Onderhoudsprijzen BMW

De instapprijzen zijn laag, maar zoals altijd komen er bij de beurten vaak reparaties/slijtagedelen (lees veel geld) erbij.

Vorig jaar voor mijn duc/vfr 0 euro aan kosten cq onderhoud, jaar daarvoor max. 2000 dacht ik , 2 set banden, riemschijven, kettingsets, dynamo en 2 beurten voor 2 motoren. Duur.... :? ...... veel geld maar verder maak ik me niet druk om.

Olie/filters zijn de kosten niet.

En met een beetje geluk komende jaar ook 0 euro. En smeer je dat uit in 3 jaar valt het toch mee....
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar soms heb je voor originele BMW onderdelen vervangen onderdelen die kwalitatief evengoed zijn of zelfs nog beter daar zo'n after-market fabrikant wat beter zijn huiswerk doet en fouten uit onderdelen haalt welke BMW er gewoon in laat zitten tegen beter weten in.

Ooit meegemaakt van iemand bij mij uit de buurt die al in het "begin der tijden" aan chip-tuning doet. Wat hij deed wat de chips uitlezen, hier en daar aanpassingen plegen om benzineverbruik te verbeteren of wat meer vermogen uit de motor te halen en dan na de aanpassingen de nieuwe software uploaden op de originele BMW motormanagement chip. Vond die gozer een fout in de software van BMW zelve. Na herhaaldelijk BMW hierover aangeschreven te hebben nadat ie nog steeds dezelfde fout in de software vond in de nieuwste modellen BMW die destijds op de markt kwamen, heeft ie maar es gebeld met BMW. Kreeg ie later een dikke brief terug dat BMW inderdaad de fout gezien heeft en of ie bij hun wou komen werken als ingenieur motormanagement software. Heeft ie vriendelijk voor bedankt, wilde zijn eigen bedrijfje niet opgeven. Vroeg me toen al af of de officiële BMW dealers van deze fout afwisten...

De onderdeelprijzen vallen vaak ook wel mee, oliefilter €15, klepdekselpakking €55 voor een 4-in-lijn (Yamaha R1: €110), pakking voor de brandstofpompunit €12,50 (Suzuki gsxr750 eerste injectiemodel: €125), etc. Er zitten soms ook onderdelen tussen die achterlijk duur zijn, maar de veelgebruikte meuk kost gewoon verkoop exact hetzelfde als een aftermarket onderdeel.
 
Puur te lering en vermeack:
Heeft iemand een overzicht waar dat geld in gaat zitten? Ik vind 250 euro voor een kleine beurt nogal wat. En 500 voor een grote helemaal. Voor mijn blik is het de helft.
Dat hangt imo ook van het interval af.

Bij mijn oude Kawa ER-6N moesten de kleppen pas bij 42.000 gesteld worden.

Bij mijn Duc moeten de kleppen om de 10k gesteld worden en is ook nog wel wat duurder dan 500 euro. Gelukkig hoefden de kleppen niet gesteld te worden omdat ze nog goed stonden :)
 
De instapprijzen zijn laag, maar zoals altijd komen er bij de beurten vaak reparaties/slijtagedelen (lees veel geld) erbij.

Vorig jaar voor mijn duc/vfr 0 euro aan kosten cq onderhoud, jaar daarvoor max. 2000 dacht ik , 2 set banden, riemschijven, kettingsets, dynamo en 2 beurten voor 2 motoren. Duur.... :? ...... veel geld maar verder maak ik me niet druk om.

Olie/filters zijn de kosten niet.

En met een beetje geluk komende jaar ook 0 euro. En smeer je dat uit in 3 jaar valt het toch mee....
Ik doelde even op de standaard prijzen van een beurt. Maar ook met extra werk lukt het mij niet echt om boven de 500 euro te komen bij het blik.
Met het blik afgelopen jaar iets minder dan 500 kwijt, maar dat was met een nieuw wiellager, nieuwe accu, kleppen stellen (moet elke 160.000km _O-) en dan de grote beurt waarbij alle vloeistoffen +filters vervangen zijn. En dan nog APK erbij.

Ik vind dan 500 euro voor een standaard beurt behoorlijk veel geld ja.
 
Wordt het niet al eens tijd voor een nieuw topic over de F900 XR.
Gaat een populair ding worden.
 
Naar mijn ervaring is onderhoud wel wat duurder wat ik hier geschetst zie worden. Mijn F650GS (twin) kon makkelijk richting de 1000 euro gaan voor een kleine beurt bij een BMW dealer. Er hoeven maar bandjes of een kettingset bij komen en de prijs vliegt omhoog. Nu reed ik toentertijd wel dagelijks door weer en wind, dus mijn motor zal vast wat meer te verduren hebben dan de gemiddelde rijder, maar alsnog schrok ik er elke keer weer toen ik gebeld werd met alle onderdelen die versleten waren ;(

Dat is ook de reden waarom ik uiteindelijk zelf dingen ben gaan doen. Een kettingset vervangen kostte bij de BMW dealer 350 euro (misschien zelfs 450, lang geleden, kan me niet goed herinneren). Dus zelf maar een kettingset besteld voor 150 euro en geleerd zelf te vervangen met een Haynes manual.

Kortom; ja, is duur.
 
Naar mijn ervaring is onderhoud wel wat duurder wat ik hier geschetst zie worden. Mijn F650GS (twin) kon makkelijk richting de 1000 euro gaan voor een kleine beurt bij een BMW dealer. Er hoeven maar bandjes of een kettingset bij komen en de prijs vliegt omhoog. Nu reed ik toentertijd wel dagelijks door weer en wind, dus mijn motor zal vast wat meer te verduren hebben dan de gemiddelde rijder, maar alsnog schrok ik er elke keer weer toen ik gebeld werd met alle onderdelen die versleten waren ;(

Dat is ook de reden waarom ik uiteindelijk zelf dingen ben gaan doen. Een kettingset vervangen kostte bij de BMW dealer 350 euro (misschien zelfs 450, lang geleden, kan me niet goed herinneren). Dus zelf maar een kettingset besteld voor 150 euro en geleerd zelf te vervangen met een Haynes manual.

Kortom; ja, is duur.
Banden en kettingsets heb ik nooit bij een zaak laten doen. Krijg je gewoon de brutoprijs + arbeidsloon doorberekend. Kettingsets worden OEM besteld á 350,- maar denk maar niet dat BWM zelf kettingen maakt.
 
Ik doelde even op de standaard prijzen van een beurt. Maar ook met extra werk lukt het mij niet echt om boven de 500 euro te komen bij het blik.
Met het blik afgelopen jaar iets minder dan 500 kwijt, maar dat was met een nieuw wiellager, nieuwe accu, kleppen stellen (moet elke 160.000km _O-) en dan de grote beurt waarbij alle vloeistoffen +filters vervangen zijn. En dan nog APK erbij.

Ik vind dan 500 euro voor een standaard beurt behoorlijk veel geld ja.
Bij mijn blik vorig jaar augustus: 75 euro +apk.... en uiteindelijk 273 euro agv ruitenwissers/stuurkogels/remslangen etc voor 17 jaar oude auto en 200k op teller.

Ohja, multi garage voert onderhoud uit.

Kortom, theorie lekker goedkoop en praktijk valt altijd tegen op zo’n moment. En smeer je dat uit over 12 mnd dan valt het weer mee.

En voor die BMW 900xr moet je volgens mij iets verder nadenken, je hebt wel de motor die je zou willen rijden. En laat het wellicht iets meer kosten dan een andere. Je moet volgens kijken wat jij acceptabel vindt qua onderhoudskosten in relatie tot andere noodzakelijke uitgaven.

Op papier kun je alles ‘kapot’ rekenen en kom je er nooit toe aan leuke bezigheden zoals motorrijden met een bepaalde merk........ _O-
 
Laatst bewerkt:
460 euro voor grote beurt 40k km f800gs.

Bmw is wat duurder maar ook langere onderhoudsintervallen

Wat noem jij lang? Mijn K1600 moet volgens het boekje iedere 10k een beurt.
Meeste andere fietsen die ik ken om de 15k...
Bovendien ligt uurtarief officiële bmw dealer over het algemeen hoger dan een "all round" dealer dacht ik
 
Ik ben hier precies wel een serieuze discussie gestart ;).
Momenteel ben ik op zoek naar een aangename betaalbare moto met wel wat snufjes op.
De F900XR en de Tracer 900 zijn de testmodellen die het beste reden.
Voordeel bij BMW is dat de maandelijkse aflossing serieus minder kan zijn dan een gewone afbetaling.
Ok met een restwaarde op het einde waar je meestal een nieuwe BMW kiest.
Voordeel van de Yamaha is dan dat het onderhoud minder kost.
Ik rij max tussen de 4000 a 8000km per jaar.
En waarschijnlijk omde 4 a 5 jaar een nieuwe motor.

Ik wil zeker zijn dat ik als ik een van deze 2 koop de juiste keuze maak. Blijft voor beide veel geld in aankoop.
 
Bij mijn blik vorig jaar augustus: 75 euro +apk.... en uiteindelijk 273 euro agv ruitenwissers/stuurkogels/remslangen etc voor 17 jaar oude auto en 200k op teller.

Ohja, multi garage voert onderhoud uit.

Kortom, theorie lekker goedkoop en praktijk valt altijd tegen op zo’n moment. En smeer je dat uit over 12 mnd dan valt het weer mee.
Ik ga er altijd vanuit dat het iets duurder wordt dan de normale beurt. Heb ik ook altijd, maar ik vraag me dan af wat ze bij bmw speciaal doen zodat de basis beurt al zo duur is.
 
Geen idee, is ook niet interessant.

Zullen de nodige onderzoeken op losgelaten zijn die het spanningsveld opzoeken wat de gemiddelde BMW bezitter voor onderhoud overheeft versus noodzakelijke onderhoud. Hele kleine onderhoud schuiven ze onder diversen/onvoorzien en kunnen ze mee spelen om toch aan hun marges te komen.
 
Wat noem jij lang? Mijn K1600 moet volgens het boekje iedere 10k een beurt.
Meeste andere fietsen die ik ken om de 15k...

Op een enkele uitzondering na hanteren bijna alle merken een onderhoudsinterval van minimaal 10k. Vroeger zaten veel Japanners nog op 6k terwijl BMW toen al op 10k zat. Toen klopte een langere onderhoudsinterval bij BMW dus wel, maar dat is al een tijdje niet meer zo. Sterker nog, veel merken zitten inderdaad al op 15k.
 
Wat noem jij lang? Mijn K1600 moet volgens het boekje iedere 10k een beurt.
Meeste andere fietsen die ik ken om de 15k...
Bovendien ligt uurtarief officiële bmw dealer over ahet algemeen hoger dan een "all round" dealer dacht ik

15k is meestal grote beurt, kom anders met onderhoudsboekje waarin kleine beurt 15k staat.

BMW uurtarief zal wat hoger liggen maar hebben dan wel officiele BMW testapparatuur dus idee is dat je dan onder aan de streep beter uit bent.

Tuurlijk zal de all round monteur ook olie kunnen verversen maar voor algehele checkup is die extra apparatuur wel handig
 
Ik ben hier precies wel een serieuze discussie gestart ;).
Momenteel ben ik op zoek naar een aangename betaalbare moto met wel wat snufjes op.
De F900XR en de Tracer 900 zijn de testmodellen die het beste reden.
Voordeel bij BMW is dat de maandelijkse aflossing serieus minder kan zijn dan een gewone afbetaling.
Ok met een restwaarde op het einde waar je meestal een nieuwe BMW kiest.
Voordeel van de Yamaha is dan dat het onderhoud minder kost.
Ik rij max tussen de 4000 a 8000km per jaar.
En waarschijnlijk omde 4 a 5 jaar een nieuwe motor.

Ik wil zeker zijn dat ik als ik een van deze 2 koop de juiste keuze maak. Blijft voor beide veel geld in aankoop.
KIes de motor die je het mooiste vind.

Kosten op hele lange termijn kun je nu niets over zeggen, pas achteraf kun je het sommetje maken.

En waarom, je koopt op afbetaling/bijna nieuw etc.....onderhoudskosten zijn van mindere zorg.

Simpel toch......
 
KIes de motor die je het mooiste vind.

Kosten op hele lange termijn kun je nu niets over zeggen, pas achteraf kun je het sommetje maken.

En waarom, je koopt op afbetaling/bijna nieuw etc.....onderhoudskosten zijn van mindere zorg.

Simpel toch......
Klopt volledig wat je zegt. 👍
 
Dat is ook de reden waarom ik uiteindelijk zelf dingen ben gaan doen. Een kettingset vervangen kostte bij de BMW dealer 350 euro (misschien zelfs 450, lang geleden, kan me niet goed herinneren). Dus zelf maar een kettingset besteld voor 150 euro en geleerd zelf te vervangen met een Haynes manual.


Sla het onderhoudsschema van de gemiddelde motor er maar op na en je ziet precies wat er bij welke kilometerstand moet gebeuren. Over het algemeen zijn dat dingen die met beperkte technische kennis vrij simpel zelf te doen zijn. Zeker bij een kleine beurt waarbij een hoop punten uit het schema niet meer of minder is dan controleren en smeren. Veel mensen denken dat ze het niet kunnen en beginnen er daarom maar niet aan. Maar zoals je zegt, koop een handboek en begin gewoon met de kleine klusjes zelf te doen. Scheelt een hoop geld en je leert er nog van ook.
 
Ik ben hier precies wel een serieuze discussie gestart ;).
Momenteel ben ik op zoek naar een aangename betaalbare moto met wel wat snufjes op.
De F900XR en de Tracer 900 zijn de testmodellen die het beste reden.
Voordeel bij BMW is dat de maandelijkse aflossing serieus minder kan zijn dan een gewone afbetaling.
Ok met een restwaarde op het einde waar je meestal een nieuwe BMW kiest.
Voordeel van de Yamaha is dan dat het onderhoud minder kost.
Ik rij max tussen de 4000 a 8000km per jaar.
En waarschijnlijk omde 4 a 5 jaar een nieuwe motor.

Ik wil zeker zijn dat ik als ik een van deze 2 koop de juiste keuze maak. Blijft voor beide veel geld in aankoop.
ALs je de keuze moet baseren op basis van een aflossing.... misschien bij jongehands motoren kijken? (Scheelt 2-3k en nauwelijks kilometers)

Ik snap ook niet dat motorrijders kijken naar de kosten van onderhoud als ze toch maar 3-4k kilometers per jaar doen.
 
Klopt volledig wat je zegt. 👍
Nou gelijk, maar zo kijk ik er tegenaan.

Je hebt de keuze gemaakt voor afbetaling/forse aanschaf bedrag voor een ‘hobby ding’ en een puntje zou het verschil van onderhoudskosten zijn..... :?

Koop wat je nu mooi vind en meeste plezier aan zou beleven...

En mochten onderhoudskosten een echte breekpunt zijn, begin er niet aan ‘luxe’ en gebruik je geld voor om te ‘leven’.
 
ALs je de keuze moet baseren op basis van een aflossing.... misschien bij jongehands motoren kijken? (Scheelt 2-3k en nauwelijks kilometers)

Ik snap ook niet dat motorrijders kijken naar de kosten van onderhoud als ze toch maar 3-4k kilometers per jaar doen.
@kirill007 Jammer genoeg is de BMW 900XR nog niet 2de hands te vinden.
Zeker ook een goed punt waar ik nog niet had bij stilgestaan!
 
En toch weer een bevestiging dat ‘jeugd’ niet weet te gaan met verleidingen....begeerte is groter dan bezit met alle consequenties van dien.

Niets persoonlijks, maar koop ‘luxe’ niet met leningen, bouw het in stapjes op, je komt er vanzelf wel.

Maargoed, ik kom uit een hele andere generatie en behoudende cq ouderwetse over zulke financiële zaken denk.

Succes
 
@kirill007 Jammer genoeg is de BMW 900XR nog niet 2de hands te vinden.
Zeker ook een goed punt waar ik nog niet had bij stilgestaan!
Belangrijker is de keus uit 2- of 3- cilinder, zithouding, uiterlijk etc. De BMW lijkt goedkoop, maar als je de kale versie een beetje op wilt leuken schiet de prijs omhoog.
 
Geen idee, is ook niet interessant.

Zullen de nodige onderzoeken op losgelaten zijn die het spanningsveld opzoeken wat de gemiddelde BMW bezitter voor onderhoud overheeft versus noodzakelijke onderhoud. Hele kleine onderhoud schuiven ze onder diversen/onvoorzien en kunnen ze mee spelen om toch aan hun marges te komen.
Voor mij wel. Ik verdiep me graag in dit soort dingen om steeds tot de conclusie te komen (tot nog toe) dat garagebedrijven helemaal niet veel geld vragen.

Het kan dan ook zijn dat het inderdaad een magisch getal is wat nergens op gebaseerd is, maar gewoon het maximale bedrag wat eigenaren van een bmw willen betalen, maar vaak zie je na de onderbouwing dat het inderdaad wel logisch is dat het zoveel geld kost.
 
En toch weer een bevestiging dat ‘jeugd’ niet weet te gaan met verleidingen....begeerte is groter dan bezit met alle consequenties van dien.

Niets persoonlijks, maar koop ‘luxe’ niet met leningen, bouw het in stapjes op, je komt er vanzelf wel.

Maargoed, ik kom uit een hele andere generatie en behoudende cq ouderwetse over zulke financiële zaken denk.

Succes
Niet veralgemenen eh.
Ik ben ook nog jeugd, zeker 2j geleden ook toen ik mijn MT09 nieuw kocht.
Nogal offtopic...

Ik zou nog eens goed rondkijken naar andere motoren.
Toen ik mijn motor 2j geleden kocht had ik eigenlijk een andere op het oog (ducati supersport S) maar na hem 2 dagen te huren was het toch niet wat ik wou.
Daarna was ik bijna verkocht aan de truimph street triple 765, maar na een testrit met een MT09 had ik mijn motor gevonden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan