Morgen opstappen of instappen?!

WiegerUtrecht

Rookie
11 okt 2016
12
0
Even een topic waarin iedereen hardop kan denken, afwegen en bespreken of je morgen met een gerust hart kan opstappen(met de fiets) of dat het risico te groot is en je beter kan instappen(met de auto).

Het motto is "tegen kou kan je, je kleden maar tegen pekel en gladheid niet."

Om te beginnen zaterdag 28 januari, rond 11.00 5 graden, vannacht geen vorst. Route loopt via snelweg en twee grote N-wegen.
Wat zeggen de veteranen, opstappen of instappen?
 
Lijkt me een goed plan als een ieder dat lekker voor zichzelf bepaald :Y

5 graden is niet eens een discussie waard overigens _O-
 
Ik twijfel nog. M'n nieuwe motor staat al klaar in de tuin en het wordt een graad of 7-8... misschien toch even een klein rondje om alvast te proeven...
 
Lijkt me een goed plan als een ieder dat lekker voor zichzelf bepaald :Y

5 graden is niet eens een discussie waard overigens _O-

Maar je kan wel ervaringen uitwisselen toch? Ben wel benieuwd waarom jij bijvoorbeeld zegt dat 5 graden niet eens een discussie waard is 😉
 
Lijkt me een goed plan als een ieder dat lekker voor zichzelf bepaald :Y

5 graden is niet eens een discussie waard overigens _O-

Tenzij je op een buitenweggetje last krijgt van opdooi. Dan is de weg ineens een ijsbaan, terwijl het niet vriest.
 
Ik rij het hele jaar door, nu al 2 jaar zonder ook maar 1 uitzondering.

Ik zeg opstappen dus....
 
Ben alleen afgelopen maandag met auto geweest, onder nul en droog is geen probleem.
Verder zijn er nog wel wat factoren, (on)bekende route, aantal minuten op de motor, ABS, handvatverwarming, zithouding, karakter motor en berijder, kleding, handschoenen, en wat zout betreft hoe zuinig ben je op je motor.
Maar bovenal hoe groot is het voordeel in reistijd met files en opstoppingen, en parkeren in de stad.

Ik kijk zelf vaak op de waarschuwingcodes KNMI (Groen, geel, oranje), en op de grondtemperatuurkaart van buienradar.
Morgen zou voor mij een no-brainer zijn en toch zeker om 11:00 uur, opstappen en genieten dus.
 
Tenzij je op een buitenweggetje last krijgt van opdooi. Dan is de weg ineens een ijsbaan, terwijl het niet vriest.
Afgelopen week op mijn plaat gegaan, terwijl het 2 graden boven nul was. Helm gelukkig niet beschadigd, want die had ik niet op. Ging even een klein stukkie proberen hoe die reed......
 
Hee!
Dat weet ik heus wel hoor, ben niet op mijn achterhoofd gevallen!
 
Even een topic waarin iedereen hardop kan denken, afwegen en bespreken of je morgen met een gerust hart kan opstappen(met de fiets) of dat het risico te groot is en je beter kan instappen(met de auto).

Het motto is "tegen kou kan je, je kleden maar tegen pekel en gladheid niet."

Om te beginnen zaterdag 28 januari, rond 11.00 5 graden, vannacht geen vorst. Route loopt via snelweg en twee grote N-wegen.
Wat zeggen de veteranen, opstappen of instappen?
voor gladheid zou ik niet echt bang zijn maar om de pekel weg te krijg moet het eerst stevig gaan regenen. mij boeit die pekel niet zo ik heb geen motor voor de inruilwaarde maar voor jouw motor kan ik dat niet bepalen. dus zoek het lekker zelf uit.
 
Opstappen
zoals je zegt, je kan er je tegen kleden
... pekel ...
Opstappen
als het uiterlijk van je motor belangrijk is, je kan ze ertegen behandelen
... gladheid ...
Opstappen
kan je op anticiperen
....................................................................................
Om te beginnen zaterdag 28 januari, rond 11.00 5 graden, vannacht geen vorst. Route loopt via snelweg en twee grote N-wegen.
Wat zeggen de veteranen, opstappen of instappen?
Opstappen dus :]
 
Ik reed laatst met de motor in dit soort weer en hij werd er zo blij van dat met even flink gassen hij ging kwispelen. Dat geeft voor de meer ervaren rijder oeps momentjes, de onervaren rijder gaat op zijn muil.

Nou heb ik ook nog een tussenweg: de MX5 met softtop en die kwispelt ook, maar dat is wat simpeler te verhelpen en je valt niet op je muil. Bijkomend voordeel is dat daar de kachel in zit van de 929 en daarmee zit je redelijk warm met het dak helemaal naar beneden.

Ga er over nadenken vannacht.
 
... mij boeit die pekel niet zo ik heb geen motor voor de inruilwaarde ...
Instappen.
Geen pekel aan mijn fiets!!
@TS : zo zie je maar, je krijgt, en gaat hier nog meer krijgen, totaal tegengestelde reacties.

En weet je, ze hebben allemaal gelijk :Y

Jaja, dat kan. Het hangt er allemaal af van verschillende factoren:
- Wat voor motor heb je, en wat verwacht/wens je van je motor?
- Wat voor rijder ben je?
- Wat zijn je algemene wensen/verwachtingen van motorrijden?
- enz enz ...

opstappen? Of Instappen? Je ziet het dus, hangt allemaal van zo veel dingen af, en is persoonlijk. Niemand kan/mag je verwijten geven dat je verkeerd beslist.

Mijn motor is 90% een woon-werk middel, wat mij wel heel veel plezier bezorgd ook. Pekel? Geen probleem, zolang die technisch maar zeer goed in orde blijft.

Maar als ik een of andere bling bling motor had, kwam ik er ook niet mee buiten van zodra er ook maar één korrel zout op de baan ligt :N
 
@TS : zo zie je maar, je krijgt, en gaat hier nog meer krijgen, totaal tegengestelde reacties.

En weet je, ze hebben allemaal gelijk :Y

Jaja, dat kan. Het hangt er allemaal af van verschillende factoren:
- Wat voor motor heb je, en wat verwacht/wens je van je motor?
- Wat voor rijder ben je?
- Wat zijn je algemene wensen/verwachtingen van motorrijden?
- enz enz ...

opstappen? Of Instappen? Je ziet het dus, hangt allemaal van zo veel dingen af, en is persoonlijk. Niemand kan/mag je verwijten geven dat je verkeerd beslist.

Mijn motor is 90% een woon-werk middel, wat mij wel heel veel plezier bezorgd ook. Pekel? Geen probleem, zolang die technisch maar zeer goed in orde blijft.

Maar als ik een of andere bling bling motor had, kwam ik er ook niet mee buiten van zodra er ook maar één korrel zout op de baan ligt :N

ik vind dat wel een beetje kort door de bocht hoor, kan je dat wat verder uitleggen ?
 
ik vind dat wel een beetje kort door de bocht hoor, kan je dat wat verder uitleggen ?
Voor 99,99% van de gebruikers van MF is dit zeer duidelijk :Y

Maar om het ook voor u duidelijk en begrijpelijk over te brengen:

Ik doe voornamelijk woon werk (woon werk alleen al rond de 28.000km/jaar), en doe dat met een GSX F, dus ... :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik rij de hele week al door. Even motor afspoelen na een rit en de dag er na weer gaan. Verwarmde handschoenen werken wel goed.

Het motto is "tegen kou kan je, je kleden maar tegen pekel en gladheid niet."

En de pekel ligt er morgen ook nog wel. Waarschijnlijk wat platgereden, maar goed dat overleef je wel.Tegen pekel kan je je ook wel kleden. Keertje je kleding in de was en klaar.
Tegen gladheid kan je je ook wel kleden. Goede bescherming in je pak en rug beschermer etc.
Maar waarschijnlijk doel je daar niet op in je motto ....
 
Terug
Bovenaan Onderaan