MRB voor de motor in 2013 weer sterk omhoog

12 maanden wegenbelasting 60 euro
=> 3 maanden wegenbelasting 30 15 euro

Even denken....kwart van een jaar en maar liefst halve jaarprijs... Met andere woorden, ik betaal het bedrag voor 6 maanden, maar mag 3 maanden rijden :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben dan mischien wat jonger dan veel van jullie, maar ik vind de prijs om te kunnen motorrijden nog steeds erg laag. :) Op de benzineprijzen na dan.
 
12 maanden wegenbelasting 60 euro
=> 3 maanden wegenbelasting 30 15 euro

Even denken....kwart van een jaar en maar liefst halve jaarprijs... Met andere woorden, ik betaal het bedrag voor 6 maanden, maar mag 3 maanden rijden :)

Even kijken

Nu is het 3 maanden 29 euro
12 maanden 116 euro

toen was het

3 maanden 30 euro
12 maanden 60 euro


Dus ik mag aannemen dat mijn opvatting omtrent het feit dat je in 2005 slechts het bedrag voor een half jaar hoefde te betalen en het hele jaar mocht rijden de juiste is :)

Immers is er feitelijk in de manier van presenteren niets gewijzigd :)
 
Ut wordt zielig _O-
Mwahh, gevalletje van ziekelijk en dwangmatig altijd het laatste woord en ''gelijk'' willen hebben.

Op zich wel vermakelijk _O-
hoewel het af en toe ook wel weer tenenkrommend ergerlijk kan zijn... :r

Dat laatste vooral als 'het' zichzelf met zijn quatschredeneringen ook nog eens een morele superioriteit aanmeet...
 
Laatst bewerkt:
Eerlijkheid in beeld.

Voertuigen op benzine,
HSB tarief voor Zuid Holland,

HSB-Eerlijk.jpg


- Zuinige auto:
Theoretisch verbruik minder dan 95 gr/km CO2 uitstoot, hetgeen overeenkomt met een praktijkverbruik beter dan ongeveer 1 op 16
- % verhoging in procent ten opzichte van de lagere gewichtsklasse
 
Ja GVD nou zie ik het ook.
AL die motorfietsen van zwaarder dan 551 kg worden bevoordeeld t.o.v. auto's.
En daar hoor je die kleingeestige motorrijders dus nooit over he? O-)
 
Laatst bewerkt:
Toch maar een boss hoss kopen dan. Krijg je tenminste waar voor je geld. _O-
 
Mwahh, gevalletje van ziekelijk en dwangmatig altijd het laatste woord en ''gelijk'' willen hebben.

Op zich wel vermakelijk _O-
hoewel het af en toe ook wel weer tenenkrommend ergerlijk kan zijn... :r

Dat laatste vooral als 'het' zichzelf met zijn quatschredeneringen ook nog eens een morele superioriteit aanmeet...

Niet alleen over jezelf praten. Dit is een openbaar forum, met meerdere users die praten over een onderwerp.


;)
 
vandaag zag ik op mijn bankoverzicht iets raars.

Volgens mij betaalde ik altijd 8 euro voor beide motoren. Maar nu betaal ik 10 voor de een, en 9 voor de ander?

rara politiepet, wat is hier veranderd?
 
Blijft krom, dat overzicht. Voor een quad op autokenteken hoef je dan geen wegenbelasting te betalen, maar voor een motorfiets wel. |(
 
Even kijken

Nu is het 3 maanden 29 euro
12 maanden 116 euro

toen was het

3 maanden 30 euro
12 maanden 60 euro


Dus ik mag aannemen dat mijn opvatting omtrent het feit dat je in 2005 slechts het bedrag voor een half jaar hoefde te betalen en het hele jaar mocht rijden de juiste is :)

Immers is er feitelijk in de manier van presenteren niets gewijzigd :)

aangezien jij regelingen mee neemt in je verhaal...

wat nu als voor de motor het volgende gold:
12 maanden 60 euro
betaal je per jaar, 60 euro.
3 maanden 15 euro
betaal je per maand, 30 euro.

je stelt heel simpel dat 3 maanden toen 30 euro koste maar heb je dit ook daadwerkelijk betaald per 3 maanden? en was die 30 euro niet een verdubbeling van de kosten in plaats van dat de 60 euro een halvering is. je ziet dingen zoals je ze wilt zien he (algemene opmerking niet specifiek aan jouw gericht)

verder blijf ik het zeggen, ongeacht regelingen is het aantal euro's aan het eind van het jaar het gene wat bepaald of iets goedkoper of duurder is geworden
 
Laatst bewerkt:
Je ziet ook hier weer met deze MRB discussie dat er altijd slechts het halve verhaal verteld wordt, waardoor het allemaal slechter lijkt dan het is. Nu roepen "wij" motorrijders dat we niet gelijk behandeld worden tov de auto en dat dat gemeen en schandalig is, maar ik durf er toch wel een paar jaarsalarissen op te verwedden dat er in 2005 en daarvoor (toen de motorrijder feitelijk slechts voor 6 maanden hoefde te betalen ipv een heel jaar) er geen enkele motorrijder geroepen heeft dat men gelijk behandeld wil worden.

kom eens met bewijs hiervoor. jij stelt immers dat dit zo was, gebruikt het woord feitelijk zelfs.

ik wacht af ;)
 
Dat kan ik onderschrijven hoor. Omdat hele volksstammen de motor maar twee kwartalen gebrukten betaalden ze maar twee kwartalen belasting. Daarnaast kon je toen nog de gok nemen en helemaal niet, of maar één kwartaal betalen. Schorsen kon nog niet.
Ze hebben toen een regeling bedacht waarbij motoren twee kwartalen vooruit betaalden en dan het hele jaar mochten rijden. Zo wist de staat zeker dat het geld binnenkwam. Als je vergat te betalen viel je weer terug op de duurdere kwartaaltermijnen.

Ik denk dat het systeem ingehaald is door de computersystemen. Je bent nu verplicht om elk voertuig verzekerd en belasting te hebben voldaan. Zo niet, dan schorsen. De computer kan tegenwoordig automagisch bonnen versturen als je niet voldaan hebt, daar heb je geen flitsauto meer voor nodig.
 
Laatst bewerkt:
kom eens met bewijs hiervoor. jij stelt immers dat dit zo was, gebruikt het woord feitelijk zelfs.

ik wacht af ;)
Bewijs heb ik niet (meer) maar je kon toen kiezen. 60 euro in een keer voor een heel jaar of 30 per kwartaal. Een paar jaar later werd dit 72 euro/jaar, daarna 84 een tegenwoordig de volle mep
 
Dat kan ik onderschrijven hoor. Omdat hele volksstammen de motor maar twee kwartalen gebrukten betaalden ze maar twee kwartalen belasting. Daarnaast kon je toen nog de gok nemen en helemaal niet, of maar één kwartaal betalen. Schorsen kon nog niet.
Ze hebben toen een regeling bedacht waarbij motoren twee kwartalen vooruit betaalden en dan het hele jaar mochten rijden. Zo wist de staat zeker dat het geld binnenkwam. Als je vergat te betalen viel je weer terug op de duurdere kwartaaltermijnen.

Ik denk dat het systeem ingehaald is door de computersystemen. Je bent nu verplicht om elk voertuig verzekerd en belasting te hebben voldaan. Zo niet, dan schorsen. De computer kan tegenwoordig automagisch bonnen versturen als je niet voldaan hebt, daar heb je geen flitsauto meer voor nodig.


Vroeger betaalde je wegenbelasting, als een auto niet werd gebruikt, betaalde je simpelweg niet. controle gebeurde door foto's te maken langs de weg. Motorrijders die in de wintermaanden niet reden betaalden die maanden simpelweg geen belasting.
Hetzelfde gebeurde met verzekeren, stond de auto stil op eigen terrein, uit de verzekering en weer betalen als je ging rijden.
Uiteraard werd er ook veel gereden zonder belasting te betalen en werd er ook veel onverzekerd gereden, omdat de pakkans klein was. Toen de houderschapsbelasting werd ingevoerd, werd voor motoren omdat ze gemiddeld genomen maar 2 kwartalen van de weg gebruik maakten het halftarief ingevoerd. Dit is inmiddels weer afgeschaft, door de geldhonger van de regering en ,mag je zien als een verdubbeling van de houderschapsbelasting. Zoals je al schreef, is controle via de computer makkelijk. Dus betalen zal je.

Overigens mogen we dat kleine groepje doorrijders in de winter wel eens boos aankijken, want dank zij hun stoere verhalen zal de overheid mede een argument hebben, om te verklaren, dat motorrijders niet alleen in de zomer rijden. B|
 
Laatst bewerkt:
Vroeger kon je de wegenbelasting betalen per kwartaal en zelf bepalen wanneer het inging. Dat kon op de eerste of de zestiende van een maand en was dan voor minstens een kwartaal. Kontrole gebeurde door flitsauto's langs de kant van de weg. En aangezien deze auto's alleen in Nederlandse bermen stonden werd er soms tijdens een vakantie geen wegenbelasting betaald. Zelf heb ik wel eens gehad dat ik de laatste dag van een termijn nog in Nederland reed en meer dan veertien dagen weg bleef. De volgende termijn sloot dus dan niet aan op de voorgaande. Je wist immers dat in die tijd niet werd gefotografeerd door de belastingdienst. Maar ook in de winterperiode betaalde je natuurlijk geen wegenbelasting. Als je dacht het weer weer goed genoeg was om te gaan rijden, dan ging je even langs het postkantoor om de motor weer in de belasting te doen.
 
Overigens mogen we dat kleine groepje doorrijders in de winter wel eens boos aankijken, want dank zij hun stoere verhalen zal de overheid mede een argument hebben, om te verklaren, dat motorrijders niet alleen in de zomer rijden. B|

Oww lekker genuanceerd en dankjewel.

Ik heb helaas geen auto en ben afhankelijk van mn motor in zomer en winter.

Als je vindt dat ik in de winter niet moet rijden, ga jij dan het vervoer voor me regelen?

:(
 
Terug
Bovenaan Onderaan