Je wil het niet en je gaat goed voorbereid op reis en toch gebeurt het, er gaat iets stuk en je moet je gereedschap pakken. In west europa heb je de ANWB natuurlijk maar vaak zijn die ook even buiten bereik en moet je het probleem toch zelf oplossen.
Dit topic is vooral voor de avontuurlijk ingestelde reiziger bedoeld die wat verder gaat dan onze buurlanden en buiten het bereik van de ANWB komt, of gewoon self supporting wil zijn.
Ik begin met een top 5 van de dingen die ik zelf heb meegemaakt bij mijzelf of de vrienden waarmee ik op stap was.
Dit topic heeft tot doel om ervaringen met pech onderweg uit te wisselen, wat zijn handige dingen om mee te nemen. Hoe kreatief zijn we onderweg?
Wat meenemen? (deze lijst wordt bijgehouden gedurende dit topic)
Gereedschap:
Reserve onderdelen/materialen algemeen:
Reserve onderdelen motorspecifiek:
Onderhoudsmiddelen:
Wat te doen voor vertrek
grote beurt het liefst 2 a 4 weken voor vertrek, maak met de dealer op tijd een afspraak! De ervaring leert dat deze vaak geen tijd heeft op korte termijn, doe je het zelf dan onderstaande lijst.
Tips voor de reiziger:
Als je een reis gaat plannen noteer dan ook de adressen van de dealers die op de route liggen
vertel je verhaal over storingen en hoe deze is opgelost.
Dit topic is vooral voor de avontuurlijk ingestelde reiziger bedoeld die wat verder gaat dan onze buurlanden en buiten het bereik van de ANWB komt, of gewoon self supporting wil zijn.
Ik begin met een top 5 van de dingen die ik zelf heb meegemaakt bij mijzelf of de vrienden waarmee ik op stap was.
- Lekke band
- Gebroken gas of koppelingskabel
- elektrastoringen
- remblokken
- ontsteking
Dit topic heeft tot doel om ervaringen met pech onderweg uit te wisselen, wat zijn handige dingen om mee te nemen. Hoe kreatief zijn we onderweg?
Wat meenemen? (deze lijst wordt bijgehouden gedurende dit topic)
Gereedschap:
- Set steek/ring sleutels + steek sleutels(bedenk dat je regelmatig twee nodig hebt van een maat)
- Bougiesleutel
- Ratel plus enkele doppen (geen hele dopsleutelset!)
- imbussleutels (kijk goed welke maten er voorkomen op de motor en neem niet meer mee dan nodig wat ook geldt voor de ring en steeksleutels)
- waterpomptang
- kniptang
- Schroevendraaier met losse bits
- Bandenlichters
- ventielnippeltje
- hoekventiel
- Bijl (als hamer te gebruiken)
- Multimeter
- gassoldeerbout met soldeer
- Sleepkabel
- Startkabels
Reserve onderdelen/materialen algemeen:
- Ductape
- Tieraps
- lampjes
- zekeringen
- Bandenplaksetje
- kroonsteentjes
- elektrasnoer
- ampjes
- rubber slang
- slangklemmen div maten (ook voor het repareren van gebroken bagageracks)
- uitlaat reparatie middel
- kneedbaar metaal (loctite)
- fietsbinnenbanden (tip van Wulle
Reserve onderdelen motorspecifiek:
- Bougies
- remblokken
- gas en koppelingskabel
- CDI
- Spanningsregelaar
- bobine
- Ketting
- rem en koppelings hendel
- schakelpookje
Onderhoudsmiddelen:
- Motorolie
- voorvorkolie
- remolie
- versnellingsbakolie (indien van toepassing)
- Lagervet
- remmenvet
- WD40
- Interflon Metal clean (reiniging van vooral ketting)
- Interflon fin lube (vooral om de ketting te smeren)
- Handzeep
Wat te doen voor vertrek
grote beurt het liefst 2 a 4 weken voor vertrek, maak met de dealer op tijd een afspraak! De ervaring leert dat deze vaak geen tijd heeft op korte termijn, doe je het zelf dan onderstaande lijst.
- controleer de remmen en ververs eventueel de remolie als deze meer dan twee jaar oud is
- ververs de olie en filter
- ga met nieuwe banden op stap
- controleer het veersysteem
- bij een grote ritten is een nieuwe ketting aan te bevelen
- controleer alle rubberslangen en andere afdichtingen
- smeer de gas en koppelingskabels
- controleer luchtfilter
- controleer de elektra en vet de diverse connectors in met bijv. accupoolvet
- controleer bevestiging kentekenplaat (met name in het oostblok komt verlies wel eens voor)
Tips voor de reiziger:
Als je een reis gaat plannen noteer dan ook de adressen van de dealers die op de route liggen
vertel je verhaal over storingen en hoe deze is opgelost.
Laatst bewerkt: