O-ringen ketting stuk, vervangen of goed op letten?

Timson

Die hard MF'er
11 mrt 2007
365
1
Zoetermeer
Ik ging vandaag na mijn vakantie in Schotland met de motor mijn ketting weer eens goed reinigen en smeren, en kwam toen dit tegen:

LeFmAO8.jpg


LC7Mt4W.jpg


64hGvv9.jpg


ySlXspH.jpg


Nu smeer ik mijn ketting niet altijd even trouw, maar maak hem in ieder geval eens in de zoveel tijd grondig schoon. Dit doe ik dan met een motorketting borstel, is dit verkeerd?

De ketting is erop gegaan bij +-18k en ik sta nu op +-25k.

Ik moet er wel bij zeggen dat na montage de ketting een raar geluid maakte, wat naar alle waarschijnlijkheid te maken had met mijn achtervering die veel en veel te zacht stond, waardoor mijn ketting alle klappen ving.

Is hier nog mee door te rijden of moet ik hem gewoon voor alle zekerheid toch vervangen?
 
Hij had de ketting in zijn visie wel goed opgelijnd via de achterbrug streepjes.

Allemaal leuk natuurlijk deze methode daarom gebruik ik liever een laser langs de ketting op het tandwiel.

De TS had in de OP moeten vermelden dat hij destijds zelf deze ketting en tandwielen vervangen had 🤓

dan richt je netjes de laser op het voortandwiel en staat het evengoed scheef zonder dat je het in de gaten hebt.
 
Jep` viel mij ook al op , straks is ie al opgestookt voor ie gezet is . :X

De monteur gaf aan dat de ketting na een paar honderd km nog wat slapper zal gaan staan ivm het dempingsrubber op het tandwiel. Dit is denk ik de reden dat hij hem wellicht iets strakker gemonteerd heeft dan normaal? Ik heb eerlijk gezegd zelf nog niet de spanning gecontroleerd, er vanuit gaande dat dit wel goed zit en dat de monteur hier rekening mee houdt. Ik zal het wel in de gaten houden.
 
De monteur gaf aan dat de ketting na een paar honderd km nog wat slapper zal gaan staan ivm het dempingsrubber op het tandwiel. Dit is denk ik de reden dat hij hem wellicht iets strakker gemonteerd heeft dan normaal? Ik heb eerlijk gezegd zelf nog niet de spanning gecontroleerd, er vanuit gaande dat dit wel goed zit en dat de monteur hier rekening mee houdt. Ik zal het wel in de gaten houden.


Dit is al onzin , een Tandwiel adapter daar zit doorgaans/altijd een lager in, en die veranderd dus niet qua afstand tot het voorste tandwiel .. Als die monteur dat heeft gezegd wordt het tijd dat ze daar een andere Molteur eh` pardon, monteur gaan zoeken ..

Ketting zet zich uiteraard eerst nog , maar je ketting staat meestal het strakst met de berijder/ballast op de motorfiets. Die van jou staat/lijkt al strak te staan op uitgeveerde positie.
 
Laatst bewerkt:
Dit is al onzin , een Tandwiel adapter daar zit doorgaans/altijd een lager in, en die veranderd dus niet qua afstand tot het voorste tandwiel .. Als die monteur dat heeft gezegd wordt het tijd dat ze daar een andere Molteur eh` pardon, monteur gaan zoeken ..

Ketting zet zich uiteraard eerst nog , maar je ketting staat meestal het strakst met de berijder/ballast op de motorfiets. Die van jou staat/lijkt al strak te staan op uitgeveerde positie.

Ik vind het wel wat voorbarig om iets direct onzin te noemen en te zeggen dat de monteur niets kan. De beste man doet het zeker al langer dan dat ik leef en zal best wel ervaring ermee hebben.

Ik denk dat misschien op de foto de ketting strakker lijkt dan dat hij daadwerkelijk staat.

Evengoed bedankt voor de reacties en tips, ik houd de spanning van de ketting in de gaten en zal denk ik onder mijn gewicht op de motor de speling van de ketting op 2cm proberen te houden. Dit lijkt mij voldoende toch?
 
Even voor de goede orde, hoe zet je een ketting dan wel recht met behulp van een laser of uitlijn tooltje met staafje?

als je de juiste tandwielen op de juiste manier plaatst, en je achterwiel recht uit lijnt, staat je ketting automatisch recht.

Ingenieurs moeten geen rekening houden met mensen die aan de genoemde voorwaarden niet voldoen.
 
Laatst bewerkt:
Evengoed bedankt voor de reacties en tips, ik houd de spanning van de ketting in de gaten en zal denk ik onder mijn gewicht op de motor de speling van de ketting op 2cm proberen te houden. Dit lijkt mij voldoende toch?
Stel het af zoals het in het boekje staat. Staat er met een reden ;)
 
Ik vind het wel wat voorbarig om iets direct onzin te noemen en te zeggen dat de monteur niets kan. De beste man doet het zeker al langer dan dat ik leef en zal best wel ervaring ermee hebben.

Ik denk dat misschien op de foto de ketting strakker lijkt dan dat hij daadwerkelijk staat.

Evengoed bedankt voor de reacties en tips, ik houd de spanning van de ketting in de gaten en zal denk ik onder mijn gewicht op de motor de speling van de ketting op 2cm proberen te houden. Dit lijkt mij voldoende toch?

foute gedachtengang.

juiste gedachtengang : je neemt je instructieboekje en kijkt na hoeveel speling en hoe je ze moet meten, en je controleert.

over 1 punt heeft je monteur gelijk : je ketting zal sowieso rekken, alleen zal ze nu (als ze effectief te hard staat) véél sneller rekken, en het lager achter je voorste tandwiel omzeep helpen. En dan hebben we binnen een maand een nieuw topic van je met de titel "raar geluid uit motorblok".
 
Ik geef je 1 tip! Donder die kettingborstel gewoon weg.
Die haren van die borstels zijn veel te hard en je bent snel geneigd om flink te borstelen (verneuken) op de ketting. Je sloopt er echt je rubbertjes mee. Ik dacht ook slim te zijn met zn kut borstel. Gelukkig maar 1 o-ring stuk.
Doe nu maar weer gewoon op de oude manier kettingreiniger desnoods met een doek en de tuinslang rustig schoonmaken.

DID is gewoon een prima merk net als tsubaki. Daar ligt het niet aan.

Ik heb die ketting gewoon op kunnen rijden, na elke rit die schakel even een klein spraytje ketting smeer gegeven.
 
Ik vind het wel wat voorbarig om iets direct onzin te noemen en te zeggen dat de monteur niets kan. De beste man doet het zeker al langer dan dat ik leef en zal best wel ervaring ermee hebben.

Ik denk dat misschien op de foto de ketting strakker lijkt dan dat hij daadwerkelijk staat.

Evengoed bedankt voor de reacties en tips, ik houd de spanning van de ketting in de gaten en zal denk ik onder mijn gewicht op de motor de speling van de ketting op 2cm proberen te houden. Dit lijkt mij voldoende toch?


M`n beste` iedereen met enige kennis van zaken weet meteen genoeg, en trekt dezelfde conclusie . ;)
 
Ik geef je 1 tip! Donder die kettingborstel gewoon weg. :Y :Y
Die haren van die borstels zijn veel te hard en je bent snel geneigd om flink te borstelen (verneuken) op de ketting. Je sloopt er echt je rubbertjes mee. Ik dacht ook slim te zijn met zn kut borstel. Gelukkig maar 1 o-ring stuk.
Doe nu maar weer gewoon op de oude manier kettingreiniger desnoods met een doek en de tuinslang rustig schoonmaken.

DID is gewoon een prima merk :Y net als tsubaki. Daar ligt het niet aan.

Ik heb die ketting gewoon op kunnen rijden, na elke rit die schakel even een klein spraytje ketting smeer gegeven.


Don`t mention the war . :X
 
Laatst bewerkt:
Even voor de goede orde, hoe zet je een ketting dan wel recht met behulp van een laser of uitlijn tooltje met staafje?

Hebben we allemaal wat aan denk ik zo.
met meetapparatuur zet je geen ketting recht maar controleer je of je je werk goed hebt gedaan.
met een laser lichtje kan je bij voorbeeld zo schijnen dat je precies de toppen van de schakels bij het achtertandwiel raakt en dan probeer je hem zo door te schijnen dat hij dat over de hele ketting doet. is de ketting goed uitgelijnd kaatst het lichtje op alle toppen van de ketting is de ketting niet in 1 vlak gemonteerd dan zal je zien dat bij voorbeeld de laser weg valt of op de rollen gaat schijnen.
en bij een oud werkgever van mij hadden we een klem die je op 3 punten op de ketting klemde waar hij rond het kettingwiel zat. daar maakte je een lange rechte staaf aan die dan precies 10 cm van de rand van de ketting af was en parallel liep aan de richting van het kettingwiel. en dan kan je bij elk kettingwiel (werd gebruikt bij rollenbanen om zware dingen te transporteren) netjes meten om ze ook allemaal netjes 10cm afstand tot te staaf hadden en dan kon je op dat punt de klembussen vast draaien. alle assen waren voor die tijd al uitgelijnd.
 
foute gedachtengang.

juiste gedachtengang : je neemt je instructieboekje en kijkt na hoeveel speling en hoe je ze moet meten, en je controleert.

over 1 punt heeft je monteur gelijk : je ketting zal sowieso rekken, alleen zal ze nu (als ze effectief te hard staat) véél sneller rekken, en het lager achter je voorste tandwiel omzeep helpen. En dan hebben we binnen een maand een nieuw topic van je met de titel "raar geluid uit motorblok".

Als ik de normering van triumph aanhoud voor mijn motor dan moet ik de speling meten zonder gewicht op de motor en dab mag de speling tussen de 13-32mm zijn. Best een grote marge dus. Volgens het boekje zou deze dus denk ik goed staan?


o4drDG5.jpg
 
Als ik de normering van triumph aanhoud voor mijn motor dan moet ik de speling meten zonder gewicht op de motor en dab mag de speling tussen de 13-32mm zijn. Best een grote marge dus. Volgens het boekje zou deze dus denk ik goed staan?


[afbeelding]
Je hebt het dus altijd fout gemeten? ;)

Dus niet bij Jos Smit weer een DID kettingset kopen? Wat raad je aan als alternatief MasterTommy?
Het gaat toch om het merk en model en niet om de verkoper?

WD40 doet niets met je rubbers. Kan je gerust gebruiken om je ketting mee te reinigen. Het is in ieder geval geen smeermiddel.
Niet? Mijn fietsenmaker raadde het wel aan voor fietskettingen.
 
Laatst bewerkt:
De monteur gaf aan dat de ketting na een paar honderd km nog wat slapper zal gaan staan ivm het dempingsrubber op het tandwiel. Dit is denk ik de reden dat hij hem wellicht iets strakker gemonteerd heeft dan normaal? Ik heb eerlijk gezegd zelf nog niet de spanning gecontroleerd, er vanuit gaande dat dit wel goed zit en dat de monteur hier rekening mee houdt. Ik zal het wel in de gaten houden.
Ik dacht dat ik na 100 - 1000km terug moest komen om hem opnieuw af te stellen. Gelijk te strak lijkt mij niet de juiste oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat ik na 100 - 1000km terug moest komen op hem opnieuw af te stellen. Gelijk te strak lijkt mij niet de juiste oplossing.

'Strak' is dus wel relatief. Volgens mijn werkplaatshandboek mag de speling als de motor rechtop staat zonder gewicht erop tussen de 13-32mm zijn. Dat zou denk voor andere motoren misschien te strak zijn?
 
'Strak' is dus wel relatief. Volgens mijn werkplaatshandboek mag de speling als de motor rechtop staat zonder gewicht erop tussen de 13-32mm zijn. Dat zou denk voor andere motoren misschien te strak zijn?
Het hangt af van de positie van het kleine kettingwiel ten opzichte van het draaipunt van de achtervork in combinatie met de veerweg van het achterwiel en de lengte van de achtervork.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan