Laat ik vooropstellen dat ik zelf niets ernstigs heb, het valt allemaal wel mee, beetje stijve spieren, m'n rechter voet, knie, heup, elleboog en schouder, en m'n linker knie voelen allemaal wat pijnlijk maar niet heel erg.
nou, hier komt het verhaal dan:
Ik reed vannacht (24 juli) om half 3, na samen met Remko een motortrailer te hebben bekeken en gekocht, vanuit arnhem terug naar huis op mijn '89 GSX 750-F. Aan het einde van de afrit van de A73, bij beuningen, heb ik bij de stoplichten, tijdens een bocht naar links, een highsider gemaakt. Toen ik bij het stoplicht aan kwam rijden, werd het groen dus ik tik em in z'n 2de versnelling en met een klein beetje gas stuur ik, niet hard maar toch vlotjes, de bocht in die ik al zo vaak genomen heb. Halverwege de bocht voelde ik m'n achterwiel wegglijden en voordat ik de kans kreeg iets te doen kreeg hij weer grip en werd ik ruw gescheiden van m'n liefste. Ik landde ruim 3 meter verder, en tijdens mijn vlucht heb ik m'n schatje een flinke smak zien maken en 180 graden om haar as zien draaien. Na mijn, toch verbazend zachte landing, meteen opgestaan en naar m'n motor gerend, want deze liep nog en er kwam een flinke hoeveelheid rook onder het kuipwerk vandaan. Nog voordat ik de noodstop had gevonden sloeg ze sputterend af.
Aan de overkant van de kruising stond een automobilist die het heeft zien gebeuren. Ze kwam naar me toe gereden en vroeg of ik in orde was, en of ze een ambulance voor me moest bellen. Ik zei dat ik in orde was, en nadat ze het nog 2 keer had gevraagd en ik haar verzekerd had dat het echt niet nodig was, zei ze dat ze een vliegtuig moesten halen. Ik heb haar vriendelijk bedankt voor haar bezorgdheid en ze een fijne vakantie toegewenst.
En daar stond ik dan, midden in de nacht, alleen, met een rokende motor op een kruising in the middle of nowhere.
Ik heb de motor rechtop gezet, en schreeuwde van afschuw, want er lag een grote plas olie onder. Natuurlijk meteen gecontrolleerd wat het was, nog hoopvol dat er wat benzine uit de tank was gelopen, maar het was echt motorolie.
Toen de motor in de berm gezet, even op adem gekomen en me afgevraagd waarom ik niet zo hard was geschrokken als ik had verwacht als dit me zou overkomen. M'n maat, waar ik net vandaan kwam, wakker gebeld om m'n verhaal kwijt te kunnen en even bij te komen.
Ik heb het wegdek nog bekeken, en de auto's hadden de bitumen van het nieuwe asfalt op de afrit een stuk uitgesmeerd over de kruising, maar volgens mij was ik het ergste al voorbij toen ik ging glijden (ik reed dus al lang weer op oud asfalt toen het fout ging, ik weet ook wel dat bitumen glad is).
Uiteindelijk de motor in de neutraal gezet, en de laatste 4 km naar huis gelopen. (er liep geen olie meer uit, daar heb ik wel op gelet want ik wil geen spoor achterlaten voor ander motorrijders)
De schade:
Ik heb nog geen kans gehad om de schade goed te bekijken en te achterhalen waar de olie precies uit gelekt is, ik hoop uit de oliekoeler of de leidingen van de oliekoeler.
In ieder geval zijn de rechter spiegel en het knipperlichtje afgebroken, het stuurgewichtje rechts en de remhendel van de voorrem zijn krom (die was net nieuw GVD), en er zitten een paar schaafplekken op het kuipwerk en m'n Remus dempertje.
Mijn pak (toch blij dat ik het aanhad, ik rijd echt nooit zonder) is er goed vanaf gekomen; alleen een heel licht schaafplekje op mijn rechterschouder. Mijn helm heeft de grond niet geraakt. Bij deze wil ik mijn vroegere judoleraar bedanken voor mijn diep ingeslepen valtechnieken.
Ik zelf ben dus nog redelijk heel, een paar zere spieren maar niets ernstigs, alleen een flinke deuk in m'n ego natuurlijk.
Vanochtend gelijk de politie gebeld om melding te maken van de gelekte olie, het lag niet echt op de ideale lijn, maar je zou er als motorrijder toch doorheen kunnen rijden. Het lag aan de binnenkant van de bocht tegen de vluchtheuvel aan, en het zal ongeveer een liter geweest denk ik. De plaatselijke politie zou rijkswaterstaat opdracht geven om het op te ruimen. (draai ik weer zelf voor op, lekker dan, ik had ook niet kunnen bellen, maar ja, zo ben ik dan weer niet).
Vanmiddag ga ik het kuipwerk eraf halen en de schade bekijken, ik hoop dat alles nog recht is (frame en voorpoten), daar dat zal wel denk ik. Hopelijk is de plaats van de olie lekkage gemakkelijk te repareren. Ik baal er stevig van, want ze reed net precies een week na een jaar sleutelen en van 2 verschillende blokken 1 gebouwd te hebben.
Tegelijk staat mijn trouwe Yamaha FJ1100, waar ik in de tussentijd op gereden heb, zonder voorpoten omdat ik die aan het reviseren ben. Ik ben nu dus helaas aangewezen op m'n trapfiets.
Waar ik me nu het meeste zorgen om maak is het volgende:
Waar lekt die olie uit, en is dat te fixen, maar vooral,
Kan het kwaad dat het blok nog zo'n 10-15 seconden heeft gelopen terwijl ze op haar kant lag, en er olie uit lekte. Ik had ongeveer 40 kilometer gereden voordat dit gebeurde. Het blok sloeg af voordat ik bij de noodstop kon komen; kan dit komen door gebrek of overschot aan benzine, of zou het kunnen dat het blok vastgelopen is door gebrek aan oliedruk, aangezien het inlaatstuk van de oliepomp niet meer in de olie hing?
Eenmaal thuisgekomen ontdekte ik wel een pluspuntje: zonder die rechter spiegel en richtingaanwijzer kan ze een stuk gemakkelijker door de tuindeur...
nou, hier komt het verhaal dan:
Ik reed vannacht (24 juli) om half 3, na samen met Remko een motortrailer te hebben bekeken en gekocht, vanuit arnhem terug naar huis op mijn '89 GSX 750-F. Aan het einde van de afrit van de A73, bij beuningen, heb ik bij de stoplichten, tijdens een bocht naar links, een highsider gemaakt. Toen ik bij het stoplicht aan kwam rijden, werd het groen dus ik tik em in z'n 2de versnelling en met een klein beetje gas stuur ik, niet hard maar toch vlotjes, de bocht in die ik al zo vaak genomen heb. Halverwege de bocht voelde ik m'n achterwiel wegglijden en voordat ik de kans kreeg iets te doen kreeg hij weer grip en werd ik ruw gescheiden van m'n liefste. Ik landde ruim 3 meter verder, en tijdens mijn vlucht heb ik m'n schatje een flinke smak zien maken en 180 graden om haar as zien draaien. Na mijn, toch verbazend zachte landing, meteen opgestaan en naar m'n motor gerend, want deze liep nog en er kwam een flinke hoeveelheid rook onder het kuipwerk vandaan. Nog voordat ik de noodstop had gevonden sloeg ze sputterend af.
Aan de overkant van de kruising stond een automobilist die het heeft zien gebeuren. Ze kwam naar me toe gereden en vroeg of ik in orde was, en of ze een ambulance voor me moest bellen. Ik zei dat ik in orde was, en nadat ze het nog 2 keer had gevraagd en ik haar verzekerd had dat het echt niet nodig was, zei ze dat ze een vliegtuig moesten halen. Ik heb haar vriendelijk bedankt voor haar bezorgdheid en ze een fijne vakantie toegewenst.
En daar stond ik dan, midden in de nacht, alleen, met een rokende motor op een kruising in the middle of nowhere.
Ik heb de motor rechtop gezet, en schreeuwde van afschuw, want er lag een grote plas olie onder. Natuurlijk meteen gecontrolleerd wat het was, nog hoopvol dat er wat benzine uit de tank was gelopen, maar het was echt motorolie.
Toen de motor in de berm gezet, even op adem gekomen en me afgevraagd waarom ik niet zo hard was geschrokken als ik had verwacht als dit me zou overkomen. M'n maat, waar ik net vandaan kwam, wakker gebeld om m'n verhaal kwijt te kunnen en even bij te komen.
Ik heb het wegdek nog bekeken, en de auto's hadden de bitumen van het nieuwe asfalt op de afrit een stuk uitgesmeerd over de kruising, maar volgens mij was ik het ergste al voorbij toen ik ging glijden (ik reed dus al lang weer op oud asfalt toen het fout ging, ik weet ook wel dat bitumen glad is).
Uiteindelijk de motor in de neutraal gezet, en de laatste 4 km naar huis gelopen. (er liep geen olie meer uit, daar heb ik wel op gelet want ik wil geen spoor achterlaten voor ander motorrijders)
De schade:
Ik heb nog geen kans gehad om de schade goed te bekijken en te achterhalen waar de olie precies uit gelekt is, ik hoop uit de oliekoeler of de leidingen van de oliekoeler.
In ieder geval zijn de rechter spiegel en het knipperlichtje afgebroken, het stuurgewichtje rechts en de remhendel van de voorrem zijn krom (die was net nieuw GVD), en er zitten een paar schaafplekken op het kuipwerk en m'n Remus dempertje.
Mijn pak (toch blij dat ik het aanhad, ik rijd echt nooit zonder) is er goed vanaf gekomen; alleen een heel licht schaafplekje op mijn rechterschouder. Mijn helm heeft de grond niet geraakt. Bij deze wil ik mijn vroegere judoleraar bedanken voor mijn diep ingeslepen valtechnieken.
Ik zelf ben dus nog redelijk heel, een paar zere spieren maar niets ernstigs, alleen een flinke deuk in m'n ego natuurlijk.
Vanochtend gelijk de politie gebeld om melding te maken van de gelekte olie, het lag niet echt op de ideale lijn, maar je zou er als motorrijder toch doorheen kunnen rijden. Het lag aan de binnenkant van de bocht tegen de vluchtheuvel aan, en het zal ongeveer een liter geweest denk ik. De plaatselijke politie zou rijkswaterstaat opdracht geven om het op te ruimen. (draai ik weer zelf voor op, lekker dan, ik had ook niet kunnen bellen, maar ja, zo ben ik dan weer niet).
Vanmiddag ga ik het kuipwerk eraf halen en de schade bekijken, ik hoop dat alles nog recht is (frame en voorpoten), daar dat zal wel denk ik. Hopelijk is de plaats van de olie lekkage gemakkelijk te repareren. Ik baal er stevig van, want ze reed net precies een week na een jaar sleutelen en van 2 verschillende blokken 1 gebouwd te hebben.
Tegelijk staat mijn trouwe Yamaha FJ1100, waar ik in de tussentijd op gereden heb, zonder voorpoten omdat ik die aan het reviseren ben. Ik ben nu dus helaas aangewezen op m'n trapfiets.
Waar ik me nu het meeste zorgen om maak is het volgende:
Waar lekt die olie uit, en is dat te fixen, maar vooral,
Kan het kwaad dat het blok nog zo'n 10-15 seconden heeft gelopen terwijl ze op haar kant lag, en er olie uit lekte. Ik had ongeveer 40 kilometer gereden voordat dit gebeurde. Het blok sloeg af voordat ik bij de noodstop kon komen; kan dit komen door gebrek of overschot aan benzine, of zou het kunnen dat het blok vastgelopen is door gebrek aan oliedruk, aangezien het inlaatstuk van de oliepomp niet meer in de olie hing?
Eenmaal thuisgekomen ontdekte ik wel een pluspuntje: zonder die rechter spiegel en richtingaanwijzer kan ze een stuk gemakkelijker door de tuindeur...