Minder vaak rijden

Het is nu vooral de benzine prijs die mij thuis houd.
Beide motoren rij ik het liefst E vrij.
Dus word het vaak premium tanken, en dat is nog niet vaak onder de 2 euro. Eerder naar de 2,30. Tegen vorig jaar 1.80 of in België zelfs minder. Maar dan helaas toch E5%.
E0.% is er helemaal niet verkrijgbaar zo ver ik weet.
Even off-topic maar E0 bestaat officieel niet. Dus al zit er geen ethanol in, dan heet het alsnog E5. Is bij veel premium brandstoffen het geval.
 
Verkeer tegenwoordig in de luxe positie dat ik m'n salaris naar eigen believen kan op maken, alweer zo'n 7500 pretkilometers dit jaar.
Vroeger toen m'n kinderen nog klein waren had ik ook wel zoiets van kan ik dat wel maken, geld uitgeven aan een best wel kostbare hobby.
Was eigenlijk ook wel iets van een schuldgevoel toen.
 
Even off-topic maar E0 bestaat officieel niet. Dus al zit er geen ethanol in, dan heet het alsnog E5. Is bij veel premium brandstoffen het geval.
En BP Ultimate 98 is 'e0'. En zoveel duurder is 98 niet bij de BP. Tenminste bij de BP Express.

Vanwege wettelijke regelgeving is bp Ultimate 98 voorzien van het pomplabel E5. Aan bp Ultimate 98 wordt op dit moment echter GEEN ethanol toegevoegd. Mocht dit in de toekomst veranderen, dan zullen wij dit communiceren.
 
Dat zal een stuk zuiniger rijden! Ik heb een Kawa ER-6N (1 op 20-22) voor het snellere werk en een Yamaha NMAX 155 motorscooter voor het zuinige werk (1 op 32-36 met gemak haalbaar, kan nog wel zuiniger als het moet). Maar goed, mijn autootje doet ook tussen 1 op 20-23.

Ik rij met mijn CRF 250 Rally tussen de 1:33 - 1:37
en de motor vraagt minimaal onderhoud, ketting, banden, gaat veel langer mee met minder peka's.
 
Ik had ook een CB 500 overwogen, das ook zo'n fiets waar je goed de crissis mee door kan komen, toen ik opgroeide waren er ook wel eens mindere jaren, er waren maar weinig mensen in ons dorp die een auto hadden, en toen de werkeloosheids crissis begin jaren 70 inzette ging mijn pa ook een tijdje op het Mobyletje naar het werk, en later toen het weer wat beter ging kwam er ook weer een auto, ook ging het gras uit de tuin en kwamen er piepers en spercibonen voor in de plaats ik geloof dat toen mensen zich gemakkelijker aanpasten, s'avonds om 8 uur ging het journaal een half uurtje aan, en had Joop den Uil het over de opec geloof ik, zagen we een paar minuutjes Amerikanen in Vietnam, en dat was het dan, een half uurtje later ging het licht uit en ging de familie te bed, en als we geluk hadden zagen we 5 seconden Gerrit Wolsink in beeld.
Ik geloof dat destijds de druk vanuit de media er veel minder was, en het wat relaxter was allemaal. De piepers werden ook gedeeld met de buren, dat ging over en weer, en op zaterdag werd iedereen in een vw busje geperst en werd er ingekocht in de grote stad, patat gegeten, dat was ons uitje, het gemakkelijke was toen dat niemand geld had, en deed men meer samen.
 
Laatst bewerkt:
Ik had ook een CB 500 overwogen, das ook zo'n fiets waar je goed de crissis mee door kan komen, toen ik opgroeide waren er ook wel eens mindere jaren, er waren maar weinig mensen in ons dorp die een auto hadden, en toen de werkeloosheids crissis begin jaren 70 inzette ging mijn pa ook een tijdje op het Mobyletje naar het werk, en later toen het weer wat beter ging kwam er ook weer een auto, ook ging het gras uit de tuin en kwamen er piepers en spercibonen voor in de plaats ik geloof dat toen mensen zich gemakkelijker aanpasten, s'avonds om 8 uur ging het journaal een half uurtje aan, en had Joop den Uil het over de opec geloof ik, zagen we een paar minuutjes Amerikanen in Vietnam, en dat was het dan, een half uurtje later ging het licht uit en ging de familie te bed, en als we geluk hadden zagen we 5 seconden Gerrit Wolsink in beeld.
Ik geloof dat destijds de druk vanuit de media er veel minder was, en het wat relaxter was allemaal. De piepers werden ook gedeeld met de buren, dat ging over en weer, en op zaterdag werd iedereen in een vw busje geperst en werd er ingekocht in de grote stad, patat gegeten, dat was ons uitje, het gemakkelijke was toen dat niemand geld had, en deed men meer samen.
In Santa Pola zeker.
 
Mijn motoren waar ik door Sauerland rij verbruiken 1 op 17
Rij gemiddeld tussen de 250 en 350 km per rit.
De laatste weken / maanden tussen de 125 en 150 km
Heb dan net zoveel plezier
Maak meerdere pauzes geniet van de omgeving. Eten neem ik mee net als koffie of thee als het moet kan ik nog een soep maken.
Op deze manier hou ik de kosten laag.
 
Mijn Gilera uit 1953 rijdt makkelijk 1:35.

Maar ja, dan rij ik wel met een diesel auto+aanhanger 1:15 naar Santander om vervolgens 2000km op de Gilera door de bergen te rijden....

Dus nee, ik geneer mij niet. Werk sinds 1986 en maak zelf uit waar het 'disposable income' naar toe gaat. :Y
 
De laatste tijd besluit ik vaak om tóch niet de motor te pakken voor een plezierritje. Het leven is ook voor mij merkbaar veel duurder geworden waardoor het oppassen is om de eindjes enigszins aan elkaar te kunnen knopen.
Hoewel ik geld reserveer voor het motorrijden vind ik het lastig om het nu te gebruiken. Een “schuldgevoel” denk ik, al is het figuurlijk bedoeld.
Hoe is dat bij andere motorrijders?

Ik heb vorige week circa 500L brandstof verbruikt met de auto en motor gezamenlijk voor een weekje Spanje en circuit Aragon.

Begin 2023 wil ik een RSV4 factory nieuw bestellen.

Je leeft maar 1 keer tenslotte.
 
Ik rij eigenlijk steeds vaker. Heb er voor het rijden met passagier zelfs een Guzzi V85tt bijgekocht. Als het even droog is gaan we rijden waarbij we terrasbezoek niet schuwen. Als het weer echt mooi is, wordt er zomaar een tank (23l!) leeggereden en wordt de apres ride gastronomie zeker niet vergeten. Ter voorbereiding (sic) op een epische tocht over de Alpen naar de fabriek is er onlangs ruim 2000km in de Ardennen gereden en het nodige genuttigd bij de plaatselijke horeca. Tussendoor vinden er snelle soloritjes plaats op de Speed Triple, vaak geïnspireerd door inname van een biertje of wat met hetzelfde epitheton ornans.
 
Veel plezier morgen in elk geval. :]
Dankjewel Monomuis, vandaag heb ik samen met een kameraad een mooie rit van 190 km gemaakt door Salland. Het was zonnig weer, ik heb genoten van de herfstkleuren en van de rit.
En ik heb het besef hoe gelukkig ik ben om dit te kunnen doen!
 
Laatst bewerkt:
Ik bespaar ook, niet uit eten maar de lekkerste vis,zalm en slaatje gehaald.
En ik hoef er maar in totaal 200 km voor te rijden😋. Woerden / Urk
 
Ik rij minder dan ik vroeger deed. Ik werk bewust 3 dagen per week thuis en slechts 2 op kantoor. Heel af en toe plan ik wel eens een pleziertochtje maar vaak is het niet. Ook scheelt het dat mijn motor de 1 op 20 wel haalt en dus niet veel onzuiniger dan mijn auto is bij "dezelfde" rijstijl.
Ik heb ook een tijd geen motor gereden omdat ik wist dat de motor meer verbruikte dan de auto. Ik vond motorrijden daarom zonde. Dat heeft mijn plezier geen goed gedaan en sinds ik een motor heb die zuiniger is pak ik dus als het kan de motor weer.
 
Ik rij minder dan ik vroeger deed. Ik werk bewust 3 dagen per week thuis en slechts 2 op kantoor. Heel af en toe plan ik wel eens een pleziertochtje maar vaak is het niet. Ook scheelt het dat mijn motor de 1 op 20 wel haalt en dus niet veel onzuiniger dan mijn auto is bij "dezelfde" rijstijl.
Ik heb ook een tijd geen motor gereden omdat ik wist dat de motor meer verbruikte dan de auto. Ik vond motorrijden daarom zonde. Dat heeft mijn plezier geen goed gedaan en sinds ik een motor heb die zuiniger is pak ik dus als het kan de motor weer.
Echt waar?
 
Ik heb nu een VFR800 die ik eigenlijk alleen uit de schuur haal voor wat plezierritjes. Veel te weinig natuurlijk (drukke baan, begonnen met ondernemen, kleintje van 1,5jr, en nog wel meer smoesjes). Nu zit ik juist te overwegen om deze komende periode in te ruilen en voor een motorscooter te gaan (300 - 400cc). Wat meer comfort en ik heb het gevoel dat ik dan ook vaker de tweewieler ga pakken voor praktische ritjes. Heb wel 2 auto's op de oprit staan, waarvan eentje die plug-in hybride is, dus voor het verbruik/ratio hoef ik het niet te doen. Maar ik rij gewoon heel graag motor en hoop het op deze manier ook wat vaker weer te doen.
 
Ik kan het me wel voorstellen, hoor. Er zijn periodes in m'n leven geweest, dat ik de hand op de knip moest houden. En ik ben nota bene in de fortuinlijke omstandigheid dat ik altijd redelijk betaald werk heb gehad.
Verbruik is natuurlijk niet de enige kostenpost.

Bijna geen enkele auto is zuiniger dan een motor bij hetzelfde gebruik.

Bij een pleziertochtje valt toch niet op of een motor 1 op 22 (zuinige motor) of 1 op 17 (motor met hoge tuning) verbruikt.
 
Ik heb nu een VFR800 die ik eigenlijk alleen uit de schuur haal voor wat plezierritjes. Veel te weinig natuurlijk (drukke baan, begonnen met ondernemen, kleintje van 1,5jr, en nog wel meer smoesjes). Nu zit ik juist te overwegen om deze komende periode in te ruilen en voor een motorscooter te gaan (300 - 400cc). Wat meer comfort en ik heb het gevoel dat ik dan ook vaker de tweewieler ga pakken voor praktische ritjes. Heb wel 2 auto's op de oprit staan, waarvan eentje die plug-in hybride is, dus voor het verbruik/ratio hoef ik het niet te doen. Maar ik rij gewoon heel graag motor en hoop het op deze manier ook wat vaker weer te doen.

Rijden op een motorscooter is wel heel anders dan motorrijden, dus zou vooraf wel even een paar proefritten maken. Maar met 300-400cc wel weer leuk genoeg om je op te vermaken. Ik vermaak me ook wel op mijn 155cc motorscooter, maar er zit geen vermogen in. Op een Piaggio Beverly 350 heb ik me altijd goed vermaakt (330cc). Is ook vlotter dan de 400. De 400 oogt alleen weer beter. Een Yamaha XMAX 300 is ook niet verkeerd. Heb de XMAX 400 nooit gereden.
 
Ik heb nu een VFR800 die ik eigenlijk alleen uit de schuur haal voor wat plezierritjes. Veel te weinig natuurlijk (drukke baan, begonnen met ondernemen, kleintje van 1,5jr, en nog wel meer smoesjes). Nu zit ik juist te overwegen om deze komende periode in te ruilen en voor een motorscooter te gaan (300 - 400cc). Wat meer comfort en ik heb het gevoel dat ik dan ook vaker de tweewieler ga pakken voor praktische ritjes. Heb wel 2 auto's op de oprit staan, waarvan eentje die plug-in hybride is, dus voor het verbruik/ratio hoef ik het niet te doen. Maar ik rij gewoon heel graag motor en hoop het op deze manier ook wat vaker weer te doen.
Wat ga je hier mee verdienen?

Je zegt plezierritjes te willen rijden en daarvoor een 300-400cc te willen aanschaffen.
Wat is een plezierritje? Stel dat is 125km. Verbruik gaat mss van 1:17 naar 1:25. Dus 7 liter vs 5 liter.
Dat is dan €4 euro minder benzine-verbruik.
Hoe vaak ga je dat in 1 jaar doen? Mss 20x Maw nog geen €100 per jaar bespaard op brandstof.

Ik weet niet of je blij gaat worden met zo'n opgevoerde brommerd.
Effe een stuk snelweg om tijd te besparen of een leuke rit gaan rijden in bijv Z.Limburg, waar je eerst 'snel' heen wilt, kan je vergeten.
Het kan wel maar of je blij wordt op de Autobahn?

Nu heb je een motor die je kent, en je weet wat de technische staat is.
Moet je maar afwachten wat je nu gaat krijgen.
Hoe dan ook, aanschaf van een andere motor is sowieso ALTIJD verlies, want de handelaar moet ook brood eten.
Je kan nog heel wat jaartjes VFR rijden voordat je met de vervanging zal gaan 'verdienen'.

Conclusie: NIET doen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan