Haha ik krijg steeds meer het gevoel dat ik toch niet in de zeik gezet ben en het toch nog lonend is geweest om em met koud water af te spoelen.
En mooi weer rijder? Kom op zeg! Dan had het maar geen motor moeten worden!
I.i.g. bedankt voor de reacties.
Nooit met een hogedrukspuit op je motor spuiten. Je spuit het water met kracht tussen delen waar het anders nooit zou kunnen komen en sloopt zo meteen lagers en andere kwetsbare delen.
Dus toch natuurkundigPfff
Roesten = chemische reactie
Zout dat opgelost is in water doet roesten = oxideren. Ijzer verandert onomkeerbaar in ijzeroxide.
De meeste chemische reacties hebben warmte nodig. (sommige leveren ook warmte)
Bij meer warmte is de chemische recatie heviger
Das 1 reden om geen warm water te gebruiken.
Zout dat oplost in water = fysische reactie.
Fysisch omdat wanneer je het water uitdampt je weer de originele zoutkristallen krijgt.
Fysische reacties gaan quasi allemaal sneller naarmate er meer warmte bijkomt
Zout lost dus sneller op in warm water dan in koud.
Er lost ook MEER zout op in warm water dan in koud.
Meer opgelost zout betekend hevigere oxidatie
Das reden 2 om geen warm water te gebruiken.
Dus...
Pekel afspoelen met KOUD water.
Daarna fiets verder wassen met lauw water, das leuker voor de handen ...
Dus toch natuurkundig
Ook dat zou ik geen natuurkunde noemen, het gaat toch over de interactie van grote hoeveelheden molekulen? Er zijn overigens genoeg onomkeerbare natuurkundige processen...Het oplossen van zout in water wel
Het vanonder je reet roesten van je fiets niet (en daar gaat het over toch?)
NaCl +H_2 0 -> Na^+ + Cl^- (+ H_3 0^+ + OH^-) ofzo?
Volgens mij fluctueert een klein deel van de watermolekulen altijd in h30+ en oh-, ook als er niets in is opgelost, maar misschien heeft dat niets met het oplossen van zout zelf te maken. Dat is me wat te lang geleden. Er moet toch een reden zijn dat het zout splitst en zich bindt aan het water dacht ik, waarom zou het anders gebeuren nietwaar, dus ik gokte eventjes (vermoedelijk dus foutHaha, jij hebt duidelijk nooit opgelet bij scheikunde.
Door keukenzout in water te doen krijg je een zuur (H3O+) en een base (OH-)? Was het maar zo!
Correct
NaCl --oplossen in Water--> Na+ + Cl-
Volgens mij fluctueert een klein deel van de watermolekulen altijd in h30+ en oh-, ook als er niets in is opgelost, maar misschien heeft dat niets met het oplossen van zout zelf te maken. Dat is me wat te lang geleden. Er moet toch een reden zijn dat het zout splitst en zich bindt aan het water dacht ik, waarom zou het anders gebeuren nietwaar, dus ik gokte eventjes (vermoedelijk dus fout). Maar misschien komt dat wel gewoon door het dipoolkarakter van water oid. Daarom zette ik er er ook `ofzo' bij, dus beter opletten bij begrijpend lezen
Oh ja: was je hem nu met koud water of niet?
JAAAA! Allemaal weer de stalling in!!! er wordt weer gestrooid
Hoeft niet hoor, gewoon afspoelen met warm water en hogedrukspuit.
Sommigen menen hier het warm water te hebben uitgevonden maar gaan van een koude douche thuiskomen, want volgens mijn ongezouten mening is het topic hier deftig aan het verwateren. Iemand die nog zout in de wonde wil strooien?
JAAAA! Allemaal weer de stalling in!!! er wordt weer gestrooid
Haha ik krijg steeds meer het gevoel dat ik toch niet in de zeik gezet ben en het toch nog lonend is geweest om em met koud water af te spoelen.
En mooi weer rijder? Kom op zeg! Dan had het maar geen motor moeten worden!
I.i.g. bedankt voor de reacties.
Nooit met een hogedrukspuit op je motor spuiten. Je spuit het water met kracht tussen delen waar het anders nooit zou kunnen komen en sloopt zo meteen lagers en andere kwetsbare delen.