Motorzaken

Status
Niet open voor verdere reacties.
:^

Ik snap mensen die zeggen "hij moet het gewoon doen", echt hoor, maar ondanks dat ik vrijwel nul technische kennis van motoren heb weet ik dan weer veel van computers en heb ik vele jaren op een helpdesk gewerkt. Daar doet zich vaak precies hetzelfde voor.
Q: "Soms krijg ik een of andere foutmelding."
A: "Wat bedoelt u met soms, en welke foutmelding?"
Q: "Gewoon, ongeveer een keer per week of zo, en het is een foutmelding met een of andere moeilijke code met cijfers en letters en een heel verhaal eronder."
A: "Doet het probleem zich onder bepaalde omstandigheden voor, zoals als 'ie net is opgestart of als u net een bepaalde combinatie van programma's hebt geopend of zo?"
Q: "Ja, zo technisch ben ik niet hoor, ik wil gewoon dat 'ie het doet. Ik betaal jullie toch?"

Ga dat maar eens troubleshooten. Zelfs met de beste wil ter wereld kan ik zo'n computer onderhanden nemen, maar de kans dat ik zo'n incidenteel probleem precies kan reproduceren en kan oplossen in een uur (anders moet je te veel tijd in rekening brengen, het moet wel snel en betaalbaar natuurlijk) is vrijwel nul. Dus dan maar wat algemene checks, virusscan eroverheen, register opschonen, belangrijke programma's herinstalleren, tijdelijke bestanden verwijderen, harddisks testen, alles tien minuten op 100% draaien en dan kijken of 'ie nog normaal doet, het hele OS opnieuw installeren als het moet, etc. etc. en dan terugkomen met "ik heb niets kunnen vinden, maar ik heb 'm in de tussentijd wel een hele dikke beurt gegeven, ik hoop dat 'ie het zo weer doet". Maar dan een week later: jawel hoor! Zelfde foutmelding weer. En dan willen mensen hun geld terug, of dat het onder een of andere garantie valt al was die allang verlopen, of (erger nog) ze gaan wantrouwen aan de moeite die je erin hebt gestopt ("heb je echt wel gedaan wat op de bon staat? ik heb van het zoontje van de oom van een kennis gehoord dat het toch echt ergens in de friebeldefruts moet zitten of anders de zussemezo, heb je daar ook wel naar gekeken?")

Nou, ik ben er op een gegeven moment domweg mee opgehouden ben mijn tijd gaan steken in mensen uitleggen WAAROM het belangrijk is om zelf te snappen wat je doet, en WAAROM doe foutmeldingen er staan, en HOE je daar een schermafdruk van maakt, en HOE je factoren kunt uitsluiten. Met andere woorden, hoe je als ONDERVINDER van een technisch probleem ook veel kunt bijdragen aan de ANALYSE en OPLOSSING van een probleem. Die stap nemen veel zaken niet; waarom weet ik niet. Sorry voor de HOOFDLETTERS maar soms moet je dingen BENADRUKKEN.

:^

Zo herkenbaar. En dan nog: Een schermafdruk / screenshot: "Wat is dat, hoe moet ik die maken?" "Snippingtool / Knipprogramma, wat is dat?" "Toch raar dat die dingen er zomaar ineens mee ophouden" "Maar jullie zijn van IT, dat moeten jullie toch weten, oplossen" Blablabla.

En dan nog die gebruikers die er 100% van overtuigd zijn dat "IT" verantwoordelijk is voor hun data en vervolgens hebben ze privé foto's van jaren alleen op hun werk apparatuur staan :z

En het neefje weet het altijd beter. Lekker naar je neefje gaan dan :W
 
Laatst bewerkt:
De motor heeft ook nog een maand (feb 2017) bij de importeur gestaan. Daarom zeg ik ook dat die wat beter geschoold personeel mag aannemen. Misschien zitten er te veel managers.

Ik heb geen tekst gelezen van de importeur ?



Daar de motor nog in de garantie zit, staat er een welreldwijde organisatie achter. Als de motor onbruikbaar is, moet er een andere komen.

Als jij deel uitmaakte van deze wereldwijde organisatie, dan zou jij van mening zijn dat iedereen die na 1,5 jaar startproblemen meld gewoon maar een andere zou moeten krijgen ? Terwijl geen monteur, van meerdere bedrijven, de storing heeft kunnen opmerken ?
 
Ik heb geen tekst gelezen van de importeur ?Als jij deel uitmaakte van deze wereldwijde organisatie, dan zou jij van mening zijn dat iedereen die na 1,5 jaar startproblemen meld gewoon maar een andere zou moeten krijgen ? Terwijl geen monteur, van meerdere bedrijven, de storing heeft kunnen opmerken ?
Ik vraag me af waarom je voor de bad guys bent. :+
Lees de originele post nog maar eens na.
 
:^
En het neefje weet het altijd beter. Lekker naar je neefje gaan dan :W

Het punt is dus niet dat sommige klanten eikels/eikelinnen zijn (daar is een mooi topic voor in het Offtopic-gedeelte :W ), maar dat sommige motorzaken misschien beter eens zouden stoppen met "okee, kom maar hierheen en we kijken er wel weer naar" en beter zouden gaan naar "als je nou de komende twee weken even dit probeert, daarop let, kijkt of dat en dat onderdeel heet wordt, opschrijft wanneer en hoe lang je reed, en daarbij een paar fotos of een filmpje maakt, dan hebben we waarschijnlijk een veel duidelijker beeld van waar we het moeten zoeken". Als klanten dat dan te veel moeite vinden moeten ze fijn gaan naar iemand die niet helemaal de schurft krijgt van ergens hard aan werken zonder zeker te weten of je wel echt iets nuttigs doet, en dan alsnog flak krijgen van de klant en alle echte of digitale neefjes.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af waarom je voor de bad guys bent. :+
Lees de originele post nog maar eens na.

De eerste vraag is: Wie is de bad guy in het verhaal ?

En ik ben niet voor of tegen iemand, dan zou ik eerst objectieve berichten willen lezen, ik ga er niet klakkeloos vanuit dat de ene partij 100% de waarheid spreekt en de andere partij 100% ligt.

Het enige waar beide partijen het over eens zijn is dat ze anderhalf jaar / 9.000 km gereden heeft met de motor. In die periode kan er van alles met zo'n motor gebeurd zijn.
 
Ik heb het verhaal van de dame in kwestie even gelezen, wat mij niet duidelijk is, is dat de motor bij de dealer(s) blijkbaar wél goed start :? (even in het midden gehouden dat dat ook werkelijk zo is of alleen maar gezegd wordt) en dat bij bezoek van de Dekra expert de motor niet startte..
Zijn er omstandigheden waarbij opvalt dat de motor juist dan niet start :? , bijvoorbeeld na een bepaalde periode (lang of kort) stilstaan, of met warme motor, of net na het uitzetten weer willen starten, of met koud of warm weer, of juist bij vochtige omstandigheden of juist heel droge omstandigheden :?
Het goed en secuur omschrijven van de klacht is belangrijk in deze materie, het lezen en (kunnen) verwerken van de klacht is ook essentieel om een goede en gerichte reparatie te kunnen bewerkstelligen.


Dat is moeilijk, veel makkelijker is het om op diverse website's motoport de grond in te boren.
Ik heb geen ervaring, met geen enkele motoport, maar men vergeet voor het gemak ook even dat de ene motoport de andere niet is.
En dat terwijl je googeld alle zaken van motoport op je scherm te zien krijgt.

Die t..t heeft na nog 1 keer te hebben ingelogd zich ook niet meer laten zien.
Zegt mij al genoeg, komt alleen haar gal spuien en weg weer.
 
Uiteraard, als ik ga werken aan een motor wordt gewoon de tijd gestart, net zoals iemand die bij de baas werkt ook betaald wilt worden op het moment dat hij begint.., niks mis mee.

dus jij rekent iedere minuut?? ook van de zoekplaatjes????
ongelofelijk.....dat je daar mee wegkomt.
bij mij op het werk bij heel vervelende (af en toe) storingen zetten we op een gegeven moment de klok maar stil.
ik heb nu een 4l60e automaat daar die vrijwel constant een te hoge lijndruk geeft.
hydr blok en pomp meermalen gechecked incl bedrading van ecu en alle solenoids.
boost valve en pressure regulator valve alle los en niet ingevreten...
accumulators goed/vervangen en ik krijg de druk niet omlaag.
resultaat is bonkig schakelen 1-2 en 2-3 voornamelijk.
alle ref inputs zijn goed (tps ,map tranny temp sensor en switch plate)
ik wordt er gvd gek van en de klok hebben we nu maar stil gezet....
het is een vaste klant en dan moet je de kerk in het midden laten.
het wordt voor mij ook een principe zaak zo langzamerhand....
 
De eerste vraag is: Wie is de bad guy in het verhaal ?

En ik ben niet voor of tegen iemand, dan zou ik eerst objectieve berichten willen lezen, ik ga er niet klakkeloos vanuit dat de ene partij 100% de waarheid spreekt en de andere partij 100% ligt.

Het enige waar beide partijen het over eens zijn is dat ze anderhalf jaar / 9.000 km gereden heeft met de motor. In die periode kan er van alles met zo'n motor gebeurd zijn.

maar dan heeft ze nog steeds fabrieksgarantie!!!!!!!!!!

en dus mag ze verwachten dat het opgelost wordt en niet dat ze van het kastje naar de muur gestuurd wordt!!!!!!

en dat ze dan fora gaat gebruiken om wat druk uit te oefenen in een poging haar probleem vlot te trekken kan ik me best voorstellen!!!

DAAR gaat het om, de rest is allemaal flauwekul....
 
maar dan heeft ze nog steeds fabrieksgarantie!!!!!!!!!!

en dus mag ze verwachten dat het opgelost wordt en niet dat ze van het kastje naar de muur gestuurd wordt!!!!!!

en dat ze dan fora gaat gebruiken om wat druk uit te oefenen in een poging haar probleem vlot te trekken kan ik me best voorstellen!!!

DAAR gaat het om, de rest is allemaal flauwekul....

Jij zou dus de dame een andere R1 geven terwijl je zelf die aangegeven storing niet aanwezig acht ?

Dan kom ik een motor bij jou kopen !!
 
Het punt is dus niet dat sommige klanten eikels/eikelinnen zijn (daar is een mooi topic voor in het Offtopic-gedeelte :W ), maar dat sommige motorzaken misschien beter eens zouden stoppen met "okee, kom maar hierheen en we kijken er wel weer naar" en beter zouden gaan naar "als je nou de komende twee weken even dit probeert, daarop let, kijkt of dat en dat onderdeel heet wordt, opschrijft wanneer en hoe lang je reed, en daarbij een paar fotos of een filmpje maakt, dan hebben we waarschijnlijk een veel duidelijker beeld van waar we het moeten zoeken". Als klanten dat dan te veel moeite vinden moeten ze fijn gaan naar iemand die niet helemaal de schurft krijgt van ergens hard aan werken zonder zeker te weten of je wel echt iets nuttigs doet, en dan alsnog flak krijgen van de klant en alle echte of digitale neefjes.

Mijn ervaring is dat klanten die moeite zelf helemaal niet willen nemen. Vraag me af of dat bij motorfiets problemen dan wel lukt. De meesten verwachten een oplossing van de expert en willen er zelf geen moeite voor doen. En tegelijkertijd mag het niets kosten.
 
Jij zou dus de dame een andere R1 geven terwijl je zelf die aangegeven storing niet aanwezig acht ?

Dan kom ik een motor bij jou kopen !!

dus omdat men bij motoport geen probleem kan vinden of zegt te kunnen vinden is er geen probleem?

dat moet ik onthouden......dan ben je mooi overal vanaf.... :N _O-

weet je wat??? laten we het een "produkt eigenschap" noemen.. _O- _O- *O*

wat doe je zelf blauw mannetje??? hopelijk niet iets met klanten want jou klantvriendelijkheid laat veel te wensen over....
 
Laatst bewerkt:
dus omdat men bij motoport geen probleem kan vinden of zegt te kunnen vinden is er geen probleem?

dat moet ik onthouden......dan ben je mooi overal vanaf.... :N _O-

weet je wat??? laten we het een "produkt eigenschap" noemen.. _O- _O- *O*

wat doe je zelf blauw mannetje??? hopelijk niet iets met klanten want jou klantvriendelijkheid laat veel te wensen over....

Ik zeg niet dat er geen probleem is.

Ik vraag of jij de garantieclaim over zou nemen als je zelf ( en andere monteurs ) de storing niet kunt vaststellen.

En hou je eens bij het onderwerp ipv allerlei dingen erbij ten halen die helemaal niet van toepassing zijn :)
 
Wat klanten willen horen en ook recht op hebben is: "we gaan dit fixen, en in de tussentijd krijg je een gelijkwaardige leenmotor."
Ik vermoed zelfs dat Yamaha de motor terug moet nemen als reparatie niet mogelijk is.

Een kennis van mij heeft van Ford een geheel nieuwe auto gekregen in een vergelijkbare situatie.
 
Wat klanten willen horen en ook recht op hebben is: "we gaan dit fixen, en in de tussentijd krijg je een gelijkwaardige leenmotor."
Ik vermoed zelfs dat Yamaha de motor terug moet nemen als reparatie niet mogelijk is.

Een kennis van mij heeft van Ford een geheel nieuwe auto gekregen in een vergelijkbare situatie.

he he, EINDELIJK iemand die begrijpt hoe het zou moeten gaan... :} :}
 
Yamaha YZF R1 DIY Repair/Fix Tips: Yamaha R1 Starter Problems - Again! Won't start when hot

En nog eentje, die de startmotor aanwijst. problemen met de koolborstels, waardoor hij teveel stroom trekt et voila probleem waarschijnlijk gereproduceerd.
Misschien zou je mevrouw dat nog in een PB kunnen sturen. Misschien heeft ze er wat aan :)

Het punt is dus niet dat sommige klanten eikels/eikelinnen zijn (daar is een mooi topic voor in het Offtopic-gedeelte :W ), maar dat sommige motorzaken misschien beter eens zouden stoppen met "okee, kom maar hierheen en we kijken er wel weer naar" en beter zouden gaan naar "als je nou de komende twee weken even dit probeert, daarop let, kijkt of dat en dat onderdeel heet wordt, opschrijft wanneer en hoe lang je reed, en daarbij een paar fotos of een filmpje maakt, dan hebben we waarschijnlijk een veel duidelijker beeld van waar we het moeten zoeken". Als klanten dat dan te veel moeite vinden moeten ze fijn gaan naar iemand die niet helemaal de schurft krijgt van ergens hard aan werken zonder zeker te weten of je wel echt iets nuttigs doet, en dan alsnog flak krijgen van de klant en alle echte of digitale neefjes.

Ik denk dat motoren in die zin (gelukkig) minder complex zijn dan computers, waarbij je natuurlijk helemaal gelijk hebt. Nu is het met die R1 nogal apart, maar over een algemeen moet een monteur volgens mij op z'n minst toch wel een idee hebben waar een geluid of gedrag door veroorzaakt wordt. Ik neem even aan dat je het hebt over een motor binnen garantieperiode (en dus gebonden aan één garage), want anders zou ik ook naar een zaak gaan die zegt 'Kom maar langs' :)

Dat is moeilijk, veel makkelijker is het om op diverse website's motoport de grond in te boren.
Ik heb geen ervaring, met geen enkele motoport, maar men vergeet voor het gemak ook even dat de ene motoport de andere niet is.
En dat terwijl je googeld alle zaken van motoport op je scherm te zien krijgt.

Die t..t heeft na nog 1 keer te hebben ingelogd zich ook niet meer laten zien.
Zegt mij al genoeg, komt alleen haar gal spuien en weg weer.
Mevrouw geeft toch overal duidelijk aan dat het om deze specifieke Motoport gaat. Ik geloof ook niet dat ze zich erg welkom zal voelen op MF. Met haar topic dat gesloten werd en mensen die d'r een trut noemen - althans, dat maak ik van de puntjes. Die heeft vast d'r conclusies getrokken.
 
Ik vraag of jij de garantieclaim over zou nemen als je zelf ( en andere monteurs ) de storing niet kunt vaststellen.

natuurlijk niet....
maar de reactie van motoport lezende krijg ik niet de indruk dat ze er erg veel moeite voor gedaan hebben.
en ik ben er van overtuigd dat er wel een probleem moet zijn aangezien niemand voor de lol met een motor waar niks aan mankeert gaat lopen leuren bij dealers...
en dus is de eigenaar nu uiteindelijk degene die met het probleem blijft zitten want we kunnen niks vinden dus is er niks....
beetje te makkelijk vind ik....
 
Misschien zou je mevrouw dat nog in een PB kunnen sturen. Misschien heeft ze er wat aan

Heb ik vanmorgen gedaan om haar te wijzen op dit topic.
 
dus jij rekent iedere minuut?? ook van de zoekplaatjes????
ongelofelijk.....dat je daar mee wegkomt.
bij mij op het werk bij heel vervelende (af en toe) storingen zetten we op een gegeven moment de klok maar stil.
ik heb nu een 4l60e automaat daar die vrijwel constant een te hoge lijndruk geeft.
hydr blok en pomp meermalen gechecked incl bedrading van ecu en alle solenoids.
boost valve en pressure regulator valve alle los en niet ingevreten...
accumulators goed/vervangen en ik krijg de druk niet omlaag.
resultaat is bonkig schakelen 1-2 en 2-3 voornamelijk.
alle ref inputs zijn goed (tps ,map tranny temp sensor en switch plate)
ik wordt er gvd gek van en de klok hebben we nu maar stil gezet....
het is een vaste klant en dan moet je de kerk in het midden laten.
het wordt voor mij ook een principe zaak zo langzamerhand....

Ik zoek tot ik het heb gevonden, is het iets wat ik door mijn onkunde niet binnen een normale tijd heb kunnen vinden dan wordt er adequaat gecompenseerd, maar is het iets wat gewoon gecompliceerd ligt dan wil ik gewoon mijn tijd betaald hebben ja.
Jouw baas moet de uren die je aan het project werkt toch ook gewoon doorbetalen? of zeg je tegen je baas van "ik vind het een moeilijke klus" dus ik hoef deze maand niet zoveel loon te hebben ?
Het is aan je baas om personeel aan te nemen wat een bepaald niveau heeft tot het kunnen repareren en oplossen van problemen, hoe ingewikkelder het wordt, hoe duurder het aangenomen personeel zal zijn.., als hij opteert voor een "gulden middenweg" dan doet hij het gewoon goed, en zal ook niet moeten zeuren dat als iets langer duurt om te repareren en zal de klant tegemoet moeten komen in het factuurbedrag, dit is altijd nog goedkoper dan zeer duur personeel aannemen wat maar in 5% van zijn tijd deze lastige storingen moet zoeken en oplossen, daarbij blijft deze persoon dan ook teveel tijd aan gewone dingen werken waardoor hij/zij minder "scherp" wordt en qua niveau op den duur wat gaat inboeten en/of niets meer bijleert.
 
Maar is het niet zo dat de moderne auto ongeveer zelf aangeeft wat er fout gaat? En is dat met de motorfiets net zo uitgebreid?

Het lijkt mij dat er bij die R1 iets aan de hand is waarvan je als je er achter bent misschien zegt: dat ik daar niet aan gedacht heb.

Ik heb jaren storingen verholpen aan technisch installaties als CV airco, luchtbehandeling, zwembaden etc. Sommige storingen zijn echt lastig en vooral als ze zich af en toe voordoen.

Maar die R1, dat is toch niet een vreselijk ingewikkelde brommert?

Punt 1
Het is niet altijd zo dat de auto aangeeft wat er aan de hand is en als hij wat aangeeft kan het ook nog wel eens iets heel anders zijn.
Ik kan mij wel voorstellen dat het diagnose systeem van een auto meer mogelijkheden biedt dan van een motor.

Punt 2
Als je de storing hebt gevonden is het achteraf altijd gemakkelijk te zeggen dat ik dat niet eerder heb bedacht.

Punt 3
Af en toe storingen zijn de vervelendste storingen die er zijn maar hier hebben de meeste klanten totaal geen begrip voor.
 
Jouw baas moet de uren die je aan het project werkt toch ook gewoon doorbetalen?

als ik een vervelend zoekplaatje heb (gelukkig niet zo vaak) dan steek ik daar tijd van mezelf in en dat declareer ik dan niet als overuren nee.....
je kunt niet alles in de tijd van de baas gaan doen met dit soort zaken omdat het gewone werk ook doorloopt.
en daarbij leer je dan ook nog weer wat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan