Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
.Zoals al eerder opgemerkt, je hebt gewoon geen tijd! .
Bekijk deze eens en dan speciaal bij 0:40 hoe een professionele racer reageert voor impact.
Ik denk idd ook staan. Alleen al de gedachte aan de combinatie tank + klokkenspel
Dat was ik denk ik:
[afbeelding]
Was het gevolg van met 50 vol in de flank van een auto, thv het brandshot(waar de deuren vastzitten).
De auto stuurde 1seconde voor mij vol mijn rijbaan op, ik had dus net genoeg tijd om te denken "WTF?!", remmen of gaan staan zit er dan echt niet meer in.
Het enige letsel dat ik er aan over heb gehouden waren een blauwe plek op mijn been, en 2 zwaar gekneusde duimen (deze zijn achter het stuur blijven hangen).
Staan had dat letsel wel kunnen voorkomen, maar voor hetzelfde geld was ik dan verkeerd op mijn nekje terrecht gekomen.
Zelf denk ik sinds de crash dat als je genoeg tijd/bewustzijn hebt om te gaan staan, dat je dan ook wel kan uitwijken...
Ik had een tijd geleden een ongeluk in Oss gehad waardoor ik op de kofferbak van een personenauto crashte, dit kwam mede door een opstopping bij de rotonde maar geef mezelf de schuld. Het ongeluk vond plaats met ongeveer 30km/h ik zat op de motor maakte een noodstop (probeerde) Kneep mijn voorrem zover en hard mogelijk in en bleef zitten. Ik hield mijn handen aan mijn stuur vast met als gevolg een mooie acrobatische wending, vloog een paar meter door de lucht belande een beetje op mijn rug, maar kon meteen weer opstaan. Eindresultaat was een gekneusde heup en een gekneusde elleboog. Schade van 3500 euro (wel vergoed thank god) en een Suzuki in de kreuken, kon afgeschreven worden. De volgende dag verschrikkelijke spierpijn en een week of 2 later het bekende total loss briefje als je motor vermalen is met een dikke stempel. Vernietigd!
Les voor volgende keer, niet door Oss rijden en anders wel even beter opletten .
Jawel: zelfs een kind begrijpt dat springen BS is, die zijn oorsprong vindt in een zieke geest.Kun je onderbouwen waarom jij het beter (denkt) te weten dan de VRO instructeurs?
Theoretisch gedachtensprongetje:
Pak Pythagoras er eens bij: 1, 2, sqrt(3).
Je wordt door een auto van rechts geraakt met een kracht van 2 (hoeveel het exact is, is irrelevant). Je springt omhoog met een kracht van 1. Wat is dan het netto resultaat?
Minder dan twee (in dit theoretische geval: sqrt(3)).
Nou zijn de echte verhoudingen natuurlijk niet 2:1, maar elk beetje kan helpen, je kan met de richting van de auto mee springen, je kan zorgen dat het gedeelte van je lichaam dat daadwerkelijke de auto of motor raakt beinvloeden, etc.
En hoe denk je dat stuntmannen zulke stunts overleven? Niet door te blijven zitten hoor. Die zie je ook altijd momentum gebruiken.
Proceed with the discussion!
(alleen TrollUK is uitgesloten )
Was pythagoras niet die man van die driehoek? Wat heeft die er mee te maken? I don't get it...
Die stuntmannen, dat mag je niet vergeten, nemen een gecalculeerd risico en weten warschijnlijk exact wat er op welk moment van hun stunt fout kan gaan en wat de beste oplossing daarvoor is....
Dat kun je dus volgens mij helemaal niet vergelijken met een verkeersongeval....Dan zou je namelijk ook de vergelijking kunnen trekken met MotoGP...want daar gebeuren ook zelden dodelijke ongelukken of ongelukken met extrem zware verwondingen, terwijl ze toch over het algemeen veel harder rijden dan dat wij op de openbare weg doen....
Da's meer te wijten aan het feit dat je op een circuit bij een eventuele schuiver geen obstakels tegenkomt (als in lantaarnpalen/stoepbanden/bomen ......) maar een dichte vangrail áls je al zover komt. Verder rijdt iedereen op 't circuit ook dezelfde kant in als het goed is
Dat is de kern van de zaak, daarom is de rest ook onzin, vertolkt door levensgevaarlijke idioten.ik zou die kostbare seconden gebruiken om zoveel mogelijk af te remmen..
Dat is de kern van de zaak, daarom is de rest ook onzin, vertolkt door levensgevaarlijke idioten.
Auto komt van rechts (kracht 2), jij springt niet omhoog: netto kracht 2 naar links.
Auto komt van rechts (kracht 2), jij springt omhoog (kracht 1): netto kracht sqrt(3) naar linksboven.
Het verhaal van de stuntmannen en de MotoGP ben ik met je eens. Die kan je allemaal met elkaar vergelijken. Een ongeluk binnen onze context is een motor+berijder en een ander object die tegen elkaar aan knallen. Of dat in de context van een stunt of een race gebeurt, de natuurwetten veranderen er niet door.
Denk ik ook....
sterker nog...wie zegt dat jezelf onderuit remmen niet misschien wel de beste oplossing is? Dat is in ieder geval het tegenovergestelde van gaan staan
Ik heb een motor-agent dat een keer zien doen op de A27 bij Breda (Ik reed langs 'm op de rechterbaan toen 't gebeurde). Verkeer voor 'm op de linker baan ging écht vanuit 't niets vól in de remmen, hij remde zichzelf bewust onderuit en gebruikte z'n (gloedjenieuwe) FJR 1300 als buffer. Toen het "spul" eenmaal stilstond/lag stond hij al weer op z'n benen om verhaal te gaan halen En geloof maar dat je snel wordt dankzij het adrenaline-shot op zo'n moment.