Ook ik....kan ik de buschauffeur aanklagen? tips?

- Je moet afstand oiuden t.o.v. je voorganger (auto) daar heb je pech mee.

Bij mijn weten, hebben bussen alrijd voorrang, is niet altijd even leuk, maar het zij net fietsers, als je daarmee wat krijgt ben je het haasje.

IK ben niet van de bange, om die reden kijk ik altijd met 6 paar ogen naar een bus bij wijze van, of ze knippers uithebben of als ze bewegen, want ik geloof dat ze hem er overal zomaar tussen mogen drukken vanaf een bushalte.

Een bus heeft niet altijd voorrang, dat zou betekenen dat een bus ook voorrang heeft als jij er naast zit en het knipperlicht niet kan zien. De bus heeft voorrang zo gauw die laat zien dat die op wil rijden binnen de bebouwde kom, dan moet die alsnog gaan spiegelen.

TS bij dit soort situaties moet je altijd uitkijken en nog meer afstand houden. Je hebt relatief weinig rij ervaring en je bent hier in de fout gegaan en ergens achterop gereden. De buschauffeur is echter mijn inziens sowieso fout. Ik zou de gok zeker wagen en de volgende keer nog beter anticiperen, vooral bij lijnbussen. En die buschauffeur die doorrijdt.. tsja die lijkt me zeker het haasje :) Misschien kan je met de busmaatschappij ook eens overleggen?
 
denk dat je weinig vergoed krijgt.
afstand houden is hier de oorzaak van het ongeluk waarbij de aanleiding van de noodstop er vaak niet toe doet.
ook al kun je niet altijd 20 meter afstand houden in de stad, de verzekeraar eist het wel.
de verzekeraar gaat echt geen geld ophoesten als ze het jou i de schoenen kunnen schuiven.
 
Vroeger maakte men in het openbaar vervoer gebruik van paard en wagen. Opdat het paard zich niet zou storen aan andere weggebruikers werd deze voorzien van oogkleppen. Na de intreding van het gemotoriseerde openbaar vervoer is het paard uit het straatbeeld verdwenen. De oogkleppen zijn echter gebleven. Die behoren tot de standaard-uitrusing van buschauffeurs.....


Ik heb zelf ook een soort situatie gehad waar het wel zo leek ja...

Wij hebben in venlo een Rotonde op duitse wijze... iedereen OP de rotonde heeft voorang... en je hebt 3 ringen... om zo dus van binnen naar buiten te werken ... eraan liggend waar je eraf wilt...

Zo heb ik het meegemaakt dat ik de binnenste moest hebben omdat ik de uiters linkse afrit moest hebben... een buschauffeur moet 1 ervoor zijn om bij het station te komen..

Hier stond hij achter een aantal auto's die de stad in wilde... en zo zijn weg blokkeerde waardoor hij ineens vanuit stilstand zo maar ff naar de binnenste ging... waardoor ik ( omdat ik al oplette ... ) nog optijd kon remmen en hard genoeg op me toeter kon duuwen om hem duidelijk te maken dat het zo niet werkt...

als ik gewoon had gekeken via bochten techniek waar ik heenwilde ... had ik in een bus gezeten...



In dit geval als hij het zonodig moet AFDWINGEN...
dan wel met knipperlicht...

Als dit wel al zo was had jij dit zelf ook al moeten zien... en niet alleen naar de koekblikker voor je kijken... en als hij geen knipper heeft gebruikt ?

Dan zou ik zeggen veel plezier met je 2008 zx4r... als die er niet komt... dan maar zx6r ..
had ik maar beter moeten opletten..

terkte met de pijn... en succes met de afhandeling..
 
Ik zie ook vaak genoeg stadsbussen in Utrecht in één keer vanuit de halte doorsteken naar de linkerbaan, terwijl er verkeer rijdt......
Voorrang hebben betekent inderdaad voorang krijgen end dat is iets anders dan gevaarlijk voorrang nemen :N
 
Baksteen zegt: maar dat neemt niet weg dat als er geen bus was geweest, de auto niet geremd had en de motor er niet opgereden was.

Dat is een uitspraak die ik nou niet bepaald van je gewend ben.
Dat zou leuk zijn, dan krijgen we toch een hele andere kijk op alle aanrijdingen zolang ze maar niet eenzijdig zijn
 
Nee, en ALS er geen motor had gereden ook niet

En als hij meer afstand had gehouden ook niet

en als mijn tante wielen had...
 
Laatst bewerkt:
Buschauffeur heeft binnen de bebouwde kom recht op voorrang als hij van een halte weg wil rijden.
Hij moet echter wel voorrang KRIJGEN (en niet zelf nemen), nadat hij zijn knipperlicht heeft aangezet.
Knipperlicht aanzetten en huppeta, stuur naar links en rammen maar is dus verboden.
Als de chauffeur dit doet begaat hij een overtredeing en misschien pleegt hij wel een misdrijf als daardoor iemand zwaar gewond raakt of sterft.

In jouw geval lijkt de buschauffeur mij de oorzaak van het ongeval.

Zie zoveel mogelijk getuigen te verzamelen die naar waarheid kunnen verklaren dat de chauffeur pardoes wegreed, direct nadat hij zijn knipperlicht had aangezet, zonder af te wachten of hij voorrang zou krijgen.

Succes met het halen van je recht en je centen!
 
Dat die buschauffeur een fout maakt is iedereen het wel over eens lijkt me, de vraag is echter of die dan ook direct aansprakelijk is voor de schade aan de motor.

Het hele idee van verkeersdeelname is echter dat je dusdanig rijdt, dat een fout (van jouw of een ander) niet meteen tot ongelukken leidt. Je moet dus onder ander remafstand houden.

Dus de buschauffeur is fout, maar de motrrijder óók.

Dus waarom moet de buschauffeur betalen, en de motorrijder niet?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het grootste voordeel is dat ook de automobilist waar ik op reed ook tegen de chauffeur heeft getuigt. en andere ooggetuigen ook. En ik reed wel echt 20kmh, was juist aan het optrekken toen het gebeurde. de motor zag er naast de kapschade nog goed uit en voorvork recht, alleen een vouw bovenaan in het frame. dus daarom is hij vandaag totalloss verklaard.
Door toedoen van de chauffeur op een drukke kruising, moest de auto voor me een noodstop maken en op een redelijk natte weg stond hij eerder stil dan ik op de motor. en bovendien ging het allemaal erg snel en had ik t totaal niet aan zien komen.
Ik laat zo snel mogelijk foto's zien van de motor, en als ik iets hoor dan laat ik het weten. iig bedankt voor jullie reacties!

ps: spierpijn is echt verschrikkelijk!!
 
Bussen zijn soms erg agressief.

vanochtend wilde de bus voor me stoppen bij zijn halte, maar er stond niemand! Hij draait zn halte in, ik haal in en meteen hengst hij zijn bus weer naar links toe!! Levensgevaarlijk en dat maakte ik m duidelijk ook (ja sorry met de welbekende vinger).

Die mannen (sommigen) denken dat ze tegelijk met de knipper de hele 15 ton aan bus naar links kunnen gooien, en dat gaat dus soms fout...
:Y

Daniel, sterkte met de spierpijn en de afhandeling!
 
Laatst bewerkt:
hier een onduidelijke foto van de plaats
full
 
bus chauffeurs zijn ook de grootste aso's op wielen heb al zo vaak meegemaakt dat als je er al naast rijd hun pardoes de weg op rijden. en vaak alleen door middel van een noodstop voorkom je een ongeluk.

feit is wel dat de buschauffeur wie mede betrokken is bij de crash nooit had mogen weg rijden van het plaats delict.

maar desondanks blijft het een zeer moeilijke kwestie en ook verzekerings technisch want ze zullen altijd proberen om niet te hoeven uitbetalen van welke kant ook.

sterkte ermee
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad Vuillemin, die busschauffeur had niet weg mogen rijden! Wat een :( :(
Het scheelt dat de busmaatschappij wel weet wie er op die bus reed.

Zelf kijk ik altijd erg goed uit bij bussen. Bussen hanteren de regel (sommige ook buiten de bebouwde kom): knipper aan en gaan!
Ik zag laatst in Leiden een bus die iemand met een blindestok op een zebrapad (!!) niet eens voor liet gaan, de aso!
Blinden gaan altijd voor en op een zebra heb je ook voorrang. Dat stond iig in mijn theorieboeken. O en daar stond ook in dat bussen binnen de bebouwde kom vaak direct gaan rijden als ze hun knipperlicht aanzetten.
Dat is een theorie die blijkt te kloppen
 
Definietie van defensief rijden : verwacht dat AL die andere verkeersdeelnemers blinde klojo's en trutten zijn, dan komt alles goed, en blijft alles heel ;)

Als ik langs een bushalte rijd met een bus erop die mensen staat te laden/lossen (noemen we het maar FF), dan verwacht ik gewoon dattie hem ervoor smijt, en heb ik altijd een schuin oog op dat knippertje van hem; dan ben je het hele verhaal een stap voor, en had je niet achterin gelegen bij je voorganger.. dát is nou defensief rijden :X

Magoed, ik hoop dat je je centjes krijgt van de verzekering, maar ik vrees dat de busmaatschappij in deze gaat uitkeren aan de automobilist, en jou laat bengelen |(
 
Ik denk dat het grootste voordeel is dat ook de automobilist waar ik op reed ook tegen de chauffeur heeft getuigt. en andere ooggetuigen ook.

Helaas trekken verzekeringen hun eigen conclusies, en vaak vallen die gunstig uit voor hunzelf, heel vreemd. En een getuige zegt weinig, dat iemand anders ook vind dat de bus fout is hoeft niets te zeggen over het feit of die dat ook is, weinig mensen kennen de verkeersregels. En veel mensen zullen hun sympathie bij de zwakste verkeersdeelnemer leggen. De sympathie van de verzekerings maatschappij ligt echter geheel bij hunzelf.

Op je foto zie ik trouwens een busbaan met een doorgetrokken streep. Geld die niet OOK voor bussen? Kortom, ik zou denken dat die bus helemaal niet over die streep heen mág.

Tenzij er natuurlijk, net als op de foto, auto's op geparkeerd staan, maar dan gaat de voorrangs regel natuurlijk niet op.
 
Hoezo..." terwijl het niet nodig was" ??
Ik las toch echt dat als de auto niet geremd had hij dan op die voor hem invoegende bus gereden was.

Ja dat zou kunnen. Misschien was de bus zelf toch nog gestopt en had de auto er langs kunnen rijden, of eea kunnen ontwijken. Weten wij veel. Dat causaal verband is sowieso al lastig en gaat soms veel te ver: wie weet moest de buschaffeur net een andere kant op kijken omdat iemand enorm de aandacht trok. Dan zou die persoon weer de oorzaak zijn van...

Hoe dan ook: kut met peren, en hopelijk heeft TS een rechtsbijstandje (doen die trouwens wel verkeerszaken???).

Succes!
 
Ikzelf denk wel dat je geld uitgekeerd krijgt. Of van de automobilist of de bus. Die bussjauffeur moet eerst goed kijken voordat hij weg rijd en niet meteen richting en weg rijden, wat de meeste doen. Ik begrijp het nut van deze domme regel niet. Het is heel gevaarlijk. Als je gewoon naast de bus zit rijd hij nog steeds aan. Vorral met die grote combi bussen. In een ketting botsing krijgt toch ook iedereen zijn geld vergoed ? Dus waarom jij niet ?
 
In een ketting botsing krijgt toch ook iedereen zijn geld vergoed ? Dus waarom jij niet ?

In een ketting botsing krijgt iedereen zijn geld vergoed van degene die achter op hem rijd, die heeft namelijk te weinig remafstand gehouden, de laatste krijgt dus niets.
 
Baksteen zegt: maar dat neemt niet weg dat als er geen bus was geweest, de auto niet geremd had en de motor er niet opgereden was.

Dat is een uitspraak die ik nou niet bepaald van je gewend ben.
Dat zou leuk zijn, dan krijgen we toch een hele andere kijk op alle aanrijdingen zolang ze maar niet eenzijdig zijn

Dat noemen ze causaal verband... :)
De oorzaak van het ongeval ligt bij de buschauffeur die ineens de weg op rijdt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan