Nieuwe aanwinst: 1970 CB750K0 orgineel!!

schitterende motor!!!!
Ik volg dit onderwerp al een poosje maar kan iemand mij in een paar zinnen uitleggen wat een sandcast blok is en wat een gewoon blok is?

Ik ben zelf nogal verslingerd aan de Bol d'or 900 omdat dat mijn eerste motor was en in mijn pubertijd was dat echt de motor om te hebben.
Het zal geen echte klassieker worden worden zoals de cb 750 maar dat maakt mij persoonlijk niet zoveel uit.
 
schitterende motor!!!!
Ik volg dit onderwerp al een poosje maar kan iemand mij in een paar zinnen uitleggen wat een sandcast blok is en wat een gewoon blok is?

Ik ben zelf nogal verslingerd aan de Bol d'or 900 omdat dat mijn eerste motor was en in mijn pubertijd was dat echt de motor om te hebben.
Het zal geen echte klassieker worden worden zoals de cb 750 maar dat maakt mij persoonlijk niet zoveel uit.

De eerste 7400 motorblokken van de CB750 zijn met een mal gegoten van zand. Dat kan je ook zien aan het oppervlak, dat is wat ruwer. Er zijn nog wat andere details die anders zijn, zoals een 9-gats koppelingsdeksel en een ander carterdeksel. Die zandmal was nogal bewerkelijk, waardoor Honda een andere methode is gaan gebruiken voor het gieten van het carter, wat minder tijd kostte en waarbij de mal langer meeging.

Als je een goede orginel Sandcast hebt ben je écht spekkoper. Eerder dit jaar is er eentje op Ebay verkocht voor $41.000 (en dat is geen tikfout)
 
okee, bedankt voor de info.
Wat een bedrag zeg voor zo'n ding. Maar ja, klassiek en zeldzaam drijven de prijs meestal nogal op.

Da's dan weer het voordeel dat de bol d'or geen echte klassieker is. Alles is nog heel erg betaalbaar.
 
Wat een waanzinnig mooie fiets :9~ , da's toch echt mazzel als je zoiets vind. Ik blijf dit zeker even volgen.
Heel veel geluk met deze mooie motor.
 
'nieuwe' oude voetsteunen gekocht. Er zaten al K1 voetsteunen op, dit wordt dus weer iets orgineler

IMG_3544.JPG



Nog even wat spullen in Japan besteld bij Yamiya:

14102010053.jpg



De embleempjes gemonteerd op de zijkappen. De zijkappen zitten dus in de eerste lak. Er zaten zwarte emblemen op (gebeurt zelden, maar komt voor op rode), maar er horen gouden op.

IMG_3585.JPG



En het zadel een schoonmaak beurt gegeven. Let wel: zadel is dus 40 jaar oud! Alleen de clipjes op de riempjes en de schroeven heb ik vervangen.

Zadel_K0_07.JPG


Zadel_K0_01.JPG


Zadel_K0_02.JPG
 
Ik kreeg zojuist een email van Motopaint dat het frame ed. klaar zijn. Morgen kan ik ze pas ophalen. Ik heb hem verteld dat de laspitjes erop moesten blijven en dat de lak niet te glanzend mag zijn. dar is hij volgens mij perfect in geslaagd.


IMG_8041.JPG


IMG_8043.JPG


IMG_8046.JPG


IMG_8047.JPG


IMG_8054.JPG


IMG_8116.JPG


IMG_8119.JPG


IMG_8120.JPG


IMG_8122.JPG


IMG_8125.JPG


IMG_8128.JPG


IMG_8169.JPG


IMG_8171.JPG


IMG_8174.JPG


IMG_8176.JPG
 
Ik heb de draad weer opgepakt en ben gestaag bezig de K0 op te bouwen. Plaatjes zeggen meer dan woorden ;)

Het blok gereinigd en er komt zowaar een zo goed als nieuw blok onder het vet vandaan. Alle boutjes zijn verzinkt

IMG_2318.JPG


IMG_2319.JPG


IMG_2326.JPG


IMG_2329.JPG


Het blok op zijn zijkant op de bok om het frame er overheen te laten zakken

IMG_2335.JPG


IMG_2336.JPG


IMG_2345.JPG


IMG_2351.JPG


Voorvork montage

21-2-2015%2B21-15-05_0001.JPG


22-2-2015%2B1-04-17_0005.JPG


22-2-2015%2B1-04-41_0007.JPG


en verdere stappen:

22-2-2015%2B1-04-56_0009.JPG


22-2-2015%2B1-05-57_0014.JPG


22-2-2015%2B1-06-33_0017.JPG


De kabelboom was nog volledig in tact. Dat heb ik nog nooit gezien bij de originele kabelboom.

DSCF8314.JPG


DSCF8316.JPG


DSCF8317.JPG


Achterkant vordert ook gestaag (de achterveren zijn nieuw, tijdelijk gemonteerd totdat de oorspronkelijke geassembleerd zijn)

DSCF8379.JPG


DSCF8380.JPG


DSCF8381.JPG


DSCF8382.JPG


DSCF8391.JPG


DSCF8392.JPG


DSCF8393.JPG


DSCF8398.JPG


DSCF8399.JPG


DSCF8401.JPG


DSCF8405.JPG


DSCF8409.JPG


11-3-2015%2B2-50-42_0001.JPG


https://lh4.googleusercontent.com/-...kysY/w1153-h865-no/11-3-2015+2-50-48_0002.JPG

11-3-2015%2B2-50-56_0003.JPG


DSCF8414.JPG


11-3-2015%2B2-51-33_0007.JPG


11-3-2015%2B2-51-40_0008.JPG


11-3-2015%2B2-51-56_0010.JPG


11-3-2015%2B2-52-20_0015.JPG


11-3-2015%2B2-53-08_0017%2B%281%29.JPG


11-3-2015%2B2-53-39_0020.JPG


11-3-2015%2B2-54-04_0024.JPG


11-3-2015%2B2-55-47_0029.JPG


11-3-2015%2B2-56-09_0031%2B%281%29.JPG


11-3-2015%2B2-56-45_0034.JPG


11-3-2015%2B2-56-58_0035.JPG


De oorspronkelijke HM300 uitlaten opgepoetst en gemonteerd. De uitlaten zien er bijna nieuw uit na 45 jaar.

12-3-2015%2B21-03-52_0002.JPG


12-3-2015%2B21-04-13_0005.JPG


12-3-2015%2B21-04-26_0007.JPG


12-3-2015%2B21-04-44_0010.JPG


12-3-2015%2B21-04-58_0011.JPG


12-3-2015%2B21-05-10_0012.JPG


Carburateurs gereinigd en voorzien van revisiesetjes

12-3-2015%2B21-05-37_0017.JPG


13-3-2015%2B19-19-43_0030.JPG


Het zadel is ook nog in nagenoeg perfecte staat

13-3-2015%2B19-18-30_0022.JPG


13-3-2015%2B19-18-46_0024.JPG


13-3-2015%2B19-18-51_0025.JPG


13-3-2015%2B19-19-12_0027.JPG


13-3-2015%2B19-19-28_0029.JPG


Rempomp voorzien van revisiesetje

13-3-2015%2B19-20-12_0033.JPG


De remslangen maar wel vervangen, net als bijna alle rubber delen

13-3-2015%2B19-20-21_0034.JPG


Met de tank en zijkappen erop geeft het al een heel ander gezicht. Dit is de originele lak, nog in bijzonder goede staat na 45 jaar!

15-3-2015%2B0-18-22_0003.JPG


15-3-2015%2B0-18-45_0004.JPG


15-3-2015%2B0-19-13_0005.JPG


15-3-2015%2B0-20-04_0009.JPG


Met de K0 schokbrekers:
15-3-2015%2B0-20-35_0013.JPG


15-3-2015%2B0-20-40_0014.JPG


15-3-2015%2B0-24-02_0018.JPG


K0 spiegels
15-3-2015%2B0-24-17_0019.JPG
 
Ik zag dit topic net voor het eerst, heerlijk doorgelezen ............ gefeliciteerd met dit echt originele en vooral machtig mooie resultaat :}
 
zo, die is mooi geworden!

hoop dat ik mijn K2 ook ooit terug in die staat krijg, maar dat zal wat langer duren denk ik :)
 
icon_aanbidden.gif
:Y
icon_aanbidden.gif
:Y
icon_aanbidden.gif
:Y
icon_aanbidden.gif
:Y
icon_aanbidden.gif


Sjapooo... eindelijk eens iemand die de moeite neemt om zo'n prachtige machine te restaureren inplaats van te verneuken tot cafe racer.
 
Laatst bewerkt:
Als je een K0 zou ombouwen tot een cafe racer dan heb je wel een behoorlijk gat in je hoofd
 
Super dik, doe je goed, niet teveel aan doen.

Mooie inspiratie voor mijn toekomstige ( en gratis :+ ) restauratie, de K1 van me pa waarvan ik heb bepaald dat ik hem in beslag neem omdat hij er toch niks mee doet :+ .
Staat ook al 15jaar stof te happen.

Ding is ook nog helemaal orgineel, alleen dan met een extra typisch jaren 70 top-race kuipje.
Uiteraard gaat dat ook zo blijven, want een fiets die al ruim 40jaar een bepaald uiterlijk heeft, moet je niet veranderen :)

Mooi geworden zo, alleen wel erg prijzig :X , maargoed, als je dat ervoor over hebt is de fiets het natuurlijk gewoon waard :)
 
De eerste start na de opbouw. In één keer starten! Moet nog wel iets verfijnd worden, maar het begin is goed!

 
Terug
Bovenaan Onderaan