Paddockstands...

=Pashley=

MF'er
29 jan 2020
49
4
Mijn vorige motor had een centerstand, mij huidige niet... Gezien het achterwiel enkel van de grond moet voor het smeren van de ketting en misschien een tijdje tijdens winterstalling vroeg ik me af of het niet beter zou zijn een paddockstand aan te schaffen... Reden? Momenteel vooral de kost, een paddockstand is namelijk een stuk goedkoper dan momenteel een centerstand te kopen (250euro zonder montage).
Mijn vraag is nu, zijn er naast de contactpunten dingen waar ik op moet letten? Ik zie bij sommige paddockstands geen gewichtslimiet, bij anderen een limiet van 250 of 350kg... Is dergelijke bv degelijk product om de motor in winterstalling op te laten staan? Ik rijd op een Versys.
Betere voorstellen zijn ook welkom, ik heb bobbins op de motor zitten.

 
Als je wat onhandig bent is het aan te raden om deze te halen die de motor bij de swingarm optilt.
Dit om metaal op metaal contact te vermijden als je de kont van de motor met één hand vasthoudt terwijl je met de andere hand de paddockstand coordineert.
1594156795287.png


Goed omgaan met een paddockstand in je eentje vergt wat oefening en finesse maar is onwijs handig.

Enkelzijdig of dubbelzijdige ophanging spreekt voor zich welke je moet hebben.

Wanneer je je motor moet afstellen op jouw lichaam - de anatomisch correcte positie van de hendels, schakelpookje en achterrem etc - is het fijn om te weten dat de paddockstand dat gewicht kan dragen.

Voor winterstalling is het 100% zeker aan te raden, alleen al dat je het gewicht van de banden afhaalt en vlak maakt.

www.datona.nl heeft net als xlmoto mooi spul in huis.

Voor de voorkant is een balhoofd variant zeker aan te raden.
1594156984481.png


Dat haalt al het gewicht van het voorwiel en voorvork af en maakt het verwijderen van het wiel (en bijv een bandenwissel) supermakkelijk.
 
Het ligt er ook een beetje aan wat je ermee wilt gaan doen qua onderhoud.
Mocht je je vorkpoten los willen halen, dan word dat lastig met de set op je link.
Dan wil je misschien weer een (voor-)paddockstand die onder 't balhoofd gaat.

Als je voor een achter paddockstand gaat, waarbij het op deze manier werkt:
1594157260636.png


Let dan wel op, dat je de ruimte hebt ervoor i.v.m. uitlaat etc. want er komt nog een deel omhoog.
Bij mij vallen die beugels precies voor m'n kettingspanner omdat hij anders de uitlaat beschadigd... erg onhandig.
 
Ik heb die van XLmoto ook. Tilde zowel m'n vorige (MT-03, 196kg) als m'n huidige (NC700S, 215kg) zonder moeite op. Op de MT had ik bobbins op de achterbrug zitten waardoor ik de daarvoor bedoelde haken kon gebruiken. De NC heeft die niet, dus nu gebruik ik de platte L-stukken. Beide opzetstukken zitten er standaard bij, evenals stukken met pinnen om je voorvork omhoog te sjorren. Dat heb ik nog niet gedaan, maar kan dus ook.

Ik heb 'm echter in de winter niet lang stil laten staan, dus of dat wat is weet ik niet, maar hij's er denk ik stevig zat voor. De maximale belasting is wel dermate dat ik niet op m'n motor kan zitten als 'ie op de stand staat, maar dat doe ik eigenlijk ook nooit; ik gebruik 'm zelf alleen om de ketting om de zoveel tijd te smeren en om 'm recht te zetten als ik 'm was (kan ik overal nét even wat makkelijker bij).
 
Terug
Bovenaan Onderaan