motorrijden met gips om been

koent

MF veteraan
11 aug 2008
1.741
2
Ell
ik heb 1,5 week geleden een highsider gemaakt en daarbij mijn sleutelbeen op 2 plekken gebroken en mijn rechtervoet op meerdere plekken gebroken

ik zit nu 1,5 week thuis en IK WIL WEER MOTORRIJDEN, ik wordt helemaal gek zo

nou heb ik vandaag weer een stukje gereden en dat gaat gewoon als vanouds, ik heb nergens last van, en kan alles gewoon goed bedienen, incl achterrem

diverse dingen geprobeerd als een keer hard remmen, uitwijken (een keer aan het stuur trekken) etc en gaat allemaal gewoon goed, ik kan naar mijn mening gewoon goed motorrijden.

Nou is het echter zo dat je (volgens mij) niet verzekerd bent als je met gips gaat rijden.

Wat ik dus wil doen is dus mijn verzekering bellen of ze schriftelijk voor mij kunnen vaststellen dat ik in staat ben om motor te rijden en dus verzekerd ben (ik heb verhalen gelezen op internet over soortgelijke gevallen waar dit ook is toegepast)

is er iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt? en het ook heeft rondgekregen met de verzekering?
 
ik heb 1,5 week geleden een highsider gemaakt en daarbij mijn sleutelbeen op 2 plekken gebroken en mijn rechtervoet op meerdere plekken gebroken

ik zit nu 1,5 week thuis en IK WIL WEER MOTORRIJDEN, ik wordt helemaal gek zo

nou heb ik vandaag weer een stukje gereden en dat gaat gewoon als vanouds, ik heb nergens last van, en kan alles gewoon goed bedienen, incl achterrem

diverse dingen geprobeerd als een keer hard remmen, uitwijken (een keer aan het stuur trekken) etc en gaat allemaal gewoon goed, ik kan naar mijn mening gewoon goed motorrijden.

Nou is het echter zo dat je (volgens mij) niet verzekerd bent als je met gips gaat rijden.Wat ik dus wil doen is dus mijn verzekering bellen of ze schriftelijk voor mij kunnen vaststellen dat ik in staat ben om motor te rijden en dus verzekerd ben (ik heb verhalen gelezen op internet over soortgelijke gevallen waar dit ook is toegepast)

is er iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt? en het ook heeft rondgekregen met de verzekering?


je zegt het zelf al, de verzekering zal nooit toezeggen denk ik.
succes iig met proberen :P

ps. vrijdag???
 
Als dit serieus is ben je een dwaas en kan je in het vervolg beter je nek breken. :')

Sjonge jonge denk toch na man.
hoezo dat nou weer? :?

dat je het niet jouw keuze is om zo te gaan rijden OK, maar leg ff uit waarom je het er niet mee eens bent ipv "denk toch na man" en hopen dat ik de volgende keer mij nek breek
 
Laatst bewerkt:
Als je met gips gaat rijden ben je niet verzekerd. Mag alleen met een verklaring van de verzekeringsmaatschappij.

Denk ook dat het per individueel geval bekeken wordt en dat ervaringen van mensen in het verleden weinig zekerheden bieden over wat jouw verzekeringsmaatschappij gaat beslissen.
 
Laatst bewerkt:
Als je met gips gaat rijden ben je niet verzekerd. Mag alleen met een verklaring van de verzekeringsmaatschappij.
dat bedoelde ik dus met mijn openingspost :P ik was benieuwd of iemand hier ervaringen mee heeft
 
Ja moest nog editen.

Lijkt mij dat dat dus per maatschappij verschilt. Zou ze opbellen enige manier om er zo snel mogelijk achter te komen.
 
Ik heb in 83 ook met een gipsbeen gewoon gereden op mijn motor en dat ging prima :Y daar het gips alleen onder de knie zat , Het was en voelde ook aan als een hoge laars. :Y
Remmen was geen enkel probleem en ook het neerzetten van het been geen enkel probleem. :N
En over de verzekering dacht ik toen niet eens na , Ik reed zelfs nog met proefrijbewijs.
Danny :W :]
 
Ik heb in 83 ook met een gipsbeen gewoon gereden op mijn motor en dat ging prima :Y daar het gips alleen onder de knie zat , Het was en voelde ook aan als een hoge laars. :Y
Remmen was geen enkel probleem en ook het neerzetten van het been geen enkel probleem. :N
En over de verzekering dacht ik toen niet eens na , Ik reed zelfs nog met proefrijbewijs.
Danny :W :]
bij mij hetzelfde :Y ik zit tot net onder mijn knie in het gips

ik dacht dat afstappen het moeilijkste zou zijn maar dit viel me ook alles mee
 
Ik vind het al knap dat je na anderhalve week je gas en rem moeiteloos kunt bedienen met een gebroken sleutelbeen. Had ik een paar jaar geleden toch echt meer moeite mee, had wel nog een stuk of wat gebroken ribben en oa een klaplong maar dan nog.
 
ik heb 1,5 week geleden een highsider gemaakt en daarbij mijn sleutelbeen op 2 plekken gebroken en mijn rechtervoet op meerdere plekken gebroken

ik zit nu 1,5 week thuis en IK WIL WEER MOTORRIJDEN, ik wordt helemaal gek zo

nou heb ik vandaag weer een stukje gereden en dat gaat gewoon als vanouds, ik heb nergens last van, en kan alles gewoon goed bedienen, incl achterrem

diverse dingen geprobeerd als een keer hard remmen, uitwijken (een keer aan het stuur trekken) etc en gaat allemaal gewoon goed, ik kan naar mijn mening gewoon goed motorrijden.

Nou is het echter zo dat je (volgens mij) niet verzekerd bent als je met gips gaat rijden.

Wat ik dus wil doen is dus mijn verzekering bellen of ze schriftelijk voor mij kunnen vaststellen dat ik in staat ben om motor te rijden en dus verzekerd ben (ik heb verhalen gelezen op internet over soortgelijke gevallen waar dit ook is toegepast)

is er iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt? en het ook heeft rondgekregen met de verzekering?

Vrijdag zwaaitopic :W
 
Ik zou er persoonlijk heel erg mee uitkijken. Je kunt wel eens twee afzonderlijke takken van "verzekerings-sporten" tegen elkaar in gaan jagen op het moment dat er iets gebeurd (ook buiten jouw schuld om) terwijl je voertuigverzekeraar er géén probleem mee zegt te hebben.

Je ziektekosten verzekeraar (kan net zo goed de zelfde partij zijn) zal gaan proberen 't één en ander te verhalen op je voertuigverzekeraar.... En ziektekosten zijn NIET goedkoop en worden langdurig op papier, dan.
 
ik moest met een gebroken been een schrijven van de arts hebben dat ik zonder problemen in een automaat kon rijden, dat was afdoende voor de verzekering. Nu had ik een huisarts die erg meegaand was dus dat was zo geregeld... of het verstandig was... tja...
 
Vrijdag zwaaitopic :W
is een serieuze vraag, geen vrijdag topic
ik moest met een gebroken been een schrijven van de arts hebben dat ik zonder problemen in een automaat kon rijden, dat was afdoende voor de verzekering. Nu had ik een huisarts die erg meegaand was dus dat was zo geregeld... of het verstandig was... tja...
ik denk dat autorijden moeilijker gaat als motorrijden, omdat ik mijn enkel niet kan 'knikken' en dus niet gedoseerd gas kan geven

Ik vind het al knap dat je na anderhalve week je gas en rem moeiteloos kunt bedienen met een gebroken sleutelbeen. Had ik een paar jaar geleden toch echt meer moeite mee, had wel nog een stuk of wat gebroken ribben en oa een klaplong maar dan nog.
er zijn bepaalde bewegingen waar ik nog wel moeite mee heb, zoals mijn arm voorbij 90 graden omhoog tillen, mijn arm opzij steken of naar achteren bewegen, maar motorrijden gaat prima
 
Laatst bewerkt:
ik moest met een gebroken been een schrijven van de arts hebben dat ik zonder problemen in een automaat kon rijden, dat was afdoende voor de verzekering. Nu had ik een huisarts die erg meegaand was dus dat was zo geregeld... of het verstandig was... tja...

Oeps, nooit geweten :X Heb vorig jaar 6 weken automaat gereden.
Zat wel met mijn linker been in het gips, dus dat been heeft verder niks te doen.

Ik ken het gevoel dat je gek wordt als je thuis zit en de motoren hoort janken in de verte :9~

Maar ik geloof niet echt dat je na 1.5 week alweer in staat bent alles te doen.
Ik heb bijna 6 weken veel met het been omhoog gezeten omdat er veel vocht in kwam en het nogal begon te knellen in het gips.. zal per persoon verschillen, maar 1.5 week is echt snel! :o

Maargoed het is vrijdag:
1691244-not_sure_if_troll_super.jpg
 
Oeps, nooit geweten :X Heb vorig jaar 6 weken automaat gereden.
Zat wel met mijn linker been in het gips, dus dat been heeft verder niks te doen.

Ik ken het gevoel dat je gek wordt als je thuis zit en de motoren hoort janken in de verte :9~

Maar ik geloof niet echt dat je na 1.5 week alweer in staat bent alles te doen.
Ik heb bijna 6 weken veel met het been omhoog gezeten omdat er veel vocht in kwam en het nogal begon te knellen in het gips.. zal per persoon verschillen, maar 1.5 week is echt snel! :o

Maargoed het is vrijdag:[afbeelding]
vandaag heeft mijn vader op zolder gereden en ben ik gaan kijken en een beetje in de padock rondgereden, het was op een gegeven moment 31 graden, en als ik er dan langere tijd op sta / mee loop dan gaat het wel eens knellen, maar zolang ik gewoon zit is er niks aan de hand, zeker met minder exotische temperaturen. het enige waar ik op een gegeven moment last van kreeg was mijn schouder omdat ik er teveel mee had gedaan.

motorrijden gaat momenteel beter als lopen!

en schei nou eens uit met dat vrijdag topic gedoe :+
 
paar maanden geleden had ik me hand in het gips, maar zodanig dat ik me wijsvinger en duim nog vrij had.

Ben toen dus natuurlijk gewoon gaan rijden, en ook nog toevallig aangehouden.

Die zeiden er eigenlijk alleen over dat het "misschien niet zo handig" was, maar verder niks hoor. :)
 
Zoals al eerder aangegeven: als er nu iets gebeurt, bv. een ander rijdt je aan, dan heb je een dikke kans dat de verzekering elke verantwoordelijkheid afwijst vanwege het al bestaande letsel.
Dat is een behoorlijke gok om te nemen, al helemaal als de lichamelijke schade zich over meerdere jaren uitstrekt.....

Daarnaast, ik hoor er niemand over, maar de wetgever heeft er ook iets over gezegd, namelijk dat je in staat moet zijn om datgene te doen wat het besturen van een motor van je eist. Dat kan je een verbaal kosten, je kunt er een afspraak met het CBR (keuringsarts) door krijgen en ook dan geef je een verzekering extra munitie in handen als er iets fout gaat.

Allemaal afwegingen. Is achteraf alles goed gegaan, dan ben ik een ouwe zeur. Gaat het fout, dan kun jij er vele jaren problemen door oplopen.....
Ik zou voor die paar weken niet rijden dat risico niet willen lopen, maar het is mijn beslissing niet.
 
De wegenverkeers wet stelt inderdaad eisen aan je validiteit. Met gips heb je een beperking van die validiteit. Je mag dan geen motorrijden tenzij 1 Een arts niet zijnde je eigen of behandelende arts heeft vastgesteld dat je instaat bent om een motorvoertuigen te besturen en dit in een schriftelijke verklaring heeft vastgelegd of dat het motorvoertuigen is aangepast aan de handicap en daar ok voor goed gekeurd is. Dus motorrijden kan indien 1 van de vorige zaken is geregeld. zoniet dan rij je zonder rijbevoegdheid en ben je als zodanig ook niet verzekerd.
 
wat heeft iedereen er toch op tegen? dat het niet je eigen keuze zou zijn OK, maar kom nou eens met een concrete reden waarom het gevaarlijk / onverstandig zou zijn om op deze manier te rijden

aan de rest: bedankt voor de reacties :)
 
+ Met gips kan je niet volledig beschermende kleding aan.
+ Als je nog eens een mooie highsider maakt terwijl je arm en/of been nog niet helemaal genezen is (lees: nog gebroken) dan kan een volgende harde klappen vele malen ernstigere gevolgen hebben volgens mij.
Als je dan verkeerd breekt dan heb je veel meer kans op invaliditeit, volgens mij.
Het zou mij een te groot risico zijn.
 
wat heeft iedereen er toch op tegen? dat het niet je eigen keuze zou zijn OK, maar kom nou eens met een concrete reden waarom het gevaarlijk / onverstandig zou zijn om op deze manier te rijden
aan de rest: bedankt voor de reacties :)

Ah, je wilt alleen maar horen dat het erg slim is om zo te rijden? In dat geval: ga voor een spiegel staan en vertel jezelf dat je een slimme jongen bent. Klaar.
 
hhmmm, het is waanzin, ik weet het, maar ik ging ook met een gebroken arm (tot en met bovenarm in het gips) op vakantie op de motor naar Spanje en terug op een Honda CB750. Linker mouw van mijn overal wijder laten maken met stuk elastisch goed, met snoeischaar gips tot de pols weggeknipt en met elsatisch verband ondersteund, gips waterdicht gemaakt met latex muur verf en rijden. Ging redelijk, koppelen was K... want dat moest ik doen met de arm gedraaid, pakte het stuur links dus van onderen. Was te doen, niet optimaal en zeker niet verstandig, maar ik moest en zou en was 20. Na terugkomst hoefden ze in het ziekenhuis het gips niet meer open te zagen, het brokkeld van zelf af....Nu zou ik het zeker niet meer doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan