Motor vs Auto

ik moet inderdaad beter lezen :z, maar toch vind ik mijn vergelijking een stuk waardevoller


het hele idee van een motor is dat je juist niet al dat overtollig gewicht meesleept ;)
 
Laatst bewerkt:
Zo ken ik iemand die aan iedereen die het wil (en niet wil) weten zit te stoefen dat hij met zijn wagen sneller is dan een Yamaha R1.

Het ging hier over een RN19 R1, wat kostte die nieuw 15/17.000?
Dat hij hiervoor zijn wagen, een Nissan GTR, tot 1000pk heeft moeten tunen voor een bedrag waar je een klein huisje mee kan kopen, speelde geen rol :D.
Hij staat gewoon stil in de file hoor.
 
Ik kan mij nog een leuk sprintwedstrijdje op Zandvoort herinneren uit begin jaren '80:
F1 rijder Huub Rothengatter in zijn bolide (600 tot 700 pk) tegen Motorvisieredacteur en dragracer Rob van Ginniken op een standaard GSX1100E (die ongeveer 100 pk aan de krukas had).
Rob won uiteraard en werd pas boven de 120 km/u ingehaald door Huub, die nog een flauw smoesje had over te weinig grip.
 
Dat is eigenlijk ook niet helemaal waar. Gewicht, en versnellingen spelen ook een rol. Auto met meer koppel in verhouding is vaak zwaarder. Daarnaast is het schakelen een stuk kritischer bij minder koppel want de powerband is kleiner.

Voorbeeld:
Auto 1: 1000 kg, 150 pk, 150 Nm
Auto 2: 1500 kg, 250 pk, 120 Nm
Auto 3: 1500 kg, 140 pk, 210 Nm
Auto 4: 750 kg, 125 pk, 80 Nm

Met welke wil je het circuit op en met welke rijdt je het lekkerst rond op straat? (Laten we aannemen dat alle auto's en voor het beoogde doel geschikte versnellingsbak hebben)



Ik zou auto 4 kiezen op het circuit en auto 3 op straat. Btw Als je in auto 4 een versnellingsbak zit stoppen uit een normale straatauto heb je er weinig aan.

Ik ging uit van verder gelijke variabelen ;)
En idd, veel koppel en vooral bij lage toerentallen rijdt erg fijn op de openbare. Op het circuit geldt gewoon topvermogen. Ongeacht naar welke klasse je kijkt eigenlijk.
 
Pk/kg is het vertrekpunt van dit topic, nooit beweert dat er geen andere factoren spelen.

Nee, je begint het topic met de veronderstelling dat een verhouding op pk/kg de enige 'eerlijke vergelijking' is. Ik geef aan dat dat niet zo is omdat er veel meer factoren spelen die (zeker bij hoge snelheden op een snel circuit) maar zo zwaarder kunnen wegen en waarbij de pk/kg verhouding geen enkele rol speelt.
Ja het is één manier van vergelijken, maar niet eerlijk.

Hoe moeilijk/logisch is het om het bestuurdersgewicht voor beide naar rato in te schalen?

Totaal niet, maar door het te vergeten in je beginpost ga je uit van ER6F lesmotor i.p.v. bv. een ZXR636 supersport. Dat is een flink verschil.

Verder zijn alle opmerkingen (bij meerdere reacties) aardig in theorie, maar in de praktijk vaak niet toe te passen.

Aardig in theorie :? De 4-cilinder 250 die tot de 100 vlotter is dan menig Porsche maar toch al topt bij 180km/u, die staat hier gewoon in de schuur hoor ;)
En motoren met bv. een licht en een verzwaard vliegwiel heb ik ook zat gereden (en ja dat verschil is in de praktijk zeker merkbaar).

Heb je zelf soms nog nooit op de snelweg gereden met je motor :? want als je dat wel hebt dan moet je toch weten dat het, zeker op een naked, een hoop kracht kost om de wind te overwinnen.

Reden van het starten van dit topic was: er wordt al jaren gesproken over dit onderwerp en in 9 van de 10 gevallen roept men gelijk: motor! Dus niet :P

Zie het filmpje dat ik gepost heb, als je echt een ER6je weg gaat zetten tegen een GTR dan zal de GTR de ER6 alle hoeken van de baan laten zien (aangezien een 1098s niet eens bij blijft). Wil je met jouw vergelijking enige kans maken dan moet je uit gaan van een technische supermotard/kartbaan.

En ja, ik snap wèl hoe natuurkunde werkt, en ook dat praktijk en theorie vaak ver uit elkaar liggen, hoop dat jij dat ook begrijpt.

Nou dat doet het dus niet, als je bv. een zware bedrijfsauto pakt met enkellucht, en dezelfde met dubbellucht dan zal de dubbellucht bij veel stadsverkeer meer verbruiken omdat deze veel meer roterende massa in beweging te zetten heeft.
En qua luchtweerstand, hoe denk je dat Kreidler midden jaren '60 al 227km/u kon rijden met een 50cctje? Door een 'sigaar' (soort ligfiets) te bouwen met zo min mogelijk luchtweerstand. Dat is verre van een 'stuk theorie' dat in de praktijk niet op gaat...
 
Laatst bewerkt:
Nee, je begint het topic met de veronderstelling dat een verhouding op pk/kg de enige 'eerlijke vergelijking' is. Ik geef aan dat dat niet zo is omdat er veel meer factoren spelen die (zeker bij hoge snelheden op een snel circuit) maar zo zwaarder kunnen wegen en waarbij de pk/kg verhouding geen enkele rol speelt.
Ja het is één manier van vergelijken, maar niet eerlijk.Totaal niet, maar door het te vergeten in je beginpost ga je uit van ER6F lesmotor i.p.v. bv. een ZXR636 supersport. Dat is een flink verschil.Aardig in theorie :? De 4-cilinder 250 die tot de 100 vlotter is dan menig Porsche maar toch al topt bij 180km/u, die staat hier gewoon in de schuur hoor ;)
En motoren met bv. een licht en een verzwaard vliegwiel heb ik ook zat gereden (en ja dat verschil is in de praktijk zeker merkbaar).

Heb je zelf soms nog nooit op de snelweg gereden met je motor :? want als je dat wel hebt dan moet je toch weten dat het, zeker op een naked, een hoop kracht kost om de wind te overwinnen.Zie het filmpje dat ik gepost heb, als je echt een ER6je weg gaat zetten tegen een GTR dan zal de GTR de ER6 alle hoeken van de baan laten zien (aangezien een 1098s niet eens bij blijft). Wil je met jouw vergelijking enige kans maken dan moet je uit gaan van een technische supermotard/kartbaan.Nou dat doet het dus niet, als je bv. een zware bedrijfsauto pakt met enkellucht, en dezelfde met dubbellucht dan zal de dubbellucht bij veel stadsverkeer meer verbruiken omdat deze veel meer roterende massa in beweging te zetten heeft.
En qua luchtweerstand, hoe denk je dat Kreidler midden jaren '60 al 227km/u kon rijden met een 50cctje? Door een 'sigaar' (soort ligfiets) te bouwen met zo min mogelijk luchtweerstand. Dat is verre van een 'stuk theorie' dat in de praktijk niet op gaat...


Dat je de moeite nog neemt hier serieus inhoudelijk op in te gaan. :}
 
Ik ging uit van verder gelijke variabelen ;)
En idd, veel koppel en vooral bij lage toerentallen rijdt erg fijn op de openbare. Op het circuit geldt gewoon topvermogen. Ongeacht naar welke klasse je kijkt eigenlijk.
Koppel wordt toch vooral bepaald door cilinderinhoud? En aangezien die meestal vast is in een klasse..
 
Heb je zelf soms nog nooit op de snelweg gereden met je motor :? want als je dat wel hebt dan moet je toch weten dat het, zeker op een naked, een hoop kracht kost om de wind te overwinnen.
Sterker nog, vrijwel alle kracht is nodig om de wind te overwinnen.
 
Koppel wordt toch vooral bepaald door cilinderinhoud? En aangezien die meestal vast is in een klasse..

De cilinderinhoud heeft verreweg de grootste invloed idd.

Twins mogen veelal een grotere inhoud hebben dan de 4-cilinder competitie. En daar zitten 3-cilinders weer tussenin.
 
Nee, je begint het topic met de veronderstelling dat een verhouding op pk/kg de enige 'eerlijke vergelijking' is. Ik geef aan dat dat niet zo is omdat er veel meer factoren spelen die (zeker bij hoge snelheden op een snel circuit) maar zo zwaarder kunnen wegen en waarbij de pk/kg verhouding geen enkele rol speelt.
Ja het is één manier van vergelijken, maar niet eerlijk.Totaal niet, maar door het te vergeten in je beginpost ga je uit van ER6F lesmotor i.p.v. bv. een ZXR636 supersport. Dat is een flink verschil.Aardig in theorie :? De 4-cilinder 250 die tot de 100 vlotter is dan menig Porsche maar toch al topt bij 180km/u, die staat hier gewoon in de schuur hoor ;)
En motoren met bv. een licht en een verzwaard vliegwiel heb ik ook zat gereden (en ja dat verschil is in de praktijk zeker merkbaar).

Heb je zelf soms nog nooit op de snelweg gereden met je motor :? want als je dat wel hebt dan moet je toch weten dat het, zeker op een naked, een hoop kracht kost om de wind te overwinnen.Zie het filmpje dat ik gepost heb, als je echt een ER6je weg gaat zetten tegen een GTR dan zal de GTR de ER6 alle hoeken van de baan laten zien (aangezien een 1098s niet eens bij blijft). Wil je met jouw vergelijking enige kans maken dan moet je uit gaan van een technische supermotard/kartbaan.Nou dat doet het dus niet, als je bv. een zware bedrijfsauto pakt met enkellucht, en dezelfde met dubbellucht dan zal de dubbellucht bij veel stadsverkeer meer verbruiken omdat deze veel meer roterende massa in beweging te zetten heeft.
En qua luchtweerstand, hoe denk je dat Kreidler midden jaren '60 al 227km/u kon rijden met een 50cctje? Door een 'sigaar' (soort ligfiets) te bouwen met zo min mogelijk luchtweerstand. Dat is verre van een 'stuk theorie' dat in de praktijk niet op gaat...
 
Laatst bewerkt:
Nu het wat rustiger is geworden rond Neanderthaler, Dexy Dex al een tijdje geen nieuw materiaal heeft gepost, het laatste filmpje van Hkayak alweer wat in de vergetelheid begint te raken en de Drinkyoghurt al in geen maanden uit de koelkast is gehaald is het tijd voor een nieuw fenomeen?

Go PeterG!
 
Als de motor en auto evenveel pk/kg hebben, dant wint de auto.... lijkt me vrij simpel.
Auto heeft veel meer grip, en kan veel beter remmen.

Het voordeel van een motor is JUIST dat hij veel pk/kg heeft... (en op sommige circuits dat je misschien bochten kan aansnijden). Als je dat voordeel weg haalt wint de auto.
:^
 
Nou dat doet het dus niet, als je bv. een zware bedrijfsauto pakt met enkellucht, en dezelfde met dubbellucht dan zal de dubbellucht bij veel stadsverkeer meer verbruiken omdat deze veel meer roterende massa in beweging te zetten heeft.

Rolweerstand?
 
wat is het lekkerste, een mossel of een pruim ? en als randvoorwaarden stel ik dat enkel het gewicht bepalend is.
ik ga voor de pruim, een mossel is veel te lelijk.

zo, dat was in het kort dit topic samen gevat :Z

Pk/kg is het vertrekpunt van dit topic, nooit beweert dat er geen andere factoren spelen. Hoe moeilijk/logisch is het om het bestuurdersgewicht voor beide naar rato in te schalen?

En ja, ik snap wèl hoe natuurkunde werkt, en ook dat praktijk en theorie vaak ver uit elkaar liggen, hoop dat jij dat ook begrijpt.

met wiskunde heb je dan weer meer problemen blijkbaar :')

je telt gewoon het gewicht van de rijder bij dat van de motor en gaat dan pas de pk/gewicht verhouding berekenen. doe eens voor je beide voorbeelden, en je zal direkt zien hoe ver je er naast zit en hoe idioot je topic is :Y
 
wat is het lekkerste, een mossel of een pruim ? en als randvoorwaarden stel ik dat enkel het gewicht bepalend is.
ik ga voor de pruim, een mossel is veel te lelijk.

zo, dat was in het kort dit topic samen gevat :Zmet wiskunde heb je dan weer meer problemen blijkbaar :')

je telt gewoon het gewicht van de rijder bij dat van de motor en gaat dan pas de pk/gewicht verhouding berekenen. doe eens voor je beide voorbeelden, en je zal direkt zien hoe ver je er naast zit en hoe idioot je topic is :Y

Zeker een zuurpruim? _O-
 
wat is het lekkerste, een mossel of een pruim ? en als randvoorwaarden stel ik dat enkel het gewicht bepalend is.
ik ga voor de pruim, een mossel is veel te lelijk.

zo, dat was in het kort dit topic samen gevat :Zmet wiskunde heb je dan weer meer problemen blijkbaar :')

je telt gewoon het gewicht van de rijder bij dat van de motor en gaat dan pas de pk/gewicht verhouding berekenen. doe eens voor je beide voorbeelden, en je zal direkt zien hoe ver je er naast zit en hoe idioot je topic is :Y

Ik tel niet 'gewoon' het gewicht van de berijder erbij, ik zei naar rato, dus ook het gewicht van de bestuurder van de auto bijtellen. Dan kom je niet meer weg met de voertuigen die ik eerder noemde maar zul je een motorfiets moeten nemen met veel meer vermogen om de verhouding weer gelijk te krijgen. Overigens komt hier geen wiskunde aan te pas, gewoon ff rekenen :P
 
Rolweerstand?

Bij stadsverkeer (veel start/stop) denk ik dat het versnellen van de draaiende delen veel meer vermogen kost dan het overwinnen van de rolweerstand. maar bij gelijkblijvende snelheid speelt de rolweerstand inderdaad ook een grote rol (zeker bij lagere snelheden).
 
Laatst bewerkt:
Ik tel niet 'gewoon' het gewicht van de berijder erbij, ik zei naar rato, dus ook het gewicht van de bestuurder van de auto bijtellen. Dan kom je niet meer weg met de voertuigen die ik eerder noemde maar zul je een motorfiets moeten nemen met veel meer vermogen om de verhouding weer gelijk te krijgen.

waarom heb je dat dan van in het begin niet gedaan, waarom dan toch de ER gekozen ???
 
Auto en motor is niet te vergelijken. Wie er het dichtst in de buurt komt zijn volgens mij deze lui
Audi Rs6 vs Ducati 1199 Panigale. En meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan