Péétje Brik
MF veteraan
Koopt dus nooit een motor van mij...
Je kan zo aan een slecht rijdende moto wennen dat je het zelf niet beseft, en daar moet de koper dan mee akkoord gaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Koopt dus nooit een motor van mij...
een vriend op een andere (snellere... ) bike mee laten rijden is ook een optie... maar het is vooral vertrouwen dat je moet hebben
- Ik laat een verklaring tekenen dat hij aansprakelijk is voor alle schade die onstaat tijdens de proefrit.
Maar ja, wat dan als hij hem platrijdt, en blijkt niet te kunnen betalen. Of wat als hij er ondanks legitimatie toch mee vandoor gaat.
Weet niet of de vergelijking goed is: maar bij Inleiding Bedrijfsrecht (vak) kregen we te horen dat bijvoorbeeld die zwarte bordjes in café's met: "De directie is niet aansprakelijk voor diefstal en enigerlei schade aan eigendommen" (of iets van die strekking ), ook vette onzin zijn. Dit is alleen gedaan om mensen op het verkeerde spoor te zetten... (iets met zwarte en grijze bepalingen , juristen hier?)
Voor de aspirant koper een proefrit maakt moeten jullie het beide eens zijn over de verkoopprijs van de motor.
Als je het hier niet van te voren over eens bent heeft een proefrit ook geen zin.
Daarna wordt het koopcontract ondertekend waarin ondermeer vermeld staat dat de koper kostenloos van de koop kan afzien als de proefrit niet bevalt.
Hier ook legitimatienummer in vermelden.
Als een koper zich meldt spreek dan met hem af dat je zijn paspoort of ID-kaart als onderpand bij je houdt tijdens de proefrit.
Persoonlijk heb ik nog nooit meegemaakt dat een serieuze koper hier moeilijk over doet. Gasten die met een verhaal komen dat ze niet onderhandelen voordat ze een proefrit hebben gemaakt zijn in mijn ogen niet serieus.
Die maken dus geen proefrit.
En idd: Slopen = kopen!!
:stu
Zo heb ik het ook gedaan met mijn vorige motor. Het voorkomt ook dat anderen voor de lol op jouw motor gaan rijden. Ik heb zo al een aantal proefritjes voorkomen.
En zorg voor een goede rechtsbijstandsverzekering
Ben ik het mee eens....
Wat is er mis om eerst een prijs af te spreken? Je komt een prijs overeen wat de motor in de ogen van de koper waard is. Ben je het daar mee eens, noteer dan deze prijs als koopsom. Als er tijdens de proefrit geen rare dingen naar boven komen is deze prijs bindend. Geen lol rijders op deze manier.
Noteer het rijbewijsnummer, kilometerstand en de tijdstippen van de start en einde van de proefrit. (mocht er een bekeuring binnenkomen)
Hou het rijbewijs achter, ook als de persoon in kwestie een bekeuring kan krijgen omdat hij dit niet bij heeft.
Rijdt de persoon in kwestie schade, dan koopt ie de motor. Tenzij de schade ontstaan is door een gebrek aan de motor, dat zal het politie onderzoek dan wel uitwijzen.
Achteraf gezever over een krasje wat hij niet gezien heeft, weer 100 Euro van de prijs af, kan je op deze manier voorkomen. De prijs staat vantevoren vast. Anders moet ie maar gaan rijden bij een motorzaak.
Een serieuze koper gaat accoord met bovenstaande zaken. Tenminste ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Ben zelf ook wel eens op een andere motor meegereden tijdens een proefrit. Maar dat was omdat de persoon in kwestie geen ervaring had, de weg niet goed kende enz.. Hij vond een 100 meter proefrit al voldoende
Heb hem toch een ritje van 15 km laten rijden. Glimlach ging niet meer van zijn gezicht, motor uiteraard verkocht.
In nederland hebben wij dat ook. een Wettelijke Aansprakelijkheid (WA).In belgie hebben veel mensen een BA (burgerlijke aansprakelijkheid).
Het gaat bij een proefrit niet om een krasje, maar om vaak wat ernstiger defecten. als ik ga rijden en het blok tikt als een koekoeks-klok en de koppeling slipt als glijmiddel, dan vind ik het niet zo leuk als ik al heb toegezegd hem te kopen.Achteraf gezever over een krasje wat hij niet gezien heeft, weer 100 Euro van de prijs af, kan je op deze manier voorkomen. De prijs staat vantevoren vast. Anders moet ie maar gaan rijden bij een motorzaak.
Hou het rijbewijs achter, ook als de persoon in kwestie een bekeuring kan krijgen omdat hij dit niet bij heeft.
Het probleem is denk ik eerder dat een dergelijk briefje geen juridische basis heeft (volgens mij). Je hebt hier dus niks aan. Nu zal het in de praktijk volgens mij niet snel voorkomen dat dit gebeurt (las laatst wel zo'n verhaaltje op MF), maar ALS het gebeurt dan heb je ook aan zo'n verklaring waarschijnlijk helemaal niets.
Het gaat bij een proefrit niet om een krasje, maar om vaak wat ernstiger defecten. als ik ga rijden en het blok tikt als een koekoeks-klok en de koppeling slipt als glijmiddel, dan vind ik het niet zo leuk als ik al heb toegezegd hem te kopen.