Motorzaken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb een oude klassieke auto met een 4.2 liter motor die alleen op LPG loopt en start en op een gegeven moment wilde het starten maar moeilijk lukken, hoewel de startmotor goed op snelheid kwam.

Toen ik een keer startte met het portier open viel het me op dat tijdens het starten de binnenverlichting op het ritme van de startmotor ongeveer aan en uit ging.

Ik heb toen een nieuwe accu gemonteerd en het startprobleem was meteen voorbij.

Maar wat die motorfiets betreft: als die monteur even een nieuwe bougie pakt en hem aan een van de bougiekabels hangt en even start, dan zie je per direct af je wel of geen vonk hebt en ook wat voor vonk.

Als dat in orde is kun je verder gaan zoeken en ik blijf er bij dat het probleem in de brandstofvoorziening zit. Voor het starten moet je het juiste mengsel hebben want anders kun je het vergeten. Even een spuitbusje remmenreiniger er bij tijdens het starten kan ook helpen.

Dit is ook heel duidelijk een voorbeeld van een component die niet meer werkt beneden een bepaalde spanning.
Als dit een oud systeem was zonder een lpg regeleenheid kan de spanning op de bobine dusdanig laag
worden dat de bobine geen sterk genoeg inductiespanning meer kan leveren om een vonk te laten overspringen bij de bougie.

Om dit op te lossen werd er een voorschakelweerstand voor een 9Volts bobine gezet die alleen met starten wordt overbrugd en zo de volle accu spanning rechtstreeks op de bobine komt, waardoor bij het starten een betere vonk ontstaat.

Ook kan het zijn dat de spoel van de gasafsluiter niet voldoende spanning krijgt tijdens het starten dat hij hierdoor dicht bleef.

Maar gezien de binnenverlichting al ging knipperen tijdens het starten kon je waarschijnlijk ook
wel horen dat hij niet meer zo fris startte.
 
Weerman sommige motoren en auto's zijn bijzonder gevoelig voor het dalen van de startspanning, de startmotor draait voldoende snel rond, maar de motor slaat niet aan, doordat de spanning te ver daalt, om andere componenten goed te laten functioneren, dit kan de ontsteking zijn, of bij moderne motoren het inspuitsysteem. Dit kan een ontwerpfout zijn.

Dit is ook precies wat ik bedoel.
Ik heb het zelf ook bij de hand gehad, en zo kan het met de R1 ook zijn de accuspanning dan te laag tijdens starten om andere componenten nog te laten werken.

Maar het verhaal is dat ze kunnen starten wat ze willen maar niet aanslaat, met een half volle accu kun je niet lang starten lijkt me die stopt er wel eerder met het starten.
 
Tenzij er een cel niet goed functioneerd, dan gaat de startmotor gewoon rond, maar klapt de spanning teveel in voor sommige componenten. En als na eerdere startpogingen de bougies nat/vetgeslagen zijn, kan je starten wat je wil, maar slaat hij niet aan.

Of de dame probeert tussendoor, of de motor nog wil starten en laat hem dan niet compleet op bedrijfstemperatuur komen, teneinde de bougies schoon te branden.
 
spaar je de moeite....
de enige waarde van die richtlijnen is dat je ze kunt uitprinten om vervolgens op het toilet te gebruikten.
regels om kritische posters als die gedupeerde dame de mond te snoeren meer is het niet.
-O- -O-
Lekker constructieve posting is dit.
Als de richtlijnen je hier niet bevallen, dan hoepel je toch gewoon op?
Volgens mij impliceer jij elders een vergelijkbare stelling over buitenlanders die zich hier niet (willen) aanpassen.

Blijkbaar hebben mensen regels nodig, en ook mensen die die regels moeten handhaven. Als dat niet zou gebeuren hadden we geen beschaving gehad, maar een totale anarchie.
 
Ik blijf er bij om een juiste diagnose te stellen voor dit probleem dat er meer gegevens boven water moeten komen.
Je kunt met de gegevens die bekend zijn niet zeggen dat de accu's iedere keer stuk zijn.
 
Blijkt dat het een vervelend probleem is, je mag aannemen dat ervaren monteurs er naar gekeken hebben, en niet alleen kijken hè, en nog steeds een ontevreden klant.

Af en toe optredende daad breuk, printspoorbreuk gecodeerd sleutel die gestoord wordt een andere apparaat in buurt etc....
 
Ik blijf er bij om een juiste diagnose te stellen voor dit probleem dat er meer gegevens boven water moeten komen.
Je kunt met de gegevens die bekend zijn niet zeggen dat de accu's iedere keer stuk zijn.

Dit topic is in feite voortgekomen uit dat topic van een dame die hier redelijk over de rooie ging over een motorzaak. Persoonlijk heb ik geprobeerd om haar enig inzicht te geven over waar het om gaat in technische zin.

Een motorzaak afbranden lijkt me niet de bedoeling en mag hier ook niet. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat die dame er helemaal mee klaar is wat die motor betreft.

Van de motorzaak hebben we een email kunnen lezen waar ik verder ook weinig mee kan.

Jij kwam in dat topic met een goede suggestie inzake de transponder en dat zou zomaar eens een probleem kunnen zijn.

Het is jammer dat die dame niet meer is teruggekomen en de motorzaak hier ook niet op een gewone manier het probleem in de juiste proporties komt toelichten.

Blijft over dat wij, de wat meer technisch ge-interesseerden, kunnen meedenken over wat er nou aan de hand kan zijn met die motor. Dat is een kwestie van rationeel denken en wegstrepen.

Zo reed ik eens met die oude klassieke Engelse zescilinder over een grote kruising en midden op de kruising sloeg hij af en wilde niet meer starten. Dus de 1700 kg naar de kant geduwd met mijn 70 kg eigengewicht en de motorkap omhoog en het testlampje er bij.

Pennetje op het magneetventiel en massa en starten. Het lampje ging keurig branden en ging na een seconde of vier uit en zo hoort dat ook.

Spanning op de bobine? Ja. Massakant van de bobine? Lampje ging aan en uit tijdens het starten, dus de contactpunten werkten.

Reservebougie gepakt en op een bougiekabel geprikt. Starten en geen vonk. Bougiekabel uit de verdeelkap getrokken en rechtstreeks op de bobine. Starten en een vonkenregen. Dus verdeelkap of rotor.

Reserve rotor gepakt (heb ik altijd bij me), rotor op het asje, verdeelkap er weer op, starten en lopen.

Maar met de moderne motor is dat geheel andere koek. Maar een kundige monteur krijgt de R1 van mevrouw weer helemaal gezond.
 
Om het onderwerp dan terug te brengen naar motorzaken: ik denk dat gemiddelde autotechnicus veel beter opgeleid is om storingen te zoeken bij complexe electronica dan een motormonteur
 
Laatst bewerkt:
Ik weet wel zeker, dat gespecialiseerde automonteurs daarin beter zijn, er is inmiddels een hele club autodiagnose specialisten, die heel wat verder kijken, dan computer uitlezen en wat met de multimeter frobelen. Ik zou met een weerbarstige motor eens naar zo'n specialist gaan. GMTO heeft een heel netwerk van aangesloten specialisten.
 
In het geval van een dergelijke storing is het ook altijd handig om te kijken op internationale fora, het kan natuurlijk zo zijn dat het binnen NL een uniek probleem is, maar dat er wereldwijd nog wel wat lotgenoten zijn.
 
Om het onderwerp dan terug te brengen naar motorzaken: ik denk dat gemiddelde autotechnicus veel beter opgeleid is om storingen te zoeken bij complexe electronica dan een motormonteur
Een ervaren motorfietsmonteur moet dit ook op kunnen lossen, mits hij hiervoor de tijd krijgt/neemt. Maar dat moet wel even betaald worden.
 
De importeur van Yamaha, waar de motor een maand gestaan heeft, welke anders?
En hoog genoeg geschoold om te begrijpen hoe een motorfiets werkt, want dat kan een monteur niet, in tegenstelling tot wat men op MF denkt.

MotoPort Hippolytushoef is een dealer, geen importeur, toch ?

Ik vind het vreemd dat die R1 bij zoveel specialisten is geweest die een probleem niet kunnen vinden terwijl er zoveel hier op M-F zijn die zonder de motor ooit gezien te hebben toch weten hoe het probleem opgelost zou moeten worden.
Er zijn dus M-Fers die ongezien een probleem oplossen waar de dealers niet uitkomen. :}




jij zegt het en ik dacht het.... :N

Op zich is dat niet zo erg. Het word pas erg nadat jij ook geloof wat je denkt :+



spaar je de moeite....
de enige waarde van die richtlijnen is dat je ze kunt uitprinten om vervolgens op het toilet te gebruikten.
regels om kritische posters als die gedupeerde dame de mond te snoeren meer is het niet.
-O- -O-


Kritiek is altijd goed, daar kan een forum gebruiken om beter te worden.
Maar dit soort kritieken... volgens mij zit je tampon overdwars ?
 
Om het onderwerp dan terug te brengen naar motorzaken: ik denk dat gemiddelde autotechnicus veel beter opgeleid is om storingen te zoeken bij complexe electronica dan een motormonteur

Dat is mijn werk dus Diagnose technicus al heel wat jaren, bij een super mooi auto merk waar heel veel luxe en techniek in zit.
En dan is er iemand die kan vertellen nadat ik 2x iets heb gepost dat ik geen technische inzicht/ervaring heb.

3e gebrekkige technische kennis,
( technisch gebrek )
 
Laatst bewerkt:
Maar is het niet zo dat de moderne auto ongeveer zelf aangeeft wat er fout gaat? En is dat met de motorfiets net zo uitgebreid?

Het lijkt mij dat er bij die R1 iets aan de hand is waarvan je als je er achter bent misschien zegt: dat ik daar niet aan gedacht heb.

Ik heb jaren storingen verholpen aan technisch installaties als CV airco, luchtbehandeling, zwembaden etc. Sommige storingen zijn echt lastig en vooral als ze zich af en toe voordoen.

Maar die R1, dat is toch niet een vreselijk ingewikkelde brommert?
 
Ik heb het verhaal van de dame in kwestie even gelezen, wat mij niet duidelijk is, is dat de motor bij de dealer(s) blijkbaar wél goed start :? (even in het midden gehouden dat dat ook werkelijk zo is of alleen maar gezegd wordt) en dat bij bezoek van de Dekra expert de motor niet startte..
Zijn er omstandigheden waarbij opvalt dat de motor juist dan niet start :? , bijvoorbeeld na een bepaalde periode (lang of kort) stilstaan, of met warme motor, of net na het uitzetten weer willen starten, of met koud of warm weer, of juist bij vochtige omstandigheden of juist heel droge omstandigheden :?
Het goed en secuur omschrijven van de klacht is belangrijk in deze materie, het lezen en (kunnen) verwerken van de klacht is ook essentieel om een goede en gerichte reparatie te kunnen bewerkstelligen.
 
Een ervaren motorfietsmonteur moet dit ook op kunnen lossen, mits hij hiervoor de tijd krijgt/neemt. Maar dat moet wel even betaald worden.

Uiteraard, als ik ga werken aan een motor wordt gewoon de tijd gestart, net zoals iemand die bij de baas werkt ook betaald wilt worden op het moment dat hij begint.., niks mis mee.
 
Een ervaren motorfietsmonteur moet dit ook op kunnen lossen, mits hij hiervoor de tijd krijgt/neemt. Maar dat moet wel even betaald worden.
Daar de motor nog in de garantie zit, staat er een welreldwijde organisatie achter. Als de motor onbruikbaar is, moet er een andere komen.
 
Maar is het niet zo dat de moderne auto ongeveer zelf aangeeft wat er fout gaat? En is dat met de motorfiets net zo uitgebreid?

Het lijkt mij dat er bij die R1 iets aan de hand is waarvan je als je er achter bent misschien zegt: dat ik daar niet aan gedacht heb.

Ik heb jaren storingen verholpen aan technisch installaties als CV airco, luchtbehandeling, zwembaden etc. Sommige storingen zijn echt lastig en vooral als ze zich af en toe voordoen.

Maar die R1, dat is toch niet een vreselijk ingewikkelde brommert?


Het probleem is, dat niet alle storingen in het motormanagement te zien zijn. Ik heb zelf met een inhoudende Transit gezeten, volgens de dealer was er niets mee aan de hand, terwijl ik soms niet weg kwam bij een kruising, of een tijdje niet boven de 80 kwam op de snelweg. Geen enkele foutmelding. Dus zelf gaan zoeken en internet afgestruind en uiteindelijk bleek de boosdoener het asje van de variabele turbo te zijn, die wat smering verlangde. Beetje monteur bij de dealer had dat moeten weten, maar ja..........
 
Het goed en secuur omschrijven van de klacht is belangrijk in deze materie, het lezen en (kunnen) verwerken van de klacht is ook essentieel om een goede en gerichte reparatie te kunnen bewerkstelligen.
:^

Ik snap mensen die zeggen "hij moet het gewoon doen", echt hoor, maar ondanks dat ik vrijwel nul technische kennis van motoren heb weet ik dan weer veel van computers en heb ik vele jaren op een helpdesk gewerkt. Daar doet zich vaak precies hetzelfde voor.
Q: "Soms krijg ik een of andere foutmelding."
A: "Wat bedoelt u met soms, en welke foutmelding?"
Q: "Gewoon, ongeveer een keer per week of zo, en het is een foutmelding met een of andere moeilijke code met cijfers en letters en een heel verhaal eronder."
A: "Doet het probleem zich onder bepaalde omstandigheden voor, zoals als 'ie net is opgestart of als u net een bepaalde combinatie van programma's hebt geopend of zo?"
Q: "Ja, zo technisch ben ik niet hoor, ik wil gewoon dat 'ie het doet. Ik betaal jullie toch?"

Ga dat maar eens troubleshooten. Zelfs met de beste wil ter wereld kan ik zo'n computer onderhanden nemen, maar de kans dat ik zo'n incidenteel probleem precies kan reproduceren en kan oplossen in een uur (anders moet je te veel tijd in rekening brengen, het moet wel snel en betaalbaar natuurlijk) is vrijwel nul. Dus dan maar wat algemene checks, virusscan eroverheen, register opschonen, belangrijke programma's herinstalleren, tijdelijke bestanden verwijderen, harddisks testen, alles tien minuten op 100% draaien en dan kijken of 'ie nog normaal doet, het hele OS opnieuw installeren als het moet, etc. etc. en dan terugkomen met "ik heb niets kunnen vinden, maar ik heb 'm in de tussentijd wel een hele dikke beurt gegeven, ik hoop dat 'ie het zo weer doet". Maar dan een week later: jawel hoor! Zelfde foutmelding weer. En dan willen mensen hun geld terug, of dat het onder een of andere garantie valt al was die allang verlopen, of (erger nog) ze gaan wantrouwen aan de moeite die je erin hebt gestopt ("heb je echt wel gedaan wat op de bon staat? ik heb van het zoontje van de oom van een kennis gehoord dat het toch echt ergens in de friebeldefruts moet zitten of anders de zussemezo, heb je daar ook wel naar gekeken?")

Nou, ik ben er op een gegeven moment domweg mee opgehouden ben mijn tijd gaan steken in mensen uitleggen WAAROM het belangrijk is om zelf te snappen wat je doet, en WAAROM doe foutmeldingen er staan, en HOE je daar een schermafdruk van maakt, en HOE je factoren kunt uitsluiten. Met andere woorden, hoe je als ONDERVINDER van een technisch probleem ook veel kunt bijdragen aan de ANALYSE en OPLOSSING van een probleem. Die stap nemen veel zaken niet; waarom weet ik niet. Sorry voor de HOOFDLETTERS maar soms moet je dingen BENADRUKKEN.
 
Laatst bewerkt:
uiteindelijk bleek de boosdoener het asje van de variabele turbo te zijn, die wat smering verlangde. Beetje monteur bij de dealer had dat moeten weten, maar ja..........
Beetje monteur bij de dealer zou dat ook weten als je heb een variabele turbo geeft met de melding "deze doet dit en dit fout". Maar je kunt het die "beetje monteur" op z'n minst een stuk makkelijker maken door heel specifiek te beschrijven wat er wanneer in welke omstandigheden verkeerd gaat, en wat je zelf al hebt gedaan om het probleem te pinpointen, en of je voordat je hem wegbrengt nog ergens op moet letten.

Als jij nou tegen die monteur zegt: "hier hebbie een auto, hij's stuk" dan wordt zijn werk een pak lastiger.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan