Motorolie is grijs 😫

magho

Rookie
1 jun 2014
28
4
denhaag
HALLO beste mensen bedankt voor het kijken naar mijn vraag ik heb sinds kort een Suzuki RMZ 450 uit het bouwjaar 2009 overgenomen. ( hobbymatig rijden ) nou d8 ik van ja die crosser zou wel een oliewissel krijgen de oude eigenaar gaf aan dat dat al gedaan was maar ik d8 van toch even kijken dus ik maar video’s op YouTube kijken 😑. Maar uiteindelijk heb ik de moertje losgedraaid om te kijken of er genoeg olie in zit en er lekte gewoon grijze olie hoort dat zo of is er iets mis met mijn motor ?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    173,2 KB · Weergaven: 69
  • image.jpg
    image.jpg
    92,6 KB · Weergaven: 23
  • image.jpg
    image.jpg
    169,5 KB · Weergaven: 27
Ik heb in mijn leven pas 1x van een motor die behoorlijk naar de klote was olie eruit laten lopen. Ik kan nog herrineren dat je het in de olie mooi zag glinsteren in het licht. Zou dat bij TS ook niet van toepassing moeten zijn?
 
Zowat elke crossmotor wordt met de hogedrukreiniger schoongemaakt. Voor de zekerheid vervang je nu de waterpomp keerring en o ring en dan ben je daar ook voorlopig klaar mee. Zorg dat je wat onderdelen controleert en de olie binnenkort na de eerste rit vervangt.
 
Ik heb in mijn leven pas 1x van een motor die behoorlijk naar de klote was olie eruit laten lopen. Ik kan nog herrineren dat je het in de olie mooi zag glinsteren in het licht. Zou dat bij TS ook niet van toepassing moeten zijn?
Heel goed mogelijk, maar dan is het in dit geval zó ontzettend fijn gruis dat je het niet ziet glinsteren. Metaalslijpsel geeft echt dat metallic effect wat deze drap mist. Da's waarom ik best twijfel tussen lekkage en slijtage... een aazje is het hoe dan ook op zeker
 
Ik heb exact de zelfde troep gezien uit een suzuki rm85 gezien die een lekke koppakking had.
Zat gewoon water door de olie.
Koelsysteem afpersen en evt fixen, nieuwe olie en gaan.
Daarna na een ritje weer ff aftappen en checken.
 
Heel goed mogelijk, maar dan is het in dit geval zó ontzettend fijn gruis dat je het niet ziet glinsteren. Metaalslijpsel geeft echt dat metallic effect wat deze drap mist. Da's waarom ik best twijfel tussen lekkage en slijtage... een aazje is het hoe dan ook op zeker
Nou hij is los nu nog op de onderdelen wachten moet zeggen dat de rubber er nog wel goed uit ziet. Zal ik de koppakking anders gelijk ook vervangen ? Denk je dat dat mij gaat lukken 😔
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    154,3 KB · Weergaven: 8
Nou hij is los nu nog op de onderdelen wachten moet zeggen dat de rubber er nog wel goed uit ziet. Zal ik de koppakking anders gelijk ook vervangen ? Denk je dat dat mij gaat lukken 😔
Als je aan je skills twijfelt qua afstelling van de nokkenassen kan je de ketting optrekken zodat hij niet van het onderste tandwiel schiet en boven de ketting en de distributetandwielen met een likje verf (of nagellak of stift of whatever) markeren... Beetje ontvetten...
 
Als je aan je skills twijfelt qua afstelling van de nokkenassen kan je de ketting optrekken zodat hij niet van het onderste tandwiel schiet en boven de ketting en de distributetandwielen met een likje verf (of nagellak of stift of whatever) markeren... Beetje ontvetten...
Er zitten markering puntjes op de nokkenassen en vliegwiel. Markeren met een stift is dus niet nodig.
 
Er zitten markering puntjes op de nokkenassen en vliegwiel. Markeren met een stift is dus niet nodig.
Wat ik er niet bij heb gezet, en dat weet je als je nokkenassen licht, is dat je met één nokkenas nagenoeg altijd verkeerd zit omdat die met een nok op een klep rust en je dus pas ziet of je afstelling goed is als de nokkenas vastgedraaid is. Het is een hulpmiddeltje dat goed werkt, zeker als je nog wat onzeker bent. Als alles eenmaal op zijn plaats is gezet komen de markeringen om de hoek.
 
Het is zeker makkelijk om het te markeren maar als je de motor in TDC zet voordat je begint rust er geen nok op een klep. De nokkenas brug bestaat uit 1 deel dus deze kan je er zo opzetten. Het is wel altijd een goed idee om de distributie ketting op te trekken naar een framedeel.
 
Zeg dan niks, daar gaat-ie weer. Ook ik ben terdege onderlegd en weet ook niet beter dan dat alleen de kop / cilinderblok bij elkaar liggende kanalen heeft, excessen daargelaten als losse cilinderbussen en drijfstangen die door cilinderwanden heensteken.
Geef es normaal antwoord, je weet alles en je zegt niks, daar is niemend mee geholpen :(
 
Ik ga er even van uit dat dit geen koelvloeistof of water is. Dit is waarschijnlijk al erg oude of verkeerde olie, wat vol met frictiemateriaal van de koppeling zit.

Wat zit er trouwens in het koelsysteem, vloeistof of water?
Ruikt de afgetapte olie ook naar gas/brandstof?
 
Ik ga er even van uit dat dit geen koelvloeistof of water is. Dit is waarschijnlijk al erg oude of verkeerde olie, wat vol met frictiemateriaal van de koppeling zit.

Wat zit er trouwens in het koelsysteem, vloeistof of water?
Ruikt de afgetapte olie ook naar gas/brandstof?
Heb ongeveer 500 tot 1000 mol water in gegooid binnen 2 dagen
 
Terug
Bovenaan Onderaan