Morgen opstappen of instappen?!

Motor met ACF50 / FS365 inspuiten en opstappen.

Heb dit jaar de motor nog geen een keer laten staan, heb vorige week met -8 ook gereden.
Zolang de wegen droog zijn is er niks aan de hand en kan je gewoon rijden.

Vandaag heerlijk gereden, maar in november ben ik onderuit gegaan bij het verlaten van een rotonde waar met was gestrooid. Achterkant brak plotseling uit en er was niets aan te houden, waarschijnlijk brokken vergestrooide pekel.
 
Vandaag heerlijk gereden, maar in november ben ik onderuit gegaan bij het verlaten van een rotonde waar met was gestrooid. Achterkant brak plotseling uit en er was niets aan te houden, waarschijnlijk brokken vergestrooide pekel.

Ik wil geen zout in de wonden wrijven, maar het toont toch weer aan dat je behalve ver vooruit, ook af en toe dichterbij moet kijken.
 
Vandaag ingestapt maar ook opgestapt!
Niet met de cbr gereden wel met de kawasaki crosser.
Het was een partij druk in berghem.
Erg lastig want ik kan er geen hout van en het was ook anderhalf jaar geleden dat ik gereden had.
Toch leuk om te doen ondanks dat ik aan alle kanten voorbij geblazen word.
 
Ook hier een doorrijder, vorige week was het -6, maar gewoon doortuffen. Heb m'n motorscooter niet speciaal behandeld, wel van t weekend weer ff beetje afgeboend, voor zover dat ging, verder staat hij altijd overdekt of in de verwarmde schuur.

Heb wel een winterse setup: beenkleed, hoog windscherm, verwarmde handschoenen en winterbanden. Die hebben me zeker al een paar keer gered. Heb namelijk weleens dat de achterkant iets uitbreekt, maar dat herstellen de banden dan steeds tot nu toe.
 
Ik rij ook door, alleen al vorige week vijf dagen 50 km woon-werk met twee verschillende motorfietsen. Dagen tot -6°C gehad.
Daarbij probeer ik ze wel droog te houden, maar alleen op het werk staan ze (gelukkig) binnen.
Alles een beetje in de siliconen of anti-roest spray. De vorkpootjes droog ik af na de rit, verder niet.

En ja, wel rechtop van de rotonde af natuurlijk.
Veel gas geef ik nu alleen rechtuit. :P (even dragrace vlakbij werk :+ )

Ik zit wel in de randstad, dat scheelt al enorm met de gladheid. :P
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen twee weken met de auto geweest, maar nu weer lekker op de motor! *O*

Als ik naar de voorspellingen kijk dan houd ik het daar ook lekker bij :Y
Scheelde vanmorgen meteen alweer flink tijd en voor regen hebben we een pak!
 
Gewoon lekker instappen en genieten van de warmte, het comfort en de muziek. Van A naar B rijden via de snelweg is sowieso niks, zelfs al is het heerlijk weer...
 
Lekker op de motor gereden vandaag. Was goed te doen qua temperatuur. Thuis een emmertje water erover tegen de pekel.
Was wel ontiechelijk druk, ik vreesde voor mijn leven met al die afsnijdende werkbusjes op de A4 & A10 bij Amsterdam, 3 seconden afstand hebben mensen geen boodschap meer aan blijkbaar. Kwam ook nog een grapjas tegen die op de vluchtstrook van de A4 bij knooppunt Badhoevedorp reedt om vervolgens vanaf die (verdwijnende) vluchtstrook terecht te komen op de uitvoegstrook van de snelweg terwijl het druk met auto's op die banen was. Levensmoe zeker.
 
Ik twijfel nog. M'n nieuwe motor staat al klaar in de tuin en het wordt een graad of 7-8... misschien toch even een klein rondje om alvast te proeven...
Eindstand: niet opgestapt.

M'n nieuwe motor past niet door de tuindeur zonder de spiegels in te klappen of te demonteren. Aanstaande zaterdag ga ik de tuindeur verbreden :$
 
Laatst bewerkt:
Vandaag heerlijk gereden, maar in november ben ik onderuit gegaan bij het verlaten van een rotonde waar met was gestrooid. Achterkant brak plotseling uit en er was niets aan te houden, waarschijnlijk brokken vergestrooide pekel.

Als er net is gestrooid, is het dus ws. glad door bevriezing maar heeft het zout nog geen kans gehad om z'n werk te doen. Zout moet worden ingereden om effect te hebben. Maar daar ben je dus zelfstandig al achtergekomen helaas... nou ja voor de toekomst en andere rijders dan nog maar even deze reminder, hopelijk ten overvloede!
 
Gewoon lekker instappen en genieten van de warmte, het comfort en de muziek. Van A naar B rijden via de snelweg is sowieso niks, zelfs al is het heerlijk weer...
Dat ben ik dus niet eens. Mijn vrouw merkt het direct aan me als ik een keer ben ingestapt. Ik rij 70km vv en in de winter vooral over de snelweg. Maar dan is de motor nog steeds de betere optie. Muziekje aan check, verwarmd vest check, handvatverwarming check en tot slot anusvwrwarming.
 
Als er net is gestrooid, is het dus ws. glad door bevriezing maar heeft het zout nog geen kans gehad om z'n werk te doen. Zout moet worden ingereden om effect te hebben. Maar daar ben je dus zelfstandig al achtergekomen helaas... nou ja voor de toekomst en andere rijders dan nog maar even deze reminder, hopelijk ten overvloede!
:^

Heb dat tijdens de koude dagen ook aan de hand. Als ik weer eens om 03:00u 's morgens moet beginnen werken, en ik om kwart voor twee vertrek. Er is dan net gestrooid, maar nog niets bereden. Met de motor is het dan extra oppassen, en vooral op runde punten is het stapvoets rijden.

Na een paar winters rijervaring leer je dat verschil ook wel te zien, bestrooide wegen die nog NIET bereden zijn, en wegen waar het zout al wel bereden is en zijn werk al doet.

Maar in alle gevallen, er kunnen altijd plekken zijn waar toch nog ijs ligt. Bestrooide wegen zijn geen vrijpleit om "gewoon" te kunnen rijden, maar beperken enkel het gevaar.
 
De brommer is kapot, dus we gaan op de motor! Tenzij je op een Italiaanse motor rijdt, zal je motor niet zomaar oplossen.
 
Deze week wordt het wel mooi weer, hoor ik, dus donderdag en vrijdag stap ik op. Morgen ff ketting laten spannen, die is nieuw.
 
Als er net is gestrooid, is het dus ws. glad door bevriezing maar heeft het zout nog geen kans gehad om z'n werk te doen. Zout moet worden ingereden om effect te hebben. Maar daar ben je dus zelfstandig al achtergekomen helaas... nou ja voor de toekomst en andere rijders dan nog maar even deze reminder, hopelijk ten overvloede!

Inderdaad extra voorzichtig rijden in zulke omstandigheden. Maar het was toen niet écht koud en het wegdek was volgens mij niet aangevroren, ook niet plaatselijk.
 
Is het niet net als met zand? Dat je gewoon grip verliest door de zoutkristallen?
 
Is het niet net als met zand? Dat je gewoon grip verliest door de zoutkristallen?
Als het net gestrooid is wel, maar die zoutkorrels "breken" meteen onder je wielen. Zand is meestal in de vorm van een "tapijt fijne korreltjes", en geeft meer gevaar dan zoutkorrels. Al is het wel opletten geblazen, maar in mindere mate dan met zand.
 
Dat ben ik dus niet eens. Mijn vrouw merkt het direct aan me als ik een keer ben ingestapt. Ik rij 70km vv en in de winter vooral over de snelweg. Maar dan is de motor nog steeds de betere optie. Muziekje aan check, verwarmd vest check, handvatverwarming check en tot slot anusvwrwarming.
Ik rij dagelijks 140 km ww, voornamelijk over de snelweg...

Op de motor is daar echt geen reet aan, dus ik stap gewoon in zonder jas, stoelverwarming aan, lekker muziekje er bij, Flitsmeister aan en gas er op. Ben niet zo'n kuddedier, dus ik vertrek op een ander tijdstip als de grote bups. Geloof me, by far de beste oplossing, op thuisblijven na... ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan