Motorstoringen op reis

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
2
IJmuiden
Je wil het niet en je gaat goed voorbereid op reis en toch gebeurt het, er gaat iets stuk en je moet je gereedschap pakken. In west europa heb je de ANWB natuurlijk maar vaak zijn die ook even buiten bereik en moet je het probleem toch zelf oplossen.
Dit topic is vooral voor de avontuurlijk ingestelde reiziger bedoeld die wat verder gaat dan onze buurlanden en buiten het bereik van de ANWB komt, of gewoon self supporting wil zijn.

Ik begin met een top 5 van de dingen die ik zelf heb meegemaakt bij mijzelf of de vrienden waarmee ik op stap was.

  1. Lekke band
  2. Gebroken gas of koppelingskabel
  3. elektrastoringen
  4. remblokken
  5. ontsteking

Dit topic heeft tot doel om ervaringen met pech onderweg uit te wisselen, wat zijn handige dingen om mee te nemen. Hoe kreatief zijn we onderweg?

Wat meenemen? (deze lijst wordt bijgehouden gedurende dit topic)

Gereedschap:
  1. Set steek/ring sleutels + steek sleutels(bedenk dat je regelmatig twee nodig hebt van een maat)
  2. Bougiesleutel
  3. Ratel plus enkele doppen (geen hele dopsleutelset!)
  4. imbussleutels (kijk goed welke maten er voorkomen op de motor en neem niet meer mee dan nodig wat ook geldt voor de ring en steeksleutels)
  5. waterpomptang
  6. kniptang
  7. Schroevendraaier met losse bits
  8. Bandenlichters
  9. ventielnippeltje
  10. hoekventiel
  11. Bijl (als hamer te gebruiken)
  12. Multimeter
  13. gassoldeerbout met soldeer
  14. Sleepkabel
  15. Startkabels

Reserve onderdelen/materialen algemeen:
  1. Ductape
  2. Tieraps
  3. lampjes
  4. zekeringen
  5. Bandenplaksetje
  6. kroonsteentjes
  7. elektrasnoer
  8. ampjes
  9. rubber slang
  10. slangklemmen div maten (ook voor het repareren van gebroken bagageracks)
  11. uitlaat reparatie middel
  12. kneedbaar metaal (loctite)
  13. fietsbinnenbanden (tip van Wulle

Reserve onderdelen motorspecifiek:
  1. Bougies
  2. remblokken
  3. gas en koppelingskabel
  4. CDI
  5. Spanningsregelaar
  6. bobine
  7. Ketting
  8. rem en koppelings hendel
  9. schakelpookje

Onderhoudsmiddelen:
  1. Motorolie
  2. voorvorkolie
  3. remolie
  4. versnellingsbakolie (indien van toepassing)
  5. Lagervet
  6. remmenvet
  7. WD40
  8. Interflon Metal clean (reiniging van vooral ketting)
  9. Interflon fin lube (vooral om de ketting te smeren)
  10. Handzeep


Wat te doen voor vertrek

grote beurt het liefst 2 a 4 weken voor vertrek, maak met de dealer op tijd een afspraak! De ervaring leert dat deze vaak geen tijd heeft op korte termijn, doe je het zelf dan onderstaande lijst.

  1. controleer de remmen en ververs eventueel de remolie als deze meer dan twee jaar oud is
  2. ververs de olie en filter
  3. ga met nieuwe banden op stap
  4. controleer het veersysteem
  5. bij een grote ritten is een nieuwe ketting aan te bevelen
  6. controleer alle rubberslangen en andere afdichtingen
  7. smeer de gas en koppelingskabels
  8. controleer luchtfilter
  9. controleer de elektra en vet de diverse connectors in met bijv. accupoolvet
  10. controleer bevestiging kentekenplaat (met name in het oostblok komt verlies wel eens voor)

Tips voor de reiziger:

Als je een reis gaat plannen noteer dan ook de adressen van de dealers die op de route liggen

vertel je verhaal over storingen en hoe deze is opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Wil je dat serieus allemaal op de motor meenemen?

Bij start de motor goed onderhoud hebben gegegeven en verder alleen het boordgereedschap mee.

Ik heb op mijn reis naar Albufeira - Portugal eens een knipperlicht van mijn fiets gereden en daardoor ging het (verplichte B|) alarm raar doen. Motorzaak opgezocht en met handen en voeten duidelijk gemaakt wat het probleem was. Daar zelf beetje mee geholpen en nog gratis geholpen ook.


Edit: Half gelezen... verder dan het "veilige" westen ;)
 
Laatst bewerkt:
Wil je dat serieus allemaal op de motor meenemen?
...

Wie in "het westen" op reis gaat heeft de 90% niet nodig.
Wie Azie Africa ZuidAmerika en de Australische outback doorkruist kan dat wel allemaal gebruiken (juister:hopelijk niet gebruiken).

@ Ratman. Goed topic idee !
Ook meenemen: 2 ouwe fietsbinnebanden. Kun je heels nel en stevig losse dingen mee vastspannen. En het rubber kan gebruikt worden om rond lekke koelwater of olie slangen te wikkelen om ze zo weer tijdelijk dicht te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Dat van die fietsbanden heb ik erbij gezet

Voor extra berging heb ik nu een houder gemaakt achter een van de zijkoffers (daar zit geen uitlaat) en daar bewaar ik alle spuitbussen en olie spullen.
verder het gereedschap in een klein handig kistje welke ergens onder de zijkoffer hangt, het volume van alle spullen valt best wel mee zo, als je maar slim oppakt. De lijst lijkt best wel heftig maar valt in de praktijk wel mee
 
Ik zal beginnen met het eerste sleutel verhaal

vijf storingen op een dag

we rijden met 4 zijspannen in Noorwegen van omgeving Oslo naar Hamar, wat bedoeld was als een korte rit eindigde in een hele langen rit waarbij we pas rond of 11.00u aan tafel konden.
Het begon met het lostrillen van een spatbord bij combi 1, door de sneeuw en kou (het was februari) krijg je wat eerder last van metaalmoeheid en de trillingen doen de rest.
Na het monteren van spikes bij een lokale bandenboer duurde het niet lang voordat we weer aan de kant stonden in Oslo zelf. Ondertussen heb ik bij mij al de remblokken vervangen (Combi2) welke schade had opgelopen doordat een van de bouten afbrak, deze klus kon ik op mijn gemak doen bij het bandencentrum.
Nu bleek ineens van Combi 1 het licht te zijn uitgevallen en er was rookvorming, bij Combi 3 bleek ineens het zijspan zichzelf te willen afkoppelen doordat een schoorstang was afgebroken. Bij Comb1 bleek ook nog eens een van de voorveren te zijn afgebroken, hij deweilde een beetje op de snelweg.
Toevallig stonden we op dat moment bij een Yamahadealer voor de deur en we konden aan de slag met de reparaties. Met lassen, bedrading en twee nieuwe Yamaha schobrekers monteren hadden we zo'n 4 uur vertraging.
Combi 4 bleef buiten schot die dag maar was de dag daarvoor al aan de beurt geweest met versnellingsbakrevisie. We waren erg blij met de vele reserve onderdelen die mee waren zoals remblokken, wiellagers en losse boutjes en moertjes. De Yamaha dealer was puur geluk, we waren zonder ook wel verder gekomen maar nu zijn de reparaties wel heel goed gedaan.
Tijdens de hele trip bleef het maar doorgaan met storingen, ontstekings problemen met combi 3, gescheurde velg bij Combi2, diverse keren uitlaten vastzetten of repareren en gebroken gas en choke kabels.
Alle motoren waren best wel behoorlijk onderhouden maar de extreme weersomstandigheden waren zeker een van de oorzaken van de storingen, we hebben alles op kunnen lossen en zijn weer rijdend thuisgekomen zonder wegenwachthulp.
In totaal waren we 4 weken op pad en hebben op 14 februari onder barre omstandigheden de noordkaap bereikt.
 
inderdaad hoef je in Europa 90% van de genoemde zaken niet mee te zeulen. behalve mijn boordsetje heb ik wat tie-raps en motrorspecifiek voor een Pan 1100, een olievuldop, bij mij. De rest kan je op iedere hoek van de straat wel ergens krijgen als het nodig is.
 
ik had tijdens een weekje Normandie/Bretange ergens ouwe benzine""98 getankt.
de laatste dag op de terugweg begon de GS in te houden .
eerst een paar keer , daarna steeds vaker.
ben nog wel goed thuisgekomen , motor reed niet harder meer dan 80km/h.
in de weken erna gaan sleutelen , wat een ellende is dat.
tank binnen droog gemaakt , benzinepomp&filter vervangen , injecteurs ultrasoon laten reinigen(gelukkig een bedrijf hier die dat doet) tallozoze flesjes Forte door het systeem gespoeld.
toen alles synchroon laten stellen en hij liep weer als vanouds.

moraal van het verhaal: Tank nooit ergens achteraf in een gehucht .
altijd bij drukke pompen op de hoofdroutes die verse benzine leveren.
 
ik had tijdens een weekje Normandie/Bretange ergens ouwe benzine""98 getankt.
de laatste dag op de terugweg begon de GS in te houden .
eerst een paar keer , daarna steeds vaker.
ben nog wel goed thuisgekomen , motor reed niet harder meer dan 80km/h.
in de weken erna gaan sleutelen , wat een ellende is dat.
tank binnen droog gemaakt , benzinepomp&filter vervangen , injecteurs ultrasoon laten reinigen(gelukkig een bedrijf hier die dat doet) tallozoze flesjes Forte door het systeem gespoeld.
toen alles synchroon laten stellen en hij liep weer als vanouds.

moraal van het verhaal: Tank nooit ergens achteraf in een gehucht .
altijd bij drukke pompen op de hoofdroutes die verse benzine leveren.

Tering dat zijn vervelende dingen! wat moet je dan als je in Oezbekistan een keer ergens tankt waar ze alleen maar Ron 80 hebben. Een GS moet daar toch als ultieme reismotor geschikt voor zijn?
 
Tering dat zijn vervelende dingen! wat moet je dan als je in Oezbekistan een keer ergens tankt waar ze alleen maar Ron 80 hebben. Een GS moet daar toch als ultieme reismotor geschikt voor zijn?


een krat Forte achterop meesjouwen..... ;)

maar Frankrijk staat er bekend voor .
ik heb "'98 getankt wat die |Franse zelf bijna nooit tanken.
geen doorstroming , dus gevlokte zooi in m,n tank en injecteurs.
kan ook een GS niks mee..... :X
 
zelf heb ik altijd een lijstje met dealers in de regio waar ik ben bij me,
altijd handig als je ergens met pech staat oid

goed idee is dat zeker.

Helaas gaat dat niet altijd op, zo waren we in Oslo op zoek naar een BMW dealer omdat bij een R100 het druklager kapot was. Dealer gevonden maar ze konden geen onderdelen leveren voor oudere motoren, zoek dan maar lekker uit het is maar 1500km naar huis en dat gaat ook wel zonder koppeling |( |(
Bij een Harley dealer en Yamaha hebben we zeker wel goede ervaringen.
 
ik heb ook wel eens klepveertjes in de berm vervangen, of een bandje gewisseld op de camping, maar zulke gekke dinge hebben we met de ndepr met span nog nooit gehad..
 
Wat betreft gereedschap neem ik zo'n beetje hetzelfde mee,
geen steeksleutels ( daar is de bahco voor) in plaats van de waterpomptang een griptang.
en geen bijl, zo'n ding gebruik ik thuis ook niet bij het sleutelen. :?
als ik onderweg een hamer denk nodig te hebben leen ik er wel een , je moet al op rare plekken komen wil er geen hamer beschikbaar zijn.
Wat betreft onderdelen alleen wat kabels en één bougie ( ik heb nooit twee kapotte bougies tegelijk gehad.)
kleine problemen kun je zo prima oplossen, voor grotere storingen heb je toch onderdelen nodig, en als je voor onderdelen gaat shoppen kun je altijd het mankerende gereedschap ook kopen.

Hetzelfde geldt voor olie , cardanolie kun je alleen verversen bij een tankstation ( tenzij je meteen het grondwater wil vervuilen.) en ieder tankstation verkoopt olie.
zonde om dat mee te slepen.
dus van jouw onderhoudsmiddelen neem ik een litertje motorolie mee, de rest laat ik thuis.
Met shampoo kun je prima afwassen en ook de vuilste handen schoon krijgen.
dat scheelt ook weer twee flessen.

Als je een beetje de tijd hebt is een storing onderweg geen probleem, in de praktijk is er wel een oplossing te vinden.
ik ben ooit in Trabzon (oost turkije) gestrand met een in de poeier gedraaide versnellingsbak.
Ook toen was ik binnen 20 uur weer op weg , in die 20 uur wel de hele motor in mijn vingers gehad.
Ook toen de nokkenasaandrijving van mijn KTM in Aswan ( Egypte) stuk draaide was ik binnen een halve dag weer op weg.
Die mensen daar doen niet anders als zonder onderdelen auto's repareren , ongelooflijk hoe handig ze daar in zijn.
Tegenwoordig maak ik me er niet meer druk om , het ergste wat je kan overkomen is dat je onderdelen nodig hebt, dan kun je ze per ANWB binnen 48 uur op de plaats van bestemming hebben.
Ik heb het telefoonnummer van mijn dealer in Nederland bij me, die kan onderdelen ( al dan niet via de anwb) opsturen.
Als je dat aan de anwb overlaat heb je anders een aardige kans dat ze met de verkeerde spullen aan komen zetten.
In egypte de plaatselijke KTM of guzzi dealer zoeken lijkt me knap zinloos.
dus het probleem is eigenlijk niet de reparatie , hoogstens dat je een paar dagen ruimte in je reisschema moet houden.
Maar ik moet zeggen dat ik altijd met een noodreparatie ( dus zonder ANWB) weer thuis ben gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Ik begin met een top 5 van de dingen die ik zelf heb meegemaakt bij mijzelf of de vrienden waarmee ik op stap was.

  1. Lekke band
  2. Gebroken gas of koppelingskabel
  3. elektrastoringen
  4. remblokken
  5. ontsteking
Gereedschap:
  • Bijl (als hamer te gebruiken)
Welk van bovengenoemde problemen ga je met een bijl te lijf? :? O-)
 
Laatst bewerkt:
Welk van bovengenoemde problemen ga je met een bijl te lijf? :? O-)

Op momenten dat je een hamer nodig hebt, bijvoorbeeld om een steekas eruit te tikken.
Waarom een bijl? heel simpel je wilt wel eens een kampvuurte maken en hout kloven, aangezien je dat ding ook als hamer kan gebruiken hoef je een hamer niet mee te nemen. Verder gebruik ik de bijl ook om haringen in de grond te rammen, indedaad ik gebruik de achterkant van de bijl vaker den de hakzijde. Een bijl is dus veelzijdiger dan een hamer, ik heb hem al vaak gebruikt.
De Waterpomptang is ook zo'n ding, altijd handig! ook om pannen van het vuur te halen.

Mijn doel is ook om zo min mogelijk mee te nemen maar ik wil wel veel zelf kunnen doen, ik vind niets zo frustrerend als een stuk geredschap nodig hebben dat ik niet heb. Ooit stond ik in de Sierra Nevada met een gesprongen olieleideiding van mijn Guzzi(voor kenners de twee slangen naar de koppen), in een klap 2liter olie weg.... was ik blij met die 3l die ik nog bij me had. Olieleidingen heb ik met de waterpomp tang weer gerepareerd en was binnen een halfuur alweer onderweg
 
Bij de openingspost ook maar een TTD lijst van dingen die je voor vertrek kan regelen, het voorkomen van storingen is beter dan sleutelen.
 
Tering dat zijn vervelende dingen! wat moet je dan als je in Oezbekistan een keer ergens tankt waar ze alleen maar Ron 80 hebben. Een GS moet daar toch als ultieme reismotor geschikt voor zijn?

Ja, dat snap ik ook niet helemaal, op ADV rider zijn zat gasten die GS rijden en geen problemen hebben met bijv Ron 80, als het goed is passen de elektrische systemen van de GS zich er ook op aan waardoor je bijvoorbeeld geen octaan booster nodig hebt...
 
Ja, dat snap ik ook niet helemaal, op ADV rider zijn zat gasten die GS rijden en geen problemen hebben met bijv Ron 80, als het goed is passen de elektrische systemen van de GS zich er ook op aan waardoor je bijvoorbeeld geen octaan booster nodig hebt...

Er is wel een verschil in benzine met een laag octaangehalte en slechte benzine welke bijvoorbeeld al een jaar in een tank zit. Zet je motor maar eens een poosje weg en kijk hoe de benzine er dan uitziet, laag octaan denk ik het probleem niet.
 
Zelf nu paar keer pech meegemaakt.

Eerste keer was de oorzaak gewoon verkeerde koelvloeistof.
Hornet begon het boven op de pas in Oostenrijk wel erg warm te krijgen en vloeistof uit te spugen (overloopventiel). Rest vd dag bezig geweest om een garage te vinden. en nog een dag om het probleem echt boven water te krijgen.

tweede keer een kapotte accu, met m'n kawa gpz. Was niks aan te doen dan afslepen en vervangen. Gare is ook dat de motor dan niet meer wil lopen.

En paar jaar later een spanningsregelaar die de geest gaf. Onderdeel was niet te krijgen in omgeving Karlsruhe. Motor ging op transport terug naar NL en maat van me kreeg een auto als vervangend vervoer.

Bepaalde dingen kan je helaas niet altijd voor zijn en als je maar een korte vakantie houdt heeft wachten op onderdelen ook niet echt de voorkeur.

Zelf heb ik niet meer bij me dan het gereedschapssetje, een liter olie (om bij te vullen) en kettingvet.
Misschien toch maar's een bandenplaksetje regelen.

( 2 - 1 voor oude kawa barrel :+)
 
Laatst bewerkt:
olie neem ik niet meer mee , sinds dat er Bell-ray20W50 in zit gebruikt ie niks meer.
heb nu bijna 1 jaar en 20K geen olieverbruik gezien.
 
heb zelf de nare ervaring in het buiten land ,dat soms de onderdelen gelijk zijn
maar dat het voor een hele andere pk uit voering is.
dit overkwam mij ook in de siera nevada spanje , na 3 dagen kwam mijn maat
terug.
de onderdelen paste wel .maar waren erg snel weer stuk.
later na vraag bij honda gedaan , en ja hoor ze hadden div type er voor.
de ene was voor 12 pk de volgende 25 en 1 van 43 pk die moest ik hebben
maar kreeg 12 pk tandwielen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan