Motorrijden houd je jong!

ThunderSTreak

MF veteraan
9 feb 2003
1.312
1
Tja, als wetenschapper schuim ik de hele wereld af naar nieuwe kennis.

Vandaag na een bericht op Skyradio tegen een juweeltje aangelopen! :P

Helaas had Sky haar bronvermelding niet helemaal voor elkaar, dus was het even lastig zoeken, maar dan toch....

Bron: AFP, Bangkok Post
Gepubliceerd: 4/03/2009 at 06:27 PM

Besturen van een motor houd je jong'

Tokyo – Het besturen van een motor houdt bestuurders daarvan jong omdat het hun hersens stimuleert, zo vertelde afgelopen woensdag de wetenschapper van de bekende "Brain Training" computersoftware, daarbij citerend uit een wetenschappelijke studie .
"Het brein van de motorrijder wordt geactiveerd door het rijden op de motor" deels omdat het een verhoogde mate van alertheid vereist , zo vertelde Ryuta Kawashima nadat hij met zijn onderzoeksteam en Yamaha Motors een reeks van experimenten had uitgevoerd onder mannen van middelbare leeftijd.
"In een eenvoudige en gemakkelijke omgeving raken lichaam en geest van de mens snel gewend aan een lager activatieniveau," zo waarschuwde hij. "Onze eindconclusie is dat het besturen van een motor er voor kan zorgen dat je slim ouder wordt ."
Kawashima is de ontwerper van de "Brain Training"-software voor quizzes en ander spelletjes voor de Nintendo DS spelcomputer die in Noord-Amerika worden geleverd onder de naam "Brain Age".
Als gedreven motor fan, citeerde de 49-jarige Kawashima een nieuwe studie die gezamenlijk was uitgevoerd door Yamaha en de Tohoku Universiteit, waarvoor hij werkt.
Een experiment betrof 22 man in de leeftijd van 40 tot 50 die in het bezit waren van een motorrijbewijs, maar die in de voorafgaande tien jaar geen motor hadden bestuurd.
Zij werden willekeurig verdeeld over twee groepen, een die gevraagd werd om het motorrijden weer op een dagelijkse basis op te pikken gedurende twee maanden en een andere groep die gebruik bleef maken van auto of fiets.
"De groep die motor reed liet behaalde hogere scores in cognitieve functietests," zei Kawashima. In een test, waarin de mannen een reeks getallen moesten onthouden in omgekeerde volgorde, steeg de score van hen die motor reden met ruim 50 percent in twee maanden, terwijl de niet-rijders licht verslechterden.
De bestuurders van motoren gaven ook aan dat zij minder fouten maakten op het werk en zich gelukkiger voelden.
"Mentale zorg is een groot aandachtspunt in de moderne samenleving," zei Kawashima. "Ik denk dat we hiermee een interessante vondst hebben, omdat uit de gegevens blijkt dat men zijn mentale toestand kan verbeteren door gebruik te maken van de motor voor woonwerkverkeer."

:] Nee ik verzin het echt niet het berust op wetenschappelijk onderzoek! :]
 
Laatst bewerkt:
Op een motor zijn we allemaal zo blij als een kind toch. Hebben we geen onderzoek voor nodig :)

Maar als bewijs naar mensen die dit niet snappen altijd handig
 
Ik vond het al verdacht veel leuker dan die stomme brain train spelletjes :+ Nu weet ik dus ook waarom.
 
Daar is geen onderzoek voor nodig, maar toch leuk dat het wetenschappelijk is bewezen.
Gezien de Adrenalinie die door je lijf heen giert en dat je inderdaad zo blij bent als een kind zodra je weer opstapt houd dat je inderdaad wel jong.
 
ze zeggen ook dat als je je masturbeert je 5 minuten bij je leven krijgt, als dat zo is heb ik het eeuwige leven :+
 
Kun je nagaan hoe beroerd sommige hier zouden spellen als ze nooit motor hadden gereden.
 
Kun je nagaan hoe beroerd sommige hier zouden spellen als ze nooit motor hadden gereden.

Zo te zien doet het motorrijden de spelling niet bij iedereen goed.

Mooi om te zien hoe zelfs in wetenschappelijke artikelen journalistiek nog grammaticaal incorrect Nederlands gebruikt wordt. "Motorrijden houdt je jong."
 
Laatst bewerkt:
Haha ik hoorde het berichtje vanmiddag op Q-Music, weer een reden erbij om te rijden :+
 
Zo te zien doet het motorrijden de spelling niet bij iedereen goed.

Mooi om te zien hoe zelfs in wetenschappelijke artikelen journalistiek nog grammaticaal incorrect Nederlands gebruikt wordt. "Motorrijden houdt je jong."

Je verzoekt de goden:

Mooi om te zien hoe zelfs in wetenschappelijke artikelen de journalistiek nog grammaticaal incorrect Nederlands wordt gebruikt wordt: "Motorrijden houdt je jong."

Toch best 'goed' dat je een fout corrigeert door er zelf drie nieuwe bij te maken.
:P
 
Laatst bewerkt:
Cool! :P Mja klopt ook wel.. merk het zelf wel als ik met motor naar het werk ga. Ben dan stuk vrolijker.. ook omdat je na t werk weer op de motor kan! En dan altijd met omweg naar huis :+
 
Je verzoekt de goden:

Mooi om te zien hoe zelfs in wetenschappelijke artikelen de journalistiek nog grammaticaal incorrect Nederlands wordt gebruikt wordt: "Motorrijden houdt je jong."

Toch best 'goed' dat je een fout corrigeert door er zelf drie nieuwe bij te maken.
:P

Nou leer me wat en vertel me waarom 'nog' in die zin niet kon. Leg dan ook maar uit waarom 'wordt gebruikt' wel correct is, maar 'gebruikt wordt' niet. Ik wil altijd leren. ;)
 
Net met de regen, onverlichte wegen, bokkige motor, flitspalen en kou reed ik als een ouwe l*l!

Hoezo houd je jong? -O-
 
Hey, zoveel reacties en nog niemand die roept "zie je wel dat die koekblikkers allemaal stom zijn" :+ *D

Grappig, het was me al opgevallen dat mijn concentratie een stuk beter is in periodes wanneer ik veel op de motor zit.
 
Nou leer me wat en vertel me waarom 'nog' in die zin niet kon. Leg dan ook maar uit waarom 'wordt gebruikt' wel correct is, maar 'gebruikt wordt' niet. Ik wil altijd leren. ;)

Het woordje "nog" wordt door jou kennelijk geschreven om een versterking tot uitdrukking te brengen; dan dient het gevolgd te worden door het woordje "eens".

Bron: Dikke van Dale: bijwoord 'nog'; zesde verklaring.

Voorts dient men het gebruik van losse bijwoorden in zinnen, als deze geen toegevoegde waarde hebben, zoveel mogelijk te beperken.

Verder kan het woord "wordt" niet achter het voltooid deelwoord. Hulpwerkwoorden van tijd worden gevolgd door een voltooid deelwoord. Slechts in vragende zinnen is het gebruikelijk het hulpwerkwoord achter het voltooid deelwoord te plaatsen. Het zelfde is van toepassing op hulpwerkwoorden van de lijdende vorm.
Het plaatsen van een vorm van 'worden' achter het voltooiddeelwoord in stellende zinnen wordt bij onze zuiderburen gedoogd.

Over de gemiste dubbele punt en het gemiste lidwoord 'de' voor journalistiek was je het wel met mij eens??
 
Laatst bewerkt:
Het woordje "nog" wordt door jou kennelijk geschreven om een versterking tot uitdrukking te brengen; dan dient het gevolgd te worden door het woordje "eens".

Bron: Dikke van Dale: bijwoord 'nog'; zesde verklaring.

Voorts dient men het gebruik van losse bijwoorden in zinnen, als deze geen toegevoegde waarde hebben, zoveel mogelijk te beperken.

Verder kan het woord "wordt" niet achter het voltooid deelwoord. Hulpwerkwoorden van tijd worden gevolgd door een voltooid deelwoord. Slechts in vragende zinnen is het gebruikelijk het hulpwerkwoord achter het voltooid deelwoord te plaatsen. Het zelfde is van toepassing op hulpwerkwoorden van de lijdende vorm.
Het plaatsen van een vorm van 'worden' achter het voltooiddeelwoord in stellende zinnen wordt bij onze zuiderburen gedoogd.

Over de gemiste dubbele punt en het gemiste lidwoord 'de' voor journalistiek was je het wel met mij eens??

Goed, weer wat geleerd. Ja het gemiste 'de' was overduidelijk, ik had het al gezien toen ik op 'verstuur reactie' klikte, maar ik heb niet meer de moeite genomen om dit te verbeteren. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan