"Motorscooters zijn geen echte motoren"

Zeker jammer. Er zijn erbij die niet met scooterrijders geassocieerd willen worden, maar wel veel tijd op dit scooterforum doorbrengen. Je zou ze bijna aan het handje terug brengen naar het grote mannen forum. _O-
Met andere woorden scooters zijn niet voor grote mannen maar voor watjes en vrouwen
:Y :P
 
Altijd lachen die zogenaamde "echte" motorrijders, die vervolgens zelf op n trage chopper rijden.
Ik zwaai wel hoor...als ik ze inhaal.

Snellere motorrijders worden ineens nerveus als ik achter ze rij.
Vervolgens gaan ze meestal ineens harder rijden!

Laat mij maar lekker genieten op m'n scoot... heerlijk.
In n auto ook altijd n hekel gehad aan schakelen, gelukkig zijn m'n taxi's altijd automaat geweest. (Wat zijn schakelauto's ongelooflijk traag).

Grappig...alle duurdere auto's zijn meestal automaat, ook Porsches. Een dikke Audi, Mercedes etcetera... bijna altijd automaat.
Zijn dat geen echte auto's?

Mijn Opel heeft geen automaat....want die heeft geen versnellingen!
Jawel... elektrisch. 0-100 in 6,5 seconden.
Heb al meerdere echte motorrijders bij t stoplicht eruit gereden en die waren niet vrolijk hahaha!

Gewoon rijden wat je zelf leuk vindt :)
 
Daar heb je het werkelijk helemaal mis. Een scooter werd niet ontwikkeld als een vervoermiddel voor dames.

De foto uit het midden van de jaren 60, hier: Gli anni del nostro incanto - Marsilio Editori toont in 1 beeld waar die wel voor ontwikkeld werd. (Prachtige foto, vind ik)

Goedkoper dan een auto, handig en compact voor in de stad, waarmee je kan rijden met je gewone kleren, waarmee iedereen kan rijden, alleen of met passagier, of desnoods met de hele familie.
In Italiaanse steden is dat nu vandaag nog altijd het geval. Iedereen rijdt er scooter, jong en oud, man en vrouw, in kostuum met aktentas of in gerafelde jeans, enz.
Je benadrukt dat de scooter praktisch moest zijn voor iedereen, en vervolgens laat je een (geweldige) foto zien die onderstreept dat de meeste verschillen tussen een brommer en een scooter gebaseerd zijn op het (toen voor het eerst) zeer bewust aan vrouwelijke bestuurders én passagiers denken... Die design eigenschappen zijn juist niet te verklaren onder de noemer "vervoer voor iedereen". Er waren al meer dan genoeg brommers en motoren "voor iedereen" beschikbaar, waar je feitelijk precies het zelfde mee kon voor dezelfde prijs. Behalve..

Discreet op/af stappen, óf zijdelings als passagier achterop rijden met een jurk aan. Daarom werd het underbone / step-through frame ontwerp en de lage zadelhoogte gebruikt. En dat voordeel gold ook voor (Italië, jaren 40, dus duizenden) geestelijken met een habijt. Kijk naar het oudste fiets-frame ontwerp voor dames, zelfde verhaal, kijk naar Soichiro Honda met zijn "damesframe" (De Honda Cub, later de meest verkochte motorfiets in de geschiedenis), zelfs in Nederland werd er met zoiets geëxperimenteerd, namelijk de "dames Eysink" met laag - instap frame in de jaren 30. Die was overigens een flop omdat "de bediening te moeilijk was voor vrouwen", en daar kom je weer op wat vrouw-onvriendleijke eigenschappen die 10 jaar later bij de oer- Vespa wél werden getackled.

Nu is geschiedvervalsing in naam van onze moderne denkwijzen vrij normaal geworden (naar Amerikaans voorbeeld). Maar de scooter was van oorsprong een damesmotorfiets (alleen dat predicaat is in deze tijd al beledigend), die nu door driekwart van de wereld gebruikt wordt. De uiteindelijke toepassing is 100% unisex en dat is erg fijn. Maar dit apparaat is een pijler in emancipatie en het zou lelijk zijn als we ook hier een "mannending" van maken, terwijl het de eerste keer is dat men hard gewerkt heeft om een product juist toegankelijk te maken voor vrouwen.

dc174b7d6770fbf0c994a5da4da97995.jpg


Tot zover de thread-jack, sorry!
 
Oorspronkelijk is de scooter niet bedoeld als vrouwenvervoersmiddel,maar als goedkoop transportmiddel wat ook praktisch
moest zijn en bescherming moest bieden tegen de elementen,vandaar het beenschild aan de voorkant en de makkelijke opstap,dat vrouwen het
ook een fijn vervoersmiddel vinden dat is puur toeval.De scooter werd juist gepromoot als een stoer mannen vervoersmiddel,vandaar dat diverse filmsterren
er op reden,zoals oa Gregory Peck,Marlon Brando en John Wayne.Maar ook in de klantenkring van mijn oud werkgever was 90% van de scooterrijders
een man.
:Y
 
De Vespa werd gemaakt als vervoersmiddel voor rijk en arm. En Piaggio mocht natuurlijk geen vliegtuigen meer bouwen na WO2 (en de boel was platgebombardeerd), en gingen ze dus over op scooters (waarvan enkele onderdelen nog van de vliegtuiglijn vandaan kwamen, voorwiel was bijv neuswiel van een Piaggio-vliegtuig). Maar goed, de Vespa is niet de eerste scooter, maar wel de bekendste. Bij de Vespa 98 uit 1946 zit je al op generatie drie. Die werd dus niet gebouwd voor vrouwen, maar als goedkoop vervoersmiddel. De eerste Vespa kostte 28 euro. Dan had je niet de deluxe variant, die kostte 30 euro.

Lekker boeiend wat het ook is. Ik zei vroeger altijd wel dat een echte kerel van 16 jaar op een schakelbrommer reed en niet op een scooter; dat was voor opa's en oma's. :+ En een meisje op een schakelbrommer was helemaal mind blowing. :]

Maar goed.. automaten.. wen er maar aan, als we straks elektrisch moeten motorrijden, valt er weinig meer te schakelen en heb je ook geen of weinig geluid.
Ik probeer gewoon beide in bezit te hebben. Voor het echte lekkere (knal)werk de motor, voor het praktische de motorscooter. Maar je zal mij niet betrappen op het kopen van een Vespa. Of ze moeten echt met een ander design komen. :+
 
De Vespa werd gemaakt als vervoersmiddel voor rijk en arm. En Piaggio mocht natuurlijk geen vliegtuigen meer bouwen na WO2 (en de boel was platgebombardeerd), en gingen ze dus over op scooters (waarvan enkele onderdelen nog van de vliegtuiglijn vandaan kwamen, voorwiel was bijv neuswiel van een Piaggio-vliegtuig). Maar goed, de Vespa is niet de eerste scooter, maar wel de bekendste. Bij de Vespa 98 uit 1946 zit je al op generatie drie. Die werd dus niet gebouwd voor vrouwen, maar als goedkoop vervoersmiddel. De eerste Vespa kostte 28 euro. Dan had je niet de deluxe variant, die kostte 30 euro.

Lekker boeiend wat het ook is. Ik zei vroeger altijd wel dat een echte kerel van 16 jaar op een schakelbrommer reed en niet op een scooter; dat was voor opa's en oma's. :+ En een meisje op een schakelbrommer was helemaal mind blowing. :]

Maar goed.. automaten.. wen er maar aan, als we straks elektrisch moeten motorrijden, valt er weinig meer te schakelen en heb je ook geen of weinig geluid.
Ik probeer gewoon beide in bezit te hebben. Voor het echte lekkere (knal)werk de motor, voor het praktische de motorscooter. Maar je zal mij niet betrappen op het kopen van een Vespa. Of ze moeten echt met een ander design komen. :+
Nou dat geen geluid valt nog tegen,kijk maar eens naar EV motor wedstrijden het zijn net straaljagers.
Verder heb je ook versnellingsbakken voor EV .
 
Oh ze kunnen ook wel geluid maken en ik vind dat ze dat ook moeten. Veel veiliger met fietsers en voetgangers. Mooi dat ze wel met versnellingen zijn. :)
 
We zijn dit weekend in de moessel ( nabij cohem ) gaan rijden onder een paar scootervrienden( 7 scooters bestaande uit brugman 650,maxsym 600i,integra,en een vespa ) en op een paar stukken konden motorrijders niet mee of dichterbij komen hebben zelfs een groepje voorbij gestoken op de kronkelwegen , maw dat scooterrijders pussy zijn is hiermee volledig ontkracht , ook tussen de zelfuitgeroepen motorgoden zitten pussy tussen
 
Ik heb recent een Vespa 300 GTS gekocht, na 10 jaar voornamelijk KTM en Ducati's te hebben gereden. Het is natuurlijk iets compleet anders, maar het is gewoon super leuk rijden en heel praktisch. Ik pak de scooter bijna elke dag voor van alles, waar ik de motor misschien 1 keer per week pakte. Je gaat gewoon niet snel naar de AH, voetbal, sportschool etc. op de motor, terwijl dit op de scooter veel makkelijker is. Ook voor langere stukken is het relaxed toeren. De top is ruim 130, dus je kan makkelijk een stuk snelweg pakken en je ook niet elke rit zorgen te maken over je rijbewijs. Ik heb dat gezwaai altijd al onzin gevonden, dus dat ik daar van af ben is ook mooi meegenomen :) Hoewel ik zeker op de snelweg in de spits nog regelmatig een voetje krijg.
 
We zijn dit weekend in de moessel ( nabij cohem ) gaan rijden onder een paar scootervrienden( 7 scooters bestaande uit brugman 650,maxsym 600i,integra,en een vespa ) en op een paar stukken konden motorrijders niet mee of dichterbij komen hebben zelfs een groepje voorbij gestoken op de kronkelwegen , maw dat scooterrijders pussy zijn is hiermee volledig ontkracht , ook tussen de zelfuitgeroepen motorgoden zitten pussy tussen
Die jullie voorbij gestoken hebben zaten zeker te drinken op een terras
biertje.gif
:+
 
Ik denk dat groeten met name met de grootte te maken heeft; ik word op de Burgman net zo vaak begroet als vroeger op de Kawasaki. Een motorscooter is gewoon een motor, zelf schakelen is echt zó vorige eeuw (de meeste betere -dure- auto's kun je vaak geeneens met handbak meer krijgen).
 
Ik denk dat groeten met name met de grootte te maken heeft; ik word op de Burgman net zo vaak begroet als vroeger op de Kawasaki. Een motorscooter is gewoon een motor, zelf schakelen is echt zó vorige eeuw (de meeste betere -dure- auto's kun je vaak geeneens met handbak meer krijgen).
Een goede samenvatting. Schakelen hoort niet bij een scooter of auto.
Motorrijders schakelen wel.
Als ik een bocht voor me zie, dan schakel ik de motor in de versnelling waarmee ik die bocht wil nemen. Met een automaat kan dat in principe niet.
Nou moet ik wel zeggen dat met de motorscooter die ik vroeger had dit geen belangrijke rol speelde, maar dat was dan ook een scooter. Dat zijn best handige dingen, maar ermee rijden is niet hetzelfde als motorrijden. Nogmaals: waarom streeft men naar erkenning?
 
Laatst bewerkt:
Ach, de meeste scooterrijders hebben lak aan die herkenning. De zogenaamde "echte" motorrijders maken er vaak een groter probleem van dan het is. Het lijkt wel of ze zich bedreigd voelen doordat de motorscooters steeds populairder worden en omdat ook steeds meer (volwassene :Y) motorrijders met volle tevredenheid de overstap maken naar de motorscooter. (ai, nu zal ik wel weer de wind van voren krijgen....)
Het is gewoon geinig om te zien hoe het "echte" motorrijden met hand en tand verdedigd wordt, je krijgt soms medelijden met dat macho gedrag om maar altijd je gelijk te halen. Laat iedereen op zijn manier genieten van het motorrijden onafhankelijk van het type motor. Gelukkig dat er zoveel verschillende smaken zijn anders zou het maar een saaie boel worden op de weg.

PS.

De grootste schok voor de "echte " motorrijders gaat nog komen als de verbrandingsmotoren worden vervangen door elektro motoren.
 
Laatst bewerkt:
Ach, de meeste scooterrijders hebben lak aan die herkenning. De zogenaamde echte motorrijders maken er vaak een groter probleem van dan het is. Het lijkt wel of ze zich bedreigd voelen doordat de motorscooters steeds populairder worden en omdat ook steeds meer (volwassene :Y) motorrijders met volle tevredenheid de overstap maken naar de motorscooter. (ai, nu zal ik wel weer de wind van voren krijgen....)
Het is gewoon geinig om te zien hoe het "echte" motorrijden met hand en tand verdedigd wordt, je krijgt soms medelijden met dat macho gedrag om maar altijd je gelijk te halen. Laat iedereen op zijn manier genieten van het motorrijden onafhankelijk van het type motor. Gelukkig dat er zoveel verschillende smaken zijn anders zou het maar een saaie boel worden op de weg.
Het is in dit topic niet de motorijder die zich als echt wil laten erkennen,maar juist een scooterijdster die zich buitengesloten voelt
en zich afvraagt waarom.Mij interesseert heel het erkennen geen bal,wil je lekker scooteren doe je best maar,maar ga hier niet lopen
verkondigen dat een scooter ook een motor is dat is gewoon niet zo,dat er toevallig een motorkenteken op zit zegt ook niks,
een Reliant Robin had vroeger ook een motorkenteken en dat kon je met de beste wil van de wereld toch echt geen motor noemen.
En zo zijn er nog wel meer voertuigen die ergens in moeten vallen omdat het nu eenmaal verplicht is een kenteken te hebben.
Zo zou ik een Spartamet ook een brommer kunnen noemen enzzzzzzzzzzzzz.En het wel of niet automaat zijn zegt ook niks,
je had al motorfietsen met automaat en scooters met een schakelbak in de tijd van Ben Hur,het zijn gewoon verschillende vervoersmiddelen,
vandaar dat ik ook geen scooters groet want dan kan je net zo goed naar brommers,fietsers ,paardrijders gaan zwaaien,gaan ze nog denken dat je niet goed bij je hoofd ben.8)7
 
vandaar dat ik ook geen scooters groet want dan kan je net zo goed naar brommers,fietsers ,paardrijders gaan zwaaien,gaan ze nog denken dat je niet goed bij je hoofd ben.8)7

Als jij je daar gelukkig bij voelt dan moet je dat zeker niet doen, niemand die je hiertoe verplicht. Ik vraag me dan alleen af waarom je dan zo veel op het motorscooter deel van het forum zit. Straks gaan ze nog denken dat je niet goed bij je hoofd bent. _O-

Wacht even, motorscooter deel van het motorforum, shit, blijkt het toch een motor te zijn.....
 
Ik denk dat groeten met name met de grootte te maken heeft

Ook met het weer. Vandaag op de motor naar Den Haag. Er heeft geen enkele motorrijder gegroet, ja ééntje stak zijn poot uit toen hij inhaalde.
En dan heb ik gewoon een dikke vette motor, jonguh! Maar dat zijn de echte rijders he; die gewoon door de regen rijden. Die groeten niet, die zijn bezig met motorrijden. Overigens wel een berg schuim op de weg, niet normaal. Mag je raden waar ik tijdelijk even mijn motor voor heb ingeruild... een 350cc motorscooter. :W Maar wel met handvatverwarming en bipsverwarming. En dat is beide toch wel prettig met dit kloteweer. Maakt het nog enigszins goed. Is wel de een-na-laatste motorscooter dit jaar en dan heb ik er veel te veel getest. Dan weer door met motoren. Als ik het motorrijden zat ben, koop ik nog wel een keer een 300cc+ scooter. Voor vervoer echt makkelijker dan de motor, simpel zat en als het 130-140km/u loopt is dat meer dan genoeg.
 
Hallo mede motorscooterrijders, Maru hier. Ik zit met een "probleem" dat voornamelijk tussen de oren zit, zowel bij mezelf als bij anderen -- en dat is de stelling dat motorscooters geen echte motoren zijn.

Na het behalen van mijn rijbewijs heb ik een jaar lang op m'n CBF 500 gereden. Ik vind 'm mooi om te zien en vergeleken met andere motorfietsen weegt-ie niet veel, maar ik blijf het een lomp en onhandig apparaat vinden. Rechtdoor rijden is geen probleem, maar op lage snelheid een krap bochtje draaien of -- oh god -- 'm aan de hand verplaatsen is echt een drama. Ik ben maar een tenger vrouwtje, dus het zwaartepunt voelt al snel hoog aan. Dat is de reden waarom ik veel liever op een compacte motorscooter rijd. Laag zwaartepunt en zelf weegt het ook drie-keer-niets, dus heb ik veel meer zelfvertrouwen om mijn toertochtjes over onmogelijk smalle en kronkelige weggetjes te rijden. Ik geef niet veel om snelheid (boven de 100 km/u vind ik oncomfortabel), dus het vermogen van mijn Aprilia Leonardo 250 is meer dan genoeg.

Alleen voelt het als opgeven. Ik heb mijn A-volledig gehaald en mag dus overal op rijden. De Royal Enfield Himalayan is een motorfiets die veel fijner aanvoelt dan mijn CBF (waar manlief nu op rijdt), maar toch overweeg ik uiteindelijk zoiets als een Honda SH 300 te kopen als "Leo" uiteindelijk de geest geeft.

Waarom heb ik daar een probleem mee als een motorscooter mij gewoon beter bevalt? Omdat ik het idee heb dat motorscooterrijders als "minder" worden gezien door de "echte" motorrijders. Er wordt niet naar me gezwaaid als ik op de Leonardo rijdt (ook niet op N-wegen), terwijl ik op het stuur van de CBF maar beter een hand op een veer kan zetten -- zo vaak word ik begroet. Toen ik ervaren motorrijders ernaar vroeg, zeiden ze allemaal dat zij niet naar motorscooters zwaaien omdat het geen echte motoren zijn. Dat je niet naar een MP3 zwaait kan ik nog ergens begrijpen, maar voor een motorscooter hebben wij ook een A-rijbewijs moeten halen. Wat nou als je een prothese hebt en het goedkoper is om een motorscooter te kopen dan een schakelbrommer om te bouwen? Is hij/zij dan opeens geen "echte" motorrijder?

Gelukkig zie ik steeds meer motorscooters in het straatbeeld... en die zwaaien ook niet naar me. _O- Maar het geeft wel aan dat ik niet de enige "gek" ben die liever op een "scootertje" rijdt. Waarom hebben jullie de stap naar motorscooter gezet en hoe hebben jullie dit ervaren? Worden jullie geaccepteerd als volwaardig lid in de motorclub, of zijn jullie allemaal Einzelgängers die nergens wat van aantrekken? Ik hoor het graag van jullie in de comments. ⬇

Ik wil wel even reageren, zonder echt alle reacties gelezen te hebben. Ik heb ook mijn A rijbewijs gehaald en rijd met een Honda PCX met 150cc. Dit is met name omdat ik de motor alleen voor woon-werk verkeer gebruik, 45 km enkele reis, voornl provinciaal, daar komt bij dat mijn schuur niet groot genoeg is voor een echte motor. Verder is het gewoon een extreem zuinig vervoer middel om van A naar B te rijden. Natuurlijk mis ik weleens de extra PK, maar in principe is het snel genoeg om lekker door te tuffen, en rijd 1 op 45 met gemak. (heb hem dus in 3 jaar tijd al terug verdiend met reiskosten vergoeding)

Dan het zwaaien, tja ik word in 75 procent van de gevallen gewoon begroet. Ik denk dat dit vooral komt omdat ik doorgaans dezelfde mensen tegen kom`, (meestal op dezelfde tijdstippen) wellicht dat het scheelt dat ik ook heel de winter doorrij en de mooi weer rijders mij dan ook begroeten op het moment dat ze ook een keer de motor pakken. ;) En ja de collega rijders beginnen vaak genoeg met zwaaien en gek genoeg de mede scooteraars zwaaien vaak niet terug.

Kortom, ik ben een meer dan tevreden scooteraar. Dat ik mijn volledige A gehaald heb bied me de mogelijkheid om ooit eens iets anders te rijden/huren. Is het pure motor beleving, nee dat denk ik niet, maar ach daar geef ik niet zo om.

Ik zou zeggen, trek je er niks van aan en doe gewoon waar je je prettig bij voelt.
 
vandaar dat ik ook geen scooters groet want dan kan je net zo goed naar brommers,fietsers ,paardrijders gaan zwaaien,gaan ze nog denken dat je niet goed bij je hoofd ben.8)7
Ik groet ook brommers, vaak tijdens het offroad rijden ook fietsers, paardrijders ook altijd. Maar ook kindjes langs de weg die staan te zwaaien, mensen in blikken die langer dan normaal naar mijn stalen ros blijven kijken, omaatjes die ik voorlaat bij het zebrapad, collega's, mensen die me voorlaten, MP3's, can ams, mensen met snelle hothatches, peuters op driewielers op de rijbaan, doodgereden konijntjes, levende konijntjes, de schoonmaaksters bij ons op het werk, de buurvrouw en zo gaat de lijst nog wel even door.

Ik vind het fijn dat ik makkelijker een positieve boodschap communiceer op de motor dan ingeblikt. Maak ik ook graag gebruik van.
 
Ik groet ook brommers, vaak tijdens het offroad rijden ook fietsers, paardrijders ook altijd. Maar ook kindjes langs de weg die staan te zwaaien, mensen in blikken die langer dan normaal naar mijn stalen ros blijven kijken, omaatjes die ik voorlaat bij het zebrapad, collega's, mensen die me voorlaten, MP3's, can ams, mensen met snelle hothatches, peuters op driewielers op de rijbaan, doodgereden konijntjes, levende konijntjes, de schoonmaaksters bij ons op het werk, de buurvrouw en zo gaat de lijst nog wel even door.

Ik vind het fijn dat ik makkelijker een positieve boodschap communiceer op de motor dan ingeblikt. Maak ik ook graag gebruik van.
Jij ben dus wat ze in de volksmond een vrolijke Frans noemen
:Y ;)
 
Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: Maru
Ik groet ook brommers, vaak tijdens het offroad rijden ook fietsers, paardrijders ook altijd. Maar ook kindjes langs de weg die staan te zwaaien, mensen in blikken die langer dan normaal naar mijn stalen ros blijven kijken, omaatjes die ik voorlaat bij het zebrapad, collega's, mensen die me voorlaten, MP3's, can ams, mensen met snelle hothatches, peuters op driewielers op de rijbaan, doodgereden konijntjes, levende konijntjes, de schoonmaaksters bij ons op het werk, de buurvrouw en zo gaat de lijst nog wel even door.

Ik vind het fijn dat ik makkelijker een positieve boodschap communiceer op de motor dan ingeblikt. Maak ik ook graag gebruik van.

Absoluut! Dit was voor mij zelfs een reden om na al die jaren toch maar eens een systeemhelm te gaan rijden. Het maakt veel uit of je achter een (donker) vizier zit, of dat je letterlijk met open vizier rijdt. En gewoon je lelijke, maar vriendelijke, bakkes laat zien! *D 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan