neeheee, motorrijden is NIET GEVAARLIJK, zuchttt

Golyo

Rookie
14 okt 2013
3
0
Breda
Facebook
“Daarom ben ik nooit aan mij motorrijbewijs begonnen.”

De kans is nagenoeg 100% dat je als motorrijder deze dooddoener al meerdere keren hebt moeten aanhoren. Ik wel in ieder geval. Zeker als je iemand enthousiast wil maken om ook motor te gaan rijden. Het valt me daarbij op dat het niet alleen de ‘daredevil’ is die dit zegt maar ook de ‘accountant’ van je vriendengroep en kennissenstal.
De vraagt rijst bij mij dan ‘wat wil je hier nu mee zeggen?

Het kan volgens mij twee kanten op: stoerdoenerij of zelfkennis. Beschik je over zoveel zelfkennis en beperkt motorisch talent dat je van tevoren al weet dat je de motor niet op de weg kunt houden en juist die ene boom in de bocht zult gaan raken of die fietser die net op het verkeerde moment op de verkeerde plek is? Dan is het de enige juiste keuze om niet aan motorrijden te beginnen en verdien je alle respect. Al is motorrijden echt niet heel ingewikkeld, kan het toch behoorlijk gevaarlijk worden als je de machine niet onder controle kunt houden.

Maar in negen van de tien gevallen is dit toch niet waar de persoon in kwestie op doelt volgens mij. Nee, op mij komt het eerder over als misplaatste stoerdoenerij. Alsof ze –op het moment dat ze op een motor stappen- ineens al hun verstand zullen verliezen. Ze overal de gaskraan vol open zullen zetten, de knieën in elke bocht tegen het asfalt zullen laten schrapen en het risico op een flink ongeluk met alle gevolgen van dien zomaar naast zich neer zullen leggen.

Klinkklare onzin natuurlijk. In een ieder –die geen zelfmoordneigingen heeft- zit een portie overlevingsinstinct dat je weerhoudt van dit soort acties als je ze niet beheerst. Maar weinigen vertrekken vrijwillig naar de eeuwige jachtvelden en dat houd je heus wel in je achterhoofd als je op een motor gaat zitten. Neemt niet weg dat een ongeluk in het kleine hoekje kan zitten, maar dat risico is er voor een ieder.

Toch betrapte ik mezelf ooit ook op het bezigen van deze opmerking. Het ging over een vriend van me. Hij reed destijds Harley-Davidson om rustig te blijven rijden. Over hem zei ik toen: “Maarten is de enige waarvan ik wel denk dat het verstandig is dat hij niet op een motor met veel pk’s gaat zitten…” In alle sporten die hij doet zoekt hij de grenzen, vandaar.

Maar recentelijk stapte hij van z’n Harley-Davidson over naar een veel krachtiger en sportievere Ducati Monster 1100. En na een paar ritjes kan ik definitief zeggen dat het onzin is. Want zelfs Maarten blijkt het risico wel degelijk te zien en handelt er ook naar.
Dus de volgende die weer eens tegen mij begint te bazelen, zal ik de vraag eens stellen: “Wat wil je hier nu mee zeggen?“ en adviseren: Stap gewoon eens op een motor en probeer het eens voordat je zulke onzin uitkraamt.

http://motor.nl/nieuws/opinie-ik-rijd-mezelf-hartstikke-dood/
 
Zo heb ik ooit ook eens een column geschreven over dit onderwerp:

‘Het is beter dat ik niet begin want ik rijd mezelf nog eens dood!’
Vaak als ik op het werk of bij vrienden kom met de motor, zegt men hoe stoer ze het vinden dat ik motor rijd. ‘Hoe hard kan ie?’ is een vaak gestelde vraag. Wij motorrijders weten hoe leuk en stoer het is. Uit mijn enthousiasme begin ik dan vaak te vertellen hoe mooi het is. Gewoon eens een proeflesje doen is mijn advies. Vaak krijg je de reactie: ‘Het is beter dat ik niet begin, want ik rij mezelf nog eens dood’. Terwijl wij weten dat je als motorrijder een betere verkeersdeelnemer bent.

Om een A’tje op je rijbewijs te verdienen, moet je minimaal drie examens behalen. Iets wat niet vanzelf gaat. Voertuigbeheersing, theorie en verkeersdeelname goed doorlopen is niet vanzelfsprekend. Bij de rijscholen is men tegenwoordig heel bewust bezig met instrueren van hun leerlingen. Met name op het gebied van verkeersinzicht en het leren kennen van je eigen grenzen en dus ook beperkingen.

Toen ik drie jaar geleden begon met lessen, had ik al ruim tien jaar mijn autorijbewijs. Ik rijd jaarlijks 20.000km en had echt het idee een goede verkeersdeelnemer te zijn. Echter na een aantal lessen begon ik te merken dat mijn rijstijl in de auto veranderde. Rust, ruimte en het contact met mede weggebruikers veranderde. Het grootste verschil werd merkbaar na mijn eerste ritten op de openbare weg. Je leert beter anticiperen op het overige verkeer omdat een motorrijder kwetsbaarder is. Defensief rijden noemt men dit met een duur woord. Mijn autorijbewijs haalde ik na 35 lessen, drie theorie examens en drie rijexamens. Bij mijn motorrijbewijs haalde ik echter alles in één keer met de helft van het aantal lessen. Waarom? Omdat je totale controle hebt over je voertuig en je omgeving.
Toch zie je vaak dat er bij ongelukken motorrijders betrokken zijn. Mede doordat andere verkeersdeelnemers de tweewielers vaak over het hoofd zien. Ook worden we vaak beschreven als roekeloze rijders en denkt men dat wij altijd 200+ rijden. Wat soms ook wel zo is natuurlijk!

Toch blijkt uit politie onderzoeken dat de motorrijders vaker slachtoffer zijn dan veroorzaker van een ongeluk. Dit komt omdat de koekblikkers vaak te druk zijn met andere zaken en niet goed kunnen anticiperen op bepaalde verkeerssituaties. Uit verzekeringspremies blijkt ook dat de tweewielers minder schade rijden. De premies van een motorverzekering zijn vele malen lager in vergelijking met een auto van exact dezelfde waarde. Hieruit blijkt dat bikers minder schade rijden. Minder schade rijden is een gevolg van oplettend rijden. Motorrijders hebben geen APK plicht omdat zijn hun motor goed onderhouden. Wij helpen elkaar bij pech langs de weg om daarmee gevaarlijke situaties tot een minimum te beperken. Bij slecht weer laten we de motor thuis om gevaarlijke situaties te voorkomen. Ja we rijden snel maar nooit zonder onszelf erin te verliezen. Zoals mijn rijinstructeur ooit zei: ‘Wie beter op het overige verkeer anticipeert, kan ook vlotter doorrijden!’. Iets wat ik als autorijder nooit snapte maar nu is het kwartje gevallen!
 
Laatst bewerkt:
cool-story-bro-2_zps43d8efbb.jpg
 
Zo heb ik ooit ook eens een column geschreven over dit onderwerp:

‘Het is beter dat ik niet begin want ik rijd mezelf nog eens dood!’
Vaak als ik op het werk of bij vrienden kom met de motor, zegt men hoe stoer ze het vinden dat ik motor rijd. ‘Hoe hard kan ie?’ is een vaak gestelde vraag. Wij motorrijders weten hoe leuk en stoer het is. Uit mijn enthousiasme begin ik dan vaak te vertellen hoe mooi het is. Gewoon eens een proeflesje doen is mijn advies. Vaak krijg je de reactie: ‘Het is beter dat ik niet begin, want ik rij mezelf nog eens dood’. Terwijl wij weten dat je als motorrijder een betere verkeersdeelnemer bent.

Om een A’tje op je rijbewijs te verdienen, moet je minimaal drie examens behalen. Iets wat niet vanzelf gaat. Voertuigbeheersing, theorie en verkeersdeelname goed doorlopen is niet vanzelfsprekend. Bij de rijscholen is men tegenwoordig heel bewust bezig met instrueren van hun leerlingen. Met name op het gebied van verkeersinzicht en het leren kennen van je eigen grenzen en dus ook beperkingen.

Toen ik drie jaar geleden begon met lessen, had ik al ruim tien jaar mijn autorijbewijs. Ik rijd jaarlijks 20.000km en had echt het idee een goede verkeersdeelnemer te zijn. Echter na een aantal lessen begon ik te merken dat mijn rijstijl in de auto veranderde. Rust, ruimte en het contact met mede weggebruikers veranderde. Het grootste verschil werd merkbaar na mijn eerste ritten op de openbare weg. Je leert beter anticiperen op het overige verkeer omdat een motorrijder kwetsbaarder is. Defensief rijden noemt men dit met een duur woord. Mijn autorijbewijs haalde ik na 35 lessen, drie theorie examens en drie rijexamens. Bij mijn motorrijbewijs haalde ik echter alles in één keer met de helft van het aantal lessen. Waarom? Omdat je totale controle hebt over je voertuig en je omgeving.
Toch zie je vaak dat er bij ongelukken motorrijders betrokken zijn. Mede doordat andere verkeersdeelnemers de tweewielers vaak over het hoofd zien. Ook worden we vaak beschreven als roekeloze rijders en denkt men dat wij altijd 200+ rijden. Wat soms ook wel zo is natuurlijk!

Toch blijkt uit politie onderzoeken dat de motorrijders vaker slachtoffer zijn dan veroorzaker van een ongeluk. Dit komt omdat de koekblikkers vaak te druk zijn met andere zaken en niet goed kunnen anticiperen op bepaalde verkeerssituaties. Uit verzekeringspremies blijkt ook dat de tweewielers minder schade rijden. De premies van een motorverzekering zijn vele malen lager in vergelijking met een auto van exact dezelfde waarde. Hieruit blijkt dat bikers minder schade rijden. Minder schade rijden is een gevolg van oplettend rijden. Motorrijders hebben geen APK plicht omdat zijn hun motor goed onderhouden. Wij helpen elkaar bij pech langs de weg om daarmee gevaarlijke situaties tot een minimum te beperken. Bij slecht weer laten we de motor thuis om gevaarlijke situaties te voorkomen. Ja we rijden snel maar nooit zonder onszelf erin te verliezen. Zoals mijn rijinstructeur ooit zei: ‘Wie beter op het overige verkeer anticipeert, kan ook vlotter doorrijden!’. Iets wat ik als autorijder nooit snapte maar nu is het kwartje gevallen!

Dt heeft ook te maken met het feit dat een motor minder schade kan toebrengen dan een grote auto.. Als je een motor met 50 km/h in een auto knalt dan zal de schade voor de verzekeraar (die voor de tegenpartij moet gaan betalen) enigzins meevallen. Als je dit met een Range Rover doet met 50 Km/h is de kans op een total losse tegenpartij nogal wat groter..
De lagere premie heeft dus niet perse te maken met minder ongelukken, maar met de gevolgen van ongelukken.
 
Maar on topic. Ja, de 'ik zou me dood rijden' 'ik zou echt overal gaan racen' antwoorden hoor je overal.

Vooral stoerdoenerij. Ze willen bovenop de apenrots blijven staan dus tja, dan maar doen alsof ze nog veeeel harder en cooler zouden rijden dan jij doet...
 
hahah 100% dat iedereen dit aan moet horen, ik heb ze al zo vaak gehoord van kameraden, inderdaad gewoon stoerdoenerij of geen geld want 1 van mijn kameraden stapte laatst zonder pardon op mijn motor;)
 
Als iemand zegt tegen mij: 'Ik zou me zeker doodrijden als ik een motorrijbewijs zou hebben.'
Dan zeg ik: 'Dat zou ik ook doen als ik jou was..'
 
Ja dat hoor je inderdaad te vaak, maar ondertussen rijden die idioten wel in een auto. Stop daar dan ook maar mee, want dalijk rij je nog anderen dood ook.
 
Ja dat hoor je inderdaad te vaak, maar ondertussen rijden die idioten wel in een auto. Stop daar dan ook maar mee, want dalijk rij je nog anderen dood ook.
Dat heb ik dus een keer gezegd nou nee wand ze reden heel goed :')
Altijd opletten nooit bellen, zie ik op de terug weg mijn collega al bellend achter het stuur :z
 
Het is ook echt om moe van te worden.
Gek eigenlijk he, dat iedereen zo'n reactie klaar heeft staan.
Maar inderdaad, als het kan, stappen ze allemaal achterop.
 
Motorrijden is ook gevaarlijk :Y

Je zit op een evenwichtsvoertuig zonder verdere bescherming (alleen een paar stukken plastic links en rechts) met een snelheid waar je lijf absoluut niet voor is gemaakt. Dus ze hebben gelijk :Y

Maar dat maakt het niet minder geweldig :]
 
Wat een slechte topictitel, de kans op een ernstig ongeluk is met een motor veel groter dan met andere vervoersmiddelen en dus wel degelijk gevaarlijk (bron). Het verhaal sluit ook nauwelijks aan bij de titel.

De risico's worden voornamelijk door andere weggebruikers veroorzaakt, dus moet je zorgen dat je die zo min mogelijk tegenkomt :)

image_68.jpg
 
Volgende opmerking: '...maar als ik een motor zou kopen, dan koop ik een echte motor; een Harley Davidson'.
 
Als motorrijder heb je 1op7 kans op een zwaar of dodelijk ongeval (bron BIVV), het is het minst populaire vervoermiddel.Slechts 1% van de verplaatsingen wordt met de motor gedaan. Gevaarlijk ?ja dus maar veel leuker
 
Laatst bewerkt:

In additie tot bovenstaand artikel.

Tegen de tijd dat motoren zich één miljard keer verplaatst hebben hebben auto's zich al 300 keer (bij wijze van/om aan te geven dat het veel vaker is) een miljard keer verplaatst. Aantallen en statistieken zijn leuk maar het hangt wel van de context af. Ja een motorrijder heeft meer kans op het niet overleven van een ongeluk. Enkel is het fysieke aantal doden bij personenauto's nog altijd een stuk hoger.

In dit artikel wordt ook geen rekening gehouden met de reden van de (motor)ongelukken. De meeste ongelukken gebeuren geloof ik toch wel met de 'mooi weer' of 'gelegenheid'-rijders die door hun gebrek aan ervaring eerder fouten maken. Laat staan de met testosteron overwoekerde mannetjes die door eveneens gebrek aan ervaring altijd hun grenzen opzoeken en niet weten in te schatten wanneer het wel verstandig is om alles uit de motor te halen en dan ook onderuitgaan. De woon-werkverkeer rijders zijn veel minder betrokken bij dodelijke ongelukken terwijl ze meer meters maken.

Het is inderdaad een groter risico dat je loopt. Maar daarin kan je heel veel zelf in de hand houden. (uitzonderingen daar gelaten)
 
Terug
Bovenaan Onderaan