Positieve ervaringen in de file? Vertel!

Doudou

MF veteraan
23 apr 2007
2.606
1
Maastricht
Vanmiddag heb ik iets leuks meegemaakt in de file.
Bij de Geusselt, Maastricht.
Net niet genoeg ruimte tussen twee autoos voor me, een kleine vrachtwagen rechts en een grote SUV of zo links...
Opeens komt er uit het raam van de vrachtwagen het hoofd van een jongeman, die roept: Kom maar!, en hij klapt z'n spiegel even naar binnen, zodat ik er wel tussendoor kon.
Ik kon hem niet vragen of hij ook motorrijdt, maar waarschijnlijk wel.
En misschien leest hij ook op het forum.
In ieder geval, hulde!
We hebben allemaal wel eens negatieve ervaringen met koekblikkers, helaas, een reden te meer om dit ook eens op het forum te zetten.
Zijn er meer rijders met zulk soort positieve file-verhalen?
Groeten,
Eduard
 
hulde :} 't zijn ook net mensen hè ;)
heb het af-en-toe ook: mensen die zowat de vangrail induiken om je voorbij te laten *D
..uitgebreid bedanken natuurlijk, fictieve petje af, btje goodwill kweken :)
 
Klinkt gelukkig wel bekend, ik sta ook dagelijks in de file bij de Geusselt, er zijn gelukkig veel automobilisten die je de ruimte geven. Maar je moet voornamelijk oppassen voor de kleine koekeblikjes die zonder richting van rijbaan wisselen.
 
Toffe actie.

Heb het zelf helaas ook wel eens andersom mee gemaakt, dat iemand hem er juist opzettelijk voor gooit. -O-
 
Eigenlijk geeft bijna iedereen je tegenwoordig ruimte, zal ook wel komen doordat er zoveel zelf eenrijbewijs hebben tegenwoordig.

Laatst ook zoiets meegemaak bij de waalbrug nijmegen, een Volvo die dan weliswaar zijn spiegeltjes elektrisch inklapte, wist niet eens dat dat kon :-)

Jammer genoeg waren de stroken zo smal dat ik daarna alsnog vaststond...
 
Toevallig van de week met 2 vrienden waarvan er 1 niet motorrijd, die vond het maar asociaal dat motorrijders in files en bij stoplichten overal langs kwamen knallen, hij zette zijn auto altijd zo dat dat niet kon gebeuren of reed expres een stukkie opzij. In hoeverre het grootspraak was weet ik niet, maar wij moesten hem echt uitleggen dat motorrijders dat van de wet mogen, verhaal uitgelegd enzovoorts.... later eens even gepolst bij collegas van me, maar ook die waren echt niet op de hoogte van het feit dat wij dat gewoon mogen.

Blijkt toch maar weer dat er zat automobilisten zijn die die regel echt niet kennen,
 
Toevallig van de week met 2 vrienden waarvan er 1 niet motorrijd, die vond het maar asociaal dat motorrijders in files en bij stoplichten overal langs kwamen knallen, hij zette zijn auto altijd zo dat dat niet kon gebeuren of reed expres een stukkie opzij. In hoeverre het grootspraak was weet ik niet, maar wij moesten hem echt uitleggen dat motorrijders dat van de wet mogen, verhaal uitgelegd enzovoorts.... later eens even gepolst bij collegas van me, maar ook die waren echt niet op de hoogte van het feit dat wij dat gewoon mogen.

Blijkt toch maar weer dat er zat automobilisten zijn die die regel echt niet kennen,
Als ik de reacties hier op mf elke keer lees is het nog veel triester:
zat automobilisten en motorrijders die er geen weet van hebben dat het officiëel is toegestaan.
 
Nou, dat is nog eens symphatiek.

Zie het ook best vaak, vrachtwagen met dikke opleger de moeite neemt om uit te wijken, terwijl de smart ernaast nog geen hand uitsteekt :(

Zwaai dan ook altijd even :)
 
Joah, moar dat gef niet he.
nOne heeft wel gelijk, je maakt het ook wel anders mee.
Maar juist daarom, en ook omdat ik toch steeds vaker zulk positief gedrag merk, heb ik gepost.
K*******ken heb je overal, onder motorrijders, koekblikkers, piloten, pastoors, dominees, ministers, zelfs onder leden van het koningshuis.
Juist daarom verdient zo'n positieve actie aandacht.
ik vond het in ieder geval heel sympathiek.
Groeten,
Eduard
 
Ik haat vrachtwagens en busjes. 1 mooie actie kan daar niet veel aan verhelpen :P
(teveel slechte ervaringen, als je er achter hangt en niet voorbij kan zie je niks, ze trekken tergend langzaam op, ze rijden je bijna van de weg bij file op op- en afritten (spreek nu wel over het koekblik) want zij zijn groot en sterk, ofwel zien ze je gewoon niet, etc etc)
 
Het overkomt mij maar heel zelden dat een koekblikker 'm er voor gooit maar des te vaker dat ze juist ruimte maken.
Bij die enkeling die 'm er wel voor gooit geef ik een dot gas en gooi 'm er gewoon tussen... schrikken dat ze dan doen _O-
Soms zo erg dat ze zo hard het stuur de andere kant op draaien dat ze bijna in de vangrail belanden :+
 
Ik haat vrachtwagens en busjes. 1 mooie actie kan daar niet veel aan verhelpen :P
(teveel slechte ervaringen, als je er achter hangt en niet voorbij kan zie je niks, ze trekken tergend langzaam op, ze rijden je bijna van de weg bij file op op- en afritten (spreek nu wel over het koekblik) want zij zijn groot en sterk, ofwel zien ze je gewoon niet, etc etc)

He pik, misschien moet je een keer verplaatsen in de vrachtwagenchauffeur, zit de hele dag op de weg met allemaal maloten die niet kunnen rijden. Door het langzaam optrekken is het moeilijker om voor jezelf ruimte te creeeren bij snelwegen of opritten en zeker als mensen niet anticiperen of voorrang verlenen moet je soms wel...

Houd rekening met hen doorzie de situatie, neem zelf gas terug om erbij te laten en knal er dan voorbij...
 
Ik haat vrachtwagens en busjes. 1 mooie actie kan daar niet veel aan verhelpen :P
(teveel slechte ervaringen, als je er achter hangt en niet voorbij kan zie je niks, ze trekken tergend langzaam op, ze rijden je bijna van de weg bij file op op- en afritten (spreek nu wel over het koekblik) want zij zijn groot en sterk, ofwel zien ze je gewoon niet, etc etc)
Ja, maar al die goederen moeten toch ergens heen he. Je kan ook respect voor ze hebben en een beetje rekening met ze houden. Word altijd erg gewaardeerd als je even iets eerder remt bv zodat hun de ruimte hebben:) En nu praat ik alleen over vrachtwagens.
 
voor vrachtwagen chauffeurs heb ik alle respect vooral omdat ik zelf ook chauffeur ben (vraag alleen op wat voor dinky-toy) maar ik weet wel wat voor handicap je meedraagt, verder zijn er altijd wel lui die geen moer doen en dan ook nog is tegen de as van de weg rijden als ik merk dat het opzettelijk is dan heb ik een leuk schakelaartje.................genaamt grootlicht, niemand vind het prettig om grootlicht in zn bakkes te krijgen via zn spiegel en dan gaan ze wel aan de kant, dit gebruik ik uit princiepe haast nooit maar kan me zelf opvreten als ik al weet wat voor figuur dr achter het stuur zit verder heb ik gerust wel geduld en wacht ik tot ik er netjes langs kan.
 
Goed man!

Vandaag ook zo'n actie. Ik reed 10 auto's voorbij. Die man stond te veel links op de rechterbaan. Jammer, voetje aan de grond en wachten. Begint het verkeer te rollen, SMIJT hij hem opeens aan de kant zodat ik er doorheen zou passen. Dus ik rustig koppelingetje richting aangrijppunt want ik denk mooi steek ik hem er zo doorheen.

Wat doet die aap direct voor mij? Die laat de motor afslaan _O-

Sta je dan, te kort erop om erlangs te steken.... En het duurde echt een eeuwigheid voor hij hem weer aan de praat had. Viel me alles mee nog geen getoeter te horen. Normaliter...

Leuk man zulke acties. Beetje wederzijds begrip.

Later stond ik bij een 2 baans weg stil in de rij. Een ambulance motor reed aldoor mee (nouja, ik volgde hem) en die smeet hem erlangs bij een ritspuntje. Ik dacht nééé dat kan ik niet maken. Nou, na een paar minuten in die rij in z'n 1 te tokkelen vond ik het best. Hatsee, langs die rij op de andere baan.

En ja, ik kan me voorstellen dat dat als aso wordt ervaren en het mag vast officieel niet. Maar daar sta je dan, net te traag om hem te laten rollen. Elke keer voetje richting de grond, en ik balanceer tot stapvoets.
 
Ik rijd bijna dagelijks voor mijn woon-werkverkeer tussen de files door, maar ik heb eigenlijk alleen maar positieve ervaringen met de vrachtwagens. Alleen de "balkan en oostblok" chauffeurs heb ik soms wat minder goede ervaringen mee. Maar over het algemeen, krijgen ze van mij toch een positief oordeel. Dus heren vrachtwagenchauffeurs, een pluim voor jullie! :}

Waar ik echter veel minder goede ervaringen mee heb zijn die dikke leasebakken/directiewagens, golfjes GTI met bijpassend snotknaapje met petje en boem-boem muziek of die transporterbusjes die me, zoals vorige week weer eens op de A12 gebeurde, op de snelweg bijna de vangrail in drukken omdat ze me zo nodig voor willen zijn en me op een haartje na afsnijden, zodat ik ze nog maar net kan ontwijken. Over a-sociaal weggedrag gesproken.... :r
 
Laatst bewerkt:
Het gebeurt me ook regelmatig dat mensen ruimte maken zodat ik er door kan, ook op een 1-baansweg met veel rotondes in Soest doen mensen het! Ik bedankt ze altijd vriendelijk als de situatie dit toe laat.
 
Het gebeurt me ook regelmatig dat mensen ruimte maken zodat ik er door kan, ook op een 1-baansweg met veel rotondes in Soest doen mensen het! Ik bedankt ze altijd vriendelijk als de situatie dit toe laat.

ja zie ik ook nog wel eens, gaan mensen extreem rechts rijden, soms erlangs alst kan. :)
 
hoe doen jullie dat bedankten meest? door even te wuiven of door even het linker been te strekken? gewoon uit nieuwschierigheid.. wil zelf ook graag positieve acties in het verkeer waarderen door mensen ervoor de bedanken maar wat is daarvoor de beste manier?

had trouwens een keer op de binnendoorweg van hillegom naar de a4 toe, een 1-baansweg, samen met een maat van me, alle auto''s gingen netjes rechts hangen zodat we er langs konden, alleen één deed het niet expres.. en toen ineens 2 motoren links erlangs... ik dacht dat ie achterstevoren in de greppel zou verdwijnen zo hard schrok ie..


oeps...
 
Terug
Bovenaan Onderaan