Ongeveer aantal lessen

Kawasakipower

Rookie
28 jun 2012
3
0
Hallo ik wou graag voor mijn motorrijbewijs gaan, en ik vroeg me dus af hoeveel lessen ik ONGEVEER nodig zou hebben.

Ik heb een schakelbrommer gehad een lange tijd dus schakelervaring en verkeersinzicht heb ik al.

Ook heb ik ervaringen met motoren ik rijd wel is op een zzr 1100cc en kan dat ding makkelijk in bedwang houden ( niet om stoer te doen ofzo ik rij er ook echt niet hard mee ofzo ) maar leek me handig om toe te voegen als ervaring.

Bochtenwerk etc heb ik ook geen problemen mee kan aardig plat gaan ( zelfs met de zzr 1100 ) remmen ben ik ook niet bang voor dus noodstop enzo ben ik ook niet bang voor.
Mij lijkt het examen dus heel makkelijk maar ik vraag me af of dat het ook is hoewel ik wel aardige ervaring al heb.


Bedankt voor de reacties alvast!

Groetjes
 
Indien je een lespakket moet nemen bij je rijschool, neem er dan 1 met weinig lessen als je inderdaad denkt dat je het wel snel gaat halen.

Kan je altijd extra lessen erbij nemen.
 
Ik denk dat je er toch een beetje op verkijkt een motor is heel iets anders dan een brommer. Ik denk dat het niet veel scheelt met iemand die nog nooit op een brommer/motor gereden heeft. Misschien moet je als brommer rijder eerst weer wat dingen afleren.
Ik zat dacht ik op 13 a 14 uur AVB en ook zo iets voor AVD dus ik denk dat ik het nog netjes gedaan heb voor iemand die nog nooit brommer/motor gereden heeft.
 
Ik denk dat je er toch een beetje op verkijkt een motor is heel iets anders dan een brommer. Ik denk dat het niet veel scheelt met iemand die nog nooit op een brommer/motor gereden heeft. Misschien moet je als brommer rijder eerst weer wat dingen afleren.
Ik zat dacht ik op 13 a 14 uur AVB en ook zo iets voor AVD dus ik denk dat ik het nog netjes gedaan heb voor iemand die nog nooit brommer/motor gereden heeft.

Mhua ben ik niet met je eens :P
Denk dat het wel degelijk helpt als je eerst scooter/brommer/whatever hebt gereden. Vooral verkeersinzicht en ook wel voertuigbeheersing een beetje.

Zelf 2 jaar op een scootertje gereden, daarna B rijbewijs gehaald met 12 lessen en half jaar later A rijbewijs, 6 of 7 AVB lesjes, en 8 AVD lessen(wel 1e keer AVD gezakt, stomme kleine foutjes).
 
Ik had ervaring met schakelbrommer en met rijden met de motor.
Ik heb in totaal 18 uur gelest.
Dat je veel gereden hebt zal kwa motorrijtechniek goed zijn maar het kan zijn dat je andere dingen juist slordig afhandeld.
 
Ik denk dat je er toch een beetje op verkijkt een motor is heel iets anders dan een brommer. Ik denk dat het niet veel scheelt met iemand die nog nooit op een brommer/motor gereden heeft. Misschien moet je als brommer rijder eerst weer wat dingen afleren.
Ik zat dacht ik op 13 a 14 uur AVB en ook zo iets voor AVD dus ik denk dat ik het nog netjes gedaan heb voor iemand die nog nooit brommer/motor gereden heeft.
Ja maar ik weet dat een motor veel anders is heb niet voor niks op een 1100cc gereden, maar voor de brommer erbij gezet vooral voor verkeersinzicht en dat krijg je er echt wel mee hoor.

Autorijbewijs heb ik ook al dus verkeersinzicht zit ik echt niet mee ( is op een motor ook veel makkelijker dan in een auto vind ik )
Maar ik weet genoeg ongeveer 10 lessen nemen misschien iets meer maar dat zien we dan wel.

En slordig rijden zou wel meevallen misschien dat ik totaal 10 uur op die zzr 1100 heb gereden, ook nog op een paar uur op een fazer 1000, vind persoonlijk motor veel fijner rijden dan een schakelbrommertje met 70cc.

Topic kan dicht ik weet genoeg!
 
Ik had ervaring met schakelbrommer en met rijden met de motor.
Ik heb in totaal 18 uur gelest.
Dat je veel gereden hebt zal kwa motorrijtechniek goed zijn maar het kan zijn dat je andere dingen juist slordig afhandeld.
Bedankt ik neem gewoon 10 uur en van daar kijk ik wel verder of ik meer lessen nodig heb.
 
Het risico is dat je jezelf al bepaalde gewoonten hebt aangeleerd die je weer af moet leren. Ik vond mezelf nogal heldhaftig toen ik ging lessen. De motor zelf was makkelijk, opstappen en wegrijden. De volgende 15 lessen bezig geweest met plaats op weg, kijken en anticiperen enzo.
 
Dikke kans dat je wat meer lessen nodig hebt dan je denkt. Waarschijnlijk moet jouw toekomstige instructeur je meer dingen juist afleren in plaats van dingen leren. Brommer/motor ervaring hoeft niet noodzakelijkerwijs goed te zijn voor je.

Edit: kudt, net te laat
 
Laatst bewerkt:
Hallo ik wou graag voor mijn motorrijbewijs gaan, en ik vroeg me dus af hoeveel lessen ik ONGEVEER nodig zou hebben.

Ik heb een schakelbrommer gehad een lange tijd dus schakelervaring en verkeersinzicht heb ik al.

Ook heb ik ervaringen met motoren ik rijd wel is op een zzr 1100cc [knip]

:')

Anyway.

Haal eerst je theorie maar eens. Doe ondertussen een proefles bij een rijschool of twee. Daarna mag je leren hoe je langzaam moet rijden. En dan ga je de weg pas op.

Hoe dan ook: succes! :)
 
Dit verschilt natuurlijk heel erg van persoon tot persoon. Ik heb zelf 20 lessen in totaal gehad. Wel al 10 jaar mijn B met 400K KM aan ervaring.
 
Is nog steeds heel verschillend.

Je moet nu gewoon leren kijken. Weet niet of je al een autorijbewijs hebt? Doordat ik het relatief vlot achter elkaar heb gedaan (B-rijbewijs, toen BE-rijbewijs en vervolgens A) zat het ''examen-kijken" er nog een redelijk in, waardoor ik goed om me heen keek en wist wat de examinatoren wilde zijn. Daarnaast had ik ook 2 jaar schakelbrommer ervaring wat je bij het schakelen inderdaad wel een voordeel geeft.

Maar verder, net als wat reeds gezegt is, soms heb je jezelf juist verkeerde dingen aangeleerd waar je nu de grootste moeite voor moet doen om het weer af te leren. Ik zelf heb in totaal 10 lessen gehad. 5 voor AVB en ook 5 voor AVD.
 
Laatst bewerkt:
Hij had zijn autorijbewijs reeds zoals hij aangaf.
Grappig dat sommigen denken dat rijden op een schakelbrommer een voordeel biedt, dat leer je toch een aap in 10 minuten?
Verder heeft brommerrijden toch opmerkelijk weinig overeenkomsten met motorrijden, ja het is ook een evenwichtsvoertuuig, maar verder?
Ach de jeugd heeft de toekomst.. :+
 
ik had ook al even een paar jaartjes brommer gereden.

en daarnaast ook nog crosser en wel is een motor op de weg.

en dan denken dat je alles onder de knie hebt, echt niet. ;)
toen ik ging lessen was alles anders dan ik dacht. het beste kun je wel schakelbrommer rijden, maar met de motor gewoon helemaal overnieuw beginnen!
 
Bedankt ik neem gewoon 10 uur en van daar kijk ik wel verder of ik meer lessen nodig heb.

Ik denk dat je instructeur dat wel (mede) voor je bepaalt
(kan btw niet nalaten om even aan te halen dat je redelijk overmoedig overkomt, wel eens op een 1100 rijden (zonder rbw, maar dit terzijde) is iets anders dan motor kunnen rijden en het bijbehorende verkeersinzicht hebben. Defensief motor rijden en ervaring op doen is iets dat je in de loop der jaren krijgt, maar goed daar kom je vanzelf wel achter. In ieder geval suc6 met lessen)
 
Laatst bewerkt:
ik heb mn A gehaald met 13 lessen totaal.

ik had al B BE en de nodige brommer ervaring. voor zover dat mee telt
 
was het vroegah toch makkelijker..
proefrijbewijs aanvragen...L plaatje achterop je motor schroeven en binnen de gemeente grenzen rond scheuren.. :]

geen lessen gehad..wel 2 examens :P
eerste keer afgereden in stromende regen op eigen jawa met gladde banden |(

maarja... dat was in 1973 O-) :X
 
45 lessen want drie keer gezakt op 1- remmen in bochten 2- voorrang nemen bij rotondes,
3- te hard door de bochten in de regen.
(jij gaat geheid een keer op je bek.. nou niet bij het examen hoor |( )
Moest van alles afleren.
Meneer de examinator vond het te gevaarlijk. :')
 
Laatst bewerkt:
Ik heb totaal 20-21 uur gehad, volgens mij is dat redelijk gemiddeld. Dus ga maar van die kosten uit.
Gewoon geen pakket met veel uren nemen en je komt prima uit. Ik had 8 uur + beide examens voor 360 euro ofzo dus zo'n deal is erg gunstig. Zoek daar maar eens op. Dan kan je altijd nog lessen erbij nemen.
 
Mhua ben ik niet met je eens :P
Denk dat het wel degelijk helpt als je eerst scooter/brommer/whatever hebt gereden. Vooral verkeersinzicht en ook wel voertuigbeheersing een beetje.

Zelf 2 jaar op een scootertje gereden, daarna B rijbewijs gehaald met 12 lessen en half jaar later A rijbewijs, 6 of 7 AVB lesjes, en 8 AVD lessen(wel 1e keer AVD gezakt, stomme kleine foutjes).

Roekeloos rijgedrag :+
 
Hoe kan het dat je wel eens op een zzr rijdt? Is dat op het circuit? Of ga je gewoon zonder rbw en dus onverzekerd de weg op??

Maar goed; ik sluit me bij de rest aan. Ik heb vroegah jaren scooter gereden maar daar heb ik weinig aan gehad. Schakelen is voor iedereen eigenlijk een kwestie van 1 x uitleggen en dan weet je het. Het gevoel voor het schakelen moet je eventjes ontwikkelen, het voelt anders dan in een auto of brommer, maar dat gaat ook heel snel.

Belangrijkste is dat je hele andere rij-eigenschappen hebt dan een brommer en dat je die in het verkeer moet hanteren/uitbuiten. Dat moet je echt wel leren, zowel theoretisch (bijv. plaats op de weg) als in de praktijk!

Onderschat het dus niet. En begin vast aan je theorie! Want je mag zonder B pas de weg op als je je theorie hebt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan