Project XJ700X

Nog even geduld, heb ze ergens in een plastic zakje zitten. Dacht dat ik ze zo kon pakken maar dat valt een beetje tegen...
 
In afwachting op 18 nieuwe shims of buckets, zodat het blok weer dicht kan, maar aan het polijsten geslagen.

Er zijn stukken die nooit meer goed komen, maar het resultaat is al vele malen beter. 9175A30E-8B97-4AB9-83D1-4FD501BEDB78.jpegB1F52E65-E21D-45E0-8955-075F8CE76A8F.jpeg
 
Het heeft door persoonlijke omstandigheden even geduurd maar ik heb nu 13 shims binnen en moet er nog 5 binnen krijgen. Kosten € 131,50, maar dan heb je wat.|(

Als de laatste 5 shims binnen zijn kunnen de nokkenassen er weer in en de carburateurs er weer opgezet worden. E0364188-E1A2-4650-A69C-9C219E87FD0A.jpeg
 
Fluitje van een cent,kan je gelijk de klepjes inspecteren,zijn er maar 20😬;)
Hahaha, met wat pech ook nog ff slijpen of een andere kop regelen.

Ik heb gezien dat er nogal wat gedemonteerd moet worden. Bochten, inlaatrubbers, koelsysteem, olieleidingen en wat al niet meer.
Noem dat maar een fluitje van een cent.
 
Hahaha, met wat pech ook nog ff slijpen of een andere kop regelen.

Ik heb gezien dat er nogal wat gedemonteerd moet worden. Bochten, inlaatrubbers, koelsysteem, olieleidingen en wat al niet meer.
Noem dat maar een fluitje van een cent.
Niet te moeilijk denken dan valt het mee,zelfs het blok hoeft er niet uit,ik heb nog wel veel erger meegemaakt;)
 
Morgen een begin maken van de ontmanteling van het koelsysteem en de uitlaat bochten.

Stap voor stap ga ik verder in het project.
 
Laatst bewerkt:
Na weken van drukte in en om huis en niet aan dit project kunnen werken is de kop gedemonteerd.
Tijdens het liften van de kop ging ook de nokkenasketting geleider, aan de kant van de uitlaat, los. Deze kon ik via de uitsparing van de kop er gewoon uithalen, om daarna de kop te verwijderen. Ik vraag mij toch af of ik de geleider gewoon terug kan plaatsen.🤷🏼‍♂️

Bij het nalopen van de koppakking bleek dat er roest op zat en dat komt wellicht omdat de koppakking gescheurd is. Bij Roukema gelijk een verse besteld.😎C0F2A3A3-C90A-4211-881D-4F7E9F8DFD15.jpeg6A5D4244-887B-4CC1-AFA8-5A90A525CFAC.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe pakking opgehaald en geplaatst.
De cilinderkop na controle en te hebben gereinigd weer geplaatst en de geleider zowel onder als boven in de uitsparing gedaan.
Nu nog even op 37 Nm de bouten vastzetten en de verse klepplaatjes, voor zover mogelijk vervangen en dan de nokkenassen etc. plaatsen.04C7C282-9A2C-4A98-8932-76B4BE87C5C4.jpeg790E4D99-0415-4B61-9920-F5C663016360.jpeg
 
Omdat het thermostaathuis toch ook gedemonteerd moest worden heb ik de thermostaat er uit gehaald. De thermostaat in een pannetje met water op de kookplaat gezet. En ja, de thermostaat ging open bij 63 graden Celsius. Dat scheelt weer €50,00 voor een nieuwe. Waarom toch checken zou je denken? Wel nu puur omdat de XJ700X een lekke koppakking had en ik achter er niet achter wilde komen dat het ding defect was.
 
De klepplaatjes/busjes zijn geplaatst. Op basis van de summiere uitleg van het digi werkplaatsboek van de XJ700X kwam ik er niet goed uit. Gelukkig een digi FZ750 werkplaatsboek via die forum gekregen en toen ging het vloeiend.

FCB7FFA1-9614-45BE-8A0F-D1F38C7DFC49.jpegF21FA226-8AB7-41A6-A971-963F89AEBC8D.jpeg
 
Vanmiddag het blok ontvet en geschuurd en opnieuw ontvet. Daarna op het rechterzijkapje van het blok na de rest in de hitte bestendige zwarte lak gezet.

Ik ben niet ontevreden en dat is het belangrijkste.😉
38EB855C-4DEC-4E23-91E1-76C9156F5906.jpeg3FB19470-824B-4D56-94AF-470F6C2FC84D.jpegC068312F-4E68-4C82-A5E7-12AC857581CA.jpegA106D438-E03F-44D1-A762-8900F49F2258.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de uitlaten weer geplaatst en ik kwam er achter dat ik de radiator niet had moeten monteren. Dus radiator eraf en de uitlaten geplaatst. Volgende week weer verder…..het was te heet in de garage.😵‍💫

29BF06BC-88F2-43DA-A6AA-95172899F54A.jpeg
 
De Yamaha XJ700X naar buiten geduwd om hem te starten. Flesje met benzine om te starten stond al klaar. Blijkt, #$£€&, de accu dood en na er een “autoaccu” er aangekoppeld te hebben had ik nog geen contact, geen lampjes branden. Dus terug de garage in en checken waar het probleem zit.🤬

Allereerst de stekkers ingespoten en van de week maar verder kijken……
6FC43762-8A28-454F-9576-2965C89B3E19.jpeg2C6B6066-4E11-4EFA-9513-A089DE0147CD.jpeg
 
We have a winner.🥳

De oude Yamaha XJ700X loopt weer.152B35A4-D109-45DA-875D-21A6EF3BE0A8.jpeg

Tussen de bedrijven door de benzinetank plus achterspatbord nog geschuurd met waterproof 1000 schuurpapier en in de primer gezet.

In de komende weken worden de tank, zijkappen en achterspatbord gespoten in de zwarte metallic verf.
 
Het spul, tank, spatborden en zijkapjes, in de garage gespoten en ik ben niet geheel ontevreden. Nu staan ze in de zon te bakken.

Maar tijdens de laatste 2k blanke lak laag viel er een druppeltje op de tank. |(|(|(|(

Nu moet alles na het uitharden nog gepolijst en gepoetst worden, de hoop is dat ik de druppel kan laten verdwijnen. Zo niet dan wordt de tank opnieuw gespoten.

6292CD51-353C-4148-B8E6-E8737056C1AD.jpeg
13C988B4-F56D-473F-A930-CD49E90E7F07.jpeg
 
Ik volg je topic. Heb gister eenzelfde type motor op de kop getikt als opknapproject. De accu heb ik kunnen reanimeren en hij start en loopt.

Ik heb de ballen verstand van motortechniek dus dit wordt of een heel leerzaam project of een heel frustrerend project :P
20220830_101028.jpg
20220830_101036.jpg
 
Ik volg je topic. Heb gister eenzelfde type motor op de kop getikt als opknapproject. De accu heb ik kunnen reanimeren en hij start en loopt.

Ik heb de ballen verstand van motortechniek dus dit wordt of een heel leerzaam project of een heel frustrerend project :PBekijk bijlage 1798590Bekijk bijlage 1798591
Leuk, ik wens je veel succes met het herstellen. Gelukkig best wel veel advies gehad van forum leden.

Deze had tenminste 7 jaar in een garage in Zandvoort gestaan. En door de vorige eigenaar deels gedemonteerd en ook weer gemonteerd. Het ding zag er niet uit. Nu wordt het weer wat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan