Ook ik....kan ik de buschauffeur aanklagen? tips?

Blij dat je helm nog heel is! ;)

Ik hoop voor je dat je hier ( financieël) fatsoenlijk uit komt. Misschien enige coulance uit de richting van de busmaatschappij?
Rechtsbijstandverzekering is in ieder geval goud waard, die helpen je echt fantastisch. Succes met de afhandeling en ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

**even gezien door de ogen van de duivel: jij rijdt achterop een remmende auto. Verzekering zal zeggen dat je niet voldoende afstand hebt gehouden, zeker gezien je lage snelheid van ong. 20 km/h. De reden dat die auto voor je remt doet niet ter zake, alléén als er opzet in het spel is.**
 
Vroeger maakte men in het openbaar vervoer gebruik van paard en wagen. Opdat het paard zich niet zou storen aan andere weggebruikers werd deze voorzien van oogkleppen. Na de intreding van het gemotoriseerde openbaar vervoer is het paard uit het straatbeeld verdwenen. De oogkleppen zijn echter gebleven. Die behoren tot de standaard-uitrusing van buschauffeurs.....


_O- _O- _O- die moet ik onthouden :P

maare, busschauffeur kan wel voorrang hebben, maar als hij pas aan rijd als de auto al ongeveer langs hem zit dan is hij evengoed fout. Ik heb trouwens een hekel aan chauffeurs die hun gaspedaal en knipperlichtschakelaar tegelijk bedienen.

ik denk trouwens wel dat je motor behoorlijk in puin kan liggen als je met 20km/h tegen een stilstaand opject aan knalt. En als het dan ook nog eens een hatchback is dan ligt de achterraam van de auto er makkelijk uit.
 
In principe heeft een bus voorrang binnen de bebouwde kom zolang hij zijn knipperlicht maar aan zet. Maar ik denk dat je het beste even contact op kunt nemen met rechtsbijstand i.p.v. hier gaan speculeren.

Denk dat je dan een wat duidelijker antwoord krijgt.

Was dit trouwens in nijmegen net na het cbr?
 
In principe heeft een bus voorrang binnen de bebouwde kom zolang hij zijn knipperlicht maar aan zet. Maar ik denk dat je het beste even contact op kunt nemen met rechtsbijstand i.p.v. hier gaan speculeren.

Denk dat je dan een wat duidelijker antwoord krijgt.

Was dit trouwens in nijmegen net na het cbr?

Tuurlijk niet. Als die auto al halverwege de bus zit, kan die bus niet fatsoenlijk
wegrijden.
In zo'n geval hoort de chauffeur wel zijn knipperlicht aan te zetten,
maar zeker niet meteen weg te rijden.
Als die automobilist niet een noodstop had gemaakt, was de bus tegen de auto aan gereden.
Zeker weten dat die buschauffeur dan fout zat.
 
Tuurlijk niet. Als die auto al halverwege de bus zit, kan die bus niet fatsoenlijk
wegrijden.
In zo'n geval hoort de chauffeur wel zijn knipperlicht aan te zetten,
maar zeker niet meteen weg te rijden.
Als die automobilist niet een noodstop had gemaakt, was de bus tegen de auto aan gereden.
Zeker weten dat die buschauffeur dan fout zat.


:^ dit is het eerste waar ik aan dacht. HOE kan die buschauffeur nou voorrang HEBBEN als die auto er al naast zit :S


Ben benieuwd wie er in het gelijk wordt gesteld :)
 
Laatst bewerkt:
Succes met je zaak, ik denk dat je wel kans maakt.

In je verhaal stond ook dat je helm geen krasje had, maar als je er wel op gevallen bent zou ik even naar een motorzaak gaan met je helm om na te laten kijken. Je helm is gemaakt om 1 keer een klap op te vangen. Je hebt dus ook kans dat je helm naar de schroot kan, deze zou ik dan wel in je claim meenemen.
 
Mooi verhaal

Een ding wel geleerd (hoop ik), astand houden en geen koekblikken volgen ;)

Ik wil imho ook wel weten wie gelijkt heeft (tvptje dus)
 
hopelijk krijg jij wel je geld..
ongeveer hetzelfde meegemaakt een tijdje terug.
3 motoren over een rotonde (ik als laatste)
Yarisje komt van rechts, wil rotonde oprijden,...
bij eerste motorrijder nauwelijks remmen
2de motorrijder (4x2 hier op t forum) met wielen over de haaietanden
en bij mij gas en net voor mn neus de rotonde opdraaien... :(

ik hevige stuurmanskunsten om m te ontwijken, kijk nog "ff" naar wattie doet, kijk voor me, harrie vol in zn ankers gegaan B|

resultaat: harrie geld
koekblikker niks
rez motor kaput en geen geld

(mij werd overigens door de agent, die later ter plekke kwam nog aangegeven dat ik een goede kans maakte... navraag bij andere dienders : Geen fysiek contact gemaakt met die derde partij = geen geld van verzekering) Volgende keer ram ik mn motor gewoon dwars door de bestuurderskant voor zo'n stomme en lompe actie...

iig suc6
(helm ook declareren als schadeobject..)
 
Bussen zijn soms erg agressief.

vanochtend wilde de bus voor me stoppen bij zijn halte, maar er stond niemand! Hij draait zn halte in, ik haal in en meteen hengst hij zijn bus weer naar links toe!! Levensgevaarlijk en dat maakte ik m duidelijk ook (ja sorry met de welbekende vinger).

Die mannen (sommigen) denken dat ze tegelijk met de knipper de hele 15 ton aan bus naar links kunnen gooien, en dat gaat dus soms fout...
 
Kan wel wat worden.

De auto en bus hebben een onderling probleem (voorrang nemen door bus).

De auto veroorzaakt een gevaarlijke situatie door plotsklaps stil te gaan staan, terwijl dat niet nodig was.

Jij daarentegen had voldoende afstand moete hebben om stil te kunnen gaan staan.

Tussen die laatste wtee gaat het: welke weegt zwaarder.

Overigens lijkt het me zo dat jij de auto aansprakelik stelt, en die op zijn/haar beurt de bus.

Succes!
 
Kan wel wat worden.

De auto en bus hebben een onderling probleem (voorrang nemen door bus).

De auto veroorzaakt een gevaarlijke situatie door plotsklaps stil te gaan staan, terwijl dat niet nodig was.

Jij daarentegen had voldoende afstand moete hebben om stil te kunnen gaan staan.

Tussen die laatste wtee gaat het: welke weegt zwaarder.

Overigens lijkt het me zo dat jij de auto aansprakelik stelt, en die op zijn/haar beurt de bus.

Succes!

Hoezo..." terwijl het niet nodig was" ??
Ik las toch echt dat als de auto niet geremd had hij dan op die voor hem invoegende bus gereden was.


Maar er is nu eenmaal een causaal gevolg tussen de handelingen van buschauffeur, automobilist en motorrijder. Je kan ze niet los zien van elkaar.

Als de buschauffeur volledig aansprakelijk zou zijn als de auto tegen hem aangereden zou zijn, dan nog zou de motor meer afstand gehouden moeten hebben... idd, maar dat neemt niet weg dat als er geen bus was geweest, de auto niet geremd had en de motor er niet opgereden was.



maar is het niet zo dat als je gelijk krijgt van eenr echter, dat de verzekering zich daaraan moet houden?

Er zijn twee soorten rechtspraak in Nederland.
Strafrecht en privaatrecht. (of civiel recht)
Strafrecht is waar de politie voor/mee werkt.
Privaatrecht gaat over de schadevergoeding.

Strafrecht bekijkt alleen of er regels zijn overtreden en kent geen grijs gebied.
Privaatrecht, zeker als je kijkt bij vergoedingen bij verzekeringskwestie's, zijn anders, daar word constant geschoven met procentje hier, procentje daar.

Moeilijk zo even kort en snel uit te leggen... Maar als dit bij een civiele rechter komt, dan heeft de verzekering die te volgen, dat wel. Ongeveer....

Zoals iemand anders al opmerkte: een goede rechtsbijstandverzekering is voor wat echt belangrijk is voor je....nl geld... belangrijker wie er objectief gezien meer of minder gelijk heeft. Wie durft de strijd aan te gaan en wie laat zich afbluffen omdat betalen makkelijker / goedkoper is dan ertegenin gaan. Dat principe... -O-
 
Overigens lijkt het me zo dat jij de auto aansprakelik stelt, en die op zijn/haar beurt de bus.

Ik ben bang dat het eigenlijk andersom is, de auto zal de motorrijder aansprakelijk stellen, aangezien die op hem in is gereden. De auto moest een noodstop maken om een ongeluk te vermijden en is zowiezo niet fout.

De buschauffeur wel, maar zoals gezegd, bewijs het maar, als het lukt zal het zeker een tijd duren voordat je je geld hebt.

Maar iig, sterkte met het afhandelen, balen voor je !
 
Laatst bewerkt:
Tsja, daar is (rem)afstand houden dus voor. Om onverwachte situaties op te kunnen vangen. En aangezien je aangeeft dat je ongveer 20 reed, moet je wel op de bumper van de voorligger hebben gereden, niet slim, maar dat weet je nu zelf ook.

Voor de volgende keer, beter anticiperen. Als een bus zijn knipper aandoet, meteen bedenken wat je gaat doen als die de weg op komt.

Maar een dure les geleerd zullen we maar zeggen.

Afgezien daarvan zou ik wel even naar mijn rechtsbijstand gaan als ik jou was (of er nu een afsluiten).Een buschauffeur hoort zich óók aan de verkeersregels te houden, en dat deed die dus niet door voorang te nemen. Dus nagel hem maar aan de paal, leert hij wellicht ook een les hieruit.
 
He, klote voor je. Hoop dat je snel van je spierpijn af bent, en dat je wat geld terugkrijgt van de verzekering om een andere motor aan te schaffen! Uitkijken met bussen enzo! :)
 
Ik begrijp uit het verhaal van de TS dat het de 2de bus was uit een rijtje van 3 (toch?), en dat er bij de bushalte maar plaats was voor 2 bus. Dan lijkt het me dat de bus waar het dus om gaat helemaal niet bij de bushalte stond, en hoe dan ook geen voorrang had!

Ik betrap mezelf er ook wel eens op dat ik in dergelijke situaties, waar je heel langzaam rijdt, te dicht op je voorganger zit. Meestal gaat het goed, soms gaat het fout. Ik kan me voorstellen dat dit een situatie is waar de schade gedeeld wordt door de verzekering van de TS en de buschauffeur, of wordt dat tegenwoordig niet meer gedaan?

@TS: Ben je alleen WA verzekerd?
 
Nou, alle whisfull thinking ten spijt...

Jou verzekering gaat de schade aan de auto voor je betalen.
Bus-chauffeur heeft helemaal niks met je aanrijding te maken.

Je studeert?? laatst nog van een student gehoord dat zijn vader zonder te kijken vier jaar geleden een huis gekocht heeft voor hem.
Nu zijn studie is afgelopen, dit huis nu met winst verkocht heeft.

Misschien is dat een beter idee, enneh houdt een beetje rekening met je buren als je nog na 23u. bezig bent.
 
Ja, dat is in principe zo. Het staat echter niet voor niets onderlijnd...
De meeste verzekeringsmaatschappijen hebben een redelijk grote juridische afdeling, en bij sommige vrijwel alle verzekeraars houden die zich met maar 1 ding bezig: Hoe kan ik zo lang mogelijk voorkomen dat we uit moeten betalen? |( |( |(

Er zit ook nog eens een stukje verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
Een kennis van mij is ooit eens onterecht op staande voet ontslagen. Dit heeft hij aangevochten bij de rechter, gelijk gekregen en een schadevergoeding toegewezen gekregen. Het is nu 10 jaar later en hij heeft het geld nog steeds niet. Zal het wel nooit krijgen ook helaas...


Kleine correctie mijnerzijds..... ;)

Zo stond ik ooit tussen twee busjes geparkeerd - met koekblik - en moest een klein stukje verrijden om te kunnen zien of er verkeer aan kwam. In ben nog geen halve meter vooruit gereden en bam, dame in cinquecento rijdt er vol tegenaan. Haar verzekering zegt: mijn fout want ik kwam uit een parkeervak en heb dus nooit voorrang. Ik zeg: haar fout vanwege veel te dicht langs geparkeerde auto's rijden. Eindoordeel: ik schuldig want geen getuigen........ en ik had geen zin in gerechtelijk geneuzel. Dan maar 15 euri eigen risico (leasert).
 
Laatst bewerkt:
Bussen zijn soms erg agressief.

vanochtend wilde de bus voor me stoppen bij zijn halte, maar er stond niemand! Hij draait zn halte in, ik haal in en meteen hengst hij zijn bus weer naar links toe!! Levensgevaarlijk en dat maakte ik m duidelijk ook (ja sorry met de welbekende vinger).

Die mannen (sommigen) denken dat ze tegelijk met de knipper de hele 15 ton aan bus naar links kunnen gooien, en dat gaat dus soms fout...

Hmm, slechts 15 ton? Dan moet je sommige vrachtwagenchauffeurs met hun 40 ton eens bezig zien op de autosnelweg...
 
kan je misschien klein tekeningetje maken?
volgens mij als die auto al naast die bus reed dan heeft de bus geen voorrang meer.
 
oew daniel is idd ff schrikken.


sowieso lekker door verzekering laten uitzoeken maar als ik ut topic zo doorlees mis ik 1 ding....

de auto zat al naast de bus? De bus heeft dan geen voorrang op die auto simpelweg omdat zo'n manouvre een ander in gevaar zou kunnen brengen (= art 5)

dit is de reden van de noodstop van de auto, dat jij daar achterop knalt is verzekeringstechnisch jou fout maar gezien dat de bus de auto in gevaar bracht kan je zeker proberen daar wat op te verhalen..

klees ut wel.
 
Als je in de auto met 30 km/h een bus passeert op een redelijke afstand is het voor de buschauffeur onmogelijk een personenauto te raken al vertrekt hij gelijktijdig met het
richtingaanwijzen. Een bus is 12,5 mtr. lang en met 30 km/h leg je elke sec 8,3 mtr. af,
ruim 3/4 buslengte dus.
Geen enkele reden tot paniekrectie dus als je er al naast zit terwijl de bus in beweging komt!
Wanneer je ook maar 1,5 sec. afstand houdt is dat al een hele buslengte tussen jouw en de auto voor je.
Blijft erg lullig als je door het gehaast van een halte vertrekken van de buschauffeur en de nodeloze paniekreactie van de automobilist er achter moet komen dat jouw veiligheidszône te klein was!

Bijsluiter:
Dit is maar de mening van één persoon die er zelf niet bij was en ook regelmatig een beschermengeltje verbruikt...........

Sterkte met de afhandeling, en gezien het aantal getuigen acht ik je niet kansloos!
 
Laatst bewerkt:
Nou, alle whisfull thinking ten spijt...

Jou verzekering gaat de schade aan de auto voor je betalen.
Bus-chauffeur heeft helemaal niks met je aanrijding te maken.

Je studeert?? laatst nog van een student gehoord dat zijn vader zonder te kijken vier jaar geleden een huis gekocht heeft voor hem.
Nu zijn studie is afgelopen, dit huis nu met winst verkocht heeft.

Misschien is dat een beter idee, enneh houdt een beetje rekening met je buren als je nog na 23u. bezig bent.

waar gaat die laatste regel over?
 
- Je moet afstand oiuden t.o.v. je voorganger (auto) daar heb je pech mee.

Bij mijn weten, hebben bussen alrijd voorrang, is niet altijd even leuk, maar het zij net fietsers, als je daarmee wat krijgt ben je het haasje.

IK ben niet van de bange, om die reden kijk ik altijd met 6 paar ogen naar een bus bij wijze van, of ze knippers uithebben of als ze bewegen, want ik geloof dat ze hem er overal zomaar tussen mogen drukken vanaf een bushalte.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan