motorrijden gevaarlijk?

Ben regelmatig met de GSXR1100 in helm, short en t-shirt, op de autosnelweg de maximum snelheid gaan opzoeken. Het toch ergens zijn dat het dragen van een t-shirt niet onmiddellijk een ongeval met zich meebrengt.
Aan de andere kant, ik ben, met dezelfde gsxr1100, in vol pak, tijdens een remactie in de winter, uitgegleden op een zebrapad.

Moraal van het verhaal, als je niets tegenkomt, helpt een pak ook niet.
 
Wil hier even op reageren. Niet omdat ik een morraalridder ben, maar gewoon om even te vertellen dat een spijkerbroek niet helpt.
Hoe stevig hij ook is, hij gaat kapot. Heb het zelf namelijk ondervonden in m'n 'scootertijd', gevallen met 50km/u. Een stevige spijkerbroek helpt dan niet.

Al zou ik zelf op de motor nooit een korte broek aan doen, omdat je altijd met warme delen zit. En ten tweede vanwege vliegjes. Wel een lekker zeiktopic dit trouwens, al is dat filmpje wel suf.
Ik weet dat een spijkerbroek niet helpt maar spreek uit ervaring dat op echt warme dagen of korte stukjes dat ik dat risico durf te nemen, echter zonder goede jas niet.
Na een crash met 110km/h en een shuif/glijpartij van ruim 100mtr was mijn jas totaal kapot (tot de laatste laag) maar de broek viel heel erg mee.
Daarbij zei ik ook 'op z'n minst' maar meestal is het een werkbroek van codura een slijtvast materiaal die ook veel gebruikt wordt voor motorkleding (komt omdat het dan rond de 30 gr is en ik woon-werkverkeer rij).
Er zitten dan welliswaar geen protectoren in maar wel op de knieën 2 lagen stof en op de heupen zelfs 4.
Kortom, een voor mij persoonlijk afgewogen risico zonder garantie en die spijkerbroek is voornamenlijk op ritjes van minder dan 10 km op lage snelheidswegen hier in de buurt (bbk of B wegen waar meestal niet harder wordt gereden dan 60 en geen/slechte inhaalpunten B| ).
Een jas trek ik zelfs nog aan als ik de straat op en neer rij voor een proefritje.
Alles wat je doet in in principe een afweging van risico's, het één wat meer dan het ander maar zelfs in bed blijven liggen is een mogelijk risico en de meeste dingen doe je zonder na te denken maar bevatten toch risico's.
Zoals ik begon met m'n eerste post in dit topic.... shit happens 8-)
 
Hoorde laatst op de radio een bericht, dat het aantal verkeersongelukken was gedaalt in de eerst helft van het jaar. Van de 363(dacht ik) was 20% fietser, 12% voetganger, en 9% motorrijder. En de rest automobilisten natuurlijk.

Nu zijn er natuurlijk veel minder motorrijders in verhouding dan fietsers, of voetgangers, maar toch..
 
Hoorde laatst op de radio een bericht, dat het aantal verkeersongelukken was gedaalt in de eerst helft van het jaar. Van de 363(dacht ik) was 20% fietser, 12% voetganger, en 9% motorrijder. En de rest automobilisten natuurlijk.

Nu zijn er natuurlijk veel minder motorrijders in verhouding dan fietsers, of voetgangers, maar toch..

Yep. En daarnaast maken die motorrijders gemiddeld veel minder km per jaar dan automobilisten. In deze link http://www.swov.nl/nl/research/kennisbank/inhoud/20_vervoerwijze/2_snel/indicatoren_1.htm zie je alles statistisch omgerekend.
Als je de getallen omrekent naar kilometers, dan zijn motorrijders 18 keer vaker betrokken bij een ongeval dan een auto.
Ik weet nu al dat mensen argumenten zullen zoeken om te bewijzen dat dit niet echt klopt. Die argumenten zocht ik namelijk vroeguh ook O-)

En speciaal voor zrex :) : http://www.swov.nl/rapport/R-2002-05.pdf
Hetgeen jij al zo lang onderzocht wil hebben, ís onderzocht. Uitgebreid onderzoek (50 pagina's lang) naar de oorzaken van tweewielerongevallen. Zie vooral paragraaf 3.4: Analyses van manoeuvres en toedrachten :Y
 
Tuurlijk is motorrijden gevaarlijk. Punt.

Wanneer je niet beseft dat motorrijden gevaarlijk is hoor je mijns inziens niet op een motor thuis.

Overigens is deze discussie al zo vaak gevoerd ... motorrijden is veel gevaarlijker dan autorijden, en de één vindt dat een probleem en de ander niet.
Na het lezen van dit topic eindelijk een zinnige reactie gevonden :+

Ook duidelijk dat een hoop mensen liever de spot drijven met leven en dood, dan er af en toe het lef voor te hebben om er even bij stil te staan.

Motorrijden heeft wel degelijk ook zijn serieuze kanten en gevolgen mits er verkeerd mee omgegaan word.
In plaats van dit soort zaken ter harte te nemen, drijft men er liever de spot mee.
Niet beseffende dat dit soort spot reacties geheel niet passen bij de aard van het topic.
Daar naast totaal geen rekening houdend met het feit dat hier ook mensen komen die ook de3 andere kant van het motorrijden hebben meegemaakt en misschien NOG aan de lijven ondervinden.
Als je niet volwassen met dit soort topics om kan gaan of de realiteit van de keer zijde van motorrijden niet durft te aanvaarden.

Reageer dan op zijn minst niet, dan kwets je in ieder geval niemand :(

[me]Beschamend dat we wél medeleven kunnen tonen als iemand trots gestolen is, maar gek genoeg is dat onmogelijk als er spraken van lichamelijk (veel erger) leed is[/me]
:N

(heb overigens enkel gereageert op de eerste pagina)

En wat betreft de vraag of motorrijden gevaarlijk is?
"Ligt er aan wie er op zit ;) "
Voor de rest is het niets gevaarlijker dan andere sporten denk ik :W
 
Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens,ik ben er van overtuigd dat motorrijden een hoger risico heeft.Als ik op dat ding stap,denk ik er altijd aan,misschien niet goed maar zo houd ik de boel wel scherp.Maar ik neem het risico,omdat ik het zo mooi vind.En probeer zo goed mogelijk te anticiperen wat andere mensen doen.Maarja mocht het mis gaan dat is dat maar zo :Y
 
Helemaal mee eens,ik ben er van overtuigd dat motorrijden een hoger risico heeft.Als ik op dat ding stap,denk ik er altijd aan,misschien niet goed maar zo houd ik de boel wel scherp.Maar ik neem het risico,omdat ik het zo mooi vind.En probeer zo goed mogelijk te anticiperen wat andere mensen doen.Maarja mocht het mis gaan dat is dat maar zo :Y

Ik neem aan dat dat voor ieder van ons geldt. Als motorrijden net zo (relatief) risicoloos was als autorijden zou het ook net zo saai zijn.
 
...
En speciaal voor zrex :) : http://www.swov.nl/rapport/R-2002-05.pdf
Hetgeen jij al zo lang onderzocht wil hebben, ís onderzocht. Uitgebreid onderzoek (50 pagina's lang) naar de oorzaken van tweewielerongevallen. Zie vooral paragraaf 3.4: Analyses van manoeuvres en toedrachten :Y
Hebben ze dat speciaal voor mij onderzocht??? })

Bedankt voor de link, ik ga het document doornemen, even zien wat hun conclusie is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan