krijg je geen meldingen meer en kun je niet gebeld worden.
Ik vind het alleen belachelijk dat mensen daar een app voor nodig hebben. Zet het ding gewoon uit als je in de auto stapt.
Je kunt ook heel gemakkelijk de internet verbinding en het geluid uitzetten. Daar is geen app voor nodig, is ook weer beter voor de batterij. ;) :t Nergens geen app voor nodig, die van mij verbind met Bluetooth voor Spotify op de radio. Internet staat uit en mocht ik gebeld worden dan bel ik terug wanneer ik stil sta.
Je zal altijd op anderen moeten letten in het verkeer. Dat is nou juist wat ze je proberen bij te brengen met rijlessen en examens, helaas dat veel verkeersdeelnemers dat tegenwoordig vergeten en gewoon van richting veranderen zonder te kijken ookal zitten veel van de voertuig met meer dan 2/3 wielen vol met electronica / apps etc om de bestuurders te helpen in het verkeer. Maar die gebruiken dit weer niet jammer genoeg, wat ik vaak hoor zeggen van mensen is : ik ben een prima chauffeur en anderen doen alles verkeerd. ;

Mijn tegen vragen :
Wanneer heb je het rijbewijs behaald?
Wanneer heb je voor het laatst een opfris cursus gevolgd? Theorie/praktijk?

Feitje : het overgrote deel niet, al zijn er de vrachtwagenchauffeurs onder ons die dit wel verplicht krijgen met Code95 en de motorrijders die veel cursussen krijgen aangeboden om het vooral voor hunzelf veiliger te maken.

Er us ook een groot gemis van informatie verstrekking vanuit de overheid naar alle burgers toe in dit opzicht en dat helpt niet mee.

Dus zoals al vaker gezegd hier een betere wereld begint bij jezelf, anderen aanspreken of aanwijzen op hun gedrag met hopelijk geen aggressive reactie :t
En proberen zo nu en dan je te verdiepen in nieuwe regels voor deelname aan het verkeer. Al kan je niet alles onthouden, een mobiel of ander electrisch apparaat vasthouden/bedienen tijdens het rijden mag niet, haalt de aandacht weg van het verkeer dus doe het liever niet :t;)
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210701_084556.jpg
    Screenshot_20210701_084556.jpg
    171,3 KB · Weergaven: 34
  • Screenshot_20210701_084644.jpg
    Screenshot_20210701_084644.jpg
    140 KB · Weergaven: 32
  • Screenshot_20210701_084739.jpg
    Screenshot_20210701_084739.jpg
    56,8 KB · Weergaven: 34
  • Screenshot_20210701_084932.jpg
    Screenshot_20210701_084932.jpg
    124,8 KB · Weergaven: 35
Hoi allen,

Ik rij geregeld in Haarlem en omstreken, veel zie ik automobilisten die hun telefoon in hun hand houden tijdens het rijden. Hierdoor ben ik al meerdere keren flink afgesneden omdat ze gewoon niet opletten. Als ik naar Amsterdam rij en terug kan ik niet meer op 2 handen tellen hoeveel mensen ik met hun telefoon zie. Uit ervaring helpt aanspreken niet... Dan ben ik weer de boze motorrijder er krijg ik de classic middelfinger naar me toe. Omdat het mij zo vreselijk veel frustratie opwekt wil ik er wat mee als ik mensen met hun telefoon in hun handen zie (zonder schelden, spiegels erafslaan enzo haha). Wat zou een goede aanpak zijn? Het filmen en naar de politie sturen doen ze weinig mee denk ik...


special-set-x-bow-cobra-mx-im-red-dot-package-80-lbs-165-fps-pistolenarmbrust.jpg


Als je ze elke dag tegenkomt knoop je deze toch op een makkelijke plek op de motor compleet met pijl en gespannen? Dankzij de reddot kun je precies mikken op de mobiel en schieten maar. Denk dat het wel lastig zal zijn om hem opnieuw te spannen tijdens het rijden maar dan kun je altijd nog even stoppen onderweg of je koopt er meerdere.

De pijltjes kosten ook maar 5.69 per 12 dus dat is ook nog goed te doen.

Artikel 1 Wapenwet BES
Wapenwet BES

Artikel 1​

  • 11
  • 1 Het is verboden op de openbare weg of op enige voor het publiek toegankelijke plaats een wapen bij zich te hebben.
  • 2 Onder wapenen worden in deze wet verstaan:
    • a. de vuurwapenen, vallende onder de Vuurwapenwet BES, zomede geweren en pistolen waarmede projectielen door middel van samengeperste lucht of gas kunnen worden afgeschoten, dolken, dolkmessen, bajonetten, ponjaarden, zwaarden, sabels, degens, klewangs, degenstokken, priemstokken, wapenstokken, gummistokken, bullepezen, ploertendoders, boksbeugels, lansen, speren, spiesen, pijlen en andere soortgelijke voorwerpen die kennelijk vervaardigd zijn om als wapen te dienen;
    • b. andere voorwerpen, die door de drager of gebruiker daarvan zijn bedoeld om als wapenen of mede als wapenen te dienen, blijkende uit de omstandigheid waaronder of de wijze waarop zij worden gedragen of gebruikt.

db
 
Jouw overgrote meerderheid ?
De brave " meerderheid " die bijna eist dat iedereen is zoals zij?
Buiten de lijntjes kan het ook leuk zijn, zonder gelijk in extremen te denken.
Nee, de overgrote meerderheid van mensen die niet op dit forum zitten en last hebben van uitbundig luid geluid dat blijkbaar nodig is voor een kleine groep mensen om te kunnen genieten van hun hobbie. Je verwart het vast met jouw "enkelen" (mooi he, hoe dat soort assumpties 2 kanten op werken)
Ik was (en ben uberhaupt) hier niet echt serieus mee. maar verwacht jij dat als jij langs 100 willekeurige mensen rijdt met een luide uitlaat dat maar enkele zeggen "jezus wat een schijtgeluid" en niet de meerderheid? Hier op een motorliefhebbers forum is de meerderheid tegenwoordig al tegen dat onnodige luide geluid, wat verwacht je dat het generale publiek ervan vind?
Ik snap ook niet zo goed waar de link naar conformiteit wordt gemaakt. Als mijn hobbie rondrennen met een draaiende kettingzaag is zonder ketting omdat ik het geluid geweldig vind en iemand klaagt over het geluid. Dan ga ik niet zeggen "jezus, wat een huisvaders hierzo, pff, squares". Realiteit is dat we gewoon met bergen mensen op een klein stukje nederland zitten. En als iedereen zich gigantisch aso gaat gedragen blijft er weinig tolorantie over. Met als gevolg gesloten wegen, grind op de weg, kabels gespannen, rondvliegende gieters, noem het maar op.

Ik heb geen trek dat mij dat overkomt wanneer mijn hobbie (motorrijden) gebundeld wordt met andermans hobbie (herrie maken op de motor) en we als 1 groep benadeeld gaan worden. En die kant gaat het helaas wel op.
 
Veelbellers denken ook altijd dat iedereen altijd bereikbaar moet zijn maar ik pak de telefoon niet op achter het stuur.
Ik heb helemaal geen geluids/microfoon set in mijn helm.
Simpel om de reden dat ik tijdens het motorrijden, ook tijdens woon werk ritten, geniet om 100% met motorrijden bezig te zijn. Geen inkomende gesprekken, geen muziek, en geen gps instructies*.

Mijn phone zit weliswaar in een houder als ik maps gebruik, of als ik nodig mijn batt moet opladen.

Op dat moment kan ik wel zien dat iemand mij belt, maar gooi mij daarvoor niet aan de kant. Lijkt het mij belangrijk/dringend, wacht ik wel tot ik ergens veilig aan de kant kan.

* ik hoef mijn gps niet te horen. Mijn gps is een hulpmiddel, geen bevelen-uitdeler. Ik zie het wel. Heb in een file zo wel eens een afrit gemist, ach, en wat dan? Blijven rihden, de gps herberekent wel, en weer een paar km's extra rijplezier.
 
Nee, de overgrote meerderheid van mensen die niet op dit forum zitten en last hebben van uitbundig luid geluid dat blijkbaar nodig is voor een kleine groep mensen om te kunnen genieten van hun hobbie. Je verwart het vast met jouw "enkelen" (mooi he, hoe dat soort assumpties 2 kanten op werken)
Ik was (en ben uberhaupt) hier niet echt serieus mee. maar verwacht jij dat als jij langs 100 willekeurige mensen rijdt met een luide uitlaat dat maar enkele zeggen "jezus wat een schijtgeluid" en niet de meerderheid? Hier op een motorliefhebbers forum is de meerderheid tegenwoordig al tegen dat onnodige luide geluid, wat verwacht je dat het generale publiek ervan vind?
Ik snap ook niet zo goed waar de link naar conformiteit wordt gemaakt. Als mijn hobbie rondrennen met een draaiende kettingzaag is zonder ketting omdat ik het geluid geweldig vind en iemand klaagt over het geluid. Dan ga ik niet zeggen "jezus, wat een huisvaders hierzo, pff, squares". Realiteit is dat we gewoon met bergen mensen op een klein stukje nederland zitten. En als iedereen zich gigantisch aso gaat gedragen blijft er weinig tolorantie over. Met als gevolg gesloten wegen, grind op de weg, kabels gespannen, rondvliegende gieters, noem het maar op.

Ik heb geen trek dat mij dat overkomt wanneer mijn hobbie (motorrijden) gebundeld wordt met andermans hobbie (herrie maken op de motor) en we als 1 groep benadeeld gaan worden. En die kant gaat het helaas wel op.

Je trekt het nu in het idiote natuurlijk, met je kettingzaag, al zou het wel een leuke uitlaatklep kunnen zijn😆.

Wat ik bedoel te zeggen, en misschien is het een generatie verschil, is dat het blijkbaar in is om elke irritatie cq politiek incorrecte gedachte te moeten elimineren.

We moeten ons sociaal gedragen, echter d emanier waarop men dat opdringt is asociaal.
We moeten allemaal in hetzelfde keurslijf zitten.

Wat niet betekend dat alles maar moet kunnen, dat is de andere kant.
Uiteraard is er de wet, en daar moeten we ons aan houden, en dan is het ieders verantwoordelijkheid of men daar aan mee doe of niet.
Daar heb je geen bejaarde dijkbewoners of andere burgertrutten voor nodig, die even gaan bepalen hoe het allemaal moet.
 
Je trekt het nu in het idiote natuurlijk, met je kettingzaag, al zou het wel een leuke uitlaatklep kunnen zijn😆.

Wat ik bedoel te zeggen, en misschien is het een generatie verschil, is dat het blijkbaar in is om elke irritatie cq politiek incorrecte gedachte te moeten elimineren.

We moeten ons sociaal gedragen, echter d emanier waarop men dat opdringt is asociaal.
We moeten allemaal in hetzelfde keurslijf zitten.

Wat niet betekend dat alles maar moet kunnen, dat is de andere kant.
Uiteraard is er de wet, en daar moeten we ons aan houden, en dan is het ieders verantwoordelijkheid of men daar aan mee doe of niet.
Daar heb je geen bejaarde dijkbewoners of andere burgertrutten voor nodig, die even gaan bepalen hoe het allemaal moet.
Je hebt helemaal gelijk, met een lemmet/kettingloze kettingszaag rondrennen dat is zo idioot, dat zou niemand ooit doen. En voor de duidelijkheid, een kettingzaag maakt om en nabij (wat ik zie op de makita site) 101Db. Redelijk vergelijkbaar dus met een aso uitlaat.
Overigens ben ik al een paar keer naar de motoGP geweest in Assen, Mugello, Berne etc. Dus ik ben niet tegen geluid voor de duidelijkheid, het is alleen asociaal wanneer het overal en te onpas wordt toegepast (door dus met een luide uitlaat overal rond te rijden)

Ik weet niet of het een generatieverschil is, er zijn in elke generatie wel "woke" mensen geweest, alleen tegenwoordig hebben ze een makkelijke manier om wereldwijd gehoord te hebben. En voor de duidelijkheid ook he, dit is al lang en breed bepaald door de wet/keuringen dat die hoeveelheid geluid niet meer acceptabel is. Dit is niet iets van "onlangs" ofzo. Het enige wat je nu echt ziet is dat mensen zijn het zat dat het niet nageleefd wordt. En dan krijg je dat mensen het heft in eigen hand nemen, als reactie daarop gaat politie weer meer controleren/geluidspalen plaatsen/wegen sluiten. Dit is dus absoluut niet dat de dijkbewoners en burgertrutten dingen bepalen, ze zijn het juist zat dat de dingen die decennia geleden al bepaald zijn (Doe eens een gokje welke generatie dat heeft bepaald) niet nageleefd worden.

Joh, moet je proberen te begrijpen hoe ik mij voel. Afgelopen 10 jaar gemiddeld een km of 30.000 per jaar op de motor (met een afwezigheid van 3 jaar, reken maar uit). En ik zie al deze vijandigheid (grind, kabels, dichte wegen, strengere controles, negatieve associatie met motorfietsen) meer en meer. Allemaal omdat een handjevol mensen (van, nu we het toch over generaties hebben, meestal van 1 bepaalde generatie) het zo nodig vind om een achterlijk luide uitlaat op hun motor te schroeven en het daarmee voor iederen te verpesten.

Het is moeilijk om dat soort "fuck you, got mine" gedrag te zien en niet te zuchten en bij jezelf te denken. Zo jammer dit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan