Ongeluk, blijven zitten, of gaan staan op de voetsteunen?

Ik weet 100% zeker dat ik liever over het asfalt schuif terwijl ik de motor voor mij uit laat schuiven, dan dat ik de motor rechtstandig in een auto parkeer en eerst ga vliegen en dan ergens op terecht kom...
Hierover was laatst een discussie. Even zoeken...
Kan het niet vinden, ging over de remweg van onderuitglijden versus gewoon zo goed mogelijk remmen...
Misschien kan jij het vinden. Wel grappig onderwerp, vergelijkbaar :)
 
RR:
Ga je ook nog een keer nuttig reageren? Of alleen maar zeuren op VRO / KNMV zonder enige kwalificatie van jouw kant?

Spades:
Of een risico op een ongeluk gecalculeerd is, zegt niks over het ongeluk zelf. Ik stap elke dag op straat (al dan niet met een vervoersmiddel), en ben me bewust van het risico dat ik neem.

Wat ik postte was geen bewijs, het was even een nieuwe manier om naar de vraag te kijken ipv alleen maar "ik denk x" versus "ik denk y".
Daarnaast geeft het wel aan dat het mogelijk kan helpen. Elk ongeluk is anders, dat verschilt dus per motor, berijder, auto, soort aanrijding, etc. Er is geen "one size fits all"-oplossing. Mij gaat het alleen om de belachelijke reacties van een RR of OgriUK die gewoon wat roepen en doen alsof ze wereldexpert zijn (en vervolgens niks uitleggen).

De reactietijd die ik nodig heb om op te springen (en dan heb ik het niet over meters hoog, meer een reflex) is vele male korter dan het opendraaien van het gas en de reactie van de motor. Een aantal andere zaken: het kan ook zo zijn dat je door te acceleren juist vol de auto raakt, of door te remmen, etc. Nogmaals, het gaat over ONVERMIJDELIJKE ongelukken. Zoals dat je het zelf niet ziet gebeuren totdat het te laat is. Weet je wel, waar dagelijks mensen gewoon aan overlijden. Kan iedereen wel fijn denken dat zij wel perfect zijn en alles kunnen ontwijken... Ik hoop in ieder geval dat die mensen dat altijd vast weten te houden (en dat bedoel ik NIET sarcastisch).
Kortom, vermijden mogelijk? Altijd doen, duh.
Sta je op het punt de botsing daadwerkelijk te maken, wat zou je dan kunnen doen? DAT is de vraag.


Als je op het punt staat de botsing daadwerkelijk te maken, dan is het te laat om te springen, te remmen, gas te geven of wat dan ook....want dat is namelijk het moment dat je daadwerkelijk geraakt gaat worden of de tijd, minder dan een seconde, voor impact denk ik....Want als je het namelijk zelf niet ziet aan komen, dan is het dus boem zonder dat je iets gezien hebt...dan heb je dus geen tijd voor wat dan ook, het was immers al boem en je hebt niets zien aankomen....

In mijn "visie" is een ongeluk pas onvermijdelijk op het moment dat het reeds is gebeurd....en in de tijd die je voor het onvermijdelijke hebt, moet je dat doen wat jou het beste lijkt.....en dan zie je achteraf wel of je de juiste beslissing hebt genomen...
 
Hierover was laatst een discussie. Even zoeken...
Kan het niet vinden, ging over de remweg van onderuitglijden versus gewoon zo goed mogelijk remmen...
Misschien kan jij het vinden. Wel grappig onderwerp, vergelijkbaar :)

Klopt....en je motor remt inderdaad beter op zijn wielen en schuift verder op het plastic....maar schuif jij in je leren pak ook verder dan de motor remt op zijn wielen?

Dat zou interesant zijn om te vergelijken:

Stell:

Je motor zou, met een noodstop vanaf een bepaalde snelheid, een remweg hebben van 15 meter (veilig met jou op de motor en staand op 2 wielen).....De auto (voor het gemak) staat helaas maar 10 meter vanaf het punt dat je begint met remmen... Boem en je vliegt (hoogstwaarschijnlijk, of je springt...maakt niet zo veel uit....je zult in ieder geval door de lucht gaan en geen zachte landing te gemoed gaan)...

Je maakt die noodstop nog een keer maar remt jezelf onderuit....je motor schuift een metertje of 30 over het asfalt....jij in je leren motorpak schuift 10 meter....De motor doet boem tegen de auto....en jij blijft net voor de auto liggen....

Ik denk dat je minder letsel overhoud aan de schuiver dan aan de crash, ondanks het feit dat de motor bij de goede noodstop sneller tot stilstand kwam dan tijdens de schuiver :)
 
De discussie gaat over dat laatste moment waarbij je niet meer kan corrigeren maar nog wel kan beslissen hoe je de botsing aan gaat: zittend of staand (of inmiddels: springen)

Ik snap alleen je "visie" niet.
Neem het volgende voorbeeld:
- je staat stil met de motor (maar je zit wel op de motor, want je wilt nog gaan rijden of whatever)
- de motor staat uit
- een auto komt lomp door de bocht en verliest controle en glijdt naar je toe

Het ongeluk gaat dus gebeuren, want:
- jij kan ook niet even wegrijden (je motor staat uit, en zo snel krijg je hem niet geduwd).
- de auto kan niet meer corrigeren (reden is niet belangrijk, feit is dat-ie niet corrigeert, maar ga maar even uit van een onbekwame berijder)
- er zit nog 1 seconden tussen jou en impact

Wat doe je?
1) Ik blijf lekker zitten op m'n motor en vang zo de klap op
2) Ik ga staan of spring en vang op die manier de klap op

Duidelijker kan ik de discussie niet voor je maken. Als bovenstaande iets is wat je niet voor je ziet of in je visie past, wellicht moet je dan de conclusie trekken dat deze discussie niet voor jou bedoelt is :)
 
Klopt....en je motor remt inderdaad beter op zijn wielen en schuift verder op het plastic....maar schuif jij in je leren pak ook verder dan de motor remt op zijn wielen?

Dat zou interesant zijn om te vergelijken:
Daar is die andere thread voor :)
Was inderdaad interessant om te lezen :)
 
Ik zeg maar: ga maar weer eens RIJDEN, in plaats van allerlei hersenspinsels te berde brengen. :]
 
De discussie gaat over dat laatste moment waarbij je niet meer kan corrigeren maar nog wel kan beslissen hoe je de botsing aan gaat: zittend of staand (of inmiddels: springen)

Ik snap alleen je "visie" niet.
Neem het volgende voorbeeld:
- je staat stil met de motor (maar je zit wel op de motor, want je wilt nog gaan rijden of whatever)
- de motor staat uit
- een auto komt lomp door de bocht en verliest controle en glijdt naar je toe

Het ongeluk gaat dus gebeuren, want:
- jij kan ook niet even wegrijden (je motor staat uit, en zo snel krijg je hem niet geduwd).
- de auto kan niet meer corrigeren (reden is niet belangrijk, feit is dat-ie niet corrigeert, maar ga maar even uit van een onbekwame berijder)
- er zit nog 1 seconden tussen jou en impact

Wat doe je?
1) Ik blijf lekker zitten op m'n motor en vang zo de klap op
2) Ik ga staan of spring en vang op die manier de klap op

Duidelijker kan ik de discussie niet voor je maken. Als bovenstaande iets is wat je niet voor je ziet of in je visie past, wellicht moet je dan de conclusie trekken dat deze discussie niet voor jou bedoelt is :)

Ik snap jou punt wel....maar ben het er niet mee eens...Dat heb je wel eens als je discussies hebt :) (No hard feelings)

In die situatie zoals jij die schetst, zou ik de auto helemaal niet raken...ik zou namelijk naar de zijkant weg springen en niet recht omhoog....is namelijk volgens mij ook niet echt leuk als die auto toevallig een busje was en jij dus gewoon tegen de voorruit plakt...

En nu pakken wij jou situatie nog een keer en veranderen we alleen even het feit dat de motor aan staat en in de eerste versnelling....

Jij springt weer...
Ik trek het gas open...

Wie denk je gaat de meeste pijn hebben?
 
Een vraag die relevant is in de context van deze discussie :)

RR:
Laatste keer dat ik reageer op je trollposts :P
Ik stel voor dat je zelf iets meer ervaring opdoet: ga eens wat ongelukken krijgen (niet lullig bedoeld, lees verder). Met rijden doe je geen ervaring op met botsingen opvangen. Succes en laat ons weten hoe het gaat!
(catch my drift?)


Edit:
Wat een onzin dat verhaal met pythagoras |( Dat niemand me gecorrigeerd heeft op die onzin, ben blij dat ik het zelf nog bedenk :$
 
Laatst bewerkt:
Een vraag die relevant is in de context van deze discussie :)

RR:
Laatste keer dat ik reageer op je trollposts :P
Ik stel voor dat je zelf iets meer ervaring opdoet: ga eens wat ongelukken krijgen (niet lullig bedoeld, lees verder). Met rijden doe je geen ervaring op met botsingen opvangen. Succes en laat ons weten hoe het gaat!
(catch my drift?)


_O- en liefst zonder helm zoals die Belg :P
 
Jawel: zelfs een kind begrijpt dat springen BS is, die zijn oorsprong vindt in een zieke geest.
Als een VRO instructeur beweert dat je moet springen, kan hem beter zijn certificaat afgenomen worden.
Dit staat op hetzelfde niveau als rijden zonder helm of veiligheidsgordel.
Zelfs dat kan onder bepaalde omstandigheden veiliger zijn dan rijden met.(alleen niet zo vaak)

De onderbouwing is dus dat de VRO intructeurs (want hij was niet alleen) langs een zieke geest zijn geweest en hem of haar hebben gevraagd wat je het best kan doen. Zijn of haar antwoord was springen want dat staat op hetzelfde nivo als zonder helm rijden. Toen hebben ze bedacht goed punt, weet je wat laten we dit standaard gaan opnemen in de VRO cursus. Want een zieke geest is een betrouwbare bron. Voor de zekerheid hebben ze het ook nog even aan een kind gevraagd. het kind zij ook BS nooit springen.

Ik stel voor dat je je verantwoording neem en dat je even een brief aan de KNMV schrijf waar je deze bevindingen uitlegd met deze onderbouwing met het verzoek om alle certificaten van de instucteurs in te trekken.
Het is namelijk nu wel jou verantwoordelijkheid om motorrijders voor deze foutieve informatie te behoeden. Want blijkbaar zijn er zo jaarlijks honderden motorrijders die dit zeer gevaarlijke den domme advies krijgen.
 
Springen, staan of zitten... Tsja...

Ik rijd nu op een XL500R met (t)rommelremmen. Ding heeft een vertraging van niks, dus bij een echte noodsituatie ben je de lul. Maar hier is hoe ik om ga met onverwachte obstakels:

Stap 1: Remmen en meteen zoeken naar ruimte. Dit duurt een seconde of 1.5 a 2.

Stap 2: Als er ruimte is stoppen met remmen en sturen. Kijken waar ik heen wil, niet naar het obstakel (Zo ben ik al eens door de berm, tussen de bomen door een fietspad op gevlogen met 100km/u toen er ineens een trekker met aanhanger tussen de bosjes door de weg op reed op zo'n 50 meter voor me. Ging maar net goed, maar anders had ik er op gezeten.) Als er geen ruimte is... Tsja, doorremmen en proberen zo veel mogelijk snelheid eruit te halen voor de klap. Als het trouwens een klein obstakel is (Zoals een boomstam of een hond oid.) zou ik gaan staan, aan het stuur hangen en gasgeven. (Tis een crosser, hoop dat ik dat wel zal kunnen houden.)

Als dat er niet in zit, stap 3: Loslaten. Op het laatste moment laat je alles los en hou je jezelf slap. Waarom? Omdat aangespannen spieren minder energie opvangen bij een klap en je dus eerder botten breekt als je spanning op je armen en benen hebt staan. Komt bij dat je handen achter je stuur kunnen blijven haken waardoor je die breekt en voorover slaat. En voorover slaan wil je niet, dan kop je het obstakel.

Stap 4: Genieten van de gratis vliegles. En onthoudt: Vliegen is makkelijk, iedereen kan het. Landen, das het moeilijke :P

Maar uit de praktijk kan ik zeggen dat als het fout gaat het verdomd lastig kan zijn om nog goed te reageren. Heb eens een aanrijding gehad met een brommer, reed op een kruising af en er kwam een auto van links. Die vent kijkt me recht in m'n ogen en remt af, dus dacht dat hij me gezien had. Ik geef gas en zet de bocht naar links in, en hij doet hetzelfde...

Voor ik bij de remmen was zat ik er al op. Heb z'n linker voorwiel geraakt, brommer is onder me weggeslagen en ik ben via de a-stijl over het dak geschoven en kwam aan de andere kant op m'n rug terecht. Brommer lag 10 meter voor de auto, total loss. Heb er 2 weken spierpijn en last van m'n onderrug aan over gehouden. En dat met allebei zo'n 30km/u.
 
De onderbouwing is dus dat de VRO intructeurs (want hij was niet alleen) langs een zieke geest zijn geweest en hem of haar hebben gevraagd wat je het best kan doen. Zijn of haar antwoord was springen want dat staat op hetzelfde nivo als zonder helm rijden. Toen hebben ze bedacht goed punt, weet je wat laten we dit standaard gaan opnemen in de VRO cursus. Want een zieke geest is een betrouwbare bron. Voor de zekerheid hebben ze het ook nog even aan een kind gevraagd. het kind zij ook BS nooit springen.

Ik stel voor dat je je verantwoording neem en dat je even een brief aan de KNMV schrijf waar je deze bevindingen uitlegd met deze onderbouwing met het verzoek om alle certificaten van de instucteurs in te trekken.
Het is namelijk nu wel jou verantwoordelijkheid om motorrijders voor deze foutieve informatie te behoeden. Want blijkbaar zijn er zo jaarlijks honderden motorrijders die dit zeer gevaarlijke den domme advies krijgen.

De geschiedenis heeft uitgewezen dat mensen in uniform die lid zijn van grote organisaties het meer dan eens bij het verkeerde eind hebben.

Je eerste alinea beschrijft de dynamiek van dit groepsgebeuren vrij nauwkeurig. Vervolgens wordt het zieke inzicht (hoe absurder, hoe beter!) tot officiele leer bevorderd en sluiten zich vele andere volgers zich aan. Dissidenten worden zwart gemaakt en vervolgd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan