Persoonlijke verlichting

maqish

MF'er
22 jun 2015
141
0
Lelystad
Omdat het nu al snel donker begint te worden en ik in het donker (Op de reflectoren van mij hesje/helm na) een donker object op een rood lichtje ben (van achter) vroeg ik me af of het toegestaan is om zo'n hardloop band om je arm te doen.

stanno_safety_led_verlichting.png


Je zou wellicht een witlicht band links kunnen doen en een rode variant aan de rechter arm. Zijn er mensen die dit doen? of is dit verboden? Kan me haast niet voorstellen dat het verboden is overigens.
 
Toen ik de titel van je post zag dacht ik dat het een erg zweverig onderwerp zou zijn voor motor-forum. Valt me mee ;)

even ontopic:

Artikel 5.4.64

1. Motorfietsen mogen, met uitzondering van groot licht, niet zijn voorzien van verblindende verlichting.

2. Motorfietsen mogen, met uitzondering van richtingaanwijzers en de waarschuwingsknipperlichten, niet zijn voorzien van knipperende verlichting.

Artikel 5.4.65

Motorfietsen mogen, onverminderd het in de artikelen 29 en 30 van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai- en knipperlichten, niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.4.51, 5.4.52, 5.4.57 en 5.4.58 is voorgeschreven of toegestaan.

Er staan veel meer reglementen in die post, en ik weet niet hoe up-to-date ze zijn ;)

Omdat het hier niet gaat om de motorfiets maar de berijder zou ik vermoeden dat het mag. Dat het niet moet knipperen is duidelijk, en wat mij betreft ook logisch. Dan trek je weer teveel aandacht... Verder lijkt t me positief, alleen dat je wit naar achter en rood naar voren schijnt is misschien erg moeilijk...
Er zijn geloof ik ook jassen met led-strips, daar zal ongeveer hetzelfde voor gelden.
 
Ik denk dat het wel mag.
Alleen denk ik dat een gekleurde refelcterende armband ala endurance racers beter opvalt omdat het een ander kleurtje is dan alle andere lampjes op de weg.

07050513.jpg
 
Je hebt ook wel (dare I say it) fluoriderende hesjes die niet zo erg zijn als de gemiddelde. De gene die ik heb bestaat enkel uit banden, geen grote vlakken, waardoor het geen parachute zou moeten zijn.



Heb hem alleen zelf nog nooit gedragen :+
 
Totaal nutteloos.
Geeft zelfs een vals gevoel van veiligheid.
 
Ik denk dat het niet mag, maar ook dat het niemand wat interesseert. Ik denk ook zichtbaarheid een zwaar overschat onderwerp is onder motorrijders. Als je normale verlichting voert en men ziet je alsnog niet, dan gaat een lichtje op je mouw ook niet helpen. Daarom ga je altijd van jezelf uit en reken je nooit op anderen.
 
Ik denk dat het niet mag, maar ook dat het niemand wat interesseert. Ik denk ook zichtbaarheid een zwaar overschat onderwerp is onder motorrijders. Als je normale verlichting voert en men ziet je alsnog niet, dan gaat een lichtje op je mouw ook niet helpen. Daarom ga je altijd van jezelf uit en reken je nooit op anderen.
:^
 
ANWB Motor | motorrijlessen, motortrainingen, pechhulp, verzekering en meer

Het vorige bericht Verlichting op motorkleding: het mag niet! heeft veel reacties opgeleverd van producenten, leveranciers, consumenten en belangenorganisaties.

Sommigen lezers dachten dat we verkeerde informatie hadden gegeven, anderen waren verbaasd; in Duitsland zou het het immers wel mogen.

Nog even in het kort. Verlichting moet op het voertuig zitten (behalve bij fietsers). De Regeling Voertuigen (RV) geeft duidelijk aan welke verlichting moet en welke mag. Wat niet in de RV staat, mag dus niet.
 
Laatst bewerkt:
Zwaailicht en sirene is ook al geen garantie om gezien te worden. Ga naakt op de motor, dan word je iig nog door ca 10% van de mannen waargenomen. Maar het beste is om er vanuit te gaan dat iedereen je van de sokken wil rijden, en daarop te anticiperen.
 
Die motorkleding met ingebouwde lampjes was toch ook verboden ?

En daarbij uit ervaring met lampjes in mijn (verre )verleden met hardlopen en fietsen op donkere buitenwegen is dat je soms loopt te frotten met die dingen van zit ' ie nog goed doet 'ie nog denk ik dat de aandacht die je geeft aan alle tierelantijnen aan je lijf juist ongewenst is op de motor . Gewoon een goed achterlicht moet voldoende zijn , en zelf ook in de gaten houden wat er achter je zit.



edit

En ja ik zat ook al te denken van "boeda op het motorforum ??? "
 
Laatst bewerkt:
Ik doe af en toe wat als verkeersregelaar bij truckruns en ik heb me dit ingebouwd:

Ja ik weet dat het niet mag maar het werkt wel maar af en toe gemisbruik ik ze ook wel eens in het verkeer en zelfs dat zien veel mensen niet eens.
Zolang er mensen onderweg zijn die met andere dingen bezig zijn dan het verkeer dan zijn er mensen die je niet zien wat je ook doet.
 
Je zou wellicht een witlicht band links kunnen doen en een rode variant aan de rechter arm. Zijn er mensen die dit doen? of is dit verboden? Kan me haast niet voorstellen dat het verboden is overigens.
Rood moet links, en rechts moet je groen hebben.
Rood is bakboord, groen is stuurboord.

Men noemt dat navigatiesignalisatie.
Altijd zo geweest is de scheepvaart en de luchtvaart.
Aan jou de eer dat nu ook in te voeren in de ... eu ... motorvaart.
Andere weggebruikers kunnen zo je richting bepalen.


Maar nu effe serieus, teveel aan lichtjes is echt niet goed. Even buiten beschouwing gelaten dat het nu wel of niet mag.
Beter is ervoor zorgen dat de aanwezige (en verplichte) verlichting goed is.
Dus, fel genoeg maar niet verblindend, en duidelijk geplaatst.
 
Omdat het nu al snel donker begint te worden en ik in het donker (Op de reflectoren van mij hesje/helm na) een donker object op een rood lichtje ben (van achter) vroeg ik me af of het toegestaan is om zo'n hardloop band om je arm te doen.

[afbeelding]

Je zou wellicht een witlicht band links kunnen doen en een rode variant aan de rechter arm. Zijn er mensen die dit doen? of is dit verboden? Kan me haast niet voorstellen dat het verboden is overigens.

Nee, want die is voor hardlopers.
Een motorfiets heeft afdoende verlichting, als je beter zichtbaar wilt zijn kun je dus beter iets met reflexie doen ipv een zelfschijnend iets.
Dat werkt verwarrend, dus averechts.
 
En dat is dus echt grote onzin. Als de overheid eisen wil stellen aan de kleding dan moeten daar regels voor worden opgesteld. Die regels zijn er niet, dus mag jij onverschillig welke verlichting op of aan je kleding voeren.
Wat mogelijk wel kan is dat jejezelf zodanig uitbundig uitdost dat je het verkeer in gevaar brengt. Dan kan de agent je op basis van ik meen art 5 WVW verbaliseren. Maar dan zal het pv vermelden dat je het verkeer door de gedraging in gevaar hebt gebracht, niet dat je bepaalde kleding hebt gedragen.
 
Wie zegt dat dat de achterkant is?

De foto, iemand laat zien hoe goed hij zichtbaar is aan de achterkant dmv reflexie.
Om een compleet plaatje te schetsen heeft hij de jas in beeld ernaast gezet.

Hoe zou die zijn neergezet denk je? En als je bevesting zoekt voor je mogelijke twijfel, zie je dan een rits? :+
 
Zolang het geen lampjes zijn wat je op of aan het lichaam hebt, mag het. Je jas is ook voorzien van reflecterende strepen (tenminste op sommigen jassen).
 
Ik zou gewoon stoppen met motorrijden en pas weer beginnen als het zomer begint te worden en langer licht is. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan