neeheee, motorrijden is NIET GEVAARLIJK, zuchttt

_O- Heerlijk gelachen weer om dit topic en de diverse reacties....
Inmiddels rijdt ik 23 jaar motor (en echt wel meer dan het gemiddelde wat ik ergens las)
21 jaar auto en 10 jaar bus. Als ik m'n tijd als brommerkoerier erbij op tel rij ik inmiddels 25 jaar beroepsmatig en privé in de rondte.

Met de brommer heb ik 1 ongeval gehad en dat was omdat een afslaande vrachtwagen me over het hoofd zag.
Met de motor heb ik 1 ongeval gehad omdat iemand m'n gashendel had gesaboteerd.
Met de auto heb ik 3 ongevallen gehad, waarvan 1 mijn eigen schuld (niet opletten in de file en m'n voorganger aangetikt)
Met de bus heb ik 1 ongeval gehad (uitwijken voor een hond en een paaltje geschampt)

Hier van uit gaande is de auto dus het meest onveilige voertuig :Y ;)
 
Iedereen die ontkent dat motorrijden niet of even gevaarlijker is dan/als auto, spoort gewoon niet en wilt dan ook de feiten niet onder ogen zien. Al die mensen die stoer praten en denken dat hun niets zal overkomen, je zou maar door schuld van andere, van je motor vallen en bijv. de rest van je leven niet meer kunnen lopen. Vergeleken bij hetzelfde ongeluk in een auto, niets meer dan blikschade aan zou overhouden.

Je auto valt niet om als het over stukje zand, olie of natwegdek rijdt. Een kleine inschattingsfout kan meteen behoorlijk consequenties hebben(zie motoragent die zichzelf vandaag heeft doodgereden), zeker als je tijdens het schuiven een obstakel tegenkomt. Je zal niet de eerste motorrijder zijn de onthoofd wordt bijv door de vangrail. Als je dit ontkent, ben je gewoon een sukkel (sorry).

Al dan niet, is motorrijder heel leuk. Maar ga nou niet mensen belachelijk maken die je wijze op de gevaren (al zou je hiervan wel bewust zijn).
 
Laatst bewerkt:
Ik zie ze ook zo geregeld rijden en blijkbaar gaat het altijd goed. Dus niet gevaarlijk. :P
Misschien juist veiliger omdat automobilisten denken van hmm die heeft geen beschermende kleding laat ik maar op afstand blijven :+
Het zou mij in ieder geval niks verbazen B|
 
Gister op mijn werk ook weer een preek van iemand die mij even haarfijn op de feiten wees dat ik binnenkort dood zou gaan als ik door zou blijven rijden.. Was met geen mogelijk tegen op te praten, dus heb maar gewoon mijn hoofd geschud en hem lekker uit laten razen. Niets aan te doen dat soort lui. -O-
 
Gister op mijn werk ook weer een preek van iemand die mij even haarfijn op de feiten wees dat ik binnenkort dood zou gaan als ik door zou blijven rijden.. Was met geen mogelijk tegen op te praten, dus heb maar gewoon mijn hoofd geschud en hem lekker uit laten razen. Niets aan te doen dat soort lui. -O-

Binnenkort misschien niet, maar hij heeft wel gelijk dat je dood gaat als je zo blijft rijden :Y
 
Overigens ook leuk om sommige verbaasde gezichten te zien, als je zegt dat je gewoon door gaat rijden na een ongeluk. Hele hoop van dat soort mensen gehad na m'n klapper een tijd terug B|
 
Overigens ook leuk om sommige verbaasde gezichten te zien, als je zegt dat je gewoon door gaat rijden na een ongeluk. Hele hoop van dat soort mensen gehad na m'n klapper een tijd terug B|
Dit vorig jaar gehad naar mijn schuiver(ging met ongeveer 60 70 onderuit) niks aan overgehouden een paar schrammen en spier pijn en aardig wat schade aan de motor.

Toevallig kwam mijn zus 2 dagen later langs en die had al gehoord wat er gebeurd was.
Zegt ze tegen mij nu zul je er wel mee stoppen(die vond het vanaf dag 1 al niks dat ik motor reed).
Toen ik nee zei was het eerste wat ze vroeg wat moet er gebeuren om jouw van dat ding af te houden.
Toen ik zei dat ik pas zou stoppen wanneer ik tussen zes planken zou liggen of het lichamelijk niet meer kan werd ze nog kwaad ook
_O- _O- _O-
 
Laatst bewerkt:
Tja ik had dit gelezen op de site van BIVV (belgisch instituut voor verkeersveiligheid)en ben zelf geschrokken van de cijfers :X. Mij houdt het alleszins niet tegen.
Ja hallo, dat gaat over Belgie, waar motorrijders hun papiertje krijgen zonder fatsoenlijke rijopleiding, waar automobilisten rijden als gekken en waar de gemiddelde weg beschoten lijkt door mortiervuur...
 
Titel tegengas: Jahaaa, Motorrijden is WEL GEVAARLIJK, zucht...
In ieder geval gevaarlijker dan de grootste concurrent, de auto.
Je begeeft je tussen steeds drukker wordend verkeer dat niet altijd even goed oplet of rekening houdt met anderen, op een evenwichtsvoertuig dat over het algemeen hoge snelheden kan halen. En dat zonder een kreukelzone van betekenis. Nou niet de meest veilige vorm van vervoer. Maar wel een hele leuke!

De column zelf: Waarom jezelf storen aan die opmerking 'ik zou mezelf doodrijden op zo'n ding'? Tja, als je zo weinig vertrouwen in jezelf hebt of met angst op de motor zou kruipen, hoor je ook niet in het verkeer op zo'n machtige machine, blijf dan lekker van die motor af. Het opschepperige eraan begrijp ik ook niet. Een gebrek aan zelfbeheersing is niet stoer, maar zwak.

Veel storender vind ik dit soort dom geneuzel: http://motor.nl/nieuws/motorrijders-moeten-voort-elk-jaar-op-cursus/. Niet het idee op zich, het is denk ik helemaal geen slecht idee voor ALLE BESTUURDERS om periodiek de kennis op te frissen. Een 70+ er rijdt mogelijk al ruim 50 jaar zonder opfriscursus, theorie en praktijk. Terwijl er toch echt veel veranderd is in die tijd. Dus periodieke cursus: niet tegen. Maar de reden is onzin. Twee dodelijke ongevallen met motorrijders, erg zat. Maar waren de motorrijders de veroorzakers? En hoeveel dodelijke ongevallen met automobilisten waren er? Toch moeten alleen de motorrijders meteen training krijgen.

Niet dat motorrijders zo heilig zijn, want dat zijn we niet. Ook wij maken fouten, ook wij houden wel eens te weinig rekening met anderen en ook onder ons bevinden zich enorme verkeershufters.

Net als in iedere andere groep in het verkeer.
Maar toch hoor je ieder jaar opnieuw de roep om extra training voor motorrijders na de eerste ernstige ongevallen. Wordt ieder voorjaar standaard gewaarschuwd voor heropstappende motorrijders. Waarom roept niemand hetzelfde over bijvoorbeeld herinstappende klassieker-rijders, die uit hun moderne leaseblik in een veel slechter remmende en sturende auto zonder enige passieve en actieve veiligheidssystemen stappen?
 
als ik een keer ziek ben geweest, staat in het rooster met z-tjes, vragen ze vaak of ik weer vanaf ben gestuiterd, en zo vaak stuiter ik er echt niet af hoor.
verder niks over of het gevaarlijk is.
collega's, de dames, willen zelfs wel mee achterop. heee, 2 duimen ophoog a la the Fonz. voor wie hem kent dan.


cel+1.jpg
 
Een greep uit de gelinkte artikelen hier:

... "per miljard gereden km's met de motor - 131 doden ..."
... zijn ze wel vergeten te melden dat van die 131 er 127* in Azië sterven na een motorongeluk?

* is geen bestaand gegeven, maar daar komt het volgens mij spreekwoordelijk op neer
 
Een greep uit de gelinkte artikelen hier:

... "per miljard gereden km's met de motor - 131 doden ..."
... zijn ze wel vergeten te melden dat van die 131 er 127* in Azië sterven na een motorongeluk?

* is geen bestaand gegeven, maar daar komt het volgens mij spreekwoordelijk op neer

Je hoeft het niet eens tot in Azië te zoeken om aan te tonen dat die statistieken weinig met de realiteit in Nederland te maken hebben. De meeste van die EU 'motor' statistieke tellen brommers en lichte motoren ook mee, en daar rijden er in zuid europa ook nogal wat van rond.
 
Beetje dubbel.
Voor mijzelf zeg ik dat het wel meevalt dat gevaar .
Doch de eerste keer dat ik op de snelweg achter mijn zoon op zijn eerste motor reed voelde ik allemaal rare krampjes in de buikstreek en zat ik in mijn helm te schelden tegen te dichtbij komende automobilisten "sodemieter op ! ga weg! is van mij ! " .

Ook wel trots hoor.
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk is het gevaarlijk, elke motorrijder weet dat, of hoort dat in elk geval te weten.
Alleen het gevaar weegt niet op tegen het plezier.
 
Mijn moeder vind het super gevaarlijk, daarom weet ze er niks vanaf. Ik heb geprobeerd haar om te praten. Maar mijn moeder redeneert vanuit emotie en niet vanuit logica dus haar praat ik nooit om. Dan maar stiekem zonder haar toestemming. Hopen dat ze er nooit achter komt. Ben alleen bang dat ik ooit vergeet een motor kledingstuk aan te trekken en ermee thuis kom _O-
 
In additie tot bovenstaand artikel.

Tegen de tijd dat motoren zich één miljard keer verplaatst hebben hebben auto's zich al 300 keer (bij wijze van/om aan te geven dat het veel vaker is) een miljard keer verplaatst. Aantallen en statistieken zijn leuk maar het hangt wel van de context af. Ja een motorrijder heeft meer kans op het niet overleven van een ongeluk. Enkel is het fysieke aantal doden bij personenauto's nog altijd een stuk hoger.

In dit artikel wordt ook geen rekening gehouden met de reden van de (motor)ongelukken. De meeste ongelukken gebeuren geloof ik toch wel met de 'mooi weer' of 'gelegenheid'-rijders die door hun gebrek aan ervaring eerder fouten maken. Laat staan de met testosteron overwoekerde mannetjes die door eveneens gebrek aan ervaring altijd hun grenzen opzoeken en niet weten in te schatten wanneer het wel verstandig is om alles uit de motor te halen en dan ook onderuitgaan. De woon-werkverkeer rijders zijn veel minder betrokken bij dodelijke ongelukken terwijl ze meer meters maken.

Het is inderdaad een groter risico dat je loopt. Maar daarin kan je heel veel zelf in de hand houden. (uitzonderingen daar gelaten)

Nogal wieddes, wanneer je grenzen opzoekt je eerder kans hebt om die te overschrijden en die ervaring doe je dan op, van fouten leer je.

Het is inderdaad een ongelooflijke dooddoener " ik ga niet motorrijden want anders rijdt ik mij harstikke dood", ik zeg dan altijd: " Maar ik leef ook nog" ';)


Leef ik om zo lang mogelijk te leven? Nee! Leef ik om te doen wat ik leuk vind? Ja!
Als je tijd is gekomen, dan is je tijd gekomen :)


Ik erger mij dood aan het feit dat tegenwoordig alles maar veilig moet zijn en dat ieder gevaar of (mogelijk) gevaar uitgesloten moet worden. Onze samenleving is de laatste decennia echt enorm aan het vertrutten.
Inderdaad. Je leeft toch om te leven en niet om geleefd te worden.

Het 'argument' dat ze zichzelf doodrijden is lachwekkend, maar laat ze maar geloven wat ze willen. Heb een stel vrienden met de grootste mond, maar rijden ho maar. Laat maar waaien, lopen ooit wel tegen de lamp.
 
Mijn moeder vind het super gevaarlijk, daarom weet ze er niks vanaf. Ik heb geprobeerd haar om te praten. Maar mijn moeder redeneert vanuit emotie en niet vanuit logica dus haar praat ik nooit om. Dan maar stiekem zonder haar toestemming. Hopen dat ze er nooit achter komt. Ben alleen bang dat ik ooit vergeet een motor kledingstuk aan te trekken en ermee thuis kom _O-

LOL hier net zo , maar goed het oude mens is 90 en vind een plakje brood eten met het korstje er nog aan al gevaarlijk.
 
Mijn moeder vind het super gevaarlijk, daarom weet ze er niks vanaf. Ik heb geprobeerd haar om te praten. Maar mijn moeder redeneert vanuit emotie en niet vanuit logica dus haar praat ik nooit om. Dan maar stiekem zonder haar toestemming. Hopen dat ze er nooit achter komt. Ben alleen bang dat ik ooit vergeet een motor kledingstuk aan te trekken en ermee thuis kom _O-
Ik denk eerder dat je moeder logisch redeneert en jij vanuit emotie, aldus de risico's ontkennend. Veel motorrijders doen dat, om hun eigen gedrag te rechtvaardigen.
 
Overigens ook leuk om sommige verbaasde gezichten te zien, als je zegt dat je gewoon door gaat rijden na een ongeluk. Hele hoop van dat soort mensen gehad na m'n klapper een tijd terug B|


Ook zoiets ja. Moeten alle autobestuurders dan ook maar stoppen met rijden als ze ergens een deuk in gereden hebben?
 
Laten we eerlijk zijn, het is en blijft altijd een groter risico.
En dat is ook al meerdere keren gezegd.
Maar een cursus volgen? Dat lijkt mij toch redelijk overdreven. Gelukkig woon ik in België ;). Hoeft dat misschien niet. De huidige rijopleidingen zijn al slecht, als ik dat allemaal zo om mij heen zie.
Dan is die in Nederland toch wel tien keer beter.

Nadeel is alleen dat ze het in België wel steeds meer over een jaarlijkse keuring voor motoren hebben.
Dan kan ik m'n "bobber" maar gauw gaan verkopen :P
 
Mijn moeder vind het super gevaarlijk, daarom weet ze er niks vanaf. Ik heb geprobeerd haar om te praten. Maar mijn moeder redeneert vanuit emotie en niet vanuit logica dus haar praat ik nooit om. Dan maar stiekem zonder haar toestemming. Hopen dat ze er nooit achter komt. Ben alleen bang dat ik ooit vergeet een motor kledingstuk aan te trekken en ermee thuis kom _O-


Ach, ik ben 45 en als ik bij mijn ouders weg rij zegt mijn moeder nog steeds, met een diepe zucht, doe je wel voorzichtig en bel even als je thuis bent...
 
Terug
Bovenaan Onderaan