Motorrijbewijs aftrekbaar belastingen

DerJan

MF'er
28 jul 2018
207
80
Gouda
Vraag,

Ik heb in 2018 mijn motorrijbewijs gehaald. Gebruik mijn motor nu voor 90% zakelijk voor woon - werkverkeer. Kan dit ook aantonen middels een administratie.

Vraag kan ik de kosten die ik heb gemaakt om mijn rijbewijs te halen nu aftrekken bij mijn aangifte inkomstenbelasting door ze als studiekosten op te geven?

Groeten Jan
 
Laatst bewerkt:
Nee. Of ben je van beroep motorrijder? Dan zou je het misschien nog als beroepsopleiding kunnen proberen.
 
Of ....het is een puinhoop bij de Belastingdienst, dus bij twijfel altijd kosten aftrekken. Zou ik zeker doen.

(Bron ' puinhoop': de pers, dus of dat waar is.....).
 
Vraag,

Ik heb in 2018 mijn motorrijbewijs gehaald. Gebruik mijn motor nu voor 90% zakelijk voor woon - werkverkeer. Kan dit ook aantonen middels een administratie.

Vraag kan ik de kosten die ik heb gemaakt om mijn rijbewijs te halen nu aftrekken bij mijn belastingaangifte?

Groeten Jan
Al op de website van de belastingdienst gekeken?

Krijg je van je werkgever ook reiskostenvergoeding, of ben je zelf de werkgever?

Is er evt geen mogelijkheid voor je om een motor te kunnen leasen via je werk?
 
Al op de website van de belastingdienst gekeken?

Krijg je van je werkgever ook reiskostenvergoeding, of ben je zelf de werkgever?

Is er evt geen mogelijkheid voor je om een motor te kunnen leasen via je werk?

Wel reiskostenvergoeding, dat dekt wel de kosten van het rijden, maar niet van het rijbewijs.

Leasen via werk kan niet helaas.
 
Wel reiskostenvergoeding, dat dekt wel de kosten van het rijden, maar niet van het rijbewijs.

Leasen via werk kan niet helaas.
Ok, je rijbewijs is iets wat je zelf wilt hebben omdat je je leven wat wilt vergemakkelijken, het hoeft nl niet. Dat het handig is zowel voor jezelf en de kans op de arbeidsmarkt wat verhoogt daargelaten.
Als je werkgever jou verplicht een rijbewijs te halen omdat je het voor je werk nodig hebt, dan zou je bij je werkgever kunnen kijken of je wat kunt regelen. Ik heb bijvoorbeeld voor mijn werk van mijn werkgever mijn vrachtwagenrijbewijs mogen halen en de kosten mogen declareren.

Hier kan je je antwoord vinden, is iig negatief...

Zakelijk of privé?
 
Ok, je rijbewijs is iets wat je zelf wilt hebben omdat je je leven wat wilt vergemakkelijken, het hoeft nl niet. Dat het handig is zowel voor jezelf en de kans op de arbeidsmarkt wat verhoogt daargelaten.
Als je werkgever jou verplicht een rijbewijs te halen omdat je het voor je werk nodig hebt, dan zou je bij je werkgever kunnen kijken of je wat kunt regelen. Ik heb bijvoorbeeld voor mijn werk van mijn werkgever mijn vrachtwagenrijbewijs mogen halen en de kosten mogen declareren.

Hier kan je je antwoord vinden, is iig negatief...

Zakelijk of privé?

Ok jammer....
 
Je kan alles proberen zakelijk af te schrijven, denk wel dat je boekhouder wat opmerkingen gaat maken en er eventueel niet aan mee wil werken.

Als je een controle krijgt zal de belastingdienst het natuurlijk afkeuren en dan kun je alsnog de volle 100% aan kosten aftikken.
Maar... dan moet je wel binnen 5 jaar controle krijgen, daarna is je aangifte zal zzp definitief.

Ik heb zelf ook wat zaken die op het randje zijn gewoonweg zakelijk geboekt, mocht het achteraf toch niet goedgekeurd worden heb ik pech.
 
Ok, ik ben geen ondernemer, het gaat om de aangifte inkomstenbelasting, maar toch bedankt.
 
Je kan het altijd proberen,moet je later terug betalen dan heb je pech.
Niet geschoten is altijd raak.

:]
 
Ok,

Andere vraag, mag een werkgever mij wel een motorhelm met bedrijfslogo belastingvrij geven?
 
Terug
Bovenaan Onderaan