motor uitproberen voor kopen.

hoe heb je motor aangeschafd ?

  • Motor uitgeprobeerd voor het kopen

    Stemmen: 36 56,3%
  • Motor gekocht zonder testen

    Stemmen: 10 15,6%
  • 2de hands motor gekocht dus uitgeprobeerd.

    Stemmen: 17 26,6%
  • Motor van een vriend uitgeleend.

    Stemmen: 0 0,0%
  • Andere methode (verklaar in "reageren"

    Stemmen: 1 1,6%

  • Totaal aantal stemmers
    64

Francois01

Die hard MF'er
21 apr 2004
408
0
Terneuzen
het valt mij op dat bedrijven als motorport etc steeds minder coulant zijn met het uitlenen van motors om een test rit te maken. Aangevoerde redenen zijn vaak dat de motor niet leverbaar zijn of verkocht of allerlei andere kutsmoesjes.
Dit gedrag kan alleen als WIJ, met z'n allen, motors toch kopen, ook al kunnen we ze niet testen..
En dat vind ik zeer verbazingwekkend, want dan weet je toch niet hoe dat ding rijdt !! :?

Wat is jullie ervaring ? of is dat misshcien alleen een Zeeuws probleem....
 
belachelijk, ik begrijp alleen wel dat als je bijv. een Ducati 1098 bestelt in 2006 en hij komt pas in 2007 uit je helaas geen proefrit kan maken.

maar verder? als t zo'n moeilijke dealer is alleen al met proefritjes dan zal t met problemen vast nog leuker worden!

snel naar een andere dealer.

t is natuurlijk wel een beetje vaag, nieuwe modellen zijn natuurlijk lastig, maar verder de dingen uit de showroom etc kunnen ze toch niet weigeren?
als je met flappen zwaait dan moeten ze niet moeilijk doen, dat zou dom zijn.

ik moest wel altijd een formulier ondertekenen dat verklaarde dat ik een groten lul zou zijn als ik m kort zou rijden en een kopieetje van legitimatie.
 
Laatst bewerkt:
belachelijk, ik begrijp alleen wel dat als je bijv. een Ducati 1098 bestelt in 2006 en hij komt pas in 2007 uit je helaas geen proefrit kan maken.

maar verder? als t zo'n moeilijke dealer is alleen al met proefritjes dan zal t met problemen vast nog leuker worden!

snel naar een andere dealer.

:^
 
tot nog toe 3 motoren gekocht, altijd zonder poefrit, nooit een probleem. Maar waarschijnlijk komt dat omdat ik een poser ben *O* , dus looks zijn belangrijker dan rijkwaliteiten :Y
 
Ik heb bij motoport Rotterdam heel wat proefgereden hoor ;)
Deden ze echt niet moeilijk over, sterker nog... ik moest wachten tot de andere groene kentekens terug waren omdat ze allemaal waren uitgeleend _O-

Sidenote: Ik had interesse in de 2007 CBR 600F en heb proefgereden op de 2003 versie geloof ik.
Maar dat is praktisch gezien de zelfde motor :)
 
ik heb mijn motor gekocht zonder proef te rijden dit om de simpele reden dat ik het papiertje nog niet heb.
 
Ja, je hebt gelijk dat ze niet happig zijn op proefritjes. Ze willen wel alleen zijn bang dat mensen die niet serieus geinteresseerd zijn zomaar een proefritje gaan maken.

Oplossing:
Laat merken dat je serieeus geinteresseerd bent.
Hoe ?
Stel zinnige vragen over dit model
Praat over de prijs
Vraag naar de levertijd.
Vraag naar Garantie
 
tja, dat je een nieuw nog niet op d emarkt zijnd model niet kunt uittesten is logisch, maae een gebruikte moet ten alle tijden proef gereden kunnen worden vind ik,

Een vriend van me kocht jaren terug een 96er cbr, had echter proef gereden op een andere 96er cbr verkoper (dealer) zei ja is zelfde motor dus maakt niets uit,

maar ja technische mankementjes aan een motor van een jaar of 6 oud haal je er niet uit dan, (bleek echter niets mis mee te zijn hoor, maar ik vind dat je altijd een proefrit moet maken)



enige achterdocht is niet slecht, (zijn er zat niet terug gekomen) maar kom de dealer tegemoet door een kopie van je rijbewijs en/of paspoort achter te laten of kenteken van andere motor of auto of zo enz.
 
Bij de zaak waar ik mijn KTM heb gekocht, pakken ze het slimmer aan. Daar kan je testritten doen aan 25€ (staat ook op internet), moet je een papier ondertekenen, waarin staat dat de eerste 1000€ kosten voor jou zijn in geval van een ongeluk en als je hem dan koopt, kan je die 25€ terugkrijgen. En indien je echt geïnteresseerd bent (in mijn geval) moet je die 25€ zelfs niet betalen, die is gewoon om mensen af te schrikken die gewoon erop uit zijn om eens een toertje te rijden
 
Bij de zaak waar ik mijn KTM heb gekocht, pakken ze het slimmer aan. Daar kan je testritten doen aan 25€ (staat ook op internet), moet je een papier ondertekenen, waarin staat dat de eerste 1000€ kosten voor jou zijn in geval van een ongeluk en als je hem dan koopt, kan je die 25€ terugkrijgen. En indien je echt geïnteresseerd bent (in mijn geval) moet je die 25€ zelfs niet betalen, die is gewoon om mensen af te schrikken die gewoon erop uit zijn om eens een toertje te rijden

da's slim idd, ook een nette service, sommigen doen een proefritje omdat ze te gierig zijn om er een te huren.
als ik ga kijken voor een nieuwe huur ik er eens een van dat model voor een weekend en dan kijk ik wel weer verder... gebruik gewoon niet graag andermans spullen.
 
Ik heb mijn laatste gekocht per telefoon... :)
Had er ooit al eens op gereden, dat dan weer wel... ;)

De aankomende heb ik gewoon 3 dagen meegekregen. Maar da's een kwestie van een "relatie" opbouwen. Het zal normaal gesproken de 4e motor zijn die we bij die zaak kopen en dan krijg je er echt wel 1 of meerdere mee. Dat hebben we ook al gehad, m'n vriendin zocht een motor en ze heeft op 3 types proefgereden. Kregen we gewoon 3 sleutels mee, zij een motor en ik eentje (zodat we onderweg konden wisselen) en de derde konden we zo zonder moeite omwisselen voor de zaak (Motoport Vianen)... :)

Ik denk dat als je serieus genoeg bent, je echt wel mag rijden. En anders is de betreffende zaak waar je komt, niet geschikt voor jou om wat mee op te bouwen...
 
Ik heb mijn vorige motor gekocht zonder er ooit op gereden te hebben. M'n nieuwe motor heb ik gekocht na een demorit waarbij ik spontaan "verliefd" werd op de motor :)
 
Bij de zaak waar ik mijn KTM heb gekocht, pakken ze het slimmer aan. Daar kan je testritten doen aan 25€ (staat ook op internet), moet je een papier ondertekenen, waarin staat dat de eerste 1000€ kosten voor jou zijn in geval van een ongeluk en als je hem dan koopt, kan je die 25€ terugkrijgen. En indien je echt geïnteresseerd bent (in mijn geval) moet je die 25€ zelfs niet betalen, die is gewoon om mensen af te schrikken die gewoon erop uit zijn om eens een toertje te rijden
Dat is de betere methode. En dan zou m.i. het tarief van €25,- nog omhoog kunnen naar een werkelijk huurtarief.

Ik heb vaak genoeg gevraagd om een bepaald model motor/auto te mogen huren. Immers, vooral bij auto's, ik wil een PROEFRIT maken, en niet alleen even de straat op en neer. Als je een bepaald model gewoon een paar dagen kan huren, kan je ook uitproberen of de motor in de schuur past, hoe je jezelf voelt na 500 km autobahn en hoe het water opspat als je in de regen rijdt.

Bij auto's (ik heb een tijdlang leasebakkies afgeragd) is het nog veel belangrijker, bij een leasebak verlangt de werkgever soms dat je er in woont. En als je hem dan gewoon een weekje kan huren, weet je waar je de komende vier jaar in "woont"....


Ik heb nog nooit moeilijkheden gehad om met een auto of motor een proefritje te mogen maken. Meestal krijg je een vrij nieuw exemplaar mee (die rammellen nog niet) en zit er nauwelijks benzine in de tank. Dus, eerst tanken, dan een stukje rijden en dan weer snel terug om het voertuig op tijd terug te kunnen brengen. En ook ga je, uit eerbied voor de nieuwigheid van de techniek, niet helemaal volgas en ook niet echt snel de bocht door.

En dan ben je na een proefrit een aantal oppervlakkige indrukken en een "ik moet deze eigenlijk kopen"gevoel rijker. Met het gevolg dat je heel kritisch kijkt naar zaken die eigenlijk nauwelijks ter zake doen.
Hoe klinkt het relais van het knipperlichtje, hoe stroef gaat het gashendel, hoe makkelijk verstel ik de spiegels.
Terwijl je nauwelijks weet hoeveel de motor verbruikt, hoe soepel hij reageert op het gas en hoe hij aanvoelt bij wat sneller genomen bochtjes. Of, dat de tankpomp iedere afslaat tijdens het tanken, dat de zijstandaard eigenlijk niet bruikbaar is of dat je met je voeten precies in het spatwater van het voorwiel zit. Of dat je handen gaan tintelen na een tochtje van meer dan een uur...

Nee, je hoort hem met de strakke passingen van een "net van de lopende-band-machine" terwijl je nog vlinders in je buik hebt van "die nieuwe motor". Neem hem maar even mee, dan kan je jezelf lekker opgeilen aan die motor....

Doe mij maar een paar dagen verhuren, dat is toch anders wanneer je hem terugbrengt met het voorwiel naast het motorblok. Dan is het gewoon een huurcontract waarin de verzekerings- en schadeclausule in werking treedt.
 
Laatst bewerkt:
Bij Safe in Amsterdam mocht ik maar net aan op een 2e hands motor zitten, op nieuwe motoren niet. Als dat al niet mag.....
 
Bij de zaak waar ik mijn KTM heb gekocht, pakken ze het slimmer aan. Daar kan je testritten doen aan 25€ (staat ook op internet), moet je een papier ondertekenen, waarin staat dat de eerste 1000€ kosten voor jou zijn in geval van een ongeluk en als je hem dan koopt, kan je die 25€ terugkrijgen. En indien je echt geïnteresseerd bent (in mijn geval) moet je die 25€ zelfs niet betalen, die is gewoon om mensen af te schrikken die gewoon erop uit zijn om eens een toertje te rijden


Zo zou het moeten zijn natuurlijk... maar ja, niet alle zaken zijn klant vriendelijk en commercieel ingesteld ( wat gek eigenllijk...) :X
 
Bij Safe in Amsterdam mocht ik maar net aan op een 2e hands motor zitten, op nieuwe motoren niet. Als dat al niet mag.....

Maakte je zeker een onbetrouwbare indruk :P
Ik werk daar (heet trouwens tegenwoordig Motor Center Amsterdam) en je mag op elke motor zitten als je maar oppast met ritsen e.d., en op elke motor kan proefgereden worden. De demo's zijn altijd beschikbaar en als je op een andere motor wilt rijden kun je het beste gewoon van te voren even bellen zodat de bandjes opgepompt kunnen worden en de tankt gevuld wordt.

Je moet wel bepaalde maatregelen nemen v.w.b. proefrijden. Formulieren invullen, rijbewijs kopieren of achterhouden en de klant niet een hele dag laten cruisen: anders komt de motor of helemaal niet terug of met andere banden en "nieuwe" spiegels.
Er vertrekken ook mensen op een demo waarvan je hoopt dat de motor (en berijder natuurlijk) weer heelhuids terugkomen: het wegrijden ziet er allemaal niet zo soepeltjes uit zeg maar 8-)
 
Heb mijn RR gekocht zonder proef te rijden omdat ik wist hoe er was op gereden en voor was gezorgd ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan