motor op aanhangwagen

Graag zoveel mogelijk bijdragen, dan maak ik er een how-to van.
Heeft er iemand aanvullingen? Graag. Kom ermee.
 
Graag zoveel mogelijk bijdragen, dan maak ik er een how-to van.
Heeft er iemand aanvullingen? Graag. Kom ermee.

Had je al genoteerd dat de motor beter in zijn vrij kan staan dan in de eerste versnelling ? De meningen zijn erover verdeeld maar de reden dat ik het wel doe is dat de motor stuitert en hobbelt en als de motor in de eerste staat krijgt hij geen smering terwijl je zuiger{s} wel bewegen.....

Verder zet ik de motor altijd vast met 4 spanbanden voorzien van die bergbeklimmers haken(pistons :? ) Mocht je die niet hebben zoals gezegd: haken buiten om aanbrengen en niet onderlangs als je spanning verliest valt je haak uit het bindoog. De spanbanden breng ik als volgt aan:
2 over de onderste kroonplaat naar voren gespannen
2 aan de achterbrug naar achteren gespannen
Mocht er één knappen dan staat de motor altijd nog vast aan dezelfde kant.

En dan als laatste nog een tie-wrap vast, maar niet te, om de voorrem en de gashandle.
 
is allemaal best wel duidelijk geworden :P ik heb de beugels verplaatst van de kar en kan de motor nou goed vast zetten. 2 recht omlaag om de onderstekroonplaat dan een bandje om het voorwiel en aan een haak, en dan nog 2 bandjes achter.

moet alleen nog betere sjorbandjes hebben misschien kan ik ze via mijn werk regelen.
 
Waar koop je goede spanbanden?

Zeker niet

- de Vijf Euro bak bij de lokale doe het zelf boer / Praxis / Formido / Gamma / etc.
- de markt
- de kringloopwinkel

Die krengen zijn meestal ook niet CE gekeurd.

Zeker wel

- De lokale dealer van de vrachtwagens (Scania, DAF, MAN, Volvo, Mercedes, Renualt etc.)
- BTN (weet niet of ze ze nog verkopen) of iets gelijkwaardigs.

Waar op te letten:

- Veren in spanratel moeten sterk zijn, niet van die horlogeveertjes.
- Breedte van de band toch zeker minimaal 3 cm, 5 is voor een motor wel genoeg. Zijn zeker leverbaar tot 15 cm breed.
- Einde van de band moet door en door gestikt zijn om de haken heen
- Band moet los kunnen bij spanratel
- Metalen haken en/of ogen aan het einde van de band, plastic bescherming slaat nergens op (stel je voor dat de haak van de spanband krast!! _O- ) en maakt het alleen maar gladder.
- Een beetje spanband heb je pas vanaf rond de tien euro per stuk.

Spanbanden met enkele haak:

116-2.jpg


Vergeet het maar, deze buigen met wat kracht zo om tot een recht stukje metaal. Het betere alternatief:

Een uit een stuk metaal bestaande haak, met "dubbele haak"

vDCTFHQXOmA=.jpg


Voordeel hiervan is dat de band niet zomaar los kan, omdat beide zijden van de haak aan elkaar zijn vastgemaakt.


Tijdens het bevestigen het volgende in acht nemen:

- Spanband ergens over heen voorkomt alleen stuiteren, niet schuiven, tenzij de band ergens achter haakt waar die niet weg kan.

Voor een motor is vier spanbanden zeker aan te raden.

Lading uiteraard zo centraal mogelijk qua gewichtsverdeling

Aan de voorzijde (koppeling aanhanger-auto) van voren zo ver mogelijk laag aan de buitenkant van de aanhanger naar achteren en omhoog naar de lading (motor). Uiteraard aan beide kanten van de aanhanger.

Aan de achterzijde zover mogelijk naar beneden, buiten en naar achteren, dan omhoog naar de lading en vast maken, als in onderstaand, door Bolski getekend, plaatje:

full
 
Waar baseer je dit op?
Weet je wat het doel is van in de vering trekken?

Inderdaad, een paar cm de vering intrekken is genoeg *D

Of het moet zo zijn dat er iemand op de motor blijft zitten als deze op de aanhanger vervoerd wordt.

Namelijk :

Als er geen gewicht op de motor rust zoals een berijder, zal de motor nooit ver doorveren, zeker niet achterop de aanhanger.
Het enige wat de motor te verduren krijgt zijn klappen van het stuiteren van de aanhanger.

Maar een ieder moet doen wat ie zelf wilt en waar die zich lekker bij voelt :W
 
Scaniafan : Bolski :

Het probleem wat ik heb als ik hem zo vast zet en voor in de vering trek is dat het voorwiel toch nog enigzins uit het "wiel bevestigings punt" kan rollen. naar achteren. De motor staat dus beetje los naar voor en achter. Daarom doe ik nog een extra spanband om dat punt en het wiel zodat wiel nog eens extra geborgd staat, maar dat zou dus niet nodig hoeven te zijn ?
 
Inderdaad, een paar cm de vering intrekken is genoeg
Namelijk :
Als er geen gewicht op de motor rust zoals een berijder, zal de motor nooit ver doorveren, zeker niet achterop de aanhanger.
Het enige wat de motor te verduren krijgt zijn klappen van het stuiteren van de aanhanger.
Dit is niet waar en zeker geen algemene regel.
Dit geldt echt niet voor elke motor, wellicht hooguit voor jouw motor.

De motor moet zover in de veren worden getrokken dat een schok (door rijden door een diepe kuil of plotseling hard remmen de vering niet verder doet inveren. Want dan zouden de spanhaken los kunnen laten, of de spanband schiet achter je bindhaak vandaan. Dát is het idee erachter.

Bij motoren met een lange veerweg (SM, offroad, crossers, sommige allroads) speelt dit risico zeer zeker.

De tekst in de how-to zou dus moeten zijn:
Trek de motor zo ver in de veren dat bij een plotselinge schok zoals hard remmen of een kuil in de weg de motor niet zover inveert dat er spanbanden kunnen losschieten.
 
Weet niet of ze ze nog verkopen, ze zijn de laatste tijd steeds meer gaan richten op veiligheidskleding en wegbebakening...

Het probleem wat ik heb als ik hem zo vast zet en voor in de vering trek is dat het voorwiel toch nog enigzins uit het "wiel bevestigings punt" kan rollen. naar achteren. De motor staat dus beetje los naar voor en achter. Daarom doe ik nog een extra spanband om dat punt en het wiel zodat wiel nog eens extra geborgd staat, maar dat zou dus niet nodig hoeven te zijn ?

Voor de veiligheid kan het wel, is niet nodig.

Door dat de voorste spanbanden naar achteren toe gericht staan, en de achterste naar voren, voorkomen deze buiten de beweging links-rechts van de motor (het omvallen) ook de voor-achter beweging. (het rollen)

Het is dus puur voor je eigen gevoel om nog even een spanbandje door het wiel en om het de steun heen te halen.
 
ik zet motoren/brommers e.d. altijd achterin mijn auto vast met 2 spanbanden.
eentje links en eentje rechts van de kroonplaat (of stuur, ligt aan model motor)
trek hem wel zo ver mogelijk in zijn voorvering.
achterwiel staat dus gewoon los op de vloer.

Heb alleen spanbandjes uit de €2.50 bak.
misschien dat een auto wat minder schokt dan een aanhanger, maar bij mij is nog nooit een motor omgevallen.

natuurlijk snap ik het verhaal van scaniafan wel, maar je kan ook overdrijven.
een motor weegt geen 3000 kg ofzo.
 
Klopt, maar bij mij in de vrachtwagen is al eens een lading piepschuim gaan schuiven omdat de spanband langzaamaan losser was komen te zitten. Piepschuim weegt helemaal niets, maar als dat zoiets al kan veroorzaken, dan kan een motor dat ook wel.
 
Dank je scaniafan. Voor eigen gevoel toch maar doen dan :)

Had best mooie spanbanden gekocht maar als ikhet hier lees niet sterk genoeg :(

Nu andere (sterkere) kopen en dan direkt ook met een beveiliging op de ijzeren haak zodat hij nooit van de bevestigingshaak op de aanhanger kan afvallen (zit een lipje in)
 
bij de beter ijzer cq bedrijfs winkel of bevoorrader zijn ze ook te koop.
gebruik al jaren de 15 ton banden, samen met een paar goedkopere.
op een gewone aanhanger zonder motorsteunen zet ehm gewoon in de hoek neer.
tevens als je de banden goed spant trek je hem zowiezo in de veren.
voor over de balhoofd, achter langs de vering.
 
heb nieuwe banden gekocht en wil de standaard haken eraf slijpen en dan die nieuwe ankers erop zetten die kunnen nooit uit het OOG schieten van de kar als ik bijv. hard rem en de motor in de veren gaat. lijkt jullie het een goed idee?
full
 
Hier mijn manier:

edit: foto vergeten B|

Met twee motoren op de kar heb je wat minder mogelijkheden met het wijd afspannen met sjorbanden. Beide motoren staan vast met goede (€20 per set) sjorbanden met ratel + haak, 400kg. Aan de voorkant ver in vering getrokken, 2/3 vd veerweg. De GSX600f ook nog met stuurhoes omdat die wat topzwaarder is en dus ook wat meer kon bewegen.

Tot nu toe 1 keer proefgereden, en retour Eifel mee gereden. Motoren staan perfect stabiel, ook bij hogere bochtensnelheid en drempels.
 
Laatst bewerkt:
heb nieuwe banden gekocht en wil de standaard haken eraf slijpen en dan die nieuwe ankers erop zetten die kunnen nooit uit het OOG schieten van de kar als ik bijv. hard rem en de motor in de veren gaat. lijkt jullie het een goed idee?[afbeelding]

Hmm, ik ben van mening dat je je motor zo ver in de vering moet trekken dat je de vering van de motor eigenlijk "uitschakelt". Hiermee voorkom je dat je motor reageert bij hard remmen of een onverwachte megahobbel.

Ben benieuwd wat de beladingsexperts ervan denken :P
 
Idd, zou zelf de motor in de vering trekken, maar dan wel zover mogelijk tot helemaal. Dit heeft te maken met afgeveerd / onafgeveerd gewicht.

Alles boven de vering van de aanhanger valt in de categorie afgeveerd gewicht, en heeft invloed op het rijgedrag van de aanhanger nadat bijvoorbeeld een kuil is geweest, omdat het afgeveerde gewicht nog nadeint.

Onafgeveerd is alles onder de vering (as, wielen etc.) Dit heeft invloed op het rijgedrag van de aanhanger op het moment dat je een kuil door rijdt, dan stuitert de aanhanger.

Door in het afgeveerde gewicht nog iets te zetten dat ook nog veert, maak je een "dubbel" afgeveerde lading. De aanhanger zelf zal nadeinen, en geeft dit door aan de motor, die op zijn beurt voor zover mogelijk gaat deinen. Dit rijdt oncomfortabel, maar kan ook tot onberekenbaar gedrag van de aanhanger leiden.

En over die twee motoren naast elkaar: de spanbanden vlak langs de motor naar beneden is niet optimaal, maar het kan niet anders. Wel is ook hier weer aan te raden de spanbanden vanaf de zijkant van de aanhanger in een A te zetten, de voorste naar voren toe, de achterste naar achteren toe.


heb nieuwe banden gekocht en wil de standaard haken eraf slijpen en dan die nieuwe ankers erop zetten die kunnen nooit uit het OOG schieten van de kar als ik bijv. hard rem en de motor in de veren gaat. lijkt jullie het een goed idee?[afbeelding]

:Y :} *O* *O* :Y :) :Y *O* :}




:W
 
Laatst bewerkt:
HOe kan je ze nou wijd spannen aan de voorkant, met al het kuipwerk dat daar zit? Dan verneuk je heel je kuip.
 
Terug
Bovenaan Onderaan