Ongeluk, blijven zitten, of gaan staan op de voetsteunen?

ik zou die kostbare seconden gebruiken om zoveel mogelijk af te remmen.. :/
 
Laatst bewerkt:
Zoals al eerder opgemerkt, je hebt gewoon geen tijd! .
.

Hoewel ik nog geen klapper gemaakt heb, is mijn ervaring dat als het echt fout gaat, het lijkt op slow-motion en je dus dingen sneller doet of meer tijd lijkt te hebben voor correcties.

Zoals mij tijdens Vro-1 verteld is, is het beter om te gaan staan (als je tijd hebt) hier mee voorkom je dat je vol in de dakrand van een auto klapt en heb je meer kans dat je er over heen vliegt.

Embedded media from this media site is no longer available


'

 
Bekijk deze eens en dan speciaal bij 0:40 hoe een professionele racer reageert voor impact.

1. wij zijn geen professional
2. Het is niet gezegd dat hij het dus beter weet
3. Het is niet gezegd dat hij de juiste keuze heeft gemaakt
4. De klapper. In het filmpje wordt gezegt dus hij grip verloor omdat hij in de bocht ervoor de muur raakte. M.a.w het wat helemaal geen doordachte keuze.
5. Ik denk dat hij al bewusteloos was door de klap van de bocht er voor.
 
Ik denk idd ook staan. Alleen al de gedachte aan de combinatie tank + klokkenspel :X

Hum.. Inderdaad. Ik ben met ca. 40km/u in de zijkant van een auto geklapt (voorrang, wat is dat? :X ). En waar ik de tank in ben geklapt, met mijn klokkenspiel dus, zat een heule flinke deuk. Daar heb ik een week last van gehad :+ .

Mocht ik zo'n situatie nogmaals meemaken, dan zal ik zeker proberen te gaan staan :P.
 
Als je naar de filmpjes die Hanzzzz gelinkt heeft, kijkt... dan zie je in een aantal gevallen dat de motorrijder met zijn hoofd tegen de dakrand van de auto knalt en daarna zie je hem achterover klappen. De kans dat je hoofd dat overleeft acht ik klein en als je zo achterover klapt loop je een groot risico dat je je nek breekt. Ik denk dus dat als je denkt dit wordt onvermijdelijk een botsing, je moet besluiten het remmen te laten en proberen te gaan staan. Vermits je nog tijd hebt hè.
 
Laatst bewerkt:
Dat was ik denk ik:

[afbeelding]

Was het gevolg van met 50 vol in de flank van een auto, thv het brandshot(waar de deuren vastzitten).

De auto stuurde 1seconde voor mij vol mijn rijbaan op, ik had dus net genoeg tijd om te denken "WTF?!", remmen of gaan staan zit er dan echt niet meer in.

Het enige letsel dat ik er aan over heb gehouden waren een blauwe plek op mijn been, en 2 zwaar gekneusde duimen (deze zijn achter het stuur blijven hangen).
Staan had dat letsel wel kunnen voorkomen, maar voor hetzelfde geld was ik dan verkeerd op mijn nekje terrecht gekomen.


Zelf denk ik sinds de crash dat als je genoeg tijd/bewustzijn hebt om te gaan staan, dat je dan ook wel kan uitwijken...

Hoewel die er ook pijnlijk uit ziet was je het toch niet, was een witte CBR. Ik ga eens zoeken of ik m terug kan vinden

EDIT: Gevonden, deze was het:

full
 
Laatst bewerkt:
Als ik iets meer tijd had, had ik een andere route genomen vlak ervoor.
 
Als ik dan vooral dat laatste plaatje zie, lijkt los van de normale bescherming en rugprotector een tok ook een goede keuze =/

*edit Daarbij lijkt mij *gehurkt* staan (als je eraan denkt in zo'n situatie) een betere keuze dan te blijven zitten. Vaak is uitwijken ook gevaarlijk omdat je dan de sloot / vangrail / bomen zou kunnen rammen, laat staan de vrachtwagen die je op de andere baan tegemoet komt..

Sterker nog, ik hoop het nooit mee te hoeven maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik had een tijd geleden een ongeluk in Oss gehad waardoor ik op de kofferbak van een personenauto crashte, dit kwam mede door een opstopping bij de rotonde maar geef mezelf de schuld. Het ongeluk vond plaats met ongeveer 30km/h ik zat op de motor maakte een noodstop (probeerde) Kneep mijn voorrem zover en hard mogelijk in en bleef zitten. Ik hield mijn handen aan mijn stuur vast met als gevolg een mooie acrobatische wending, vloog een paar meter door de lucht belande een beetje op mijn rug, maar kon meteen weer opstaan. Eindresultaat was een gekneusde heup en een gekneusde elleboog. Schade van 3500 euro (wel vergoed thank god) en een Suzuki in de kreuken, kon afgeschreven worden. De volgende dag verschrikkelijke spierpijn en een week of 2 later het bekende total loss briefje als je motor vermalen is met een dikke stempel. Vernietigd!

Les voor volgende keer, niet door Oss rijden en anders wel even beter opletten ;).
 
Ik had een tijd geleden een ongeluk in Oss gehad waardoor ik op de kofferbak van een personenauto crashte, dit kwam mede door een opstopping bij de rotonde maar geef mezelf de schuld. Het ongeluk vond plaats met ongeveer 30km/h ik zat op de motor maakte een noodstop (probeerde) Kneep mijn voorrem zover en hard mogelijk in en bleef zitten. Ik hield mijn handen aan mijn stuur vast met als gevolg een mooie acrobatische wending, vloog een paar meter door de lucht belande een beetje op mijn rug, maar kon meteen weer opstaan. Eindresultaat was een gekneusde heup en een gekneusde elleboog. Schade van 3500 euro (wel vergoed thank god) en een Suzuki in de kreuken, kon afgeschreven worden. De volgende dag verschrikkelijke spierpijn en een week of 2 later het bekende total loss briefje als je motor vermalen is met een dikke stempel. Vernietigd!

Les voor volgende keer, niet door Oss rijden en anders wel even beter opletten ;).

Ongeveer hetzelfde gehad twee jaar terug.
Niet opletten frontaal op een bmw door de achteruit op de achterbank zowat op schoot bij de goed man zijn dochter.

Eindresultaat: gekneusde pols, en ballen :X, motor totall loss maar weer opgelapt en rijd er nu weer vrolijk mee rond.
vreemde van het hele verhaal is dat de dochter een wip -lash aan het verhaal zou hebben overgehouden.
 
Kun je onderbouwen waarom jij het beter (denkt) te weten dan de VRO instructeurs?
Jawel: zelfs een kind begrijpt dat springen BS is, die zijn oorsprong vindt in een zieke geest.
Als een VRO instructeur beweert dat je moet springen, kan hem beter zijn certificaat afgenomen worden.
Dit staat op hetzelfde niveau als rijden zonder helm of veiligheidsgordel.
Zelfs dat kan onder bepaalde omstandigheden veiliger zijn dan rijden met.(alleen niet zo vaak)
 
Theoretisch gedachtensprongetje:
Pak Pythagoras er eens bij: 1, 2, sqrt(3).

Je wordt door een auto van rechts geraakt met een kracht van 2 (hoeveel het exact is, is irrelevant). Je springt omhoog met een kracht van 1. Wat is dan het netto resultaat?

Minder dan twee (in dit theoretische geval: sqrt(3)).

Nou zijn de echte verhoudingen natuurlijk niet 2:1, maar elk beetje kan helpen, je kan met de richting van de auto mee springen, je kan zorgen dat het gedeelte van je lichaam dat daadwerkelijke de auto of motor raakt beinvloeden, etc.
En hoe denk je dat stuntmannen zulke stunts overleven? Niet door te blijven zitten hoor. Die zie je ook altijd momentum gebruiken.

Proceed with the discussion!
(alleen TrollUK is uitgesloten ;))
 
Theoretisch gedachtensprongetje:
Pak Pythagoras er eens bij: 1, 2, sqrt(3).

Je wordt door een auto van rechts geraakt met een kracht van 2 (hoeveel het exact is, is irrelevant). Je springt omhoog met een kracht van 1. Wat is dan het netto resultaat?

Minder dan twee (in dit theoretische geval: sqrt(3)).

Nou zijn de echte verhoudingen natuurlijk niet 2:1, maar elk beetje kan helpen, je kan met de richting van de auto mee springen, je kan zorgen dat het gedeelte van je lichaam dat daadwerkelijke de auto of motor raakt beinvloeden, etc.
En hoe denk je dat stuntmannen zulke stunts overleven? Niet door te blijven zitten hoor. Die zie je ook altijd momentum gebruiken.

Proceed with the discussion!
(alleen TrollUK is uitgesloten ;))

Was pythagoras niet die man van die driehoek? Wat heeft die er mee te maken? I don't get it...

Die stuntmannen, dat mag je niet vergeten, nemen een gecalculeerd risico en weten warschijnlijk exact wat er op welk moment van hun stunt fout kan gaan en wat de beste oplossing daarvoor is....

Dat kun je dus volgens mij helemaal niet vergelijken met een verkeersongeval....Dan zou je namelijk ook de vergelijking kunnen trekken met MotoGP...want daar gebeuren ook zelden dodelijke ongelukken of ongelukken met extrem zware verwondingen, terwijl ze toch over het algemeen veel harder rijden dan dat wij op de openbare weg doen....
 
Was pythagoras niet die man van die driehoek? Wat heeft die er mee te maken? I don't get it...

Die stuntmannen, dat mag je niet vergeten, nemen een gecalculeerd risico en weten warschijnlijk exact wat er op welk moment van hun stunt fout kan gaan en wat de beste oplossing daarvoor is....

Dat kun je dus volgens mij helemaal niet vergelijken met een verkeersongeval....Dan zou je namelijk ook de vergelijking kunnen trekken met MotoGP...want daar gebeuren ook zelden dodelijke ongelukken of ongelukken met extrem zware verwondingen, terwijl ze toch over het algemeen veel harder rijden dan dat wij op de openbare weg doen....

Da's meer te wijten aan het feit dat je op een circuit bij een eventuele schuiver geen obstakels tegenkomt (als in lantaarnpalen/stoepbanden/bomen ......) maar een dichte vangrail áls je al zover komt door de uitrijstroken/grindbakken/bandenmuren. Verder rijdt iedereen op 't circuit ook dezelfde kant in als het goed is _O-
 
Laatst bewerkt:
Da's meer te wijten aan het feit dat je op een circuit bij een eventuele schuiver geen obstakels tegenkomt (als in lantaarnpalen/stoepbanden/bomen ......) maar een dichte vangrail áls je al zover komt. Verder rijdt iedereen op 't circuit ook dezelfde kant in als het goed is _O-

Dat weet ik ook....daarom kun je MotoGP ook niet vergelijken met ongelukken in het verkeer....net zo min als dat je stuntmannen kunt vergelijken met ongelukken in het dagelijks verkeer....

Juist omdat er een hele hoop variabelen, die je in het gewone verkeer wel hebt, gewoon niet hebt bij stunts en MotoGP :)
 
Auto komt van rechts (kracht 2), jij springt niet omhoog: netto kracht 2 naar links.
Auto komt van rechts (kracht 2), jij springt omhoog (kracht 1): netto kracht sqrt(3) naar linksboven.

Het verhaal van de stuntmannen en de MotoGP ben ik met je eens. Die kan je allemaal met elkaar vergelijken. Een ongeluk binnen onze context is een motor+berijder en een ander object die tegen elkaar aan knallen. Of dat in de context van een stunt of een race gebeurt, de natuurwetten veranderen er niet door.
 
Dat is de kern van de zaak, daarom is de rest ook onzin, vertolkt door levensgevaarlijke idioten.

Denk ik ook....

sterker nog...wie zegt dat jezelf onderuit remmen niet misschien wel de beste oplossing is? Dat is in ieder geval het tegenovergestelde van gaan staan :+
 
Wat heeft remmen voor nut als een auto van de zijkant op je inrijdt?
 
Laatst bewerkt:
Auto komt van rechts (kracht 2), jij springt niet omhoog: netto kracht 2 naar links.
Auto komt van rechts (kracht 2), jij springt omhoog (kracht 1): netto kracht sqrt(3) naar linksboven.

Het verhaal van de stuntmannen en de MotoGP ben ik met je eens. Die kan je allemaal met elkaar vergelijken. Een ongeluk binnen onze context is een motor+berijder en een ander object die tegen elkaar aan knallen. Of dat in de context van een stunt of een race gebeurt, de natuurwetten veranderen er niet door.

De natuurwetten op zich niet....maar het verschil zit hem in het ingecalculeerde of de complete verrassing....en daarmee verander je een belangrijke variabele en is het niet meer te vergelijken....

Voor wat betreft je vergelijking van kracht, koop ik....is dat ook het bewijs dat springen veiliger is of de beste oplossing is?

Als ik jou voorbeeld neem met een auto van rechts....

Vragen die ik dan heb:

Hoe lang heb je nodig om, vanaf het moment dat je de auto ziet, te gaan staan en dusdanig hoog te springen dat je er wat aan hebt?
En vergelijk dat eens met de tijd die je nodig zou hebben om het gas vol open te trekken...

Denk dat je dan nog beter het gas vol open kunt trekken om voor de auto langs te schieten...misschien wordt je op je achterband geraakt en ga je onderuit...maar dan schuif je dus over het asfalt en vlieg je niet....Lijkt me minder pijnlijk in ieder geval...
 
Een echte VRO instructeur heeft geen tijd om te remmen, omdat hij bezig is van de motor af te springen, zodat zijn achteropzittende vrouw verongelukt. :o
 
Denk ik ook....

sterker nog...wie zegt dat jezelf onderuit remmen niet misschien wel de beste oplossing is? Dat is in ieder geval het tegenovergestelde van gaan staan :+

Ik heb een motor-agent dat een keer zien doen op de A27 bij Breda (Ik reed langs 'm op de rechterbaan toen 't gebeurde). Verkeer voor 'm op de linker baan ging écht vanuit 't niets vól in de remmen, hij remde zichzelf bewust onderuit en gebruikte z'n (gloedjenieuwe) FJR 1300 als buffer. Toen het "spul" eenmaal stilstond/lag stond hij al weer op z'n benen om verhaal te gaan halen *D En geloof maar dat je snel wordt dankzij het adrenaline-shot op zo'n moment.
 
Ik heb een motor-agent dat een keer zien doen op de A27 bij Breda (Ik reed langs 'm op de rechterbaan toen 't gebeurde). Verkeer voor 'm op de linker baan ging écht vanuit 't niets vól in de remmen, hij remde zichzelf bewust onderuit en gebruikte z'n (gloedjenieuwe) FJR 1300 als buffer. Toen het "spul" eenmaal stilstond/lag stond hij al weer op z'n benen om verhaal te gaan halen *D En geloof maar dat je snel wordt dankzij het adrenaline-shot op zo'n moment.

Ik weet 100% zeker dat ik liever over het asfalt schuif terwijl ik de motor voor mij uit laat schuiven, dan dat ik de motor rechtstandig in een auto parkeer en eerst ga vliegen en dan ergens op terecht kom...
 
RR:
Ga je ook nog een keer nuttig reageren? Of alleen maar zeuren op VRO / KNMV zonder enige kwalificatie van jouw kant?

Spades:
Of een risico op een ongeluk gecalculeerd is, zegt niks over het ongeluk zelf. Ik stap elke dag op straat (al dan niet met een vervoersmiddel), en ben me bewust van het risico dat ik neem.

Wat ik postte was geen bewijs, het was even een nieuwe manier om naar de vraag te kijken ipv alleen maar "ik denk x" versus "ik denk y".
Daarnaast geeft het wel aan dat het mogelijk kan helpen. Elk ongeluk is anders, dat verschilt dus per motor, berijder, auto, soort aanrijding, etc. Er is geen "one size fits all"-oplossing. Mij gaat het alleen om de belachelijke reacties van een RR of OgriUK die gewoon wat roepen en doen alsof ze wereldexpert zijn (en vervolgens niks uitleggen).

De reactietijd die ik nodig heb om op te springen (en dan heb ik het niet over meters hoog, meer een reflex) is vele male korter dan het opendraaien van het gas en de reactie van de motor. Een aantal andere zaken: het kan ook zo zijn dat je door te acceleren juist vol de auto raakt, of door te remmen, etc. Nogmaals, het gaat over ONVERMIJDELIJKE ongelukken. Zoals dat je het zelf niet ziet gebeuren totdat het te laat is. Weet je wel, waar dagelijks mensen gewoon aan overlijden. Kan iedereen wel fijn denken dat zij wel perfect zijn en alles kunnen ontwijken... Ik hoop in ieder geval dat die mensen dat altijd vast weten te houden (en dat bedoel ik NIET sarcastisch).
Kortom, vermijden mogelijk? Altijd doen, duh.
Sta je op het punt de botsing daadwerkelijk te maken, wat zou je dan kunnen doen? DAT is de vraag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan