Motorolie is grijs 😫

magho

Rookie
1 jun 2014
28
4
denhaag
HALLO beste mensen bedankt voor het kijken naar mijn vraag ik heb sinds kort een Suzuki RMZ 450 uit het bouwjaar 2009 overgenomen. ( hobbymatig rijden ) nou d8 ik van ja die crosser zou wel een oliewissel krijgen de oude eigenaar gaf aan dat dat al gedaan was maar ik d8 van toch even kijken dus ik maar video’s op YouTube kijken 😑. Maar uiteindelijk heb ik de moertje losgedraaid om te kijken of er genoeg olie in zit en er lekte gewoon grijze olie hoort dat zo of is er iets mis met mijn motor ?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    173,2 KB · Weergaven: 69
  • image.jpg
    image.jpg
    92,6 KB · Weergaven: 23
  • image.jpg
    image.jpg
    169,5 KB · Weergaven: 27
Dan zal er dus inderdaad koelvloeistof in zitten. De keerring en o ring ging je als het goed is toch vervangen. Zorg dat je na de eerste rit de olie vervangt. En vul je koelsysteem niet met water maar met goede koelvloeistof.
 
Mol 0,9 - 0,18 liter :?
Ik ga er maar even vanuit dat je centiliters bedoeld...
In dat geval zou het water kunnen zijn, maar dan nog steeds vind ik de kleur er niet naar uit zien.
Daarnaast zou bij deze hoeveelheden de olie niet zo ingedikt zijn.
Het gaat hiet even om het atoomgewicht, ja... We zitten nu op hoog niveau. En nu we toch bezig zijn: @magho Warm water erin gooien; dat bevriest niet!
 
Mol 0,9 - 0,18 liter :?
Ik ga er maar even vanuit dat je centiliters bedoeld...
In dat geval zou het water kunnen zijn, maar dan nog steeds vind ik de kleur er niet naar uit zien.
Daarnaast zou bij deze hoeveelheden de olie niet zo ingedikt zijn.
Ik hoop dat hij milliliters bedoelt. Anders heeft hij 5 tot 10 liter water bijgevuld, dan is het maar de vraag waar het deel dat niet in het koelsysteem past is gebleven...
 
Als we op hoog niveau bezig zijn. Warm water bevriest sneller als water op kamertemperatuur. Maar gebruik aub geen water meer. Koelvloeistof kookt bij deze motoren al erg snel over.
Dat zou dan juist een reden kunnen zijn om water te gebruiken....
Als je even van de anticorrosie en de licht smerende werking van koelvloeistof afziet.
Zo zag mijn olie eruit na het aflaten. Koppakking kapot....
Daar kan het op wijzen, maar dat is aan de hand van een foto, met lijntje grijs op de rand van het filter niets van te zeggen.
Waar ruikt de olie naar, heb je de aansteker test al gedaan, verliest de motor koelvloeistof, is het olie_niveau hoger dan pijl, wordt de motor ook heet, heb je olie in de koelvloeistof, bouwt het koelsysteem veel druk op, heb je luchtbellen in de koelvloeistof?
Nou ja, linksom of rechtsom uiteindelijk lijkt het daar wel terecht te komen...
Wat duid daar dan precies op?
 
Laatst bewerkt:
Als we op hoog niveau bezig zijn. Warm water bevriest sneller als water op kamertemperatuur. Maar gebruik aub geen water meer. Koelvloeistof kookt bij deze motoren al erg snel over.
Gelezen in de fabeltjeskrant?_O-
Dat zijn van die dingen die iedereen napraat, maar niemand probeert.
Daarom heb ik het vanmorgen geprobeerd: twee gelijke schaaltjes met gelijke hoeveelheden water gevuld, een met kokend water, en een met koud water uit de kraan. Vervolgens heb ik de schaaltjes naast elkaar gezet in de tuin. Resultaat: in het schaaltje met koud water lag na een uur een dun laagje ijs, terwijl het gekookte water nog vloeibaar was.
Niet zo vreemd natuurlijk.:+
 
Laatst bewerkt:
Gelezen in de fabeltjeskrant?_O-
Dat zijn van die dingen die iedereen napraat, maar niemand probeert.
Daarom heb ik het vanmorgen geprobeerd: twee gelijke schaaltjes met gelijke hoeveelheden water gevuld, een met kokend water, en een met koud water uit de kraan. Vervolgens heb ik de schaaltjes naast elkaar gezet in de tuin. Resultaat: in het schaaltje met koud water lag na een uur een dun laagje ijs, terwijl het gekookte water nog vloeibaar was.
Niet zo vreemd natuurlijk.:+
Door het gebruik van als i.p.v. dan zegt Timo eigenlijk dat kokend water sneller bevriest als je het eerst naar kamertemperatuur brengt.
Overigens denk ik dat hij doelt op het Mpemba-effect, waarbij onder specifieke omstandigheden warmer water inderdaad sneller bevriest dan water op kamertemperatuur.
 
Door het gebruik van als i.p.v. dan zegt Timo eigenlijk dat kokend water sneller bevriest als je het eerst naar kamertemperatuur brengt.
Overigens denk ik dat hij doelt op het Mpemba-effect, waarbij onder specifieke omstandigheden warmer water inderdaad sneller bevriest dan water op kamertemperatuur.
Typisch een geval van zich in bochten wringen om iets te verklaren dat helemaal niet waar is.
De beroemde Mpemba was een groot wetenschapper. _O-
 
Gelezen in de fabeltjeskrant?_O-
Dat zijn van die dingen die iedereen napraat, maar niemand probeert.
Daarom heb ik het vanmorgen geprobeerd: twee gelijke schaaltjes met gelijke hoeveelheden water gevuld, een met kokend water, en een met koud water uit de kraan. Vervolgens heb ik de schaaltjes naast elkaar gezet in de tuin. Resultaat: in het schaaltje met koud water lag na een uur een dun laagje ijs, terwijl het gekookte water nog vloeibaar was.
Niet zo vreemd natuurlijk.:+
Ja gelezen in de fabeltjes krant. Ik heb het ook geprobeerd. (al 2 jaar geleden) Toen was het zo. Ik heb er geen natuurkundig verslag over geschreven met foto's dus wij kunnen allebei niks bewijzen.
 
je hoeft dan ook geen groot wetenschapper te zijn om ontdekkingen te doen.
toen we met moeite rechtop konden lopen waren er geen wetenschappers, maar toch hebben we het stenen tijdperk achter ons gelaten.
Heet water doet er langer over om te bevriezen dan koud water. Het is zinloos om allerlei verklaringen te verzinnen om het tegendeel te bewijzen.
Probeer het experiment zelf eens.
 
“Daar kan het op wijzen, maar dat is aan de hand van een foto, met lijntje grijs op de rand van het filter niets van te zeggen.
Waar ruikt de olie naar, heb je de aansteker test al gedaan, verliest de motor koelvloeistof, is het olie_niveau hoger dan pijl, wordt de motor ook heet, heb je olie in de koelvloeistof, bouwt het koelsysteem veel druk op, heb je luchtbellen in de koelvloeistof.”
———————————————————
Toen ik de olie afliet zat er 4 liter grijze drab in de opvangbak. Na openen cilinderkoppen een en al aangekoekte rommel in waterkanalen.
 

Bijlagen

  • B598BAE0-43AA-4F73-B0B7-56A3A5A7FF72.jpeg
    B598BAE0-43AA-4F73-B0B7-56A3A5A7FF72.jpeg
    159,8 KB · Weergaven: 11
“Daar kan het op wijzen, maar dat is aan de hand van een foto, met lijntje grijs op de rand van het filter niets van te zeggen.
Waar ruikt de olie naar, heb je de aansteker test al gedaan, verliest de motor koelvloeistof, is het olie_niveau hoger dan pijl, wordt de motor ook heet, heb je olie in de koelvloeistof, bouwt het koelsysteem veel druk op, heb je luchtbellen in de koelvloeistof.”
———————————————————
Toen ik de olie afliet zat er 4 liter grijze drab in de opvangbak. Na openen cilinderkoppen een en al aangekoekte rommel in waterkanalen.
Nu weet ik niet hoeveel olie er in moet, maar het lijkt mij redelijk veel...
En op de onderzijde (foto) van de cilinderbus, kan ik mij goed voorstellen, dat het daar heeft doorgeblazen. Zat er misschien water in, gezien de roestvorming op de rand?
De aangekoekte zooi, is dat geen verbrande vloeibarepakking?
 
Nu weet ik niet hoeveel olie er in moet, maar het lijkt mij redelijk veel...
En op de onderzijde (foto) van de cilinderbus, kan ik mij goed voorstellen, dat het daar heeft doorgeblazen. Zat er misschien water in, gezien de roestvorming op de rand?
De aangekoekte zooi, is dat geen verbrande vloeibarepakking?
Bij ts staat het naast de vuldop
image-jpg.1593937


Ik vind het niet ondenkbaar dat ts een motor heeft gekocht waarmee nog even flink is doorgereden met een lek koelvloeistofsysteem.
Met een scheut koelvloeistof in de olie is de smerende werking minder waardoor er slijpsel in de olie zit en deze grijs is geworden.

Vroeg al eerder naar de staat van het oliefilter, die zit misschien dicht geslipt met gruis.

imo heeft ts een kat in de zak gekocht wat vaak voorkomt met dit soort motoren.
 
Bij ts staat het naast de vuldop
image-jpg.1593937


Ik vind het niet ondenkbaar dat ts een motor heeft gekocht waarmee nog even flink is doorgereden met een lek koelvloeistofsysteem.
Met een scheut koelvloeistof in de olie is de smerende werking minder waardoor er slijpsel in de olie zit en deze grijs is geworden.

Vroeg al eerder naar de staat van het oliefilter, die zit misschien dicht geslipt met gruis.

imo heeft ts een kat in de zak gekocht wat vaak voorkomt met dit soort motoren.
Maar dat is aan de rest van de staat van het blok ook te zien.
 
ik zou de optie van het ding in de brand te steken tot het laatste bewaren.

Ik citeerde de foto met de aansteker bij de olie, wat een filmpje had moeten zijn, maar bij alleen een bijlage is een citaat niet te zien.
Op de eerste 2 bladzijdes van dit topic staan genoeg tips om eerst uit te voeren en te kijken of de schade meer is dan alleen vervuilde (door wat dan ook) motorolie.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan