Ik heb een oude klassieke auto met een 4.2 liter motor die alleen op LPG loopt en start en op een gegeven moment wilde het starten maar moeilijk lukken, hoewel de startmotor goed op snelheid kwam.
Toen ik een keer startte met het portier open viel het me op dat tijdens het starten de binnenverlichting op het ritme van de startmotor ongeveer aan en uit ging.
Ik heb toen een nieuwe accu gemonteerd en het startprobleem was meteen voorbij.
Maar wat die motorfiets betreft: als die monteur even een nieuwe bougie pakt en hem aan een van de bougiekabels hangt en even start, dan zie je per direct af je wel of geen vonk hebt en ook wat voor vonk.
Als dat in orde is kun je verder gaan zoeken en ik blijf er bij dat het probleem in de brandstofvoorziening zit. Voor het starten moet je het juiste mengsel hebben want anders kun je het vergeten. Even een spuitbusje remmenreiniger er bij tijdens het starten kan ook helpen.
Dit is ook heel duidelijk een voorbeeld van een component die niet meer werkt beneden een bepaalde spanning.
Als dit een oud systeem was zonder een lpg regeleenheid kan de spanning op de bobine dusdanig laag
worden dat de bobine geen sterk genoeg inductiespanning meer kan leveren om een vonk te laten overspringen bij de bougie.
Om dit op te lossen werd er een voorschakelweerstand voor een 9Volts bobine gezet die alleen met starten wordt overbrugd en zo de volle accu spanning rechtstreeks op de bobine komt, waardoor bij het starten een betere vonk ontstaat.
Ook kan het zijn dat de spoel van de gasafsluiter niet voldoende spanning krijgt tijdens het starten dat hij hierdoor dicht bleef.
Maar gezien de binnenverlichting al ging knipperen tijdens het starten kon je waarschijnlijk ook
wel horen dat hij niet meer zo fris startte.