Noodstop met 50km/h, kun je jezelf onderuit remmen?

Bij noodstop ALTIJD de horizon verkennen, blijf VER vooruit kijken. Dat helpt al enorm om niet onderuit te gaan.
Voorrem intrekken opbouwen (aanleggen), pas als je de voorkant naar beneden voelt "duiken" kun je de voorrem verder intrekken. Vergeet ook niet je achterrem erbij te gebruiken, dan sta je ook eerder stil.
Als je iets blokkering voelt aan de voorkant gewoon ff lossen, daarna opnieuw druk opbouwen etc...
Suc6
 
Tijdens mijn AVD lessen (ja die heb ik nog steeds :( ), gaan we altijd eerst ff 10 min. remoefeningen houden. Zo ook gisteren.
leraar zegt, Paddy, ga jij ff aanrijden met 80 km/u en doe dan remmen, ok.
Is goed hoor (let wel, veel regen en harde wind!), wonder boven wonder ging het nog lekkerder dan met lage snelheid. Remmen gaat steeds beter (Omdat we elke les ff 10min. oefenen! En ondanks dat ik mijn AVB al op zak heb!).\
Dus gewoon, spiegel kijken/aanleggen/spiegel kijken/vooruit kijken/doorremmen/en vooral niet voorover hangen. Dan lukt het alemaal best.
 
Bij de noodstop, voorrem aanleggen. Je voelt dat de motor in de vering duikt en zo meer druk (gewicht) op het voorwiel uitoefent. Daardoor zal het voorwiel minder snel slippen. Nu kun je pas je remdruk verhogen. (voorrem). Achterrem in voor bijremmen.

Ikzelf heb afgelopen seizoen weer een VRO gedaan, waarin ook een stukje noodstop.
Goed uitgelegd, instructeur voorgedaan, daarna zelfdoen. Mijn motortje heeft nog geen ABS. Met de juiste techniek, totaan de 100 km/u een noodstop.... Dat geeft een kick. :)
En dat met circa 400 kilogram motorfiets onder je.... Dat geeft inderdaad een kick.
 
Tuurlijk kun je jezelf bij 50kph onderuit remmen. Gaat heel makkelijk.

Bij een échte noodstop hebben de meeste mensen helaas niet de tegenwoordigheid van geest om dit goed te doen en wordt het meestal een kwestie van vol de ankers in knijpen, kijken naar waar ze niet tegenaan willen komen en verstijven zodat ze de rem niet meer los kunnen laten.

Dat is wat men 'blinde paniek' noemt. En dat is af te leren.

Je zal regelmatig een 'noodstop' moeten maken. Tijdens een ritje met lekker weer kijk je in je spiegel en als je niemand achter je ziet (die je zou kunnen hinderen) trek je de remmen aan zoals al verschillende keren is omschreven. Goed vooruit blijven kijken en gedoseerd aanleggen en daarna doortrekken.

Door de ervaring die je zo opbouw zal je ingeval van een echte noodstop de getrainde actie beter uitvoeren dan iemand die niet mentaal voorbereid is.
 
Bij noodstop ALTIJD de horizon verkennen, blijf VER vooruit kijken. Dat helpt al enorm om niet onderuit te gaan.
Voorrem intrekken opbouwen (aanleggen), pas als je de voorkant naar beneden voelt "duiken" kun je de voorrem verder intrekken. Vergeet ook niet je achterrem erbij te gebruiken, dan sta je ook eerder stil.
Als je iets blokkering voelt aan de voorkant gewoon ff lossen, daarna opnieuw druk opbouwen etc...
Suc6


Dit raad ik niet aan omdat tijdens een noodstop al het gewicht op het voorwiel rust.
Als je dan het achterwiel erbij pakt blokkeerd ie al als je 'm net aanraakt met alle glijdende gevolgen van dien. -O-
 
Laatst bewerkt:
je remt overigens nog vele malen beter af als je de beide remmen gebruikt... dus ook de achterrem, ook al rem je de achterwiel met slechts 20% van de rem kracht (dus voor 80% en achter 20%) dat is me althans geïnstructueerd!

Da's mooi he, als ik de achterrem intrap wordt en een voorremschijf en een achterremschijf gebruikt. De voorrem bedient de tweede schijf voor....
En remmen dat die bak doe.
 
Dit raad ik niet aan omdat tijdens een noodstop al het gewicht op het voorwiel rust.
Als je dan het achterwiel erbij pakt blokkeerd ie al als je 'm net aanraakt met alle glijdende gevolgen van dien. -O-

Onzin. Als dat zo was zou de gemiddelde motorfabrikant de achterrem er af laten, spaart gewicht en kosten.
Je moet alleen goed doseren en daarom raden diverse mensen hier ook aan om het regelmatig te oefenen. Oefening baart kunst.
De voorrem doet het belangrijkste werk en de achterrem zit er niet voor niks op.
 
Hmm... Klinkt als een rijinstructeur die extra geld wil verdienen. heb ik ook ooit gehad. hij vertelde mij dat ik bij nat wegdek heel voorzichtig moest zijn in de bochten. Ik heb mezelf toen een stuk minder zerker gevoeld in de regen.

Een aantal jaren daarna. (kuitbeenbreuk gehad.. niet meer verder gegaan met lessen) een andere rijschool gekozen. kreeg ik een leraar die mij heeft laten zien wat er kan met een motor in de regen omdat hij zag dat ik bang was voor nat wegdek. Dat heeft veel geholpen.

Dus als jij een x een blokkerend voorwiel heb met de noodstop dan moet je wat minder hard remmen de volgende x.
Niet bang zijn om onderuit te gaan. Dit kan altijd. Het risico is gewoon heel klein. idd vooruit blijven kijken, aanleggen en daarna opbouwen. Gewoon lol hebben in het rijden en ondervinden waar de grens van jou en de motor ligt. Daarom heet het lessen....

Succes met het behalen van je rijbewijs.
 
Vraag je instructeur eens die pionnetjes weg te pleuren en doe de oefening eens op je "eigen" manier. Beginnen met remmen wanneer jij wilt, je hoeft je nergens op te concentreren en je kunt niet stiekem toch naar de pionnetjes kijken, dit is een erg goede manier om een beetje het gevoel te krijgen hoe hard je nou kunt remmen met die motor.

Beetje t zelfde als boven mij genoemt wordt wat je onderweg zou doen om een echte noodstop te oefenen.. maar dan "gecontroleerd'
 
ik heb me dus met mijn examen onderuit geremd |( .... moet er wel bij zeggen dat het ontzettend hondeweer was, en het ging hagelen toen ik kwam aanrijden. Ik reed ook iets te hard (meer 70) en er kwam een onwijze donderklap waar ik heel erg van schrok en blijkbaar dus in 1x mijn rem introk.

Volgens examinator en rijinstructeur hield ik hem nog 20 meter recht en toen vloog ik ineens. Was gewoon zo verkrampt van schrik dat ik er niet bij nadacht om de rem los te laten. Dan had er waarschijnlijk niet meer gebeurd dan dat ik het remmen nog maar eens over moest doen.

Komt ook nog eens bij dat ik op mijn 16e een heel zwaar brommerongeluk heb gehad (dwars door een auto heen) en ik ineens precies datzelfde gevoel weer kreeg.

Overigens na het onderuit remmen direct weer opgestapt en heel rustig en voorzichtig terug naar CBR gereden. Daarna nog een uurtje met de instructeur rondgereden en een week later ben ik wel geslaagd! *O*
 
Bedankt ALLEN voor de tips!

Nou nu net dus de eerste 2 lesuren bij mijn nieuwe rijschool gedaan.

En ik heb mbt het remmen meer geleerd in deze 2 uur dan in de 40 uur ( !!!!!!!!) van mijn andere rijschool.
Ik kreeg langzamerhand zelfvertrouwen en de remmingen gingen op het eind echt goed!!!

25 januari mag ik op voor AVB!!!

Morgen dus de grote dag :W :W :W

Ik hoop dat je slaagt

Ik ben zelf bij de rijvaardigheid met de uitwijkproef (optrekken van 0 naar 50, terugschakelen en slalom) vlak voor mijn eerste examen onderuit gegaan |( Zelfvertouwen weg > gezakt en motor in de puin.
2e keer wel knikkende knieen, wel geslaagd
Ik had net het examen afgelegd en had de motor aan de kant gezet ging er op het andere terreintje een lessende leerling op dezelfde proef onderuit. Ik voelde gelijk wat zij voelde.

Ik rij nu ongeveer 1 1/2 jaar en heb al zeker zo'n 17000 km onder de wielen doorgehad en heb een keer een noodstop moeten maken op de rijksweg.
Zoals andere al aangaven: naar voren kijken en de remmen goed aanvoelen.
SUC6
 
Onzin. Als dat zo was zou de gemiddelde motorfabrikant de achterrem er af laten, spaart gewicht en kosten.
Je moet alleen goed doseren en daarom raden diverse mensen hier ook aan om het regelmatig te oefenen. Oefening baart kunst.
De voorrem doet het belangrijkste werk en de achterrem zit er niet voor niks op.

Klets.
Ik gebruik mijn achterrem wel degelijk alleen niet tijdens een noodstop. :N
Tijdens het aanremmen/insturen van een bocht gebruik ik 'm.
 
Laatst bewerkt:
Elke keer als ik mijn achterband liet slippen of niet voldoende remmen voor me komen staan de motor uit doen en dan met indringende woorden : KOPPIE ERBIJ HOUDEN Hè.

Nu mijn vraag hier:

Hoe gek moet je het maken om je zelf onderuit te remmen met 50km/h?
Ik ben zo bang dat ik te snel alles inknijp en niet aanleg, omdat je binnen zoveel tijd moet stilstaan.

Bah wat irritant zeg! Het is al lastig genoeg om sommige oefeningen te leren zonder dat er iemand figuurlijk in je nek staat te hijgen.

Je moet het gewoon zo vaak oefenen tot je het vertrouwen erin krijgt. Het remmen opbouwen en doorknijpen, inderdaad. Naar voren kijken en klaar.

Bij mij blokkeerden de wielen ook wel eens, maar ik had abs... Ook helemaal niet eng trouwens. Er gebeurt helemaal niks ernstigs als de abs begint. Beetje stuiteren maar je blijft op dezelfde koers.

sorry niet kwaad bedoelt maar wat hebben jullie toch tegenwoordig rare rij school houders.
zijn die niet in staat jullie dat goed uit te leggen hoe je remmen moet op de motor?
mijn rij instructeur deed ons dat voor hoe het moest.maar volgens mij gaan die gasten nu niet meer zelf op de motor zitten.kan alleen dit zeggen dat je alleen kunt leren van iemand die zelf jaren motor rijdt.

Ja hoor, die van mij heeft alle AVB-oefeningen zelf voorgedaan. Zelfs gisteren heeft-ie nog iets laten zijn tijdens een les op de weg. Ben het met je eens dat het meteen een stuk duidelijker maakt wat iemand bedoelt, plus als je gezien hebt dat iemand met 50 in een paar meter remt en niet valt ofzo maar gewoon z'n verhaal blijft vertellen ondertussen, dan denk je van: oh, doe je dat zo? makkie :)
 
ne maat van mij is overkop gegaan tegen 30km/h omdat ie in eer keer in zen rem kneep..
motor heeft nog een auto geraakt

gevolg 4 maand rijverbod |(
 
Hmmm op de rijschool nopodstopremmen geen probleem, in het echt daarentegen... :X

Maar liever mijn motor geschaafd dan tegen de tegenpartij knallen, dat wel.
 
Ik had mezelf aangepraat dat als je te hard in je voorrem knijpt, dat je dan gewoon keihard over de kop slaat (zeg maar zo'n doorgeslagen stoppie ;)). Daardoor is met name de noodstop voor mij tijdens de AVB lessen altijd lastig geweest. Maar hoewel ik de noodstop uiteindelijk ook onvoldoende gedaan heb op m'n examen ben ik toen toch geslaagd.

Ik ben nu aan 't sparen voor m'n motor, en heb al besloten dat ik met name 't remmen goed ga oefenen op een rustig stukkie weg. Ik had er uiteindelijk al wel een iets beter gevoel bij, maar ik vertrouw 't nog niet helemaal. Ik denk dat 't met name een kwestie van oefening is, gewoon iedere keer iets harder doorknijpen na 't aanleggen en zien dat 't allemaal best hard kan.

Ik heb in ieder geval m'n papiertje nu, dus ik kan 't in m'n eigen tempo oefenen, zonder dat er mensen staan te kijken of wachten; dat vond ik nog wel eens 'n nadeel bij de rijschool. Je moest gaan, omdat je mede-lessers in je nek stonden te hijgen om ook weer te mogen.

Maar hoe dan ook, die motor gaat er komen en ik ga 't gewoon leren. Net als met autorijden, je leert 't pas echt als je 't papiertje hebt.
 
HArtstikke bedankt iedereen voor de tips!!!!!!!!!!

Ik ben geslaagd voor mijn AVB!!!!!!!!!!

EINDELIJK van die pylonnen af!!!

*O* *O* *O* *O* *O*

Wat mijn oude instructeur niet lukte in 40 uur, lukte Fernando in 5 uurtjes !!! 8-)

Wat een lekker gevoel, op naar mijn AVD!!!
 
Mij is geleerd, om niet naar de grond te kijken als je remt want dan ga je daar ook naartoe dus strak vooruit blijven kijken...

Tijdens mijn AVB lessen heeft mijn instructeur eens mijn remhendel vanaf de zijkant (hij stond bij de pionnen) KEIDHARD ingeduwd ik d8 dat ik plat zou gaan maar ik kwam juist mooi stil te staan!!

Je KAN veel harder remmen dan je denkt

Succes
 
HArtstikke bedankt iedereen voor de tips!!!!!!!!!!

Ik ben geslaagd voor mijn AVB!!!!!!!!!!

EINDELIJK van die pylonnen af!!!

*O* *O* *O* *O* *O*

Wat mijn oude instructeur niet lukte in 40 uur, lukte Fernando in 5 uurtjes !!! 8-)

Wat een lekker gevoel, op naar mijn AVD!!!


oww beetje late reactie dan van mij maar GEFELICITEERD !!!! *O* *O*
 
Dit raad ik niet aan omdat tijdens een noodstop al het gewicht op het voorwiel rust.
Als je dan het achterwiel erbij pakt blokkeerd ie al als je 'm net aanraakt met alle glijdende gevolgen van dien. -O-

is het ook niet zo wanneer je de achterrem erbij pakt dat de motor stabieler wordt? en dat zo wordt voorkomen dat er té veel druk in een keer op het voorwiel komt? de motor wordt als het ware toch weer 'recht' getrokken door de achterrem?
 
Terug
Bovenaan Onderaan