mijn eerste reis via de Vercors naar Lago Maggiore - veel vragen - trailer - kleding tips - 2sep-17sep

chrizle

Rookie
25 mei 2020
17
0
Hoi, even voorstellen bezig met mijn éérste motorreis, omdat het onze eerste keer is toch maar gekozen voor een motortrailer en onze reis te splitsen in 2 (of 3) haltes.
2 tot 9 sep houden we halt in de Vercors en reizen dan door richting Varesse nabij lago Maggiore. We rijden duo en hopen te ervaren hoe leuk het is om je motor bij te hebben. De heen reis is al best duidelijk, vanuit Belgie via luxemburg richting Grenoble, houden er een week halt en reizen dan door naar Varrese (italie). De terugreis is minder duidelijk, misschien gewoon via de Route de Napoleon door Frankrijk weer terug. Hebben totaal bijna 3 weken de tijd, dus na Varesse bijna 6 dagen de tijd om een mooie halte in te lassen.

Met deze vragen zit ik :

- 02-09 sep regio Vercors - wat is goede motorkleding om bij te hebben - route naast de route Combe Laval, nog must see's ?
- 09-17 sep regio Italiaanse Meren - Lago Maggiore - doorwaaivest - regenkleding - wat te verwachten ? Wat is goede kleding, niet écht de planning om dagelijks de passen te gaan opzoeken. Is het een ander weertype dan de Vercors nabij Grenoble te verwachten ? (weekje later nauurlijk) - route tips ?
- 17 sep -22 sep nog 5 a 6 dagen een halte/vakantie inlassen, ... hoe reis ik het beste terug ? Via Frankrijk terug (Route napoleon) of kies ik beter recht naar boven richting Bodensee, of kies ik omweg via Oostenrijk ? Ik beschik immers over een trailer met een Suzuki Burgman 650, wat extra kilo's ... dus vignets en tol betalen met een trailer misschien budgetair toch wat rekening houden met een voordeligere terugreis ?

alle tips welkom, ook qua kleding, motortrailer, etc . dank bij voorbaat, Chris (qua tips genoeg te lezen, over de vercors, dus die eerste week komt wel goed ;)
 
Vercors. => t-shirt
lago maggiore => hempje
bij de colletjes in de alpen een jas erover.

september de afgelopen jaren 25 graden en hoger.
Dus geen doorwaai jasjes? Geen reglementering in Frankrijk of Italië voor motoren?
 
Dus geen doorwaai jasjes? Geen reglementering in Frankrijk of Italië voor motoren?
Beide landen hebben geen reglementering voor kledingen, helmen etc. Zelf zou ik wel een doorwaai jas aandoen en (dunne) handschoenen. Dress for the slide, not for the ride O-)

Terug zou ik (binnendoor) via Oostenrijk gaan en daar nog wat passen rijden. Imst is een mooi uitvalspunt (oa Hahntenjoch)
 
Hoi, even voorstellen

Met deze vragen zit ik :

- 02-09 sep regio Vercors - wat is goede motorkleding om bij te hebben - route naast de route Combe Laval, nog must see's ?
- 09-17 sep regio Italiaanse Meren - Lago Maggiore - doorwaaivest - regenkleding - wat te verwachten ? Wat is goede kleding, niet écht de planning om dagelijks de passen te gaan opzoeken. Is het een ander weertype dan de Vercors nabij Grenoble te verwachten ? (weekje later nauurlijk) - route tips ?
- 17 sep -22 sep nog 5 a 6 dagen een halte/vakantie inlassen, ... hoe reis ik het beste terug ? Via Frankrijk terug (Route napoleon) of kies ik beter recht naar boven richting Bodensee, of kies ik omweg via Oostenrijk ? Ik beschik immers over een trailer met een Suzuki Burgman 650, wat extra kilo's ... dus vignets en tol betalen met een trailer misschien budgetair toch wat rekening houden met een voordeligere terugreis ?

alle tips welkom, ook qua kleding, motortrailer, etc . dank bij voorbaat, Chris (qua tips genoeg te lezen, over de vercors, dus die eerste week komt wel goed ;)
Het weer kan natuurlijk, zowel positief als negatief alle kanten op.
Zorg er dan voor dat je met je motorkleding met de temp en/of regen mee kan gaan.

Trek de motorjas aan voor het weer wat je het meest verwacht.
Dus bijv een doorwaaijas, maar dan ook mogelijk een trui erbij en/of een regenpak. (1)
Je kan ook je gewone motorjas aantrekken en die onderweg "bol" laten waaien door de voorrits max open te zetten.(2)

(1) Naar heet Sicilië had ik de doorwaaijas mee.
Zelfs daar wel eens boodschappen gedaan op de motor op 'the Italian way'. Met T-shirt en slippers naar de super. Te heet!!
Echter onderweg naar huis was 't ineens op de Gotthardpass net boven nul met miezerregen.
Een trui en het regenpak bleken voldoende. O ja, zorg dan wel dat je handen droog (kunnen) blijven.

(2) Vorig jaar op Sardinië had ik mijn gewone motorjack bij me. (met doorluchtritsen)
De warmte op het eiland was te erg, zodat ik na een week weer naar het vasteland ben gegaan. Het was niet te doen, zo heet!
Wat ik tijdens het rijden deed was de voorrits vrijwel helemaal open zetten zodat het jack zich dan opblaast als een ballon.
Biedt prima verkoeling! Werkt prima bij extreme hitte.
 
Even je shirt natmaken in een fris berg riviertje of een bij een kraantje, en daar je jas overheen, koelt ook goed.
Heb er zelf geen maar een koelvest zou ook werken.
 
Ik beschik immers over een trailer met een Suzuki Burgman 650, wat extra kilo's ... dus vignets en tol betalen met een trailer misschien budgetair toch wat rekening houden met een voordeligere terugreis ?
In Frankrijk moet je geen extra peage betalen voor een trailer,tenminste als hij lager is dan 2 meter.
En de maximum snelheid met een trailer is hetzelfde als zonder.
 
Vanaf Lago Maggiore naar, zeg maar de zuidkant van de, Route Napoleon is nog wel een flink stuk saai rijden door plat Noord Italië. Moet je nabij Briancon de grens over en dan naar Gap. Ik zou de volgorde wijzigen of 1 van de 3 laten zitten. Of van Lago Maggiore idd via Oostenrijk nr het Noorden. (Meer regenkans in Oostenrijk dan nabij Route Napoleon. Ook in Oostenrijk 'tol-bergpassen' en wat teveel 'aangeharkt park inrichting'. (Just my 2 cents)).

Hou ons op de hoogte! Is leuk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan