Niet-zo-gelukkig nieuwjaar: motor afgebrand door vuurpijl

Er wordt hier veel onzin geschreven. Sommige reacties zijn echter correct.
De inhoud van de polis en bijbehorende polisvoorwaarden zijn essentieel. De rest is giswerk. Volgens deze polisvoorwaarden is er bij beperkt casco dekking sprake van dagwaarde vergoeding. Voor accessoires is tot maximaal 10% extra meeverzekerd.
De expert dient de schade en schadeoorzaak vast te stellen. Zoals eerder aangehaald is het verstandig de schadehersteller de onderhandelingen te laten verzorgen. In dit geval (wel/niet total los) is het verstandig de dealer die de motor geleverd heeft in te zetten. Hij heeft er alle baat in de schade goed af te wikkelen. Hij zal de nieuwe willen leveren.
 
Er wordt hier veel onzin geschreven. Sommige reacties zijn echter correct.
De inhoud van de polis en bijbehorende polisvoorwaarden zijn essentieel. De rest is giswerk. Volgens deze polisvoorwaarden is er bij beperkt casco dekking sprake van dagwaarde vergoeding. Voor accessoires is tot maximaal 10% extra meeverzekerd.
De expert dient de schade en schadeoorzaak vast te stellen. Zoals eerder aangehaald is het verstandig de schadehersteller de onderhandelingen te laten verzorgen. In dit geval (wel/niet total los) is het verstandig de dealer die de motor geleverd heeft in te zetten. Hij heeft er alle baat in de schade goed af te wikkelen. Hij zal de nieuwe willen leveren.
Precies dit, tuurlijk is er ruimte voor onderhandeling maar genaaid wordt je alleen als je ervoor betaald. 😉
Indien je slechte, lees naaistreken, ervaring hebt zou dat best wel eens een prijspakker verzekering kunnen zijn geweest.
Maatschappijen als klaverbald verdient geld aan de verkoop van "Allianz" polissen, die gaan hun goede naam echt niet voor een paar honderd euro te grabbel gooien. Of dacht je werkelijk dat op 80% van de verkochte polissen schade geclaimd wordt?
Daarbij werken de grotere maatschappijen steeda vaker samen met onafhankelijke expertisebureaus zoals CEB, precies om deze reden, het voorkomen van discussies.

Kleine tip van mijn kant, als je to h zelf de expert wilt ontvangen, praat met hem, leg hem uit wat je bezwaar is bij de in jouw ogen lage vergoeding. Aan het einde van de dag zijn de meeste experts ook gewoon mensen met gevoelens en emotie. 😉

Good luck!
 
Kleine tip van mijn kant, als je to h zelf de expert wilt ontvangen, praat met hem, leg hem uit wat je bezwaar is bij de in jouw ogen lage vergoeding. Aan het einde van de dag zijn de meeste experts ook gewoon mensen met gevoelens en emotie. 😉

Good luck!
Jij bent vaker met de expert in bed geeindigt?
 
Een expert die word ingehuurd door de verzekeraar, zal de schade altijd te laag inschatten. Dit is alleen maar om minder te laten uitkeren. Als de expert te hoog of op het "goede" bedrag zit zal de verzekeraar hem niet meer inhuren, en dus gooit de expert dan z'n eigen glazen in. Uit eigen ervaring meegemaakt, niet met motorschade maar met waterschade in huis. Letterlijk van die expert gehoord.

Als je jouw motor bij degene neerzet die de schade gaat herstellen heb je het voordeel dat die er weer baat bij heeft dat de schade zo hoog mogelijk is. Ik heb een paar keer met schade te maken gehad, en in alle gevallen ben ik er uiteindelijk best goed uitgesprongen.
 
Eeehhhm ik heb wel een paar keer parkeerschade aan mijn auto opgelopen en de onderhandeling door het herstelbedrijf laten doen

Expert: 1400
Schadebedrijf: Ga jij de sloperijen af voor tweedehands onderdelen
Expert: 2000
Schadebedrijf: Dan hoef je alleen nog maar een dag te komen schuren
Expert: 2450
Schadebedrijf: zo..... koffie?

Die gasten kennen mekaar en kennen ook het handjeklap

:D :')

Zo werkt het helaas wel. Hier ook een keer schade gehad. Dat hebben we laten afhandelen via onze garagemonteur die weer een andere bedrijf kende die de schade expert wel zou ontvangen. Allemaal handjeklap en als je het enigszins goed doet kom je er wel goed vanaf. Wij hebben destijds wel geluk gehad dat de veroorzaker van de schade bekend was, hierdoor konden we eerst zelf een 'onafhankelijk' schade expert laten opdraven. Die kosten hebben we later weer vergoed gekregen via de verzekering. Schimmig wereldje toch wel weer :')
 
In mijn tijd van eigen motorzaak, ook veel schades gezien en kostenraming gemaakt.

Experts zijn daar blij mee, want die hebben moeite juist te schatten bij motoren.

Ze tikken feitelijk opgave van garage over, mits billijk.

En dan is er idd een enorme marge.

Waar een expert over zal vallen is het bedrag economisch total loss. Net er onder, of net er boven.

Of ongelooflijke kosten.

Maar 1* onenigheid gehad, dat ik me herinner. Maar dat is uiteindelijk ook opgelost. Ik heb de expert gevraagd zelf dan maar de onderdelen te gaan regelen, en het in de door hem voorgestelde uren te komen vervangen. Als t m lukte, bood ik m een vaste job aan, met enorm salaris.

Meneer is er later op terug gekomen. Heeft nog gemiept over een detail zonder waarde, rest overgenomen.

Het is wel een voordeel om ook een motorzaak een offerte te laten maken. In de achtertuin is echt moeilijk in te schatten wat werkelijke kosten gaan zijn. Tenzij duidelijk economisch tl.

Nogmaals succes.
 
Meeste experts zijn aardig thuis in de autobranche,als je over motorfietsen begint dan kijken ze je aan of
je het over iets buitenaards heb,dat soort experts nemen alles over wat je ze voorschotelt,al moet je ze soms dingen die
in de autobranche gewoon zijn eerst afleren,de paar die er wel verstand van hebben kunnen soms moeilijk doen maar
zijn meestal aardig meegaand zolang je eerlijk en reëel tegen ze doet.Wel zou ik een motor altijd bij een motorzaak brengen,die
kennen de experts en laten zich niet afschepen met een onrealistisch laag bedrag.
 
De schade expert is vandaag langsgeweest. Hoewel hij nog geen hele concrete uitspraken deed, gaf hij wel aan dat de motor waarschijnlijk total loss verklaard wordt, en dat ik er waarschijnlijk weinig bij in zal schieten. De motor wordt nu te koop aangeboden bij opkopers, en de rest van het geld zal dan door de verzekering betaald moeten worden, zodat ik uiteindelijk de dag- of nieuw waarde (nog onduidelijk welke van de twee van toepassing is hier) weer terug heb. Even afwachten hoe het allemaal precies gaat lopen, maar het lijkt erop dat het nog een redelijk goede afloop gaat hebben.

Sowieso dank voor alle lieve reacties tot nu toe, en ik zal nog laten weten hoe het definitief afloopt :)
 
Eigenlijk precies zoals verwacht. Hopelijk heb je er geen spanning meer van :). Succes met het uitzoeken van een nieuwe. Je hebt in ieder geval een goede onderhandelingspositie, je ruilt niets in en je weet wat je wil. Veel plezier ermee.
 
Dat ligt er maar net aan, aan wie je het vraagt. Ik denk dat Greta Thunberg toch liever de klassieker ziet afbranden. Een nieuwe is Euro4 of nu zelfs Euro5.
meen je dat nou ? vind dit een zeer zwakke reactie/grap .
dat vuile kreng moet alle euro 4 / 5 / 6 afbranden , geen oldtimers , die dingen zijn onvervangbaar .



Edit '


Mooi dat hij waarschijnlijk total loss wordt verklaard . dan kan je dit voorjaar mooi een nieuwe rijden . wel weer 5000km rustig aan rijden .
 
meen je dat nou ? vind dit een zeer zwakke reactie/grap .
dat vuile kreng moet alle euro 4 / 5 / 6 afbranden , geen oldtimers , die dingen zijn onvervangbaar .

Blijkbaar krijg ik je er wel mee op de kast! :+
Euro4 is niets mis mee. Mijn 155cc brommert is ook Euro4, mijn motor Euro3. Alleen sommige modellen zijn wel ruk afgesteld. Zo had ik een Yamaha MT-03 (Euro3-blok) die fabrieks-af echt ronduit ruk reed voor een éénpitter. Maar dat weet je alleen als je een dikke éénpitter met carburateur hebt gereden. Dat ding reed verschrikkelijk arm en dat was nog maar Euro3. Heb de boel op een dynobank wel laten afstellen, dat reed een stuk beter, maar zoop ook meer.
 
Blijkbaar krijg ik je er wel mee op de kast! :+
Euro4 is niets mis mee. Mijn 155cc brommert is ook Euro4, mijn motor Euro3. Alleen sommige modellen zijn wel ruk afgesteld. Zo had ik een Yamaha MT-03 (Euro3-blok) die fabrieks-af echt ronduit ruk reed voor een éénpitter. Maar dat weet je alleen als je een dikke éénpitter met carburateur hebt gereden. Dat ding reed verschrikkelijk arm en dat was nog maar Euro3. Heb de boel op een dynobank wel laten afstellen, dat reed een stuk beter, maar zoop ook meer.
Tja dat gezeik met euro norm... Ik rij voor mijn werk een euro 6 diesel vsn 4 maanden oud, elke keer als ik had het zie ik niks meer door de spiegels van de rook. Al een aantal keer gemeld bij de dealer, hoort bij de nieuwe generatie meneer.. Dat betekent dat het goed is voor het milieu. Nou geef mij dan maar een golf 4 tdi, rookte nooit een reed ik in ieder geval niet mee voor lul.
 
Meeste experts zijn aardig thuis in de autobranche,als je over motorfietsen begint dan kijken ze je aan of
je het over iets buitenaards heb,dat soort experts nemen alles over wat je ze voorschotelt,al moet je ze soms dingen die
in de autobranche gewoon zijn eerst afleren,de paar die er wel verstand van hebben kunnen soms moeilijk doen maar
zijn meestal aardig meegaand zolang je eerlijk en reëel tegen ze doet.Wel zou ik een motor altijd bij een motorzaak brengen,die
kennen de experts en laten zich niet afschepen met een onrealistisch laag bedrag.
Met mijn ongeval 2 jaar geleden;
Expert komt langs ... blablabla ...
2 dagen later brief in de bus, schade geraamd op 1.200€.
Ik bel, en leg uit dat dit te weinig is.
"We gaan het herbekijken" zeggen ze.
Een week later, brief in de bus met nog steeds 1.200€ geraamd, en 3 voorbeeld advertenties van te koop staande zelfde modellen.
Eentje aan 900€, eentje 1.200€, en eentje 1.450€.
Ik bel terug en leg uit dat de advertenties in dit geval géén goed vergelijk zijn.
Bij die van 1.450€ stond in de advertentie, "heeft veel zorg nodig, lang stilgestaan en verwaarloosd."
Die van 1.200€ was drie jaar ouder, had zichtbare schade, was maar een 600 ipv 750, en een veel hogere km stand.
Bij die van 900 begon de foto als "rode GSX 750 F ... ". Ik liet hun weten dat dit wellicht een ongeval is, want de 750 is nooit in het rood gemaakt. Deze heeft de kuipen van een 600 mee gekregen.

Ik zoek er zelf wat op, in hoede staat. Prijzen tussen 1.700€ en 2.800€ (dat laatste vind ik zelf wel te veel voor dit model), en ook het aankoopbewijs van mijn geaccidenteerde motir, die ik gekocht had voor 2.000€.

Het duurt nu wat, en bijna 3 weken later krijg ik 2.000€ geraamd. Nu was het dan nog wachten op een opkoper. Als dat langer dan 3 maanden had geduurd, kreeg ik de volle 2.000€. Maar er kwam een opkoper met 100€ langs, dus nog 1.900€ bijgekregen. Daar heb ik dan mijn huidige GSX F mee gekocht, dus uiteindelijk alles netjes en correct afgehandeld, dat wel. Maar je mag je niet laten doen!
 
Het was eventjes stil, maar alles is inmiddels rond. De motor is gisteren opgehaald door een opkoper, en na wat discussie met de schade-expert over de dagwaarde zijn we ook daaruit gekomen. Volgende week zaterdag m'n nieuwe CMX ophalen!
Gefeliciteerd :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan