Nordschleife

Op zondag 08 december 2002 23:38 schreef Blade10 het volgende:...
:)

Maarreh...was 95dB niet het maximum? Dan zat je daar toch boven?

Ik heb geen flauw idee hoeveel lawaai mijn SRADje met aluminium Bos demper zonder DB killer nou maakt eigenlijk? :? Is het aan te raden m'n DB killer erin te zetten als ik naar de Ring ga?
 
:)

Maarreh...was 95dB niet het maximum? Dan zat je daar toch boven?

Ik heb geen flauw idee hoeveel lawaai mijn SRADje met aluminium Bos demper zonder DB killer nou maakt eigenlijk? :? Is het aan te raden m'n DB killer erin te zetten als ik naar de Ring ga?

Volgens mij niet, mijn Kawa zit standaard al op 96 dB en een Duc 748 zit standaard op 99 dB. 100 dB is de grens (op de Ring dan)
 
Op zondag 08 december 2002 23:38 schreef Blade10 het volgende:Gizzmo, het is me inderdaad opgevallen dat ze op zondag controleren en niet op een doordeweekse dag (ben 2x op zondag en 1x doordeweeks geweest dit jaar).

Tip, hij kijkt naar het rode gebied op je teller en vraagt je op het halve toerental te draaien, buig tijdens de meting iets naar rechts, hij ziet dan je toerenteller niet. Met deze truc draaide ik bijna 1000 tpm lager en kwam op 99,6 dB uit

Mooi gedaan.
De laatset keer dit jaar was ook doordeweeks, we waren geloof ik maar met een man of 30.
Er werd niet eens naar je gekeken.
Naar mijn idee, hoe drukker, hoe meer controle.
 
Ik zag trouwens vandaan een stukkie op Discovery, ging over de ontwikkeling van F1.
Zaten een paar stukkie's Nordschleife tussen, prachtig om te zien hoe ze uit de Carrousel kwamen.
 
Ik ben niet snel benauwd maar na alle (terechte) verhalen over de gevaren van de Ring voel ik er weinig voor om als Ring-rookie van de sokken te worden gereden door al die snelle mannen op motoren en 911 Turbo's etc.

Ik zou graag m'n eerste keer op de Ring op een doordeweekse dag rijden, als het wat rustiger is en ik me iets meer op het rijden kan concentreren dan iedere keer in m'n spiegels te moeten kijken. :?

Of valt dit wel mee? Ik heb het met Fabian er nog ff over gehad, als het kan zou ik wel heel erg graag eerst eens een rondje meerijden met 1 van die Ringers in een of andere sportwagen, om een beetje te ervaren wat de Ring nou is. :)
 
De eerste keer moet je gewoon als een tourist over de baan gaan.
Lekker rustig, lekker rechts blijven, knipperlichtje uit en genieten van de omgeving, de baan, de andere malloten ed.
Weet je ook wat je te wachten staat.
 
Maarreh...was 95dB niet het maximum? Dan zat je daar toch boven?
Ik heb geen flauw idee hoeveel lawaai mijn SRADje met aluminium Bos demper zonder DB killer nou maakt eigenlijk? :? Is het aan te raden m'n DB killer erin te zetten als ik naar de Ring ga?

Op het balhoofd van mijn Blade staat 94 dB(A) bij 5.500 tpm. Waarschijnlijk is dat de helft van het toerental waarbij de motor zijn maximum vermogen aflevert (500 tpm onder het rode gebied in mijn geval). Op de Dyno zat ik op 10.800 tpm dus da's aardig in de buurt.

Er zijn meerdere methoden om het geluid te meten zoals rijdend (dynamisch) en stilstaand (statisch). Als ik me niet vergis wordt de rijdende meting uitgevoerd in de 2e versnelling, de testrijder geeft volgas als hij de meetmicrofoon voorbij rijdt waarbij hij begint bij de helft van het toerental waarbij het maximum vermogen wordt afgegeven, bij de Blade dus 5.500 tpm. Deze meting is dus erg moeilijk uitvoerbaar, zéker op de openbare weg! Natuurlijk moet de omgeving vrij zijn van reflecterende oppervlakken voor een betrouwbare meting.

De meting zal dus doorgaans statisch worden uitgevoerd, die Baco van de Nürburgring had een gewone dB(A) meter in zijn hand waaraan een 'stok' is bevestigd die de afstand op een gecalibreerde(?) waarde houdt, hij voert de meting uit onder een hoek van ongeveer 45 graden. Erg precies is de meting natuurlijk niet, er staan andere motoren naast je te draaien en de omgeving is niet bepaald vrij van reflecterende vlakken zoals het controlehuisje op start/finish waar ik hooguit 3 meter vandaan stond!
Je moet de meting dan ook zien als een 'natte vinger meting' om de échte lawaai uitlaten eruit te filteren...

Van welke meting ze nu precies gebruik maken tijdens de typegoedkeuring weet ik niet, ik neem aan dat ze in Lelystad de dynamische meting uitvoeren, misschien kan iemand mijn verhaal aanvullen.

Mocht de Akra dus 99 dB(A) halen - de norm voor een superstock uitlaat? - dan zit je 5 dB(A) boven de wettelijk toegestane norm, een dB-killer dempt als ik me niet vergis 3 dB(A) en dan zit je net binnen de toleratiegrens van 3 dB(A) t.o.v. de standaard uitlaat. Het is zeker aan te bevelen de dB-killer mee te nemen, mocht je door de mand vallen dan kom je 5 minuten later terug met een goedgekeurde uitlaat en mag je alsnog de baan op!

Voor de duidelijkheid, een plus van 3 dB(A) klinkt voor ons gehoor als dubbel zo hard...
 
Blade10,
jij hebt het steeds over de Akra Evo.
Maar is jou bochtenset ook van de Evolution of alleen je titanium tussenpijp van je bocht naar je demper,want datzelfde(60mm) zit ook op mijn R1.
De Evo bochten hebben vaak 2 i.p.v. 1 linkpijpje tussen de bochten en zijn ook van titanium,kijk maar bij de race R7's op Zolder.Die systemen zijn al gauw >2000,=Euro i.p.v. 12-1300,=Euro!
 
Blade10,
jij hebt het steeds over de Akra Evo.
Maar is jou bochtenset ook van de Evolution of alleen je titanium tussenpijp van je bocht naar je demper,want datzelfde(60mm) zit ook op mijn R1.
De Evo bochten hebben vaak 2 i.p.v. 1 linkpijpje tussen de bochten en zijn ook van titanium,kijk maar bij de race R7's op Zolder.Die systemen zijn al gauw >2000,=Euro i.p.v. 12-1300,=Euro!

Hoi Porky, het is nogal onduidelijk bij Akrapovic.

Ik heb een volledig systeem die ze EVO(lution) noemden in 2000, later was enkel de demper EVO en noemden ze het geheel de 'Racing Line', zie hier http://www.akrapovic-ai.si/main/product_lines/product_lines.htm
Klik je op de 'Evolution Line' dan zie je een bochtenset met slechts één pijpje tussen de bochten, wel is de bochtenset 'slecht' afgewerkt omdat het geheel van titanium is vervaardigd wat dan ook gelijk blauw kleurt zoals bij een fabrieksteam. Akrapovic haalt zelf ook de benamingen door elkaar heb ik de indruk...

De verschillende lijnen vind je hier http://www.akrapovic-ai.si/main/catalog/products-catalog.htm. De demper heet Evolution net als de mijne (op de verpakking), de bochtenset lijkt als ik naar de finish en lasnaden kijk van titanium gemaakt net als de tussenpijp, het tussenstukje van stainless steel. Er staat 'Racing 4-1', de demper is van het Evolution type, heel verwarrend allemaal.

Toch lijkt de 'Racing Line' het meest op wat ik heb qua afwerking van de bochtenset maar de demper heet hier Evolution-1 (een ander type dus), de tussenpijp is van titanium en de bochtenset van stainless steel. Deze is 0,5 kg zwaarder dan de 'Evolution Line'. Kortom, het lijkt erop dat ik de demper van de 'Evolution Line' en de rest van de 'Racing Line' heb, misschien was dat in 2000 de enige set die ze leverden.

Het verwarrende is dat ze de 'Evolution Line' het top-of-the-bill product voor RACING noemen (met voor de echte fabrieksteams weer andere speciale delen zoals die dubbele pijpjes) maar dat ze ook een 'Racing Line' voeren die juist meer voor op straat bedoelt is, vermoedelijk maakt de EVO-1 demper meer herrie en is in combinatie met de titanium bochten een ontbijtje lichter... :? dus!
 
Wederom bedankt voor je uitgebreide reply Rene! :} Erg interessant weer. :)

Niets te danken, misschien kan iemand nog wat aanvullen v.w.b. de verschillende meet methoden. Als ik me niet vergis doet de politie een soorgelijke (simpele) meting als de baco's op de Nordschleife, gewoon met een simpele dB-meter ingesteld op de dB(A) schaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan