Motor of auto ..?

Motor of auto ??

  • Motor

    Stemmen: 54 80,6%
  • Auto

    Stemmen: 13 19,4%

  • Totaal aantal stemmers
    67
Ga voor de auto. Dan zie je wat voor zieke vruchten er op de weg rijden... daarna motorrijbewijs gaan halen. Dan weet je alvast wat je kan verwachten.

Ik wilde ook eerst motor, gelukkig hebben ze me over kunnen halen om eerst auto te doen. Maargoed, rond de examentijd voor de auto ben ik motorrijlessen gaan nemen. 2 maanden na autorijbewijs had ik ook mn motorijbewijs.
 
Ga voor de auto. Dan zie je wat voor zieke vruchten er op de weg rijden... daarna motorrijbewijs gaan halen. Dan weet je alvast wat je kan verwachten.

...........

die zieke vruchten zijn dus precies waarom mijn oude instructeur altijd het volgende zei:
De beste rijders doen eerst hun motor en dan hun auto-rijbewijs: op de motor ben je jezelf veel beter bewust van je kwetsbaarheid in het verkeer en leer je sneller en beter anticiperen en kijk je meestal ook heel wat verder voorruit.........
Als je daarna je autorijbewijs haalt neem je dit goede anticiperen veel makkelijker mee en zal je dus beter (veiliger) rijden.

(ik het trouwens wel het tweede stadium overgeslagen en functioneer al jaren prima met alleen een A rijbewijs)
 
Ik zou ook de motor kiezen. Tenminste, als je gaat studeren enzo. Is wat goedkoper (vooral in verzekering en belasting) en je went de auto niet zo snel aan. Al die koekblikkers kunnen niks meer zonder hun auto!
 
Ik heb daar ook een hele tijd over lopen twijfelen, en heb uiteindelijk voor de motor gekozen. Ten eerste is het wel relaxed dat je minder lessen nodig bent, dus eerder kunt rijden en het is gewoon leuk! Ik heb er iig geen spijt van. Dat autorijbewijs komt nog wel een keer...

Succes ermee! :]

Joanne
 
extra trui, sjaal/kol, en goeie handschoenen

en gewoon blijven motorrijden :]


stomme goedweerrijders allemaal, die met -10 de motor in de steek laten, wat heeft die motor jullie misdaan, en dan zeker met z'n allen in de file gaan staan omdat jullie goedweerrijders allemaal ingeblikt gaan rijden tssk, tssk, tssk :r

[me] redrider is overigens sinds zijn 18e al in bezit van beide papiertjes en voertuigen maar prefereert toch de 2-wieler[/me]

met -10 werken extra kleren niet. dan werkt niks als je langer dan 20 km moet rijden.
 
Met -10 rijden is niet prettig maar best wel te doen hoor.
Rijd liever met -10 motor dan bij +30 in de auto (althans allebei mijn ex-auto's waren niet uitgerust met airco) en dat gebeurt even vaak per jaar. Denk zelfs dat het vaker +30 is dan -10.
 
die zieke vruchten zijn dus precies waarom mijn oude instructeur altijd het volgende zei:
De beste rijders doen eerst hun motor en dan hun auto-rijbewijs: op de motor ben je jezelf veel beter bewust van je kwetsbaarheid in het verkeer en leer je sneller en beter anticiperen en kijk je meestal ook heel wat verder voorruit.........
Als je daarna je autorijbewijs haalt neem je dit goede anticiperen veel makkelijker mee en zal je dus beter (veiliger) rijden.

(ik het trouwens wel het tweede stadium overgeslagen en functioneer al jaren prima met alleen een A rijbewijs)

Ik heb het ongeveer tegelijkertijd gehaald zoals ik al zei, dus tja, ik weet niet beter dan hoe ik nu rijd (goed opletten en anticiperen :P ). Maar als er een gek een keer iets doet en je weet niet wat je moet doen, dan kan het sneller fout gaan op de motor dan met de auto. Dus in principe heeft die rijinstructeur van je deels gelijk, maar je gaat onervaren toch echt wat eerder dood op een motor dan met een auto.

Eerst jaren lang auto rijden en dan pas motorrijden is ook niet goed, dan ga je je slechte autorijeigenschappen aannemen en dan krijg je een motorrijder die niet kijkt en bumperkleeft...

Moraal van dit stukkie tekst : gewoon tegelijkertijd auto- en motorrijbewijs halen. *O*
 
ik heb al veel goede argumenten gehoord om voor de motor te kiezen *D
maar ik ben een belg, dus de verzekering zal al zeker niet goedkoper zijn dan bij een auto '( , maarja je moet er maar iets voorover hebben he, }) 8-)


en btw, ik heb al een paar gekken en gekkinnen tegengekomen op de baan :+
-auto's dat me de pas afsnijden
-een auto dat me van de baan probeerde te duwen ( ZIJ dacht dat ik op het fietspad moest :( )
-een auto die mij inhaalde en dan expres de voorruit bevochtigde ..
-een auto die voor mij ( ik reed op verplicht fietspad ) afdraaide naar een -tankstation en die mij niet zag ==> ik heb nog naar rechts kunnen uitwijken naar een parking
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf eerst mijn B gehaald en 15 jaar auto gereden.
Aan de ene kant spijt dat ik niet eerder mijn A heb gehaald, aan de andere kant blij omdat ik in die 15 jaar toch wat ervaringen heb opgedaan die me op de motor van pas komen.
Ook maakt een B rijbewijs je veel onafhankelijker van anderen

Voor wat betreft de kosten motor/auto is een auto denk ik toch goedkoper trouwens.
Iedereen heeft het over de verzekering en wegenbelasting.
Allrisk is voor auto en motor nagenoeg gelijk als je een nieuwe motor hebt.
WA+ verzekeren en wegenbelasting is een fractie van een WA+ met een auto.
Benzinegebruik ontloopt elkaar niet echt veel (mijn 600RR verbruikt maar ietsje minder als mijn auto)

Maar kijken we even verder.
Bandjes van een motor gaan bij 'normaal' gebruik gemiddeld tussen de 10 en 15000 km mee tegenover minimaal 60000 voor autobanden. Uitgaande van 20000 km per jaar ben je dus aardig wat kwijt aan banden tegenover een auto. Dan komt er elke 20000 km nog ff een kettingsetje langs plus het reguliere onderhoud elke 6000 km (als je het laat doen kan dat prijzig zijn)
Als je de reguliere onderhoudskosten van een motor dan tegenover die van een auto zet is een auto de helft goedkoper.

Maar als ik het over zou mogen doen had ik op die leeftijd beide rijbewijzen gehaald, een motor gekocht en voor de keren dat ik echt een auto nodig had er eentje geleend of gehuurd.
 
Voor wat betreft de kosten motor/auto is een auto denk ik toch goedkoper trouwens.
Iedereen heeft het over de verzekering en wegenbelasting.
Allrisk is voor auto en motor nagenoeg gelijk als je een nieuwe motor hebt.
WA+ verzekeren en wegenbelasting is een fractie van een WA+ met een auto.
Benzinegebruik ontloopt elkaar niet echt veel (mijn 600RR verbruikt maar ietsje minder als mijn auto)

Maar kijken we even verder.
Bandjes van een motor gaan bij 'normaal' gebruik gemiddeld tussen de 10 en 15000 km mee tegenover minimaal 60000 voor autobanden. Uitgaande van 20000 km per jaar ben je dus aardig wat kwijt aan banden tegenover een auto. Dan komt er elke 20000 km nog ff een kettingsetje langs plus het reguliere onderhoud elke 6000 km (als je het laat doen kan dat prijzig zijn)
Als je de reguliere onderhoudskosten van een motor dan tegenover die van een auto zet is een auto de helft goedkoper.

Je moet ook een moderne SS niet vergelijken met een auto; je vergelijkt dan een hobby-artikel met regulier vervoer, als het voor de prijs is koop je een tweede hands all-rounder, rij je ook rustig 2 jaar rond op fatsoenlijke tour-banden, heb je voldoende aan 1 grote beurt per jaar (en als je cardan rijdt hoeft daar dan alleen nieuwe olie in).
En vergeet niet bij de auto even de parkeergelden en APK keuringen mee te nemen in de kosten berekening?

rij zelf ook al jaren met een oudere all-rounder; kosten plaatje;
verzekering: 140 euro per jaar (WA-gedeeltelijk casco, rechtsbijstand en opzittenden)
wegenbelasting: 60 euro
parkeren: hahahahahaaa.....
onderhoudskosten; gemiddeld 200 euro per jaar

de motor in kwestie is 20 jaar oud, heeft dik 2 ton weg, is uitgerust met een zijspan, ik moet dus inderdaad ieder jaar een nieuwe achterband kopen (110 euro)
normaal onderhoud en grote beurten doe ik overigens allemaal zelf, hoogste kosten tot nog toe:
ca 50.000 km geleden; kleppen vervangen, kan nu loodvrij tanken
vorig jaar koppeling en vliegwiel vervangen, maar dat is niet zo gek na 195.000 km.....
 
Laatst bewerkt:
Je moet ook een moderne SS niet vergelijken met een auto; je vergelijkt dan een hobby-artikel met regulier vervoer, als het voor de prijs is koop je een tweede hands all-rounder, rij je ook rustig 2 jaar rond op fatsoenlijke tour-banden, heb je voldoende aan 1 grote beurt per jaar (en als je cardan rijdt hoeft daar dan alleen nieuwe olie in).
En vergeet niet bij de auto even de parkeergelden en APK keuringen mee te nemen in de kosten berekening?

rij zelf ook al jaren met een oudere all-rounder; kosten plaatje;
verzekering: 140 euro per jaar (WA-gedeeltelijk casco, rechtsbijstand en opzittenden)
wegenbelasting: 60 euro
parkeren: hahahahahaaa.....
onderhoudskosten; gemiddeld 200 euro per jaar

de motor in kwestie is 20 jaar oud, heeft dik 2 ton weg, is uitgerust met een zijspan, ik moet dus inderdaad ieder jaar een nieuwe achterband kopen (110 euro)
normaal onderhoud en grote beurten doe ik overigens allemaal zelf, hoogste kosten tot nog toe:
ca 50.000 km geleden; kleppen vervangen, kan nu loodvrij tanken
vorig jaar koppeling en vliegwiel vervangen, maar dat is niet zo gek na 195.000 km.....


Het verschil zit hem in het feit dat de TS één van beide als dagelijks vervoer wil kiezen en niet als hobby artikel dus die kosten vergelijking lijkt me redelijk op zijn plaats.
Ik gebruik de mijne 3/4 jaar als dagelijks vervoer en rij dan 23000 km weg.
Dat houdt in minstens 2 sets banden en een kettingset en dan kom je gemiddeld toch al gauw aan de 900 euro per jaar zonder het onderhoud en verzekering mee te rekenen.
En met een auto ben je dan toch zeker wel een stuk goedkoper.
De winst die ik uit de motor haal is tijdswinst omdat ik nu niet dagelijks 1 uur vast sta in de file en het plezier wat ik aan motorrijden beleef.
Financieel weegt het van geen kanten op tegen de kosten die ik aan mijn auto uit geef.
En een beurtje per jaar met de auto incl APK is nog altijd goedkoper als 3 à 4 beurten per jaar met de motor.

En ik ga in mijn vergelijk van mijn eigen situatie uit met een motor van een jaar oud en een middenklasse auto van 3,5 jaar oud. Dus een redelijk eerlijk vergelijk.
Zet je een ouder type motor en een ouder type auto naast elkaar dan zouden de verschillen procentueel nog steeds overeenkomen.
 
ik rij al bijna 2.5jaar moto,van mijn 18e dus.heb meteen mn rbws gehaald en over 4 maanden doe ik mijn praktisch voor de auto.
Is veel goedkoper,praktiser en daarmee kan je je nog een beetje inhouden.
tis hier overal 30,sorry maar dan moet ik hem in eerste zetten.
Een moto is ideaal om in frnakrijk te gaan sjezen,maar niet meer in dit belgenland.En het is geen pretje om door de sneeuw te rijden met de moto,maar is zeker te doen.Zie een moto als luxevervoer,als je hem niet teveel gebruikt is het best betaalbaar(zeker als student),maar om de 3500km een nieuwe achterband van 180€ nou liever niet.
 
Ik had op 18e een auto!!

Ik heb aardig wat auto gereden in die eerste drie jaar 18-21 (nu nog steeds BTW)
en pas na mijn 21e verjaardag begonnen met motorrijbewijs. Je bent al een aantal situaties tegengekomen en leert wat anticiperen, iets wat je bij motorrijden zeker nodig hebt.

Als ik het over mocht doen zou ik precies hetzelfde doen !!

Maar goed dat is mijn mening!!
ik denk er niet omgekeerd over.
Door al jaren moto en scooter ervaring te hebben ken ik het verkeer door en door en zal ik hopelijk en wss geen ongevallen hebben met de auto (waarvan de verzekering ongelofelijk duur zou zijn op mijn eigen naam=>ouders naam),motoverzekering kost daarintegen eigenlijk ver niets(op mijn naam).
Mocht het niet goed gaan dan koop ik wel weer een moto(zal wel niet).
met de moto leer je pas deftig rijden,niet met zo'n koekblik.
 
Volgens mij is een auto bij lange na niet praktischer dan een motor; er zitten namelijk wel 4 wielen onder, maar in Nederland is geen plaats om ze daadwerklijk te laten rollen.
 
ik heb al veel goede argumenten gehoord om voor de motor te kiezen *D
maar ik ben een belg, dus de verzekering zal al zeker niet goedkoper zijn dan bij een auto '( , maarja je moet er maar iets voorover hebben he, }) 8-)


en btw, ik heb al een paar gekken en gekkinnen tegengekomen op de baan :+
-auto's dat me de pas afsnijden
-een auto dat me van de baan probeerde te duwen ( ZIJ dacht dat ik op het fietspad moest :( )
-een auto die mij inhaalde en dan expres de voorruit bevochtigde ..
-een auto die voor mij ( ik reed op verplicht fietspad ) afdraaide naar een -tankstation en die mij niet zag ==> ik heb nog naar rechts kunnen uitwijken naar een parking
nou dan moet ik je teleurstellen :+
motoverzekering is wel degelijk goedkoper.Ik betaal 320€ voor >500cc (BANDIT1200)
(normaal 520€) tegenover een autoverzekering 890€ als 20jarige.
 
Voor je 18e een motor kost minder in onderhoud wegenbelasting etc...
Als je het goed doet dan..(dus veel zelf doen etc)
 
Voor je 18e een motor kost minder in onderhoud wegenbelasting etc...
Als je het goed doet dan..(dus veel zelf doen etc)
is waar als je weinig km's doet lijkt dat mss zo.
Over valpartijen zal ik dan maar zwijgen(kan je niet met een auto).

zo eens samen met ne maat tegen een boompje gevlogen in volle acceleratie met een 210Pk 2.1l porsche,die porsche gaf geen krimp.Voor alle duidelijkheid,ik reed niet,waren slechte banden.Deur kapot=>had nog een deur liggen,spuiten is voor hem gratis.dus 0,0 kosten.Bij een moto is hij wss perto en heb je wss ook lichamelijke ongemakken.

Ik kan gerust zonder beide,heb gewoon vervoer nodig.Ik amuseer mij evenveel op de mountenbike(ook een 2wieler) of op de koersfiets.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ooit begonnen met mijn rijbewijs BE. Na een paar jaar van auto's lenen (Pa, mag ik de auto even) kon ik goedkoop een C-Kadettje kopen. Later kon ik via-via een mooie BMW R27 kopen, maar ik was toen student en had er eenvoudig gezegd geen muntjes voor om een A-rijbewijs te halen. Deze R27 heb ik dus verkocht nog voordat ik een doos met Suzuki GT250-onderdelen kocht om daar weer de beruchte blauwe L-plaat op te schroeven. En met deze motor heb ik ook echt mijn A-rijbewijs gehaald.

Wat is verstandig?

Beginnen met een koekblik is verstandig. Zo'n ding is lomp groot, traag en duur qua benzine en parkeren. Zet je maat 45+ op de plank waarvan beweerd wordt dat het ding daarmee sneller gaat, dan hoor je eerst een verandering van geluid en dan gaat de snelheidsmeter langzaam iets meer aanwijzen.
En de motor? Zelfs als je maar durft te kijken naar de gaskraan van een supersport dan vliegt dat ding met een noodgang vooruit. Zo'n ding is net 80 cm breed en je hebt een overzicht waar zelfs cabriorijders niet van durven dromen.
Ik heb zelf dan snel de neiging de sluipdoor/kruipdoor/gasgeven rijstijl toe te passen..... iets wat ongezond kan zijn in combinatie met weinig verkeersinzicht.

En wat is leuker?

Een motor. Een auto is een vervoersmiddel, motorrijden doe je voor je plezier. Als moeders en de kinders mee willen, ben je veroordeeld tot gevangen zitten in een koekblik. Kan je alleen ergens heen, dan is er de mogelijkheid dat met de motor te doen. En boven het vriespunt is dat rijden met een grote grijns.....
 
Ik heb niet het hele topic doorgespit, dus weet niet of je al uitgelegd hebt wat de praktische bezwaren zijn om een motor te kopen, zoals je in de starter zegt.

Ik ondervind er in elk geval weinig ongemak van, alleen een motor hebben.
De 4 dagen winter in NL, dan huur ik wel een auto.

Wat het rijbewijs betreft:
eerst autorijbewijs halen, dan motor, of tegelijk mee bezig natuurlijk.
Dan motor kopen.
Auto kun je vaak wel lenen van familie, vrienden, ... Motor niet.
 
Ik heb momenteel dezelfde keus voor me maar ik zie mezelf niet echt in een koekblik zitten.
Auto is voor sommige dingen wel praktischer maar ach het plezier van motor rijden zal een auto nooit kunnen vervangen dus heb ik die moeite er graag voor over :+
 
Gelukkig heeft BMW dé oplossing voor mensen die niet kunnen kiezen:

xc1.jpg


Violá.

Is het geen beauty? :+

[edit]

De fiets van mijn dromen... maar dan wel de dromen waarvan ik al schreeuwend en zwetend wakker wordt

't zou me trouwens niks verbazen dat het posten van zo'n foeilelijk apparaat me een ban oplevert :+

[/edit]
 
Ben eerst mijn autorijbewijs gaan halen, ook al was dat met zware tegenzin! Heb er nu profijt van want ik weet nu hoe het rijgedrag van de weggebruikers is! Ook wel handig...
 
Een auto aanschaffen is 1,
Een auto onderhouden is 2.

Een XT kopen en onderhouden is goedkoper ;) suit urself bro.
 
Ik heb m'n autorijbewijs gekregen van m'n ouders 8-)

Terwijl ik jaren heb gezegd dat ik véél liever m'n motorrijbewijs wilde, maar nee, dat was "te duur" B|

(Wat ben ik eigenlijk een verwend snotjoch, heb een peperduur rijbewijs gekregen en ben nóg niet tevreden)
 
Terug
Bovenaan Onderaan