Oordoppen ja of nee???

Echt altijd, 'k draai er voor om als ik ze toevallig een keer vergeet.

Etienne


:^ Vaak met die gele dingen, maar de laatste tijd van die op maat gemaakte.

Ik heb ze van m'n werk, anders reed ik nog gewoon met de gele denk ik, doen het ook prima.
 
Je oren worden blijvend beschadigd indien ze:
Langer dan 8 uur met 80 dB worden belast.
Langer dan 4 uur met 83 dB
Langer dan 2 uur met 86 dB
Langer dan 1 uur met 89 dB
Langer dan 1/2 uur met 92 dB
Langer dan 15 min met 95 dB
Langer dan 7,50 min met 98 dB.
Langer dan 3,75 min met 101 dB
Langer dan 1,875 min met 104 dB
Enz
Het geluids nivo bij 120 km/u in de gemiddelde helm zit ergens tussen de 95 en 100dB.

Dat is een schade die geleidelijk optreed en niet te herstellen is ;( ;(

Voor de die hards onder jullie raad ik je toch aan om ze te gebruiken anders hoor je over 20 /25 jaar die moeie huil van een Aprovic en al dat ander moois nog maar half.

Ik weet er alles van :( :( :( :(
 
meestal draag ik ze ....

wil nog een keer van die oordoppen op maat aan laten meten (ik denk op de eerst volgende beurs)
 
Nooit, 'k ben waarschijnlijk al slechthorende maar ùet m'n shoei helm op en 250km/uur heb ik nog steeds geen last van lawaai
maar jij hebt zeker nooit lang achter elkaar gereden....

ik was een keer in italië 1 dop kwijtgeraakt, en toen in 1 ruk naar amsterdam gereden.... dan merk je duidelijk welk oor geen dop heeft gehad... niet leuk.

bijkomend voordeel van doppen, geen gerammel in het vooronder ;) . Earmo's dempen voornamenlijk hoog en laat laag lekker door, je motorgeluid wordt er alleen maar mooier van.

maar earmo's hebben ook een groot nadeel.
ze zatten altijd perfect, totdat ik een andere helm had die veel meer op mijn oren drukte... dat doet goed pijn als je ze dan lang in hebt, tot bloedens aan toe. Ze doen hun best het nog goed te krijgen maar dat was hopeloos... nu weer van die gele schuimpies
 
Je oren worden blijvend beschadigd indien ze:
Langer dan 8 uur met 80 dB worden belast.
Langer dan 4 uur met 83 dB
Langer dan 2 uur met 86 dB
Langer dan 1 uur met 89 dB
Langer dan 1/2 uur met 92 dB
Langer dan 15 min met 95 dB
Langer dan 7,50 min met 98 dB.
Langer dan 3,75 min met 101 dB
Langer dan 1,875 min met 104 dB
Enz

Heb nog niet echt ervaring met de motor, maar als ik dit lijstje zie zou ik nu toch echt goed doof moeten zijn na al mijn vroegere disco en concert bezoeken.

Maar ik hoor toch nog vrij aardig.
 
Heb ze tijdens m'n rijlessen niet gedragen. Daarna wanneer ik een motor huurde wel. (Die gele van een gulden). Je merkt toch dat het helpt.

Nu ik zelf een motor heb ga ik er zeker een paar aan laten meten en tot dan doe ik het moet de gele.

Ik wil over 20 jaar ook nog naar Pink Floyd :} kunnen luisteren dus ......
 
Toch interessant om te zien dat er toch méér mensen zijn dan ik verwacht had die zonder gehoorbescherming rijden. Waarschijnlijk rijden die mensen wel goed beschermd in een leren pak met een kwaliteitshelm, maar wordt het gehoor genegeerd. Komt denk ik omdat gehoorbeschadiging pas merkbaar wordt na een lange tijd.

Mijn Earmo's filteren er alleen uit wat ik niet wil horen, het geloei van m'n motor hoor ik prima. Ik heb sinds afgelopen weekend een Hotcam op m'n ZX6R liggen, en geloof mij maar dat ik het verschil met de standaard pijp duidelijk kan horen! :)
 
En dan rijd je nog maar 120 kph, wat is het gemiddelde geluidsniveau bij bv 150 kph?
Als ik me niet vergis tussen de 105 en 110 dB maar dat weet ik niet helemaal zeker.

100dB is te vergelijken met het geluid van spaanplaat zagen met en cirkelzaag.

110 dB met het live optreden van een popgroep. :9 :9
 
Heb nog niet echt ervaring met de motor, maar als ik dit lijstje zie zou ik nu toch echt goed doof moeten zijn na al mijn vroegere disco en concert bezoeken.

Maar ik hoor toch nog vrij aardig.
Laat ze maar eens testen. En hoe oud ben je?
Sorry Guz ik had je antwoordt niet gezien
 
Laatst bewerkt:
zo vaak mogelijk, wil nu wel betere dan die gele pluggen

moet ook goed zijn voor de schietbaan, dus wel wat kunnen hebben

weer eens kijken of het kan leiden bij me.....
 
Misschien dat ik een keer van die dingen op maat laat maken. Tot die tijd wil / moet ik mijn machine horen aangezien ik die gele goedkope dingen niets vindt.. (teveel gepruts)
 
misc.php
dus tja.. volgens velen
misc.php


Ik zeg het zelf maar alvast bespaart jullie tikwerk! ;)

 
Laatst bewerkt:
Alleen als ik effe boodschappen om de hoek ga doen (moet het toch ergens mee vervoeren) doe ik ze niet in, voor de rest altijd.

Op maat gemaakte doppen kosten ongeveer 100 euro per paar, en ze zijn echt een aanrader.

- minder vermoeiend bij langere ritten
- betere concentratie mogelijk
- hoort genoeg van de omgeving
- en natuurlijk: over een tijdje nog geen gehoorbeschadiging
 
Ik heb een jaar of 15 zonder doppen gereden en kan nu merken dat mijn gehoor niet optimaal is. Om verdere aftakeling te voorkomen rij ik nu dus altijd met doppen in. Het is zelfs zo comfortabel dat ik niet meer zonder zou willen.
Voor degene nog steeds zonder rijden zou ik willen zeggen: probeer eens een paar doppen voor een paar tientjes. Je zal jezelf er later dankbaar voor zijn. Echt!
 
ik heb geen oordoppen, en als ik ze koop wil ik de beste, en die zijn te duur, dus ik koop geen oordoppen

(dom, niet verstandig etc etc)
 
ik denk ook dat je beter rijdt met doppen in.
Je krijgt heel veel signalen binnen tijdens het rijden, en dan kun je die herrie-signalen beswel missen. Beter voor je consentratie.
Daarbij zit in je oor ook het evenwichtsorgaan, dus zou je niet strakker door de bocht gaan als er rust heerst tussen/op je oren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan