Motor tour Marokko April 2012

Welke voorbereidingen moet je treffen voor zo een reis aan te vatten?
Wat mij bezighoud is de motorkleding en uitrusting zoals moet ik een extra helm meenemen of niet....
wie geeft mij goede raad?
 
Dan was ik niet helemaal duidelijk.
Dezelfde weg terug slaat vooral op het gedeelte Nador - boot naar Almeria - door Spanje naar Narbonne en vanaf daar de trein naar Dusseldorf.
In Marokko wil ik een grote ronde maken, maar dan wel aan de woestijnkant van de Atlas. Ik ben daar al eerder geweest en ik wil het nu met de motor meemaken.

Jack, jij zegt wel steeds dat je de trein naar Narbonne wil nemen maar weet je wel zeker dat er in april een trein is? De eerste autoslaaptrein vanaf Düsseldorf naar Narbonnen dit jaar ging pas begin mei.
 
Welke voorbereidingen moet je treffen voor zo een reis aan te vatten?
Wat mij bezighoud is de motorkleding en uitrusting zoals moet ik een extra helm meenemen of niet....
wie geeft mij goede raad?

Voor de motor zou ik in ieder geval zorgen dat de slijtage-onderdelen goed zijn.
Naar Marokko 2500 km (en weer 2500 km terug) + 10 dagen lang gemiddeld 250 km (om even met iets te kunnen rekenen) komt op totaal 7500 km.

Als je zo'n rit gaat maken moet je in ieder geval zorgen voor goede banden en remblokken en de motor na (laten) kijken voor vertrek. Omdat je zegt dat je niet off-the road wil hoef je volgens mij weinig aan de motor zelf te veranderen. Anderen willen de woestijn in maar zolang op je het asfalt blijft lijkt me het niet nodig om de motor aan te passen.
Eventueel wel kijken of je voldoende bagage mee kan nemen dus indien nodig motortassen of kofferset aanschaffen. Zeker als je wil gaan kamperen, even een keer vooraf test rijden.
Al is het alleen maar omdat de motor anders aanvoelt als ie zwaar beladen is.

Qua motorkleding: ook weer, als je op het asfalt blijft dan is een gewoon pak zoals je dat nu hebt waarschijnlijk goed genoeg. Een pak van leer lijkt me wat warm, kun je beter een textiel pak nemen waarvan je de ventilatie flink open kan zetten. Extra helm lijkt me niet nodig in ieder geval.

Meeste motorrijders gaan naar Marokko om de pistes te rijden in de woestijn. Dus lees je veel verhalen van heftige verbouwingen aan motoren etc. Wil je gewoon op het asfalt blijven en soms een beetje gravel? Dan is dat allemaal niet nodig.

Op Facebook zitten trouwens meerdere Marokkaanse motorclubs, eentje heeft jaarlijks in de lente een "raid" langs diverse steden. Amical Moto Club Maroc heet die. Wellicht hebben die in april weer zo'n raid en is het een kwestie van gewoon aanschuiven :)

Dit is trouwens ook een leuk en uitgebreid verslag:

Leo & Janet on tour - Marokko

Greetz
Naba
 
Laatst bewerkt:
Extra helm, wat moet je daar mee? Misschien handig voor lifters, maar verder alleen maar ballast.

Even kijken, je rijdt in april van Belgie door Frankrijk en Spanje en vervolgens door Marokko. Dat betekent dat je zeker in Europa zo'n beetje alle soorten weer mag verwachten met temperaturen van +5 to +35 graden, van strakblauwe hemel tot inktzwarte regenbuien. Kortom alles is mogelijk en met terrein dat varieert van platte polders tot serieuze bergen zal je ook alles wel tegenkomen.

Ik denk: waterdicht, ademend pak met uitneembare thermovoering en veel ventilatiemogelijkheden. Modern lang thermo-ondergoed, winterhandschoenen en zomerhandschoenen.

Alternatief: luchtig zomerpak (voor Marokko), maar wel met een regenpak erbij. En je moet er nog warme kleding (fleece trui) onder kunnen dragen.
 
Laatst bewerkt:
Jack, jij zegt wel steeds dat je de trein naar Narbonne wil nemen maar weet je wel zeker dat er in april een trein is? De eerste autoslaaptrein vanaf Düsseldorf naar Narbonnen dit jaar ging pas begin mei.
Op de site heb ik een winter- en een zomerdienstregeling voor 2011/2012 gevonden. In november 2011 gaat de winterdienstregeling in (elke 2 weken een trein) en in april 2012 schakelen ze over op de zomer (elke week een trein). De dagen waarop de trein rijdt verspringen ook.
Dus dat is waar ik mijn plan op baseer.
 
Nu is de vraag kan ik wel met mijn BMW K1200RS wel gaan touren in Marokko?
Is dat wel een goed idee ?
 
Laatst bewerkt:
Op de site heb ik een winter- en een zomerdienstregeling voor 2011/2012 gevonden. In november 2011 gaat de winterdienstregeling in (elke 2 weken een trein) en in april 2012 schakelen ze over op de zomer (elke week een trein). De dagen waarop de trein rijdt verspringen ook.
Dus dat is waar ik mijn plan op baseer.

Ik had destijds geboekt via treinreiswinkel.nl en daar kon ik alleen de autotrein in het hoogseizoen boeken (blijkt nu dus). Als je buiten het seizoen zit moet je dus direct bij DB Autozug boeken. Weer wat geleerd, vooral omdat die muts aan de telefoon zei dat er eerder geen treinen gingen, punt uit. En da's dus niet waar.
 
Nu is de vraag kan ik wel met mijn BMW K1200RS wel gaan touren in Marokko?
Is dat wel een goed idee ?

Ja, is zeker een goed idee. Tenminste, als je alleen wegen wilt rijden die je met een gewone personenwagen ook kunt rijden. Wil je off-the-road rijden en veel gravelwegen en dwars door de woestijn dan heb je niet de meest geschikte motor.

Ik zou voor jezelf eerst eens op een rijtje zetten wat je precies wil gaan doen tijdens de vakantie, dan kun je je daar beter op voorbereiden. Maak het concreet voor jezelf.

Als ik zeg "ik wil met de motor naar Italië" dan weet ik ook niet waar ik me op moet voorbereiden. Als je zegt "ik wil een week bergpassen rijden in de Dolomieten" of "ik wil een week off-the-road rijden op Sicillië" dan weet je veel beter waar je op moet letten, wat je mee moet nemen etc etc.

Dus niet verkeerd bedoeld, maar wat wil je eigenlijk? :)
 
Laatst bewerkt:
Wat ik wil gaan doen is zeker niet gaan "crossen" maar ik wil toch wat zien van het landschap en bergen.
Vooral genieten van het rijden en de omgeving, dus niet tegen 140km..........
Ook ik wil zeker eens door de woestijn rijden maar dan dacht ik iets terplaatse te huren als het betaalbaar is.

Dus gewoon doen alles op nul vertrekken.
Is een GPS echt nodig en nuttig als ik toch op de verharde wegen moet blijven?
 
Deze blijf ik even volgen. Marokko staat bij mij ook hoog op de verlanglijst, maar dat wordt waarschijnlijk pas 2013 of 14. Zou zelf vooral veel gravelroads willen rijden / beetje offroad
 
Dus gewoon doen alles op nul vertrekken.
Is een GPS echt nodig en nuttig als ik toch op de verharde wegen moet blijven?

GPS kan handig zijn maar is geen voorwaarde. Heb zo'n beetje heel Europa door gereden met de motor zonder GPS, gaat prima. Goede kaart kopen en logisch blijven nadenken en het komt allemaal wel goed. :)
 
Ik snap het dat er veel off-road gaan , dus blijf ik kanidaten "asfalt" rijders zoeken :)

ik zal starten met wat zomer kledij te gaan kopen.
 
Wat zou je vinden van een gemengde groep in zake asfalt en off-road rijders?

Als er een deel bij zitten die (in meer of mindere mate) willen gaan off-roaden betekent nog altijd dat er een heel groot stuk gezamelijk gereden kan worden...
 
Ik ga komende week ergens een kaart op de kop tikken van Marokko, zodat er een route kan worden uitgewerkt. Kunnen we dan kijken of er een gemengde groep qua on-road/off-road gemaakt kan worden. Idee?
 
Super!

Ik heb ondertussen de 742 van Michelin op de kast liggen! 7,50 euro in de Carrefour.

Waarschijnlijk koop ik die ook, is de kaart voor Marokko.
Als ik me niet vergis 7,95 bij de ANWB.
Als we 14 dagen gaan en rijden dagelijks een etappe van rond 300km moet je toch een mooie rondrit kunnen maken, toch?

@Woestijnmens: wil je trouwens ook steden bezoeken of wil je vooral wat van de woestijn zien en de Atlas over en voor de rest zoveel mogelijk natuur?
 
dat lijkt mij ook een goed idee zo een gemengde groep alleen moeten er toch genoeg mensen zijn van iedere groep niet.

Ik heb de michelin ook kaart nog ergens liggen ,ik heb ook een route op papier staan een van deze post ik ze hier.
Wat de steden betreft, natuurlijk wil ik er paar doen daar waar het de moeite is ,maar je weet de Marokkaanse steden zijn erg druk soms.
 
Ik ben er over aan het nadenken om in het voorjaar 2012 naar Marokka te gaan. Zie het topic van pbuitelaar voor prachtige foto's.

Ik dacht ook ergens in die periode te gaan, al dacht ik eerder aan mei. Ik ben wel van plan om een heel stuk licht off-road te gaan doen! Zoveel off-road als m'n v-strom aankan! :-)

:+
 
Ja, inderdaad, ik had eerst mei voorgesteld.

Maar na wat onderzoek over de beste periode, denk ik nu ook wel dat april een betere periode is. Dan is het in het zuiden nog niet te warm. Het zou wel kunnen zijn dat er sneeuw ligt op sommige passen in de hoge atlas...
 
In feite is iedere motor geschikt om Marokko mee te "doen".
Zolang je er maar mee overweg kan.
Als je ziet waar de locale bevolking het mee doet... 40 jaar oude brommertjes en ze komen overal.

Een goed voorbeeld dat alles mogelijk is;
We hebben in April een groep Nederlandse motorrijders (4 mannen en 2 vrouwen) op bezoek gehad die de dag ervoor de 2800m hoge piste over de Tizi ´n Ouano in de sneeuw gereden hadden... met Harley Davidson en BMW R80´s.
Wil je hun verslag lezen en foto´s bekijken stuur me dan een mailtje; pbuitelaar@gmail.com

De mooiste geasfalteerde woestijnroute is ongetwijfelt; vanuit Tazenakht naar Foum-zguid, Tata, Akka, Assa, Tantan.
Prima wegdek, prachtige woestijn omgeving en... bijna geen ander verkeer.

Goede raad: neem niet teveel bagage mee.

Peter
 
Twee jaar geleden op vacantie geweest met de motor en bij terugkomst bleek dat ik alle zooi uit de zijkoffers niet gebruikt had -O-
Vorig jaar zijkoffers thuis gelaten *O*
filerijden ging nog makkelijker ook :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan