"Motorscooters zijn geen echte motoren"

Eigenlijk is de uitzending erg gebaseerd op onderbuikgevoel.
Er zijn absoluut geen cijfers bekend zover het aantal ongelukken met deze 3 wielscooters. En er is geen officieel onderzoek (geloof ik) bekend mbt de veiligheid van zo'n ding zelf. Bovendien kan de beste man ook niet eens een goede chauffeur in een auto zijn geweest.
Feitelijk kun je er geen zinnig woord over zeggen...
Ik kan daar inderdaad niets over vinden.
Ik heb mijn B rijbewijs behaald in 1979 en mag met eender welke motorfiets rijden. Ik heb daar nooit een probleem in gezien.

Toendertijd werd inderdaad aangeraden om niet direct met het zware geschut te beginnen maar om van klein op te bouwen naar zwaarder.
En dat heb ik eigenlijk gedaan. Begonnen met een Vespa GS160, dan een Honda 250, dan een BMW R75. En die BMW was dan nog klein bier vergeleken met andere machines. Met echt zwaar en snel spul heb ik nooit gereden. Hoefde voor mij toen niet en hoeft nog steeds niet.

Hier in BE hebben we nog altijd de mogelijkheid om een B rijbewijs te behalen met vrije begeleiding, dus zonder rijschool, net zoals vb in de UK, waar de regels nog soepeler zijn dan hier. Zo kan je daar gewoon een voorlopig rijbewijs ophalen zonder eerst te slagen in een theoretische test over de wegcode. Die theoretische test moet je enkel afgelegd hebben voor je een praktische proef doet.
Zoals algemeen bekend behoort de UK al vele en vele jaren tot de meest verkeersveilige landen van Europa en dus van de wereld.

Om de paar jaar komt de lobby van de rijscholen pleiten bij de overheid om de rijschool verplicht te maken, kwestie van hun omzet te verhogen want objectieve argumenten pro de rijschoolopleiding zijn er niet. En voorlopig gaat onze overheid niet in op hun pleidooi.
Maar bij motorfietsen zijn ze daar wel in geslaagd. Ik denk niet dat we daar beter van geworden zijn.
 
Vroeger was de typische BMW eigenaar te oud om op een normale motor te rijden.
Tegenwoordig stappen ze direct van de lesmotor op een BMW.8)7
Kuddegedrag/gebrek aan fantasie ,als zijnde de GS als popie jopie brommert🤔🤗
 
(...)ik verbaasde me daarom ook dat Piaggio het voor elkaar kreeg die mp3 door de keuring te krijgen als
een voertuig wat je met een B rijbewijs mocht rijden,ik vond dat toen al een slecht plan,overigens raadde Piaggio mensen wel aan eerst een cursus te volgen via hun,maar ja dat was geen verplichting,er zijn altijd mensen die denken dat heb ik niet nodig.
Maar ik heb wel op meer voertuigen gereden waarvan ik dacht wat een onding om mee te rijden,zoals een motor met zijspan,een Can AM
spider een Quad en een Quad trike.
Piaggio heeft gewoon goed nagekeken wat de heersende wetgeving voorschrijft.
Het gaat over de afstand tussen de voorwielen en de aanwezigheid van een voetrem. Beetje onnozel maar dat is de wet.
Door de voorwielen van hun MP3 enkele cm uit elkaar te schuiven en een voetrem te voorzien mag je er met een B rijbewijs mee rijden.
Vergroot hun marktpotentiëel. Geldt ook voor de Yamaha Tricity of de Peugeot Metropolis.
 
In de buurt waar ik woon zijn aardig wat motorrijders en die zie ik rijden met een motorpak, motorhandschoenen en motorlaarzen, op een enkele uitzondering na als het erg warm is.

Er zijn ook twee rijders met zo'n driewieler en die zie ik regelmatig rijden in een normaal kloffie, sneekers, geen handschoenen en vaak met hun freule achterop, ook in een jurkje of een spijkerbroekje, maar nooit in motorkleding.
 
In de buurt waar ik woon zijn aardig wat motorrijders en die zie ik rijden met een motorpak, motorhandschoenen en motorlaarzen, op een enkele uitzondering na als het erg warm is.

Er zijn ook twee rijders met zo'n driewieler en die zie ik regelmatig rijden in een normaal kloffie, sneekers, geen handschoenen en vaak met hun freule achterop, ook in een jurkje of een spijkerbroekje, maar nooit in motorkleding.

Dat is een non argument ,te veel motorrijders rijden ook zonder enige bescherming.
En ik krijg ook gen warm gevoel bij driewielers,maar om dit argument nu te gebruiken🤔
 
Dat is een non argument ,te veel motorrijders rijden ook zonder enige bescherming.
En ik krijg ook gen warm gevoel bij driewielers,maar om dit argument nu te gebruiken🤔
Maar ik had het over de motorrijders uit mijn buurt en uit mijn vrienden en kennissenkring en die rijden allemaal beschermd. Behalve die paar scooterrijders, die lijken geen gevaar te kennen.
 
Maar ik had het over de motorrijders uit mijn buurt en uit mijn vrienden en kennissenkring en die rijden allemaal beschermd. Behalve die paar scooterrijders, die lijken geen gevaar te kennen.

Ik rij beide en altijd beschermt🤗
Komt me over of je er een stereotiep van wil maken.?
Als dat niet zo is ,zorry😎
 
Maar ik had het over de motorrijders uit mijn buurt en uit mijn vrienden en kennissenkring en die rijden allemaal beschermd. Behalve die paar scooterrijders, die lijken geen gevaar te kennen.
Mijn brommerscooters liepen in mijn jonge jaren ook dik 85. Zonder bescherming, alleen een helm op je knar.
Mijn Puch liep ook dik 70, met trommelremmetjes... Dat heeft mijn knie geweten toen ik er af flikkerde.
Maar ik zou wel beschermende kleding aandoen op de snelweg, maar in de stad zou ik mij veilig wanen.
 
Ik dacht dat ik in de jaren 80 ook netjes beschermd reed maar de normen zijn veranderd maar ik niet. Dat was dus beschermd door een stevig pak maar protectors deden we niet aan en oordoppen ook niet. Op de motorscooter ben ik ook wat zorgelozer dan op de motor. Je benen en voeten zitten aardig binnenboord is het idee. Niet in dat in 'uniform' zitten is een beetje de charme van het scooteren. De kleding is meer casual maar wel gecamoufleerde motorkleding. Je gaat toch niet in je leren raceoverall voorover gebogen op een scooter zitten? Toch?
 
Mijn brommerscooters liepen in mijn jonge jaren ook dik 85. Zonder bescherming, alleen een helm op je knar.
Mijn Puch liep ook dik 70, met trommelremmetjes... Dat heeft mijn knie geweten toen ik er af flikkerde.
Maar ik zou wel beschermende kleding aandoen op de snelweg, maar in de stad zou ik mij veilig wanen.


...Terwijl de meeste ongelukken zich niet op de snelweg afspelen maar juist bebouwde kom en N-wegen
 
Yep, dus de volgende keer in vol ornaat in de stad en op binnenwegen en op de snelweg die zooi in de topkoffer. Lekker shorts en teenslippers. Veel veiliger, geeft ook een beter idee hoe hard je gaat. Voelt niet praktisch maar het is wel waar.
In de praktijk helpt de meeste kleding vooral tegen glijpartijen maar als je een auto kopt helpt het allemaal niet veel. Ik heb mijn spullen ook wel aan maar dat is vooral omdat ik warm en droog wil zitten.
 
Laatst bewerkt:
😬
1639944723526.png
 
Geen idee wie een MP3 koopt. Of ze het A-tje niet kunnen of niet willen halen. Met het stappenrijbewijs is een aardige barrière opgeworpen. Ontmoedigingsbeleid. Zou er zelf uit nieuwsgierigheid best eens een stukje op willen rijden. Kopen niet; te lomp, zwaar, duur in aanschaf en onderhoud. Maar het extra wiel zal best wat veiligheid geven. Ah, ieder zijn meug en als ik die zoon van die verongelukte man was geweest had ik hetzelfde gezegd.
Ik bijvoorbeeld :+ M'n rijbewijs A heb ik al 47 jaar *O* en weet heel goed hoe motorfietsen moeten of horen te sturen, maar ik vind het een geweldig voertuig. Heb sinds eind augustus een Peugeot Metropolis SW (voor er bij) en het overtreft al mijn verwachtingen ook m.b.t. het sturen.
Het valt mij wel op dat de mensen die er kennelijk allerlei vooroordelen en meningen over hebben zelf geen enkele ervaring hebben met het rijden op een MP3. Van/over smaak kun je natuurlijk verschillen en daar is niets mis mee , je vind het mooi/leuk of niet ,maar dat is met alles zo :Y Op voorhand alles afzeiken en branden wat erg veel gebeurd vind ik heel erg kinderachtig en zegt volgens mij meer over de personen die dit doen, dan over de eigenaren/bestuurders van een MP3 die er plezier aan beleven.
 
Laatst bewerkt:
Ik bijvoorbeeld :+ M'n rijbewijs A heb ik al 47 jaar *O* en weet heel goed hoe motorfietsen moeten of horen te sturen, maar ik vind het een geweldig voertuig. Heb sinds eind augustus een Peugeot Metropolis SW (voor er bij) en het overtreft al mijn verwachtingen ook m.b.t. het sturen.
Het valt mij wel op dat de mensen die er kennelijk allerlei vooroordelen en meningen over hebben zelf geen enkele ervaring hebben met het rijden op een MP3. Van/over smaak kun je natuurlijk verschillen en daar is niets mis mee , je vind het mooi/leuk of niet ,maar dat is met alles zo :Y Op voorhand alles afzeiken en branden wat erg veel gebeurd vind ik heel erg kinderachtig en zegt volgens mij meer over de personen die dit doen, dan over de eigenaren/bestuurders van een MP3 die er plezier aan beleven.
Jij hebt dan ook een A rijbewijs, maar vele MP3 motorscooter berijders hebben geen motorrijbewijs en zijn duidelijk herkenbaar aan hun rijgedrag, ze rijden er op inderdaad zoals ze in hun auto rijden.
 
In Utrecht rijd de mocro jeugd met zo'n duiveltjes helm massaal op die MP3 dingen. Maar fatsoenlijk een bocht nemen kan niet met die apparaten.

Het blijft toch gewoon gezond verstand bewaren, hoeveel collega motorrijders op een R1 of soortgelijke motoren verongelukken er niet? Meestal is het toch een gevalletje inschattingsvermogen wat men ontbeerd.
 
ik heb zelf B en A rijbewijs en rijd zowel motor als motor scooter. Denk dat het veelal aan de persoon zelf ligt en hoe oud je bent als je begint. Collega van mij is op zijn 42 begonnen met auto rijden. Nou dat is ook te merken. Als iemand een MP3 koopt maar niets heeft met 2 (of 3) wielers maar puur voor het file vermijden zo'n ding neemt zal ook nooit een super goede rijder worden.
Zelf lijkt me zo'n MP3 best wel gaaf je schijnt bergen met grip te hebben in de bocht.
 
Motorscooters zijn nu eenmaal de LHBTI'ers onder de motoren. Wat dat zegt over de bezitters ervan weet ik niet.O-)
Wat een grappige, onbelangrijke.. Maar ook, veelzeggende discussie is dit toch altijd weer.
Inderdaad, er is een bepaald type motorrijder dat een goed deel van zijn mannelijkheid ontleent aan de tweewieler. Of wel; ze hebben behoefte aan iets tussen de benen dat (nog wel) opschakeld.
Ik daarentegen hoor tot de gelukkige, bij mij gaat dat gewoon automatisch.
 
Ik bijvoorbeeld :+ M'n rijbewijs A heb ik al 47 jaar *O* en weet heel goed hoe motorfietsen moeten of horen te sturen, maar ik vind het een geweldig voertuig. Heb sinds eind augustus een Peugeot Metropolis SW (voor er bij) en het overtreft al mijn verwachtingen ook m.b.t. het sturen.
Het valt mij wel op dat de mensen die er kennelijk allerlei vooroordelen en meningen over hebben zelf geen enkele ervaring hebben met het rijden op een MP3. Van/over smaak kun je natuurlijk verschillen en daar is niets mis mee , je vind het mooi/leuk of niet ,maar dat is met alles zo :Y Op voorhand alles afzeiken en branden wat erg veel gebeurd vind ik heel erg kinderachtig en zegt volgens mij meer over de personen die dit doen, dan over de eigenaren/bestuurders van een MP3 die er plezier aan beleven.
Helemaal met je eens. Ik vind die MP3 of consoorten een zeer geslaagd idee, vanuit technisch oogpunt. Ik denk dat de claim van de betere grip vooraan klopt en een sterk punt is.
Maar ze zijn niet mijn smaak. Vind ze te lomp vooraan.
Daarom voor een Beverly gekozen.
 
Zelf lijkt me zo'n MP3 best wel gaaf je schijnt bergen met grip te hebben in de bocht.
Ook ik heb lang getwijfeld over een Yamaha Tricity 300 ivm de betere grip vooraan. Vooral omdat ik ook door weer en wind de scooter gebruik. Helaas kon me het uiterlijk niet over de streep trekken en heb ik gekozen voor de veel mooiere Honda Forza 350.
 
Zo'n MP3 rijdt echt anders en niet zo fijn als een gewone scoot.
Nogmaals duur in aanschaf, duur in onderhoud en zwaar.
M'n ex had ik er eentje kado gedaan nadat ze n ongeluk buiten haar schuld tijdens motorrijles had gehad.

Heb ook nog s n keer op n MP3 300 urban gereden en daarmee voelde je geen verschil met n scoot
 
Terug
Bovenaan Onderaan