post hier je grootste sleutelblunder !

Status
Niet open voor verdere reacties.

Skwefje

MF veteraan
27 mrt 2003
1.565
0
omgeving Tilburg
Ik zal het spits wel afbijten. Een paar jaar terug reed ik nog op mijn ouwe trouwe Kawa ltd 440 (RIP). Toen ik 120 reed brak in ene de distributie ketting. Niet op mijn bek gegaan (vond ik best knap van mezelf :+ ) en vol goede moed begonnen met sleutelen. De schade was gelukkig erg beperkt gebleven en met wat pakkingen en wat kettingen konden we het wel redden.

Tijdens het opbouwen van het blok moesten we een momentsleutel hebben met een kleiner en nauwkeuriger bereik dan we in huis hadden. Op dat moment waren we bezig met het vastzetten van de balansassen. Die hadden we handvast gedraaid waarna we erop uit gingen om een juiste sleutel op de kop te tikken. Zo gezegd zo gedaan, alleen waren we vergeten dat de bouten van de balansassen alleen maar handvast zaten. Wij vrolijk verder gaan met opbouwen, en toen alles eronder hing liep het blok als nooit tevoren...voor ongeveer 50 km. Toen draaide letterlijd alles in de soep: kleppen krom, krukas vernacheld, kettingen wederom naar de filistijnen ;(

Volgende keer toch maar beter opletten... :+
Iemand anders een leuke sleutel-anekdote?
 
Is al weer enkele weken geleden gebeurd, maar ik wil hem jullie toch niet onthouden O-)


Wilde dus een paar weken geleden een stukje gaan rijden! Hoppa pak aan, pak mijn motor... Fuck :( Had vorige week mijn luchtfilter schoongemaakt, moet nu nog even ingeolied worden en erin zetten en klaar! Zo gezegd, zo gedaan :) 10 minuten later en heel wat zweet verder (28 graden...), alles weer in elkaar *D

Aankicken met mijn nieuwe laarsjes, mmm moeizaam... na paar minuten kicken toch aan de praat gekregen 8-) Rij weg, 150 meter verderop sta ik stil langs de weg... Gashendel geeft geen respons meer... :(

Ik naar huis lopen, heel mijn helm en lichaam ondertussen onder het zweet... Dacht, zal mijn gaskabel wel zijn die is gebroken, maar geen nood heb nog een reserve liggen ;) Maar eerst even douchen... Begin ik na te denken O-) Het zal toch niet he... :o

Ik had vorige week voor de zekerheid een oude lap in de aanzuigbuis van het luchtfilter gedaan (tegen de carburateur aan) zodat er zeker geen stof of rotzooi in zou komen :z De tot zat helemaal vast in de carburateur, volgens mij bijna in de cilinder :X

Oude tot er met moeite uit getrokken, eeeej voila *D
 
Meegemaakt met een colega. Na een beurtje van een diesel loopt de motor 2 min, stopt ermee en niet meer aan de gang te krijgen. Geen rook uit de uitlaat tijdens starten dus vermoedelijk geen brandstof meer. Misschien wel lucht in het filter, en misschien een matige brandstof pomp? Doorstarten en nog eens doorstarten met een starthulp toen starten met perslucht op de tank :+ . Niets mocht helpen, de pomp kreeg geen diesel. Kabel eraan en de straat doortrekken, helaas mocht niet baten dus verder zoeken. Mijn colega gaat naar huis om te eten en maakt nog ff zijn zakken leeg en vindt een kapot buislampje en er gaat een lichtje branden bij hem!!!

Bij het wisselen van het brandstoffilter had hij met dat buislampje de slang dicht geduwd. Het lampje dat hij uit zijn zakken haalde miste aan 1 kant het metalen eindstukje. En ja hoor dat zat nog netjes in de brandstof slang ;)
 
Schop!!!!!!!!

Met de motor:
Remolie verversen en keurig het rubberenafdekpaatje laten zitten, dus pompen maar en bijvullen, Gek, hij doet het niet. Het afdekplaatje weg en binnen 5 minuten is de boel klaar.

Een zelf gefabriceerd hoger ruitje op de motor gezet, even geen rekening gehouden met de stuuruitslag: Knak!

Met de auto:
remblokken vervangen en remolie vernieuwen, vergeten eerst weer druk op te bouwen. Niet fijn als je wil afremmen voor een bocht.

Mercedes van mijn nichtje even opkrikken: Bij mijn Mercedes lukte dat altijd prima. Bij haar Nercedes zakte de krik door de auto. Verkeerde plaats voor de krik.
 
Bij het onderhoud merkte ik dat het oliepeil snel was gezakt. Ik kijken naar het blok ja zat overal olie maar alle kant op gewaait dus waar komt het vandaan. Koppeling met de olie koeler was ook nat dus. Koppelingen los nieuwe knel bussen er in en test rijden. Eerste een paar honderd meter peilen, kijken geen probleem. Dorp uit. Stoppen kijken peilen geen probleem. Stukje over de snelweg. Even lekker open trekken. Kom ik een vrachtwagen voorbij begint deze te toeteren. Ik denk wat nau? kijk in m'n spiegel. kijk weer voor me. En denk he, achter me was het mistig voor niet! Shit. Ik naar de kant ja hoor olie lekkage!

Heel rustig in z'n zes naarhuis getuft. Blok schoon gemaakt. Olie gevult. Gestart loopt er een straal olie uit het blok. Miste gewoon een schroefje. |(


|(
 
De kabel van de toerenteller vervangen, alleen na een dag werkte die al niet meer.
Ik kijken wat er geberut was, was ie midden in krom gekrult en geknapt :S
Ik had niet goed opgelet hoe hij langs het stuur naar boven leip, en hem dus die ochtend tijdens het parkeren fijngedrukt.

Een andere blunder, omdat ik met me dashboard bezig moest had ik een deel van de kabel boom los gehaald, nou ja, zeg maar rustig de hele wat niet nodig was geweest, maar ik had alles goed otnhouden/gemerkt.
Alleen na het aansluiten knalde steeds de hoofdzekering eruit als de motor aan wou slaan. het starten zelf was geen probleem. Ik snapte er niks van omdat alles verder werkte.
Op naar de agrage dus, die vermoedde dat het aan het startrelais zou liggen, testen, niks aan de hand, tot ik een suggestie deed maar kan het misschien de dynamo zijn, die gaat toch draaien als het motor blok aan wil slaan ? dan pas knapt ie er juist uit. Kreeg als antwoord je hebt die draden toch goed aangesloten, Ik krabte me maar even over het hoofd, en ja als het goed is wel, maar dat was volgens mij een vand e weiniegd raden die ik ook precies een halve slag gedraaid erop kon zetten, en ja hoor, had de + en - omgedraaid.
:]

Een het 'pri' standje laten staan, heerlijke benzine geur :P
weg 10 liter...
 
Zwart kruit gekregen van de plaatselijke schutterij voor in een geweer.
Dit in een pot gedaan en een maand later met lassen vergeten dat die pot daar stond :9

Begon de volgende dag pas weer terug gehoor te krijgen
 
ik hoop dat ik hier aankomende week geen verhaal hoeft te plaatsen
maa na het lezen van al deze verhalen ga ik daar telkens meer aan twijfelen

heb van mijn husky gisteren de nokkenas gewisseld vanwege inloop schade

dinsdag gaat hij weg om af te stellen en hopelijk loopt hij dan weer
 
Klein foutje, maargoed..

Andere tank voor mijn motor gekocht, waar wat meer in kan. Die er op een anvond opgelegd, alleen miste ik een benzineslangetje, de oude was te kort.

Hee, wasdat hoer op de werkbank? een perfect passend stukkie slang, was van mijn auto geweest waar ik een andere motor in heb gelepeld. Slangetje erop en klaar..

Volgende dag, met de motor weg, was nog geen 500 meter weg... flop, stil.

Lopemn kutten, maar toch maar naar huis geduwd. Vuiltje in de carb, eruit gehaald, en gaan..

De volgende dag naar Brda, een rit gereden daar, en terug. Viel ie ineens weer stil, dus wat rommel uit de carb gelaten (had een sleuteltje bij) en naar huis zonder problemen.
Gisteren weer stilvallen, telkens weer. Dus carb nu eens uit elkaar, en schoonmaken. Wat bleek, was het slangetje van het koelsysteem geweest en zat vol met sludge die je ook in een koelsysteem tegenkomt. Kwam telkens een stukje van los net zolang tot de carb helemaal verstopt zat.. |(
 
Effe snel ketting tandwielen verwisselen en nieuwe rubbers in de remklauw zetten.
Achterwiel eruit, schoonmaken, stelstrips ff opschuren en in de blanke lak zetten. *D *O* best gezellig zo met zijn tweeen.
Lachen en ondertussen vertellen over MF sleutelblunders.
Wiel terugplaatsen, as erdoor, stellen..... -O- en tegelijk zien dat we de stelstrips vergeten zijn B| B| _O- _O- _O- .
Niet heel erg, maar juist zo grappig omdat je het erover hebt, want je zult op zaterdag middag / avond iets slopen, kdenk nie dat ze open doen als ik dan voor gesloten deur sta te kloppen :N :N en ff bestellen op het internet... |( |(
 
Ik heb ook nog wel wat toe te voegen.

Benzineslang zat behoorlijk vast op mijn kraantje, gewoon wat meer kracht zetten dus. Totdat die los schiet en ik de benzine die nog in de slang zit in mijn gezicht en ogen krijg :X (niet echt fijn gevoel)

Of een beetje aan het klooien met de afstelling van mijn carbs, kon alleen aan de andere kant komen door over me motor te klimmen. Terwijl ik dat deed kwam ik met me been tegen de uitlaat.... Had het gelukkig vrij snel door, maar toch me been een beetje verbrand |(
 
Leuk topic :Y :Y dus ik dacht laat ik ook maar een steentje bijdragen.

Verhaal 1: (vertel met het schaamrood op de wangen)
Ik als jonge schoolverlater beginnen werken in een (net geopende) garage als (enige) monteur.
De (allereerste) klant doet zijn wagen binnen voor onderhoud. Moest allemaal snel gaan want klant vertrok die dag nog met de wagen met vakantie.
Klant komt later die dag vragen of ie klaar is. “Geen probleem meneer, alles in orde meneer, we moeten hem nog net even van de hefbrug rijden”. Motor starten, en in z’n achteruit schakelen (althans proberen) KRRRRA, KRROOI, KRRROOO (meerdere pogingen), verdomme denk ik toch wat is hier aan de hand?
Nogmaals poging (met iets meer nadruk) KRRRRIEEEEEE KLONK wagen schokt en motor valt stil.
Klant komt aangelopen en vraagt lijkbleek wat er scheelt.
Zeg ik dan: “OEPS, koppelingspedaal vergeten in te drukken”
Verklaring : Ondergetekende reed toen namelijk al 2 jaar met een automaat en de macht der gewoonte had het eventjes overgenomen van het gezond verstand…..
Gelukkig was er niks kapot gegaan en is de klant gewoon met vakantie kunnen vertrekken.
 
We zijn goe bezig dus maar direkt verhaal 2

Verhaal 2: Simpele oliewissel.
Men vertelt mij voor dit type wagen dat de olieaftapbout absoluut met de momentsleutel dient aangedraaid te worden.
Reden is dat het carter uit aluminium gemaakt is en niet veel kan verdragen.
Zo gezegd zo gedaan, momentsleutel op de correcte waarde ingesteld (20 Nm).
Ik draai de bout aan en bij 15 Nm hoor ik ……“TIK”.
Gevolg: haarscheurtje in de schroefdraad en drup-drup-drup….
Dik KL***TE, want ik heb vervolgens halve dag gewerkt om carterpan te vervangen want (eveneens op dit type wagen) dien je het subframe met de hele voorophanging los te maken want anders krijg je de carterpan er niet onderuit... :( :( :(
 
ach waarom niet, nog maar eentje :P

Verhaal 3: (niet van mij maar van collega gelukkig maar)
Collega doet een servicebeurt, vervangt bougies en draait er eentje iets te hard aan. Het resultaat laat zich raden. Stuk met de isolator had ie in zijn hand, stuk met de schroefdraad zat in de cylinderkop.
Nou, gebeurt wel meer zul je zeggen. Spijtig genoeg ging het hier om een peperdure engelse slee met V8 blok en moest de hele zwik uit elkaar _O-
 
Voorlopig de laatste

Verhaal 4: (ook niet van mij maar van collega gelukkig maar)
Er wordt een servicebeurt gedaan op een peperdure engelse jaren ‘60 slee. Vrouw van eigenaar komt de wagen halen ipv eigenaar zelf. Dame (reeds op leeftijd) rijdt niet veel zelf per auto en weet niet goed hoe ermee te rijden. Wagen wordt in “DRIVE” op de parking geplaatst met de handrem op. Men vertelt de dame “Gewoon de handrem afzetten en gas geven mevrouw”.
10 minuutjes later belt mevrouw vanop de pechstrook van de snelweg dat er een probleem is. Wagen wordt terug naar de garage getakeld.
Blijkt er dwars door de zijkant van het blok een geamputeerde drijfstang te steken...
Na controle blijkt de (4 versnellings-) bak niet meer in “D” maar in “3” te staan en is mevrouw er zo de snelweg mee opgereden. Waarschijnlijk teveel toeren gemaakt en BWANGGGGG...
 
zoals ik al zei, dit is uit een vorig leven, ik werk al sinds 8 jaar niet meer met koekblikken. Maar uw reactie is begrijpelijk :+ :+ :+ :+

Effe een off-topic vraagje betreffende motorjargon:
auto = koekblik
vrachtwagen = ??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan