Motoren testen

Op zich vind ik elke motor wel tof rijden als het voor een dagje is - vorig jaar dagjes getourd op een geknepen FZ6N uit 2007 ofzo, oud en simpel, maar leuk. BMW S1000R, vond ik niet heel spannend. F750GS, heel lief, stuurt lekker tijdens het touren, iets te weinig kracht. R1250R? Zou ik mezelf nóóit aangeraden hebben, maar vond ik toch de leukste van het stel!

Mijn hart wil dit jaar een andere motor kopen, mijn hoofd denkt er nog even over na. Van een supersport GSXR750 naar een naked (FZ8? Street Triple? GSX S750?), maar wel voor een bedrag dat twee keer zo hoog is als de duurste motor die ik ooit kocht. Dan wil ik wel even proefrijden hoor, ga ik niet blindelings 6500 euro neerleggen. En andersom verwacht ik van de verkoper ook wel dat-ie moeite doet om zulk geld te krijgen.

De Gsx-s 750 is leuk :] . Heb hem zelf ook. Zeker gezien de prijs kwaliteit verhouding een top motor!
 
Tgoh, ken jezelf zou ik dan zo'n beetje denken. Om nu te zeggen dat een nieuwe GS een kutblok is...

En trillingen in steuntjes dat je na een uur lam bent, neem dan de cabrio zou ik zeggen :+

Misschien komt het omdat ik ook een Buell rijd, een Firestorm en SV1000 had. En daar komen we weer exact op wat ik zeg: als ergens je hart ligt, dan neem je vele dingen erbij. Wat kunnen mij die trillingen geven?
4 cilinder trillingen zíjn heel anders dan 2 cilinder van een 2 cilinder heb ik nog nooit tintelende ledematen gekregen.
Ik gebruik af en toe ook mijn verstand ipv puur op emoties handelen.
Emoties+aankoop= vaak miskoop
Tsja, als je een dikke supersport koopt en vervolgens gaat klagen dat je de motor te krachtig vind en dat de zithouding ruk is dan heb je het volgens mij sowieso niet helemaal begrepen.
Ik ga akkoord, maar daar lag zijn hart.
 
Ik ga akkoord, maar daar lag zijn hart.

De vraag is of een proefrit daar iets aan veranderd zou hebben. Als je helemaal verliefd bent op een bepaald model wordt je blind voor de minpunten, of ben je sneller geneigd dat de accepteren in de verwachting dat het een kwestie van wennen is en dat het wel overgaat.
 
De vraag is of een proefrit daar iets aan veranderd zou hebben. Als je helemaal verliefd bent op een bepaald model wordt je blind voor de minpunten, of ben je sneller geneigd dat de accepteren in de verwachting dat het een kwestie van wennen is en dat het wel overgaat.
Een proefrit die lang genoeg duurt wel.
Na 20-30min ben je inderdaad nog verliefd en beetje blind.
Maar als je er 2-3u mee mag rijden dan is die blindheid vaak al weggeëbd.
En ja sommige dealers laten je gewoon testritten maken van 2-3u, gratis.
 
Ik begrijp het niet helemaal van die moeilijke keuze
Toen ik 18 was wilde ik een harley en die kwam er,een liberator
Op een gegeven moment verkocht en altijd spijt van gehad.
Na jaren toen het me weer wat beter ging weer een libaretor gekocht,helemaal opgeknapt en voor veel geld verkocht
Ook heb ik nog een shovelheat gehad ( fat bob ) dit was mijn laatste harley.
Die liberators hadden wel wat en dat vindt ik nog steeds
Maar in de loop der jaren is mijn rijstijl nogal verandert,en geef ik graag flink gas
Ik heb een ktm 990 smr gehad,deze is nu naar mijn zoon,super goeie motor
Ik ben gek op die enorme acceleratie vandaar weer een ktm superduke 1290 r se, En dit is voor mij de ideale motor
2 cylinder zou het voor mij altijd blijven,alleen het geluid al,een 4 cylinder is aan mij niet besteed
Wat ik alleen maar wil zeggen,je weet toch wat je wilt,ik heb echt nooit problemen gehad om een keus te maken.
Iedereen zegt dat is toch geen motor voor een oude man,maar dat boeit mij niets,volgende maand hoop ik 69 jaar te worden en nog lekker lang te blazen met mijn superduke,want daar is hij voor,af en toe een bekeuring op de koop toe,die moet je in calculeren met zo,n fiets
 
Ik wil er ook geen 10 testen, maar een degelijke motor kost ook wat geld, dus dan wil ik zeker zijn dat ik de motor koop die ik graag zie, maar waar ik me ook goed op voel na een eind rijden.
 
Twee verschillende motoren gekocht, bij twee verschillende dealerts. Allebei twee...dehands. Geen bergen ervaring dus, maarree...

Nooit gehad over betaling bij een proefrit... kopietje rijbewijs, verklaring ondertekenen en gaan. Half uurtje tuffen en dan weet je wel of 't wat is of niet.
 
Ik wil er ook geen 10 testen, maar een degelijke motor kost ook wat geld, dus dan wil ik zeker zijn dat ik de motor koop die ik graag zie, maar waar ik me ook goed op voel na een eind rijden.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd:
Welke dealer is dat die €30 vraagt voor een proefrit? Ik snap wel dat zij gek worden van gasten die komen proefrijden zonder ook maar ooit de intentie te hebben gehad om de motor te kopen (heb het zelf ook meegemaakt toen ik vorig jaar mijn motor verkocht via Marktplaats), maar om nou geld te vragen... Denk dat je best veel kopers wegjaagt...

Ennn: in welke motoren heb je interesse?
 
Ik heb de motor particulier gekocht, bij een R6 gekeken en ruim een uur gereden en ook met de CBR die ik gekocht heb ruim een uur gereden.
Je kunt ook kijken op Motoshare, dan kun je de hele dag testen en vaak goed betaalbaar.
 
Demodagen bezoeken! Die worden juist georganiseerd zodat je zonder verdere (aankoop)verwachtingen een dagje verschillende motorfietsen komt proberen.
 
Een proefrit die lang genoeg duurt wel.
Na 20-30min ben je inderdaad nog verliefd en beetje blind.
Maar als je er 2-3u mee mag rijden dan is die blindheid vaak al weggeëbd.
En ja sommige dealers laten je gewoon testritten maken van 2-3u, gratis.
Voor mij is speciaal bij Yamaha de mt09 sp geregeld, voor een proefrit. Ik wilde (als het door zou gaan) perse de sp uitvoering voor de proefrit , en niet met de normale versie.... ben nogal gevoelig van aard. Wil meteen weten waar ik ja of nee tegen zeg.

Was al 2x geweest bij Gebben motoren. André lag me wel, beiden zijn we van "geen poeha", of onnodig verkoop praat.
Ik vertelde wat ik reed, en wat ik mistte. Wat belangrijk was voor mij, en dat het vanwege mijn eisen voor houding en vermogen, een speed tripple een optie zou kunnen zijn, of een allicht mt09. Maar dan de wel sp uitvoering, die 1500 euro kan er dan ook nog wel bij..

Als eerste dus kijken bij de 09, omdat ik deze het minst lelijk vond. Echt mooi vindt ik de 09 sp nog steeds niet. De nieuwe xsr900 is wel erg mooi om te zien!
Ik ben en blijf Honda man in hart en nieren.

De prijs was al van te voren besproken, nog voor de proefrit. Ik ga niet ergens op rijden wat ik niet kan betalen. Ook zo tegen André gezegd... kon die wel waarderen. Ik ga niet lenen voor luxe, kan het nu niet, dan zien we volgend jaar wel weer...

Na een week of wat was de sp er, en belde hij me op wanneer ,ik de voorkeur had. De dag doorgegeven, en tijdstip vroeg in de middag. Stond klaar toen ik er was. Even korte uitleg wat was was, en de mededeling dat ze om 5 uur dicht zijn, dus dat het slim was om voor 5 uur terug te komen.. Niets aan papierwerk hoeven invullen, en niets hoeven achter laten....

Na een dik 1,5 uur was ik terug, kreeg opmerking dat het nog lang geen 5 uur was...,
Eerlijk gezegd, dat de laatste 45 minuten gewoon "genieten" was, en dat ik het niet langer kon verantwoorden voor mezelf, om op hun kosten te genieten....
 
Dus toen heb je hem laten staan? ;)
Wat een rotstreek he?
Eerst een deal sluiten o.v.b. van de proefrit, en als de dealer hem dan besteld en binnen heeft na een paar uurtjes rijden zeggen dat het hem toch niet gaat worden.
Neem aan dat je wel foto`s gemaakt hebt?
Wel jammer voor de dealer dat hij nu met een "demo" opgezadeld zit.


:o
 
Je koopt wat je leukt vindt. Uurtje test rijden zegt niets, tenzij je weet wat je wil. Moet ik nu als koper betalen voor iedereen die even een gratis een dagje willen toeren? Denk het niet.

voor een oude man,maar dat boeit mij niets,volgende maand hoop ik 69 jaar te worden en nog lekker lang te blazen met mijn superduke,want daar is hij voor,af en toe een bekeuring op de koop toe,die moet je in calculeren met zo,n fiets

*D*D*D*D Ben pas 62, maar helaas gaan mijn rijkwaliteiten er ook niet op vooruit :+

 
proefritje is 20-30 min.
Wil je langer rijden voor een betere keuze te kunnen maken, huur je hem toch een dag..

Ik heb heel wat motoren proefgereden, zoals sommige aangeven op demo-dagen. Maar ook bij een motorzaak die 2 nakeds had staan waar ik graag op wou rijden en zelfs na een proefritje vind ik het helemaal niet gek als je er nog een nachtje over wilt slapen.
Misschien dat sommige hier 8 ruggen (of meer) op tafel leggen zonder erover na te denken.


Mijn eerste motor had ik particulier gekocht en mocht van de vader van de verkoper niet verder al de straat op en neer. Als mij dat nu zou overkomen zou ik zeggen hou de motor maar, je wilt toch op zijn minst door alle gangen heen en kijken of de motor niks mankeert als die warm is....
 
Je koopt wat je leukt vindt. Uurtje test rijden zegt niets, tenzij je weet wat je wil. Moet ik nu als koper betalen voor iedereen die even een gratis een dagje willen toeren? Denk het niet.



*D*D*D*D Ben pas 62, maar helaas gaan mijn rijkwaliteiten er ook niet op vooruit :+

Rij je nu zo snel om het op een filmpje te zetten of vind je het echt leuk?


Anyway, die tegenligger op 1:31 heeft zijn topbox onder gescheten.
 
Even een vraag voor de meer ervaren kopers. Hoe testen jullie verschillende modellen waar je interesse in hebt?
Bij mijn dichtste Honda dealer kan je een handvol modellen testen, maar voor max 1 uur en een prijs van 30euro. Is dit iets die gangbaar is? Ik zou voor de aanschaf van mijn eerste (behalve mijn 125) motor toch enkele modellen willen testrijden, maar een uurtje lijkt mij aan de korte kant, en 30euro per motor kan ook snel gaan oplopen....
Wat zijn jullie ervaringen hierin?

Ik ben zelf een laatbloeier en heb nooit veel proefgereden, vond het nogal wat dat je zomaar een motor meekrijgt, vaak een nieuwe.
Zat die dus veel gereden hebben met niet een rechtstreekse intentie om , zo een soort model, te kopen, maar tegenwoordig heb je ook van die proefrijd dagen waar er een vloot van de importeur beschikbaar is.

Laatste keer dat men dat vroeg was hier in Hoevelaken in de buurt en vond dat eigenlijk wel een prima idee, je verbruikt toch benzine, word ook steeds duurder, los van het tijdelijke dipje.
tig keer omvallen op je groene platen zitten de garages ook niet op te wachten.

In jouw geval zou ik zeker melden dat je meerdere modellen wil proefrijden en ik kan me goed voorstellen dat een (een deel) van die kosten wegvallen zodra je bij dat betreffende bedrijf ook daadwerkelijk iets koopt.

Maar je zegt niet waar 'dichtstbijzijnde' is, misschien gaat men hier in bijv/ belgie heel anders mee om.
 
Rij je nu zo snel om het op een filmpje te zetten of vind je het echt leuk?


Anyway, die tegenligger op 1:31 heeft zijn topbox onder gescheten.
Ja zo rij ik altijd. Mooiste wegen van europa, wel kloten druk hier, zal een lang weekend geweest zijn. Heb wel ander videos, maar daar staan nummerplaten op die ik niet kan verwijderen. Aanhangertje heen en terug anders haal ik het niet met banden. En nee hoor, die tegenligger heeft een vriendelijk linker handje gekregen nog voordat die me zag.
 
Je koopt wat je leukt vindt. Uurtje test rijden zegt niets, tenzij je weet wat je wil. Moet ik nu als koper betalen voor iedereen die even een gratis een dagje willen toeren? Denk het niet.



*D*D*D*D Ben pas 62, maar helaas gaan mijn rijkwaliteiten er ook niet op vooruit :+


Veel asocialer dan dat wordt het heus niet. Degoutant gedrag, en dat handje maakt écht niets goed. Het tempo zat er vlot in en het viel me al op dat je jezelf wel even wou laten zien bij die andere motards, hoe vlot jij er wel niet langs kan/durft. Aan die actie op 131 ben ik gestopt met kijken.

Laat ons even dezelfde situatie stellen dat jij filmt en ik de bocht achteruit kom met mijn gele 911, dat ik de helft op jouw vak in een blinde bocht rijd omdat er fietsers op mijn kant van het baanvak rijden. Maar hey, ik heb wel effe vriendelijk naar je gezwaaid, dus zo erg is dat eigenlijk niet dat ik met je leven speelde en je opzij duwde.
Iedereen hier kan zich zo al voorstellen welke commentaren er zouden komen als een auto zo'n inhaalmanoeuvre doet en daarbij een motard in gevaar brengt.

62 jaar, zo aanstellerig moeten rijden en anderen in gevaar brengen. Triest figuur. :N '(
 
Laatst bewerkt:

Waarschijnlijk heeft die Scooby-driver ook sorry gezegd en zijn handje opgestoken.
 
Veel asocialer dan dat wordt het heus niet. . :N '(
Wat je wil. Ik rij wel rond met een standaard uitlaatje zodat we morgen ook nog kunnen rijden. Maar nog een filmpje, behalve twee fietsers en een paar muggen kan dit dus ook niet?
 
Denk niet dat je standaard uitlaatje wat uitmaakt.
Zelfs met geluid uit in dat 1e filmpje rij je als een randdebiel.
En daarmee bedoel ik dat je weinig rekening houdt met je medeweggebruikers.
Heb jij jezelf weleens afgevraagd hoe al die andere mensen over jouw denken als je op die manier inhaalt?

In dat 2e filmpje ga je lekker maar ook hier totaal geen rekening houden met.
bv met 110km/u door een tunneltje blazen terwijl er een paar motorrijders aan de kant staan.
Zou voor mij al een no-go zijn, ik had de snelheid er allang uit gehaald.
 
Exact, Raymond.
Als BMW-XR dan toch gewoon direct had gezegd dat de demper stock is, dan mag dat natúúúúrlijk. Wat een held ben jij zeg! Je rijdt met een standaarddemper zodat "we" morgen nog kunnen rijden zeg je. Op die manier weet ik niet precies wat die "we" inhoudt?

Maar als het een troost kan zijn: je bent niet de enige die zonder inzicht rondknalt. Doe lekker verder, hoop dat je nooit iemand meeneemt in je roekeloze gedrag.. Mijn vriendin is voor altijd 23 jaar. Da's nog niet de helft van jou @BMW-XR . Kom je volgende keer mee een bloemetje leggen, ik ga meermaals per week. Je kan daar gaan vertellen over je standaard uitlaat en je opgestoken hand. Ik hoop deze discussie nooit IRL met jou te moeten voeren.
Meer scheldwoorden wil ik er zelfs niet aan vuil maken, randdebiel.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan