Particulier verkopen

- Ik laat een verklaring tekenen dat hij aansprakelijk is voor alle schade die onstaat tijdens de proefrit.

Maar ja, wat dan als hij hem platrijdt, en blijkt niet te kunnen betalen. Of wat als hij er ondanks legitimatie toch mee vandoor gaat.

Het probleem is denk ik eerder dat een dergelijk briefje geen juridische basis heeft (volgens mij). Je hebt hier dus niks aan. Nu zal het in de praktijk volgens mij niet snel voorkomen dat dit gebeurt (las laatst wel zo'n verhaaltje op MF), maar ALS het gebeurt dan heb je ook aan zo'n verklaring waarschijnlijk helemaal niets.

Weet niet of de vergelijking goed is: maar bij Inleiding Bedrijfsrecht (vak) kregen we te horen dat bijvoorbeeld die zwarte bordjes in café's met: "De directie is niet aansprakelijk voor diefstal en enigerlei schade aan eigendommen" (of iets van die strekking :] ), ook vette onzin zijn. Dit is alleen gedaan om mensen op het verkeerde spoor te zetten... (iets met zwarte en grijze bepalingen :X , juristen hier?)

Rijbewijs achterhouden lijkt me niet zo'n goede optie, aangezien hij dan de sjaak is alstie onderweg aangehouden wordt (gebeurt ook nooit, maar just in case)
 
Weet niet of de vergelijking goed is: maar bij Inleiding Bedrijfsrecht (vak) kregen we te horen dat bijvoorbeeld die zwarte bordjes in café's met: "De directie is niet aansprakelijk voor diefstal en enigerlei schade aan eigendommen" (of iets van die strekking :] ), ook vette onzin zijn. Dit is alleen gedaan om mensen op het verkeerde spoor te zetten... (iets met zwarte en grijze bepalingen :X , juristen hier?)

ik ben ook geen jurist , maar zover ik weet is dat inderdaad dikke kwets, een
burger kan nooit bepalingen uitvaardigen die boven algemeen recht gaan.
.
In belgie hebben veel mensen een BA (burgerlijke aansprakelijkheid).
Doe ik iets van jou (onopzettelijk) kapot dan moet ik gewoon een francise betalen en die verzekering betaald de rest aan jou. al een paar maal heel handing geweest :+
Kost geen reet die verzekering..
Kan je ook even navragen of ie dat heeft... ;)
 
Voor de aspirant koper een proefrit maakt moeten jullie het beide eens zijn over de verkoopprijs van de motor.
Als je het hier niet van te voren over eens bent heeft een proefrit ook geen zin.

Daarna wordt het koopcontract ondertekend waarin ondermeer vermeld staat dat de koper kostenloos van de koop kan afzien als de proefrit niet bevalt.
Hier ook legitimatienummer in vermelden.

Als een koper zich meldt spreek dan met hem af dat je zijn paspoort of ID-kaart als onderpand bij je houdt tijdens de proefrit.

Persoonlijk heb ik nog nooit meegemaakt dat een serieuze koper hier moeilijk over doet. Gasten die met een verhaal komen dat ze niet onderhandelen voordat ze een proefrit hebben gemaakt zijn in mijn ogen niet serieus.
Die maken dus geen proefrit.

En idd: Slopen = kopen!!

:stu

Zo heb ik het ook gedaan met mijn vorige motor. Het voorkomt ook dat anderen voor de lol op jouw motor gaan rijden. Ik heb zo al een aantal proefritjes voorkomen.
En zorg voor een goede rechtsbijstandsverzekering :+
 
:stu

Zo heb ik het ook gedaan met mijn vorige motor. Het voorkomt ook dat anderen voor de lol op jouw motor gaan rijden. Ik heb zo al een aantal proefritjes voorkomen.
En zorg voor een goede rechtsbijstandsverzekering :+

Ben ik het mee eens....

Wat is er mis om eerst een prijs af te spreken? Je komt een prijs overeen wat de motor in de ogen van de koper waard is. Ben je het daar mee eens, noteer dan deze prijs als koopsom. Als er tijdens de proefrit geen rare dingen naar boven komen is deze prijs bindend. Geen lol rijders op deze manier.
Noteer het rijbewijsnummer, kilometerstand en de tijdstippen van de start en einde van de proefrit. (mocht er een bekeuring binnenkomen)
Hou het rijbewijs achter, ook als de persoon in kwestie een bekeuring kan krijgen omdat hij dit niet bij heeft.

Rijdt de persoon in kwestie schade, dan koopt ie de motor. Tenzij de schade ontstaan is door een gebrek aan de motor, dat zal het politie onderzoek dan wel uitwijzen.

Achteraf gezever over een krasje wat hij niet gezien heeft, weer 100 Euro van de prijs af, kan je op deze manier voorkomen. De prijs staat vantevoren vast. Anders moet ie maar gaan rijden bij een motorzaak.

Een serieuze koper gaat accoord met bovenstaande zaken. Tenminste ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

Ben zelf ook wel eens op een andere motor meegereden tijdens een proefrit. Maar dat was omdat de persoon in kwestie geen ervaring had, de weg niet goed kende enz.. Hij vond een 100 meter proefrit al voldoende :]
Heb hem toch een ritje van 15 km laten rijden. Glimlach ging niet meer van zijn gezicht, motor uiteraard verkocht.
 
Dank voor alle tips. Denk dat ik er wel wat aan heb. Nu nog definitief de knoop doorhakken of ik haar wegdoe......................
 
Ben ik het mee eens....

Wat is er mis om eerst een prijs af te spreken? Je komt een prijs overeen wat de motor in de ogen van de koper waard is. Ben je het daar mee eens, noteer dan deze prijs als koopsom. Als er tijdens de proefrit geen rare dingen naar boven komen is deze prijs bindend. Geen lol rijders op deze manier.
Noteer het rijbewijsnummer, kilometerstand en de tijdstippen van de start en einde van de proefrit. (mocht er een bekeuring binnenkomen)
Hou het rijbewijs achter, ook als de persoon in kwestie een bekeuring kan krijgen omdat hij dit niet bij heeft.

Rijdt de persoon in kwestie schade, dan koopt ie de motor. Tenzij de schade ontstaan is door een gebrek aan de motor, dat zal het politie onderzoek dan wel uitwijzen.

Achteraf gezever over een krasje wat hij niet gezien heeft, weer 100 Euro van de prijs af, kan je op deze manier voorkomen. De prijs staat vantevoren vast. Anders moet ie maar gaan rijden bij een motorzaak.

Een serieuze koper gaat accoord met bovenstaande zaken. Tenminste ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

Ben zelf ook wel eens op een andere motor meegereden tijdens een proefrit. Maar dat was omdat de persoon in kwestie geen ervaring had, de weg niet goed kende enz.. Hij vond een 100 meter proefrit al voldoende :]
Heb hem toch een ritje van 15 km laten rijden. Glimlach ging niet meer van zijn gezicht, motor uiteraard verkocht.

Kijk, nog iemand die zijn hersens gebruikt voor ie zijn motor verkoopt!!!
 
ik zou ook even een paar foto's maken zodat je later nooitonenigheid krijgt over de eventuele schade. En als je het niet helemaal zeker weet maak je een foto met de bestuurder erop. succes ermee
 
In belgie hebben veel mensen een BA (burgerlijke aansprakelijkheid).
In nederland hebben wij dat ook. een Wettelijke Aansprakelijkheid (WA).
alleen die dekt geen schade aan voertuigen. dus als ik een proefritje maak op jou motor en ik rij hem total-loss, dan betaalt mijn WA verzekering NIET uit. De enige verzekering die dan uit gaat betalen is jou verzekering, als je teminste all-risk verzekerd bent. de motor staat op jou naam.

in de praktijk betekend dat dus dat als iemand op jou motor gaat proefrijden en hij rijdt hem kort, dat JIJ de lul bent. je hebt hem immers toestemming gegeven op JOU motor te gaan rijden.. technisch gezien hoeft de bestuurder dus niets te betalen.

en DAT is dus het risico met proefritjes in nederland.

Achteraf gezever over een krasje wat hij niet gezien heeft, weer 100 Euro van de prijs af, kan je op deze manier voorkomen. De prijs staat vantevoren vast. Anders moet ie maar gaan rijden bij een motorzaak.
Het gaat bij een proefrit niet om een krasje, maar om vaak wat ernstiger defecten. als ik ga rijden en het blok tikt als een koekoeks-klok en de koppeling slipt als glijmiddel, dan vind ik het niet zo leuk als ik al heb toegezegd hem te kopen.

zo ga ik (als) koper dus niet akkoord. als ik geen intresse heb hoef ik ook niet te rijden, maar als ik de motor wil kopen, wil ik EERST rijden en daarna de koop rondmaken.
 
Laatst bewerkt:
kijke, kijke, niet kope :+ :+



Maar het is puur een kwestie van vertrouwen. ik kreeg een mailjte van iemand waar in stond: kleur van je bike. ik interesse heb. was je nummer?

tja.. je beantwoord wel maar je gaat niet zomaar ff je tel nummer geven, eerst beetje vertrouwen hebben. wat hij denkt: telefoonnummer-> ff internet tjekke --> oh daar woont hij dus. dan komt ie een keer s'nachts kijken.
 
Hou het rijbewijs achter, ook als de persoon in kwestie een bekeuring kan krijgen omdat hij dit niet bij heeft.

Jaja, maar ik hoop dat je het niet erg vind dat ik m'n paspoort bij je achter laat en niet m'n rijbewijs? Mij interesseert het namelijk wèl dat ik geen bekeuring krijg. :)
 
Het probleem is denk ik eerder dat een dergelijk briefje geen juridische basis heeft (volgens mij). Je hebt hier dus niks aan. Nu zal het in de praktijk volgens mij niet snel voorkomen dat dit gebeurt (las laatst wel zo'n verhaaltje op MF), maar ALS het gebeurt dan heb je ook aan zo'n verklaring waarschijnlijk helemaal niets.

Je kunt als 2 burgers zijnde wel degelijk een rechtsgeldige verbintenis op papier zetten, mits deze niet onder dwang getekend is. Bijvoorbeeld schuldbekentenissen komen redelijk veel voor. Je kunt een rechtsgeldige overeenkomst opstellen waarin vermeld staat dat als de motor op enerlij wijze beschadigt dat dan de proefritmaker verplicht is de motor te kopen voor een bepaald bedrag. Zaak is natuurlijk wel dat tot in de puntjes, 't liefst met ondertekende foto's, de staat van de motor moet worden beschreven zoals deze er vlak voor de proefrit uitzag. Anders heeft verkoper inderdaad geen poot om op te staan.
"ja dahaaag, die kras zat er al op!" ;)
 
Het gaat bij een proefrit niet om een krasje, maar om vaak wat ernstiger defecten. als ik ga rijden en het blok tikt als een koekoeks-klok en de koppeling slipt als glijmiddel, dan vind ik het niet zo leuk als ik al heb toegezegd hem te kopen.

Kun je allemaal controleren voordat je een proefrit maakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan