Ontzettende last van gehoor na rijden - Wat te doen?

blij dat er eindelijk eens iemand is die de strekking van mijn verhaal ziet....dankjewel....

ik begrijp dat voor een aantal jongeren hier mijn verhaal raar overkomt maar dat heeft te maken (mijns inziens) met hun referentie kader.
als je bent opgegroeid/opgevoed om met ieder wissewasje naar de huisarts te rennen (of je ziek te melden) dan weet je niet anders dan dat dat gewoon en verstandig is.
neemt niet weg dat dat voorheen lang niet zo gebruikelijk was en men gewoon meer ruggegraat had.
de laatste decennia wonen we hier in (west) europa in een glazen bubbel waar alles is dichtgespijkerd en waar uitzonderingen als "levensgevaarlijk" worden bestempeld...
met zijn allen zijn we gewoon softies en watjes vergeleken met ander delen van de wereld.
30 jaar geleden waren we dat ook al wel maar heden ten dage is het gewoon een drama...
belerende vingertjes allom maar niet in de spiegel kijken, dat is tegenwoordig de tendens.....



Ach `is voor veel mensen moeilijk ..

Tussen de regels door lezen .... O-)
 
blij dat er eindelijk eens iemand is die de strekking van mijn verhaal ziet....dankjewel....

ik begrijp dat voor een aantal jongeren hier mijn verhaal raar overkomt maar dat heeft te maken (mijns inziens) met hun referentie kader.
als je bent opgegroeid/opgevoed om met ieder wissewasje naar de huisarts te rennen (of je ziek te melden) dan weet je niet anders dan dat dat gewoon en verstandig is.
neemt niet weg dat dat voorheen lang niet zo gebruikelijk was en men gewoon meer ruggegraat had.
de laatste decennia wonen we hier in (west) europa in een glazen bubbel waar alles is dichtgespijkerd en waar uitzonderingen als "levensgevaarlijk" worden bestempeld...
met zijn allen zijn we gewoon softies en watjes vergeleken met ander delen van de wereld.
30 jaar geleden waren we dat ook al wel maar heden ten dage is het gewoon een drama...
belerende vingertjes allom maar niet in de spiegel kijken, dat is tegenwoordig de tendens.....

Ik begrijp dat je strekking verder gaat dan het onderwerp van dit topic, dus ik snap wel een béétje wat je wilt zeggen, maar je ruggegraat kan het niet oplossen als je mensen na drie keer soms nóg niet verstaat. En dat is misschien niet zo erg op het moment dat je staat te lassen, maar als je een klant aan de telefoon hebt toch best vervelend. ;)


plus de vermoeide blikken die je van anderen krijgt: het laat -maar-zitten effect. *D :')
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het idee dat men de laatste 10/15 jaar idd gevoeliger is geworden voor van alles en nog wat.
rijden zonder oordoppen is onverantwoord net als zonder beschermende kleding.
rokers zijn parias met een deathwish geworden en als je eens uibundig bent lijd je gelijk aan adhd of als je eens rustig asociaal wilt zijn lijd je aan pddnos...

god allemachtig...ik ben 50 jaar en rijd vanaf mijn 18e zonder oordoppen.
samen met 29 jaar lassen en slijpen (meestal zonder gehoorbescherming) en ik jank niet om een pieptoontje..
verschillende keren op mijn bek geklapt met 100+ km uur zonder beschermende kleding en ik leef nog steeds....
iedere paar jaar wordt oa mijn gehoor getest (arbo) en ik ben nog steeds niks kwijt.
wat mij betreft is het allemaal nogal opgeblazen dus.
tuurlijk is roken slecht en veel lawaai ook, maar van leven ga je ook dood en wil je dan 100 worden?
jankers en piepers die met een scheet voor de kont thuis in de ziektewet zitten....
gekweekt door de geitenwollensokken generatie,overbeschermd opgevoed zonder klappen op zijn tijd en zie wat je dan hebt......
ik rook,zuip en leef net zo door als ik in de jaren 80 ook deed en als het mijn tijd is dan zij dat zo...
alles beter als janken en piepen om ieder wissewasje wat je kan gebeuren...

my 2 cents....

Zelden zoveel domheid gelezen op dit (of enig ander) forum.

Dat jij geen waarde hecht aan de kwaliteit van je leven is heel fijn voor je, gefeliciteerd.

En dat je ooit een week met 'een piep' gelopen hebt, nou, geweldig. Iedereen ervaart het anders qua toonhoogte, dus dat jij ooit 'een piep' hebt gehad betekent niet dat de rest zich aanstelt.

En geen beschermende kleding? Echt, de totale domheid straalt ook hier vanaf.. Dat jij nou geluk hebt gehad, betekent niet dat een ander het risico graag loopt vroegtijdig dood te gaan of voor de rest van zijn/haar leven verminkt te zijn door een ongelukkige crash. Ik had je dan nog wel eens willen horen. Maar waarschijnlijk hecht je zo weinig aan je eigen welzijn dat het je allemaal ook niet zou boeien. Mooi leven heb je dan. :')

Maargoed, jij bent stoer, we weten het nu wel.

Ik word echt boos van dit soort oude l*llen die denken beter te zijn, want "vroeger" :r :r
 
Laatst bewerkt:
Zelden zoveel domheid gelezen op dit (of enig ander) forum.

Dat jij geen waarde hecht aan de kwaliteit van je leven is heel fijn voor je, gefeliciteerd.

En dat je ooit een week met 'een piep' gelopen hebt, nou, geweldig. Iedereen ervaart het anders qua toonhoogte, dus dat jij ooit 'een piep' hebt gehad betekent niet dat de rest zich aanstelt.

En geen beschermende kleding? Echt, de totale domheid straalt ook hier vanaf.. Dat jij nou geluk hebt gehad, betekent niet dat een ander het risico graag loopt vroegtijdig dood te gaan of voor de rest van zijn/haar leven verminkt te zijn door een ongelukkige crash. Ik had je dan nog wel eens willen horen. Maar waarschijnlijk hecht je zo weinig aan je eigen welzijn dat het je allemaal ook niet zou boeien. Mooi leven heb je dan. :')

Maargoed, jij bent stoer, we weten het nu wel.

Ik word echt boos van dit soort oude l*llen die denken beter te zijn, want "vroeger" :r :r


Fijn dat jij dan weer zo verstandig bent,mooi tegengesteld :Z
t is weer egaal :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het idee dat men de laatste 10/15 jaar idd gevoeliger is geworden voor van alles en nog wat.
rijden zonder oordoppen is onverantwoord net als zonder beschermende kleding.
rokers zijn parias met een deathwish geworden en als je eens uibundig bent lijd je gelijk aan adhd of als je eens rustig asociaal wilt zijn lijd je aan pddnos...

god allemachtig...ik ben 50 jaar en rijd vanaf mijn 18e zonder oordoppen.
samen met 29 jaar lassen en slijpen (meestal zonder gehoorbescherming) en ik jank niet om een pieptoontje..
verschillende keren op mijn bek geklapt met 100+ km uur zonder beschermende kleding en ik leef nog steeds....
iedere paar jaar wordt oa mijn gehoor getest (arbo) en ik ben nog steeds niks kwijt.
wat mij betreft is het allemaal nogal opgeblazen dus.
tuurlijk is roken slecht en veel lawaai ook, maar van leven ga je ook dood en wil je dan 100 worden?
jankers en piepers die met een scheet voor de kont thuis in de ziektewet zitten....
gekweekt door de geitenwollensokken generatie,overbeschermd opgevoed zonder klappen op zijn tijd en zie wat je dan hebt......
ik rook,zuip en leef net zo door als ik in de jaren 80 ook deed en als het mijn tijd is dan zij dat zo...
alles beter als janken en piepen om ieder wissewasje wat je kan gebeuren...

my 2 cents....

:?

een echte vent , zie je niet veel meer :)

op 't werk (staalbouw) hebben we ook een die zo praat
niet bepaald een licht, maar een harde werker :Y
 
Fijn dat jij dan weer zo verstandig bent,mooi tegengesteld :Z
t is weer egaal :t

Het gaat erom dat sommige mensen niet verder komen dan "Ik heb er geen last van, dus stelt de rest zich aan". Totaal respectloos tegenover de mensen die hier dag en nacht mee moeten leven, niet in slaap kunnen komen, mensen niet meer kunnen verstaan, etc.
Mensen wiens zenuwen kapot zijn door een crash die vaak niet eens door zichzelf veroorzaakt is, die nu nog hadden kunnen lopen/voelen dankzij een motorbroek of jasje.

Maargoed, je bent natuurlijk veel stoerder als JIJ er geen last van hebt ondanks alles.

Dat het 50+ volk zichzelf als wegwerpartikel ziet is prachtig voor hun. Anderen hechten gewoon meer waarde aan een goed leven. Dan liever aanstellen en oordopjes in doen.. dan ben ik maar niet stoer! :')
 
Laatst bewerkt:
Wie zegt jou dat Dolorfin nu nog zonder beschermende kleding op de motor rijd?
Het enige dat ie aangeeft is dat vroeger er gewoon veel nuchtiger over gedaan werd.....
En dan nog, ook ik ben begonnen met alleen legerkistjes, een spijkerbroek en leren motorjas, met handschoenen uit de legerdump. Er was gewoonweg niet zoveel te koop in die jaren, en als het er al was was het te duur..
Ook ik heb jaren zo gereden, maar nu niet meer. Trouwens, toen had ik ook het idee dat de mensen die me wat wilden vertellen oude lullen waren. Ook dat hoort erbij.
Geen stoerdoenerij dus maar ik snap je wel.
Groeten van een oude lul die rijd sinds 1982, en dat nog lang wens vol te houden! :t
 
Zelden zoveel domheid gelezen op dit (of enig ander) forum.

Dat jij geen waarde hecht aan de kwaliteit van je leven is heel fijn voor je, gefeliciteerd.
J
En dat je ooit een week met 'een piep' gelopen hebt, nou, geweldig. Iedereen ervaart het anders qua toonhoogte, dus dat jij ooit 'een piep' hebt gehad betekent niet dat de rest zich aanstelt.

En geen beschermende kleding? Echt, de totale domheid straalt ook hier vanaf.. Dat jij nou geluk hebt gehad, betekent niet dat een ander het risico graag loopt vroegtijdig dood te gaan of voor de rest van zijn/haar leven verminkt te zijn door een ongelukkige crash. Ik had je dan nog wel eens willen horen. Maar waarschijnlijk hecht je zo weinig aan je eigen welzijn dat het je allemaal ook niet zou boeien. Mooi leven heb je dan. :')

Maargoed, jij bent stoer, we weten het nu wel.

Ik word echt boos van dit soort oude l*llen die denken beter te zijn, want "vroeger" :r :r
Lassen wss ook zonder bril :')

Ik heb permanente pieptonen in mijn oren.
Standaard links twee tonen, rechts standaard één. Maar daar komt soms wat bij.

Het heeft effect op wat ik kan horen. Het wordt erger bij moe, extreme stilte en als ik in lawaai heb gezeten. Motorrijden, concert, schietbaar, café, etc.

Oordoppen.

Het beschermd mijn oren tegen nog meer schade. En het geeft rust. Want veel omgevingsgeluid put uit. Kost energie.
 
Zelden zoveel domheid gelezen op dit (of enig ander) forum.

Dat jij geen waarde hecht aan de kwaliteit van je leven is heel fijn voor je, gefeliciteerd.

En dat je ooit een week met 'een piep' gelopen hebt, nou, geweldig. Iedereen ervaart het anders qua toonhoogte, dus dat jij ooit 'een piep' hebt gehad betekent niet dat de rest zich aanstelt.

En geen beschermende kleding? Echt, de totale domheid straalt ook hier vanaf.. Dat jij nou geluk hebt gehad, betekent niet dat een ander het risico graag loopt vroegtijdig dood te gaan of voor de rest van zijn/haar leven verminkt te zijn door een ongelukkige crash. Ik had je dan nog wel eens willen horen. Maar waarschijnlijk hecht je zo weinig aan je eigen welzijn dat het je allemaal ook niet zou boeien. Mooi leven heb je dan. :')

Maargoed, jij bent stoer, we weten het nu wel.

Ik word echt boos van dit soort oude l*llen die denken beter te zijn, want "vroeger" :r :r
Dat ligt natuurlijk geheel aan je definitie van "kwaliteit van leven" ("je" als in tweede persoon enkelvoud algemeen, niet persé jij persoonlijk, kapitein). Het is goed om af en toe voorzichtig te zijn bij wat je doet, maar dat kan ook vanuit eigen ervaring en een dosis gezond boerenverstand, het hoeft niet allemaal uit (wellicht aangepraatte) angst want dan ontzeg je jezelf misschien wel een hoop lol in het leven. Laat iedereen dat nou maar lekker voor zichzelf uitzoeken, aan de hand van z'n eigen definitie van "kwaliteit van leven", zonder daar gelijk over te oordelen met allerlei scheldwoorden want dat komt ook zo sneu over.
 
50+ volk *O* *O* :t
zolang ik m n eigen scheten nog kan ........ horen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ligt natuurlijk geheel aan je definitie van "kwaliteit van leven" ("je" als in tweede persoon enkelvoud algemeen, niet persé jij persoonlijk, kapitein). Het is goed om af en toe voorzichtig te zijn bij wat je doet, maar dat kan ook vanuit eigen ervaring en een dosis gezond boerenverstand, het hoeft niet allemaal uit (wellicht aangepraatte) angst want dan ontzeg je jezelf misschien wel een hoop lol in het leven. Laat iedereen dat nou maar lekker voor zichzelf uitzoeken, aan de hand van z'n eigen definitie van "kwaliteit van leven", zonder daar gelijk over te oordelen met allerlei scheldwoorden want dat komt ook zo sneu over.

Je hoeft natuurlijk niet overal op eieren te lopen, maar zoals je al zegt "een dosis gezond verstand" zegt al dat je oren NIET gemaakt zijn om zoveel dB aan te kunnen.

De reden van mijn "scheldwoorden" is het totale gebrek aan respect voor anderen van meneer "Ik heb nergens last van, stel je niet aan".

En sorry, de kwaliteit van leven hangt voor een groot deel van je gezondheid af, en iedereen met permanente tinnitus weet dat die kwaliteit omlaag gaat dankzij die constante piep.
 
Lassen wss ook zonder bril :')

Ik heb permanente pieptonen in mijn oren.
Standaard links twee tonen, rechts standaard één. Maar daar komt soms wat bij.

Het heeft effect op wat ik kan horen. Het wordt erger bij moe, extreme stilte en als ik in lawaai heb gezeten. Motorrijden, concert, schietbaar, café, etc.

Oordoppen.

Het beschermd mijn oren tegen nog meer schade. En het geeft rust. Want veel omgevingsgeluid put uit. Kost energie.

Ik heb het ook, beide oren, rechts erger dan links, ook erger bij vermoeidheid etc. Dit is ook de reden waarom ik hier kwaad word. Meneer vindt het "maar opgeblazen allemaal"... :')

Dat hij even voor het gemak vergeet dat een piep nooit hetzelfde is bij iedereen, maar aangezien hij ooit een weekje een piep heeft gehad, weet hij dat de rest zich ongeveer aanstelt. De arrogantie druipt er vanaf.
 
Laatst bewerkt:
Je hoeft natuurlijk niet overal op eieren te lopen, maar zoals je al zegt "een dosis gezond verstand" zegt al dat je oren NIET gemaakt zijn om zoveel dB aan te kunnen.

De reden van mijn "scheldwoorden" is het totale gebrek aan respect voor anderen van meneer "Ik heb nergens last van, stel je niet aan".

En sorry, de kwaliteit van leven hangt voor een groot deel van je gezondheid af, en iedereen met permanente tinnitus weet dat die kwaliteit omlaag gaat dankzij die constante piep.
Hmmm... ik heb ook permanente tinnitus. Of dat een gevolg is van het motorrijden of van de muziek, ik weet het niet, maar dat maakt ook niet echt uit. In die tijd (eind jaren zeventig) ging het gewoon zo, lawaaipijpen en kuthelmen op de motor en alle gitaren en versterkers op tien.
Ik had het voor geen goud willen missen. ;)
 
Zelden zoveel domheid gelezen op dit (of enig ander) forum.

Dat jij geen waarde hecht aan de kwaliteit van je leven is heel fijn voor je, gefeliciteerd.

En dat je ooit een week met 'een piep' gelopen hebt, nou, geweldig. Iedereen ervaart het anders qua toonhoogte, dus dat jij ooit 'een piep' hebt gehad betekent niet dat de rest zich aanstelt.

En geen beschermende kleding? Echt, de totale domheid straalt ook hier vanaf.. Dat jij nou geluk hebt gehad, betekent niet dat een ander het risico graag loopt vroegtijdig dood te gaan of voor de rest van zijn/haar leven verminkt te zijn door een ongelukkige crash. Ik had je dan nog wel eens willen horen. Maar waarschijnlijk hecht je zo weinig aan je eigen welzijn dat het je allemaal ook niet zou boeien. Mooi leven heb je dan. :')

Maargoed, jij bent stoer, we weten het nu wel.

Ik word echt boos van dit soort oude l*llen die denken beter te zijn, want "vroeger" :r :r

waar lees jij dat ik geen beschermende kleding draag???
zeker wel....vroeger niet net zoals het gros van motorrijders toendertijd
een leren jack,stevige schoenen/kistjes en een spijkerbroek (en helm/handschoenen natuurlijk)
zo deden we dat en zo gingen we ook onderuit....
tegenwoordig rij ik netjes in pak,niet omdat ik bang ben voor letsel maar meer omdat ik een koukleum ben...

dus voor je nou weer tegen een ouwe lul (jou woorden) begint te brullen als een puistige puber die ook meent iets te hebben meegemaakt dan stel ik voor dat je eerst eens goed leest...
maar eerlijk gezegd vermoed ik dat ik tegen dovemansoren praat want jij weet het overduidelijk allemaal veel beter zelfs zonder te lezen.
toen ik jonger was ging me dat net zo maar daar kom je nog wel van terug als je het geluk hebt wat ouder te mogen worden....
 
Hmmm... ik heb ook permanente tinnitus. Of dat een gevolg is van het motorrijden of van de muziek, ik weet het niet, maar dat maakt ook niet echt uit. In die tijd (eind jaren zeventig) ging het gewoon zo, lawaaipijpen en kuthelmen op de motor en alle gitaren en versterkers op tien.
Ik had het voor geen goud willen missen. ;)

ik ook niet....lang leve de concerten zonder geluidslimiet en bier zonder water....vroeger was alles beter... _O- _O- _O- _O- :+ :+ :+
 
:} Heb zelf gelukkig geen tinnitus, maar wat een tijd was dat zeg! Herman Brood live met Nina, geheel gratis en full blast! Bier in glazen, en de rest van het weekend vertieft.... *O*
 
Laatst bewerkt:
ik ook niet....lang leve de concerten zonder geluidslimiet en bier zonder water....vroeger was alles beter... _O- _O- _O- _O- :+ :+ :+
Nah, niet alles... maar wel veel.

Kan me nog een concert herinneren van Nina Hagen dat ik op twee meter afstand van een drie meter hoge stapel speakers sta te genieten van het gitaarwerk van Bernhard Potschka. Als er toen iemand met oordopjes aan was komen zetten hadden we 'm de tent uitgelachen. :Y
Andere tijden.
 
waar lees jij dat ik geen beschermende kleding draag???

Zeg stoere man, ik kan me zomaar voorstellen dat Cpt. Screwboot jouw berichtje op de vorige pagina heeft gelezen: "ik rook,zuip en leef net zo door als ik in de jaren 80 ook deed en als het mijn tijd is dan zij dat zo..."

Of ben je misschien toch niet zo'n held als je in dat bericht liet doorschemeren...?

Vaak hebben de gastjes met de grootste bek het kleinste... hartje... en dan zeg ik het netjes.
 
En m'n vader heeft van die insteek (het valt wel mee, ik kan er mee leven, ik wil nu de lol hebben) dus de nadelen ondervonden en kan nu niet meer naar concerten omdat het teveel pijn doet, en daar baalt hij van. Oh, wat baalt hij dat ie niet eerder doppen was gaan dragen. Die piep gaat wel weg de volgende dag... En dat ging ie ook, tot ie op een dag niet meer weg ging en harde geluiden pijn gingen doen.

Idem voor mijn partner die met 21 jaar jong al gehoorapparaten moet dragen, omdat die zonder bescherming in 'n bandje heeft gespeeld. Ja, mooi was die tijd, maar balen doet die wel.

M'n opa van m'n vaders kant heeft mij laten beloven dat ik niet zo dom doe zoals hij deed tijdens het houtbewerken volgens de 'veiligheidsnormen' van de jaren 50. En dat je je niet zo achterlijk hard moet opstellen dat je niet naar de dokter gaat (en er later achter komt dat je dood had kunnen gaan aan iets bijzonder simpels)

De nieuwe generaties leren (hopelijk) van de oudere, zodat ze niet dezelfde domme, te voorkomen fouten maken en niet later balen dat ze niet zoiets simpels hadden gedaan als oordoppen dragen.

Als ik 60 ben, wil ik ook nog naar de klote kunnen gaan op een concert van DeWolff ofzo, die dan de leeftijd van de Stones hebben bereikt. En dat kan alleen maar als ik nu de juiste voorzorgsmaatregelen tref. Mijn leven is groter dan alleen het stuk tussen de 18 en 30 jaar.

Geldt allemaal ook voor seks, ja zonder condoom is geiler maar een bijna volledig resistente variant van gonorrhoe is al gevonden in de VS en UK.
 
Laatst bewerkt:
maar goed..ik ben er wel klaar mee denk ik...
ter afsluiting, de enige keren dat ik iets in mijn oren douw of opzet is tijdens LANGE motorritten
(5/600+ km snelweg aaneen stuk) omdat uit ervaring is gebleken dat me dat weer een piepje oplevert.
verder draag ik doppen op de schietbaan omdat een piepje 1 ding is maar ingeklapte trommelvliezen bespaar ik mezelf graag (daarbij is het verplicht)

verder denk ik dat iedereen het lekker zelf moet bekijken maar denk ik ook dat je je nog zo kunt indekken middels kleding,veiligheids atributen (voor van alles en nog wat) en verzekeringen maar dat dat slechts beperkt uit maakt....
als het je tijd is dan ga je....als je wat ouder wordt en wat mensen om je heen vroegtijdig hebt zien omvallen (ook hyper gezond levende mensen) dan kom je daar vanzelf achter....
we gaan allemaal kapot vroeg of laat....de 1 rookt en zuipt en wordt 90 en de ander sport en vreet enkel gras en wordt 30.....
eerlijk is het niet maar wel de waarheid....

tot dusver....
 
maar goed..ik ben er wel klaar mee denk ik...
ter afsluiting, de enige keren dat ik iets in mijn oren douw of opzet is tijdens LANGE motorritten
(5/600+ km snelweg aaneen stuk) omdat uit ervaring is gebleken dat me dat weer een piepje oplevert.
verder draag ik doppen op de schietbaan omdat een piepje 1 ding is maar ingeklapte trommelvliezen bespaar ik mezelf graag (daarbij is het verplicht)

verder denk ik dat iedereen het lekker zelf moet bekijken maar denk ik ook dat je je nog zo kunt indekken middels kleding,veiligheids atributen (voor van alles en nog wat) en verzekeringen maar dat dat slechts beperkt uit maakt....
als het je tijd is dan ga je....als je wat ouder wordt en wat mensen om je heen vroegtijdig hebt zien omvallen (ook hyper gezond levende mensen) dan kom je daar vanzelf achter....
we gaan allemaal kapot vroeg of laat....de 1 rookt en zuipt en wordt 90 en de ander sport en vreet enkel gras en wordt 30.....
eerlijk is het niet maar wel de waarheid....

tot dusver....

Gossie, ik dacht dat die piep helemaal niet zo erg was, en dat het volk zich niet aan moet stellen? Maar toch draag je oordopjes omdat je merkt dat je oren anders gaan piepen? _O- Mijn god wat praat jij jezelf tegen. :')
Ik ga geen woorden meer vuil maken aan jou, hypocriet mannetje.

En verder spijt het me om te horen dat jij op je 31ste nog een puisterige puber was. Verder ken je mij niet en heb je geen idee wat ik wel of niet heb meegemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Tsjonge man, stel je niet zo aan. Ik heb nog wel een fanta voor je hoor, en een cursus beleefd gedrag. }) :t
 
Stop nou eens allemaal met naar elkaar te wijzen, en opmerkingen te maken dat al de anderen betweters zijn.

Neem je eigen verantwoordelijkheid!! Maar neem je verantwoordelijkheid en klaag dan ook niet. Eigen keus,... gevolgen .... blaren .... enz. Dat geldt ook voor de rijders die met alle bescherming op /aan en/of in toch nog ongelukken krijgen....

EN STOP MET HET BELERENDE VINGERTJE!!!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan